Självklart kan dem kringgå det nya säkerhetssystemet i HP:s skrivare, men dem saknar någon som helst insikt i hur bläcket fungerar.
Har själv jämfört flertal olika bläck av olika tillverkare, både till HP:s skrivare och tredjeparts bläck. Felet är oftast inte att bläckpatronerna inte funkar utan att det bläck som tredjeparts eller påfyllnads företag använder sig av är såpass undermåligt att det förstör skrivarnas bläcksystem (inte bara HP) om skrivaren har ett inbyggt sådant. Gäller det bara vanliga billiga skitskrivare så är det bara patronerna som blir skrot. Inte själva skrivaren eller skrivarhuvudet i dem flesta fallen.
Att kringgå det nya systemet ör enbart utifall att skrivaren går sönder så skulle det inte visa att det använts tredjepart/påfyllda patroner, vilket med tanke på mängden olika sätt HP:s tekniker kan kolla upp detta får det att låta som om dem inte riktigt klarar det oavsett. Hade vart kul att testa detta faktiskt enbart för att se om det inte går att se om det använts andra patroner än hp i en skrivare. Isåfall är det ett sätt att lura systemet för att kunna få ut på garantin om något skulle hända.
Men i slutändan så tycker jag det i allmänhet bara är onödigt och förstår själv inte varför folk envisas med att köpa nya patroner när i princip alla HP:s skrivare idag omfattas av deras instant ink tjänst där du endast betalar för sidorna du skriver ut och får patronerna gratis så länge du har en aktiv prenumeration. Kört med den i flera år aldrig några problem som HP inte kunnat lösa på kort tid.
För det första kan jag förstå att HP blir sura över sånt där under garantiperioden men när garantin har löpt ut så borde det väl få vara upp till var och en användare om de väljer att använda original eller inte?
Instant Ink är för övrigt ett fruktansvärt dåligt sätt att använda sig av då HP är kända för att stänga av skrivarna om du missar en faktura som brickar din enhet och gör den värdelös:
https://www.justanswer.com/printers/jk135-canceled-instant-in...
De låser även ens färgpatroner man redan fått från deras prenumerationstjänst med vilket också låter extremt miljöovänligt:
https://www.howtogeek.com/403346/hps-ink-subscription-has-drm...
Sedan är jag inte heller helt okej med att ett företag loggar ens utskrifter då det låter väldigt GDPR-ovänligt.
På Internet sedan 1997.