Actina speldatorerna (från fyndtråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Update: har chattat med amazon supporten nu och ska maila över video och lite till dem ikväll så skulle dom se över ev prisavdrag på produkten för någon ny eller annan modell kunde dem inte lösa.
Får jag prisavdrag motsvarande vad ny kylare kostar(ej troligt) då hoppar jag högt för ville ändå inte använda AIO. Håller er uppdaterade!

Update! 1800;- i avdrag har jag fått vilket ändå känns helt okej. Har även initierat en RMA request hos corsair men den har jag inga förhoppningar om men vem vet kanske har lite tur där med!

Permalänk
Medlem

[quote postid="20597926" userid="92603" name="Gustenrocks"]
Vill du berätta lite om vad du fick för komponenter och tillbehör? Kartonger, sladdar, vilken ssd? Sånt!

Fick med moderkortskartongen med instruktioner,sladdar mm. Innehållet verkar stämma överens med vad jag beställde
ACTINA iCUE 7800X3D/32GB 6000mhz cl30/2TB/RX7900XT 20gb/850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbes:

[quote postid="20597926" userid="92603" name="Gustenrocks"]
Vill du berätta lite om vad du fick för komponenter och tillbehör? Kartonger, sladdar, vilken ssd? Sånt! <Uppladdad bildlänk>

Fick med moderkortskartongen med instruktioner,sladdar mm. Innehållet verkar stämma överens med vad jag beställde
ACTINA iCUE 7800X3D/32GB 6000mhz cl30/2TB/RX7900XT 20gb/850W

Tack för svar. Du fick visst Sapphire gpu istället för asrock. Spännande!

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det går att vända på kylaren på framsidan, alltså så att slangarna är där nere istället för där uppe? Ser tight ut. Har hört att det är bättre att slangarna är där nere.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Nån som vet om det går att vända på kylaren på framsidan, alltså så att slangarna är där nere istället för där uppe? Ser tight ut. Har hört att det är bättre att slangarna är där nere.
<Uppladdad bildlänk>

Så där installerar man inte radiator med slangarna upp. För bästa effekt ska slangarna hamna i botten😊

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, Sapphire Radeon RX 7900 XTX NITRO+ 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Så där installerar man inte radiator med slangarna upp. För bästa effekt ska slangarna hamna i botten😊

Jo det var det jag undrade om det gick...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Så kanske det är men både Corsair egna produktbilder och manual monterar den med slangarna på sidan. Displayen är även utformad att den ska vara åt sidan som standard, går alltid vända display i iCue-mjukvaran men gör man inte det sådär det där "rätt" håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

<Uppladdad bildlänk>

Jag har läst precis tvärt om att de ska inte vara där nere.

https://youtube.com/shorts/PqoBjZnlj8U?si=9OFsLuYZzqoC0z4e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponkan92:

Ok jag kollade på denna video som verkar populär. Men verkar ju vara ett väldigt tyckande om vad som är rätt eller fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponkan92:

Skrivet av nevada:

Ok jag kollade på denna video som verkar populär. Men verkar ju vara ett väldigt tyckande om vad som är rätt eller fel.
https://youtu.be/BbGomv195sk?si=WxmkwvaPqMPitld9

De skall vara nedåt för att minska risken för luftficka och torrköra pumpen.
med slangar nedåt så får du automatiskt tryck på systemet och bubblorna kommer inte gurgla vilket kan hända med slangarna uppåt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

<Uppladdad bildlänk>

Lättast är väl (om det får plats) att montera radiatorn i toppen.

Som denna #20591947 men den har väl den mindre radiatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Så kanske det är men både Corsair egna produktbilder och manual monterar den med slangarna på sidan. Displayen är även utformad att den ska vara åt sidan som standard, går alltid vända display i iCue-mjukvaran men gör man inte det sådär det där "rätt" håll.

Citerar mig själv... Trodde ni skrev pumpen, inte radiatorn. Trodde radiatorn satt i toppen och ni pratade och snackade om pumpens slangar... My bad, ska läsa ordentligt nästa gång.

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om en Actina från Amazon som är prisvärd just nu? Vill kunna spela Total War Warhammer 3 på bra inställningar men behöver definitivt inget monster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Någon som kan tipsa om en Actina från Amazon som är prisvärd just nu? Vill kunna spela Total War Warhammer 3 på bra inställningar men behöver definitivt inget monster.

Denna är prisvärd men inte från actina.

https://www.proshop.se/DUTZO-gaming-dator/DUTZO-Gaming-Blaze-...

Hade dock gått in på configure och valt detta nätagg istället för bara 92kr extra

Thermalright TG S (Non-Modular) Svart - Strömförsörjning - 750 Watt - 120 mm - ATX 3.0 - 80 Plus Gold certificate

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Update! 1800;- i avdrag har jag fått vilket ändå känns helt okej. Har även initierat en RMA request hos corsair men den har jag inga förhoppningar om men vem vet kanske har lite tur där med!

Så du vill både behålla och äta kakan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Så du vill både behålla och äta kakan?

Varför skulle jag inte vilja det när datorn levererades defekt till mig?

Update 2: Har fått igenom en RMA hos corsair och förbetald fraktsedel 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Varför skulle jag inte vilja det när datorn levererades defekt till mig?

Update 2: Har fått igenom en RMA hos corsair och förbetald fraktsedel 👍

Både Amazon och Corsair verkar ju vara bra att ha att göra med. Värt att notera inför framtida köp. Inte alla tillverkare/leverantörer som är så lätta att ha att göra med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det bara min data som låter som fan första 2 3 sekunderna när man starta datan?

Någon som kan dela med sig bra bios settings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husko17:

Är det bara min data som låter som fan första 2 3 sekunderna när man starta datan?

Någon som kan dela med sig bra bios settings?

Låter normalt, tills BIOS/UEFI laddat så går fläktar fullt ut. Aldrig varit med om något annat.

Permalänk
Medlem

Hahaha, jag hade inte lika stor tur. jag fick ett 7800xt istället för 7900xt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Hahaha, jag hade inte lika stor tur. jag fick ett 7800xt istället för 7900xt.

Prata med amazon och få pengar/rätt kort

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Inte öppnat själva chassikartongen och kollat, tänker att jag bara skeppar tillbaka skiten.

Öppnade och tittade för supporten sa att det var okej. Det är minsann ett 7800XT där i.
Fint bygge annars, förstår att ni andra är nöjda!

Alla inkluderade papper osv listar en datorn med 7800XT, sen finns det en liten liten klisterlapp utanpå den yttersta kartongen där det står att det ska vara 7900xt.

Den får åka tillbaka.

Trivia:
Fick moderkortskartong med PSU kablar, inkl till väggen. Wifi-antenn
ATX moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Inte öppnat själva chassikartongen och kollat, tänker att jag bara skeppar tillbaka skiten.
<Uppladdad bildlänk>
Öppnade och tittade för supporten sa att det var okej. Det är minsann ett 7800XT där i.
Fint bygge annars, förstår att ni andra är nöjda!

Alla inkluderade papper osv listar en datorn med 7800XT, sen finns det en liten liten klisterlapp utanpå den yttersta kartongen där det står att det ska vara 7900xt.

Den får åka tillbaka.

Trivia:
Fick moderkortskartong med PSU kablar, inkl till väggen. Wifi-antenn
ATX moderkort

Vad gav dom dig för alternativ? De kanske bjussar på rätt kort 😀

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Vad gav dom dig för alternativ? De kanske bjussar på rätt kort 😀

Inget sånt, sa att jag var välkommen att göra en retur. Fick prata med någon på engelska över telefon och redan när jag försökte förklara vad felet var kände jag att det var fel person

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Inget sånt, sa att jag var välkommen att göra en retur. Fick prata med någon på engelska över telefon och redan när jag försökte förklara vad felet var kände jag att det var fel person

Kör alltid på chatt, enklare och jag känner att de är mer generösa där.

Permalänk
Medlem

Ansluter mig till Actina-maffian här.
Min kom också via Frankrike, och med tanke på ovan där den var märkt 7900xt men levererades med 7800xt, så tänkte jag att det skulle vara fel med hela Frankrikebatchen så att säga. Men det var faktiskt 7900xt i den. Nu blir det att se så det funkar, sen flytta över allt till annat chassi 🙂

Visa signatur

|| Ryzen 7800X3D || Sapphire RX 7900XT Pulse Gaming OC || Gigabyte B650M Gaming X AX || 2x16 GB Corsair Vengeance RGB EXPO DDR5 6000MHz CL30 || Goodram PX600 2TB || WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM850x || Corsair iCUE H100i Elite LCD XT || Lian Li O11D EVO RGB || 2x Samsung Odyssey OLED G6 G60SD 27" ||

Permalänk
Medlem

Ni som köpte i5 datorn, hur ser statusen ut? Är det någon som får hem datorn innan 10 oct? Min är fortfarande i "ordered"-fasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowes:

Ni som köpte i5 datorn, hur ser statusen ut? Är det någon som får hem datorn innan 10 oct? Min är fortfarande i "ordered"-fasen.

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Fick precis status mejl att min i5 har skickats!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inzomniac:

Ansluter mig till Actina-maffian här.
Min kom också via Frankrike, och med tanke på ovan där den var märkt 7900xt men levererades med 7800xt, så tänkte jag att det skulle vara fel med hela Frankrikebatchen så att säga. Men det var faktiskt 7900xt i den. Nu blir det att se så det funkar, sen flytta över allt till annat chassi 🙂
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Nu skulle du flytta över till annat chassi så du kanske satte i rätt sedan men på bilden va CPU kylaren felmonterad då slangarna satt på sidan