Datorkampen rond 2 – tillbehören som ingår

Permalänk
Melding Plague

Datorkampen rond 2 – tillbehören som ingår

Med datorerna uppackade har det nu blivit dags att kika på vilka tillbehör som medföljer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha. Grattis här får du bloatware Norton 360!

Permalänk
Medlem

Gillar serien starkt och jag hoppas att butikerna tar till sig delar av er kritik. Särskilt detta med lådan saknade jag när jag köpte min dator från Inet 2020. Nu när jag ser hur andra butiker har det hade det helt klart varit trevligt att ha allt samlat utan att man själv ska försöka hitta en bra låda som passar.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Precis som Jonas nämner i videon så sparar jag också de viktiga tillbehören i en kartong. Exempelvis moderkortskartongen.

Komplett är klart närmast mina förväntningar. Inet behöver bara addera en dedikerad kartong till tillbehören för att komma på delad plats.

Shark Gaming snor åt sig lite för många tillbehör.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BookBoy:

Gillar serien starkt och jag hoppas att butikerna tar till sig delar av er kritik. Särskilt detta med lådan saknade jag när jag köpte min dator från Inet 2020. Nu när jag ser hur andra butiker har det hade det helt klart varit trevligt att ha allt samlat utan att man själv ska försöka hitta en bra låda som passar.

Man kan tycka att iaf. borde de ha allt samlat i en påse. Shark som hade låda och påse verkar ju överdrivet (särskilt när de knappt skickade med några tillbehör). För Inet borde de inte ens behöva ändra sina rutiner särskilt mycket, men ändå kunna förbättra upplevelsen. Kombinera påse med QR-kod som länkar till en snabbstartsguide så borde upplevelsen förbättras, utan särskilt mycket arbete från deras sida?

Om än att dedikerad Kartong definitivt ger mer premiumkänsla.

Permalänk
Medlem

Till sharks försvar för för saknad moderkortsmanual så har de nog tänkt att en person som köper fördigbyggd har noll koll och ändå inte har någon användning för manualen då de inte kommer mecka med burken.

Men håller nog med, Komplett och Inet va bättre. Hah rätt komiskt att det fortfarande kommer CD skivor med, det har jag inte fått på mina 2 senaste byggen

Permalänk
Medlem

Är det bara Inet Som skickar med pingvin stång?

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Haha. Grattis här får du bloatware Norton 360!

Ja, verkligen...

Jag hoppas ju lite att det kommer ett avsnitt som kollar på vad för prylar som ligger förinstallerade, och att sånt här faktiskt är ett minuspoäng.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, verkligen...

Jag hoppas ju lite att det kommer ett avsnitt som kollar på vad för prylar som ligger förinstallerade, och att sånt här faktiskt är ett minuspoäng.

Det kommer nog garanterat bli minus med deras reaktioner av Norton-lappen Med all rätt.

Jag skulle bli besviken och skicka tillbaka datorn om jag inte fick med alla tillbehör som Shark gaming struntade i. Skulle förstås inte beställa en därifrån ändå. Och som ni säger är det konstigt att de inte skickar med en lapp som säger typ:

Hej och grattis till din nya dator!

Gör så här när du kopplar in den, tänk på att koppla bildskärmskabeln på grafikkortets portar.
Om det är något ni undrar eller vill ha hjälp med så hör gärna av er till oss
Spara alla tillbehör.

bla bla bla...

Mvh Företaget

Mycket märkligt att ingen har en sådan lapp med. Ett minus för alla i min mening.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Till sharks försvar för för saknad moderkortsmanual så har de nog tänkt att en person som köper fördigbyggd har noll koll och ändå inte har någon användning för manualen då de inte kommer mecka med burken.

Förmodligen något sådant resonemang som ligger bakom. Tycker dock det känns onödigt att bestämma det åt kunden, eftersom de ju inte kan veta vad kunden vill eller varför de valde att köpa en färdigbyggd dator.
Att man väljer en färdigbyggd dator byggd av retaildelar istället för typ Dell eller Lenovo eller något sådant är ju om något ett tecken på att man möjligen kan vara intresserad av att t.ex. senare kunna uppgradera datorn.

"Skadan" att rutinmässigt skicka med tillbehören i tillbehörskartongen och att dessa eventuellt bara blir liggande känns väl rätt obefintlig ur mitt perspektiv.

Är väl direkt relaterat till problemet med att Inet inte lagt tillbehören i en kartong också, kartongen är bra därför att den går att bara spara undan tills man eventuellt behöver något av det där.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nu får ni sluta suga på karamellen och ge oss spec's.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nu får ni sluta suga på karamellen och ge oss spec's.

Tugga på pingvinstången kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Komplett vinnare i serien tycker jag i det stora hela.
Inet 2a men förstår inte hur de tänker när de bara slänger ner allt löst i botten av kartongen, seriöst lägg det i en låda typ herregud. Hade blivit sjukt missnöjd om jag sett det personligen.

Sen 3e parts som norton osv är bara skit tycker ju jag. Det vore bättre med informationslapp att antivirus finns i OS redan och inget mer behövs göras ex. Om de nu vill vända sig till nya användare.
Jag vet själv när pappa köpte en bärbar så kom det med norton trial skit, när det gick ut så köpte han antivirus på lokala affären för han trodde det var ett måste, fast det redan finns i Windows, det hade han ingen aning om ex.

Sen tycker ju jag att moderkort manual är självklart att det ska följa med även om digitala är så vanligt idag.
Samt alla tillbehör som medföljer moderkort, gpu, nätagg om modulärt osv ska ju självklart följa med.
Jag hade ju blivit extremt missnöjd om allt sådant inte medföljer, och hade ju aldrig köpt färdigbyggd om jag vet att de slänger mina tillbehör jag betalat för.

Permalänk
Medlem

En dator med Norton 360 borde reklameras och skickas tillbaks, bara för att.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Förmodligen något sådant resonemang som ligger bakom. Tycker dock det känns onödigt att bestämma det åt kunden, eftersom de ju inte kan veta vad kunden vill eller varför de valde att köpa en färdigbyggd dator.
Att man väljer en färdigbyggd dator byggd av retaildelar istället för typ Dell eller Lenovo eller något sådant är ju om något ett tecken på att man möjligen kan vara intresserad av att t.ex. senare kunna uppgradera datorn.

"Skadan" att rutinmässigt skicka med tillbehören i tillbehörskartongen och att dessa eventuellt bara blir liggande känns väl rätt obefintlig ur mitt perspektiv.

Är väl direkt relaterat till problemet med att Inet inte lagt tillbehören i en kartong också, kartongen är bra därför att den går att bara spara undan tills man eventuellt behöver något av det där.

Visst håller med. Skulle själv kunna tänka mig att köpa färdigbyggd och skulle nog uppskatta manualen så man kan läsa vad som stöds om man skulle få för sig att uppgradera något så som att köpa till någon extra m2 sticka etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

En dator med Norton 360 borde reklameras och skickas tillbaks, bara för att.

Jag tror man kan bocka ur Norton 360 när man beställer, det kan man iaf hos Proshop.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det kommer nog garanterat bli minus med deras reaktioner av Norton-lappen Med all rätt.

Jag skulle bli besviken och skicka tillbaka datorn om jag inte fick med alla tillbehör som Shark gaming struntade i. Skulle förstås inte beställa en därifrån ändå. Och som ni säger är det konstigt att de inte skickar med en lapp som säger typ:

Gör så här när du kopplar in den, tänk på att koppla bildskärmskabeln på grafikkortets portar.
Spara alla tillbehör.

bla bla bla...

Mvh Företaget

Mycket märkligt att ingen har en sådan lapp med. Ett minus för alla i min mening.

Långt från alla som vet vad som är vad på baksidan av datorn så i många fall tror jag inte en sådan lapp skulle göra skillnad.

Bättre då en klisterlapp som pekar på "Sätt in kabeln här" istället.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tror man kan bocka ur Norton 360 när man beställer, det kan man iaf hos Proshop.

Vad jag kan se går det inte att välja bort Norton 360 hos Shark. Specarna på datorerna kommer nästa vecka i samband med att vi kikar på insidan av burkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Långt från alla som vet vad som är vad på baksidan av datorn så i många fall tror jag inte en sådan lapp skulle göra skillnad.

Den skulle ju inte vara så enkel som jag skrev den utan med en bild på vart sladdarna ska in och även som du säger på datorn. En liten klisterlapp eller färger som en del färdiga dell och hp datorer har.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Alphahanne:

En kompletterande idé, som jag vill minnas att jag sett hos en amerikansk datorbyggare, är att plugga igen bildutgångarna på moderkortet med såna där plastlock som brukar sitta på grafikkortet vid leverans.

Permalänk
Medlem

Ni nämner att alla nätaggskablar följer med till Komplett-datorn men inte till de två andra, men ni nämner inte om de andra datorerna faktiskt har modulära nätagg.

Men just kablar till modulära nätagg är annars något de definitivt borde skicka med, eftersom de kan vara svåra att ersätta. Det finns ju ingen anledning till att inte skicka med dem annat än för att göra det svårare för användaren att uppgradera datorn, och då tappar man lite poängen med att köpa en dator byggd av standarddelar.

Permalänk
Medlem

Jag har klurat fram detta iaf:
Specs:

Komplett:
CPU: 5600
GPU: 4060
MoBo: B550
RAM: 16GB
SSD: 1TB
Kylare: CM 212
PSU: CM 650W Guld
Chassi: G360A

Inet:
CPU: 13400F
GPU:
MoBo: B760
RAM:
SSD:
Kylare:
PSU:
Chassi:

Hajen:
CPU:
GPU: PNY RTX
MoBo: Asus
RAM: Kingston Fury?
SSD:
Kylare: Arctic
PSU:
Chassi:

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av perost:

Ni nämner att alla nätaggskablar följer med till Komplett-datorn men inte till de två andra, men ni nämner inte om de andra datorerna faktiskt har modulära nätagg.

Men just kablar till modulära nätagg är annars något de definitivt borde skicka med, eftersom de kan vara svåra att ersätta. Det finns ju ingen anledning till att inte skicka med dem annat än för att göra det svårare för användaren att uppgradera datorn, och då tappar man lite poängen med att köpa en dator byggd av standarddelar.

Inet och Shark Gaming har fasta kablar på nätaggregaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Spara alla tillbehör.

bla bla bla...

Mvh Företaget

Skrivet av Alphahanne:

Skrivet av Lagers:

Den skulle ju inte vara så enkel som jag skrev den utan med en bild på vart sladdarna ska in och även som du säger på datorn. En liten klisterlapp eller färger som en del färdiga dell och hp datorer har.

Vad gäller specifikt förvirring angående var man ska koppla in skärmen så tror ju jag det mest effektiva är det som nämns i videon, nämligen att sätta ett klistermärke som helt täcker över moderkortets grafikkontakter.
Blir väldigt tydligt att det inte är där man förväntas koppla in skärmen, men det går att ta bort klistermärket om man verkligen av någon anledning behöver detta.

Helst då i kombination med en lapp som visar vad det är man ska göra (med alla kontakter), men att det inte går att råka göra fel på den punkten hjälper ju att lösa det problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

En kompletterande idé, som jag vill minnas att jag sett hos en amerikansk datorbyggare, är att plugga igen bildutgångarna på moderkortet med såna där plastlock som brukar sitta på grafikkortet vid leverans.

Sådana har en tendens att ramla loss under skakiga transporter. Av erfarenhet skulle jag dock säga att det knappast skulle hindra vissa att sätta fel.

Ska dock inte dra upp de historier jag kan berätta just nu men många skulle baxna av de saker jag har fått fixa åt klantiga bekanta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Sådana har en tendens att ramla loss under skakiga transporter. Av erfarenhet skulle jag dock säga att det knappast skulle hindra vissa att sätta fel.

Ska dock inte dra upp de historier jag kan berätta just nu men många skulle baxna av de saker jag har fått fixa åt klantiga bekanta.

Va? Eventuellt skull jag kunna tänka mig det på skydd för d-sub kontakter som brukar vara rätt lösa. Men dom DP och HDMI pluggar jag haft på mina produkter har suttit såpass att hade dom skakats ur under transport så hade pluggarna vart mitt minsta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Va? Eventuellt skull jag kunna tänka mig det på skydd för d-sub kontakter som brukar vara rätt lösa. Men dom DP och HDMI pluggar jag haft på mina produkter har suttit såpass att hade dom skakats ur under transport så hade pluggarna vart mitt minsta problem.

Jag har sett exempel där de lossnat ja. Med tanke på hur paket kan hanteras så är jag inte ett dugg förvånad att det händer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Som att fixa mugghållaren när den gått sönder?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Som att fixa mugghållaren när den gått sönder?

Mugghållare är väl inte så vanliga på datorer direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Än så länge tycker jag Komplett har skött sig bäst. Klar man vill ha med kartongen för tillbehör och det extra monteringskit till kylaren om det finns ett.

Men det är när vi kommer till inställningar i bios och liknande som det blir intressant. Om maskinerna har XMP/EXPO aktiverade, hur mycket är stock och hur mycket har dem tweakat manuellt.

Mycket intressant serie

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper