Hackare kringgår HP:s bläck­monopol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noctis_Corvus:

Självklart kan dem kringgå det nya säkerhetssystemet i HP:s skrivare, men dem saknar någon som helst insikt i hur bläcket fungerar.

Har själv jämfört flertal olika bläck av olika tillverkare, både till HP:s skrivare och tredjeparts bläck. Felet är oftast inte att bläckpatronerna inte funkar utan att det bläck som tredjeparts eller påfyllnads företag använder sig av är såpass undermåligt att det förstör skrivarnas bläcksystem (inte bara HP) om skrivaren har ett inbyggt sådant. Gäller det bara vanliga billiga skitskrivare så är det bara patronerna som blir skrot. Inte själva skrivaren eller skrivarhuvudet i dem flesta fallen.

Att kringgå det nya systemet ör enbart utifall att skrivaren går sönder så skulle det inte visa att det använts tredjepart/påfyllda patroner, vilket med tanke på mängden olika sätt HP:s tekniker kan kolla upp detta får det att låta som om dem inte riktigt klarar det oavsett. Hade vart kul att testa detta faktiskt enbart för att se om det inte går att se om det använts andra patroner än hp i en skrivare. Isåfall är det ett sätt att lura systemet för att kunna få ut på garantin om något skulle hända.

Men i slutändan så tycker jag det i allmänhet bara är onödigt och förstår själv inte varför folk envisas med att köpa nya patroner när i princip alla HP:s skrivare idag omfattas av deras instant ink tjänst där du endast betalar för sidorna du skriver ut och får patronerna gratis så länge du har en aktiv prenumeration. Kört med den i flera år aldrig några problem som HP inte kunnat lösa på kort tid.

För det första kan jag förstå att HP blir sura över sånt där under garantiperioden men när garantin har löpt ut så borde det väl få vara upp till var och en användare om de väljer att använda original eller inte?

Instant Ink är för övrigt ett fruktansvärt dåligt sätt att använda sig av då HP är kända för att stänga av skrivarna om du missar en faktura som brickar din enhet och gör den värdelös:
https://www.justanswer.com/printers/jk135-canceled-instant-in...

De låser även ens färgpatroner man redan fått från deras prenumerationstjänst med vilket också låter extremt miljöovänligt:
https://www.howtogeek.com/403346/hps-ink-subscription-has-drm...

Sedan är jag inte heller helt okej med att ett företag loggar ens utskrifter då det låter väldigt GDPR-ovänligt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Sedan är jag inte heller helt okej med att ett företag loggar ens utskrifter då det låter väldigt GDPR-ovänligt.

Är det att logga hur många utskrifter som görs?
Eller är det att logga vad som skrivs ut?

Om det är det senare så låter det som en dealbreaker.

Permalänk
Medlem

Även jag är en nöjd ägare till en skrivare från Brother sedan någon år (DCP-L3550CDW). Kör fortfarande på toners som följde med.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Men i slutändan så tycker jag det i allmänhet bara är onödigt och förstår själv inte varför folk envisas med att köpa nya patroner när i princip alla HP:s skrivare idag omfattas av deras instant ink tjänst där du endast betalar för sidorna du skriver ut och får patronerna gratis så länge du har en aktiv prenumeration. Kört med den i flera år aldrig några problem som HP inte kunnat lösa på kort tid.

Kan ju vara vettigt om man hittar en nivå som motsvarar det man skriver ut, jag antar att de byter ut "torkade " patroner också utan prut. Jämfört med originalpatroner kan prenumeration vara en lösning som ekonomiskt är bättre, även om prenumerationsnivån vi skulle ligga på (62kr/månad för 50 sidor) inte skulle löna sig för oss. Och kravet på internetanslutning för att skriva ut var ett riktigt problem för min äldre släkting som delar nätverk från mobilen till datorn. USB-kabel löste alla problem.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Laserskrivare med samma patron från 2009... #feelingsuperior

Permalänk
Medlem

Kan någon ge mig tips på en billig skrivare där bläcket inte torkar ut? Vad ska jag köpa då?
Måste ha skrivare hemma för vissa jävla företag vägrar samarbeta med postnord för QR kod för adresslapp så jag måste skriva ut själv... Typ det enda jag använder det till men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Kan någon ge mig tips på en billig skrivare där bläcket inte torkar ut? Vad ska jag köpa då?
Måste ha skrivare hemma för vissa jävla företag vägrar samarbeta med postnord för QR kod för adresslapp så jag måste skriva ut själv... Typ det enda jag använder det till men.

Laser, så slipper du saker torkar innan det är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Endast laser. Titta på Brother.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Även jag är en nöjd ägare till en skrivare från Brother sedan någon år (DCP-L3550CDW). Kör fortfarande på toners som följde med.

Kör DCP-L3517CDW. Fantastisk investering som fungerat totalt problemfritt. Känns som det är en maskin som kommer överleva länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Kör DCP-L3517CDW. Fantastisk investering som fungerat totalt problemfritt. Känns som det är en maskin som kommer överleva länge.

Verkligen. Hoppas bara de skickar ut uppdaterade firmware under en lång period. Tänker på säkerhetsuppdateringar. Men får en känsla av att det är så.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd

Köpt 1 HP men bläcket torkade ganska fort så det blev lite väl dyrt även om man köpte minsta patronen.
Skriver typ 5 sidor per år.
Så nu används den till att scanna papper.
Köpte en Xerox i stället med färg och laser. Fick den för runt 800. Skriver ungefär lika mycket men medföljande pulver räcker i många år och det ska gå att köra med andras toner också mot skräp-HP.

Så har idag sparat en hel del på svindyra HP genom att köpa en Xerox.

Permalänk
Medlem

Självklart kan dem kringgå det nya säkerhetssystemet i HP:s skrivare, men dem saknar någon som helst insikt i hur bläcket fungerar.

Har själv jämfört flertal olika bläck av olika tillverkare, både till HP:s skrivare och tredjeparts bläck. Felet är oftast inte att bläckpatronerna inte funkar utan att det bläck som tredjeparts eller påfyllnads företag använder sig av är såpass undermåligt att det förstör skrivarnas bläcksystem (inte bara HP) om skrivaren har ett inbyggt sådant. Gäller det bara vanliga billiga skitskrivare så är det bara patronerna som blir skrot. Inte själva skrivaren eller skrivarhuvudet i dem flesta fallen.

Att kringgå det nya systemet ör enbart utifall att skrivaren går sönder så skulle det inte visa att det använts tredjepart/påfyllda patroner, vilket med tanke på mängden olika sätt HP:s tekniker kan kolla upp detta får det att låta som om dem inte riktigt klarar det oavsett. Hade vart kul att testa detta faktiskt enbart för att se om det inte går att se om det använts andra patroner än hp i en skrivare. Isåfall är det ett sätt att lura systemet för att kunna få ut på garantin om något skulle hända.

Skapa ett konto bara för att försvara och markandsföra sina ****** metoder. Hur desperata är ni?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

HPs färgkasetter känns nästan som de försöker utnyttja monopoltaktik utan att ha monopol på marknaden, såpass mycket dyrare är dem i dagsläget. Sist jag beställde nån färgkassett i jobbet blev jag förvånad då tydligen gör Xerox färgkassetter till vissa HP skrivare nuförtiden också och till dubbelt billigare pris, har väl sett sin chans då HP pröjsar lite kassetter som Nvidia pröjsar RX 4090.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB