Microsoft: Skaffa ny dator om du vill köra Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

"Windows 11 är känt för sina höga systemkrav"

Jag har aldrig ens för ett ögonblick reflekterat över systemkraven på ett OS, och det är ett bittert piller att svälja när det talas om det nu av två orsaker. För det första anser jag inte att min spec är så gammal så jag på något sätt "behöver" uppgradera för någonting alls, minst av allt för ett OS, och ja, jag kör fortfarande 10'an (som är en 7'a i grunden). För det andra så vill jag bara ha ett OS som plattform för att använda allt jag använder datorn till...när blev det så komplicerat?

Eftersom jag känenr att windows går mer från att vara ett OS till att istället vara Microsoft egen launcher till allt, med inloggning, reklam och gud vet vad för oönskat skit de ske trycka in så är jag minimalt intresserad av att skaffa det, men ifall jag ändå gjorde det så skulle jag gärna betala för en Home edition som bara innehåller de grundläggande funktionerna utan allt annat skräp.

Om det gäller datorn i signaturen så stöds den väl?

Sedan så är det ju inte alls så Home-varianten fungerar, den har ju extra allt vad gäller skräp, men man förlorar stöd för vissa faktiskt användbara mer traditionella Windows-funktioner.

Hemanvändarna är ju om något allra mest utsatta för just att vada genom skräp i Windows-upplevelsen, däremot (särskilt större) företag vill inte Microsoft stöta sig med, så de kan få slippa mycket av skräpet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

det är ju skillnad på stöds och "stöds". threadripper kan fortfarande köra win11 om man kringår kontrollerna. det som slutar funka nu är att köra på äldre än "core i3-5-7" processorer, altlså core2duo/quad och bakåt. har inte koll på vad det är på AMD sidan.

har själv socket 775 system med en xeon som kommer behöva vara kvar på 23h2...

Ja, hade det bara varit det så hade det ju varit en sak men problemet är att du har fel och grejjen som gör folk lite griniga är att det är relativt okej Core i3, i5, i7 system som inte stöds längre.

T ex så finns det nog ett större antal lite äldre gaming-riggar med Core i7 7700K prollar där alla andra checkboxar är ok utom just processortyp.
Har du en 7800X från samma period så är den okej däremot.

Win11 går utan större problem (segt, ja men det GÅR) igång på en Raspberry Pi 4 så det handlar ju inte direkt om prestanda, utan någon obegripligt fluff och påhittade historier om kompatibilitetsproblem som ingen i efterhand verkar kunna återskapa.

Okej om datorn saknar eller har för gammalt TPM chip osv. Det kan jag förstå logiken bakom. Men inte exemplet med 7700K vs 7800X (t ex).

Likadant med "jaha, du lyckades krångla igång Win11 på osupportad hårdvara - men DÅ får du inga uppdateringar serrö!" - hade varit helt annat om de sagt "vi lämnar ingen support eller garantier att det funkar", men att inte skicka uppdateringar? Wtf liksom.

Nej, nånting är det som stinker där. (Läs; Microsoft springer datortillverkarnas ärenden för att skrota system i förtid).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Kongo:

Ja, hade det bara varit det så hade det ju varit en sak men problemet är att du har fel och grejjen som gör folk lite griniga är att det är relativt okej Core i3, i5, i7 system som inte stöds längre.

T ex så finns det nog ett större antal lite äldre gaming-riggar med Core i7 7700K prollar där alla andra checkboxar är ok utom just processortyp.
Har du en 7800X från samma period så är den okej däremot.

Win11 går utan större problem (segt, ja men det GÅR) igång på en Raspberry Pi 4 så det handlar ju inte direkt om prestanda, utan någon obegripligt fluff och påhittade historier om kompatibilitetsproblem som ingen i efterhand verkar kunna återskapa.

Okej om datorn saknar eller har för gammalt TPM chip osv. Det kan jag förstå logiken bakom. Men inte exemplet med 7700K vs 7800X (t ex).

Likadant med "jaha, du lyckades krångla igång Win11 på osupportad hårdvara - men DÅ får du inga uppdateringar serrö!" - hade varit helt annat om de sagt "vi lämnar ingen support eller garantier att det funkar", men att inte skicka uppdateringar? Wtf liksom.

Nej, nånting är det som stinker där. (Läs; Microsoft springer datortillverkarnas ärenden för att skrota system i förtid).

Säkerhetsuppdateringar och diverse andra kommer.
det du inte får är "feature updates" de som mer eller mindre är en OS upgrade.
de fick man installera manuellt (22h2 -> 23h2).
Jag förstår man flyttar ribban en bra bit fram, är väl lika bra egentligen. OM dom nu kommer hålla på med just win11 ett antal år vill man väl försäkra sig om att liknande inte händer dess livstid på faktiskt supportad hårdvara.

så istället för "åh nej, instruktioner vi verkligen vill kräva finns inte förrän 8000 serien intel prollar" så kan dom köra på och "ja, det var det vi sa" när den feature updaten kommer där dom kan komma kräva nyare instruktioner.

Fram till dess kör win10 eller win11 "unsupported" via rufus splänge du kan själv ska jag uppgradera på nattduksbordsdatorn som kör en ryzen 3400g nu som tydligen inte "stöds". ha det fint!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Dryga är väl när man har en dator som fungerar bra men som då inte kommer att få säkerhetsuppdateringar om ett år.

Min förra burk 8700k + 2070S funkade/funkar bra för det jag spelar på den så det blir nog snarare att köra en linuxvariant på den än att slänga den bara för att MS är obstinata.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Vissa verkar tycka att 11:an är värre än Vista. Är det verkligen så illa?

Inte egentligen, Windows 11 är okej. Men vad som kan nämnas är at vista försökte ju modernisera och vart därigenom tungt och drygt, det löstes genom en förfinad version av det, alltså det utvecklades vidare ifrån det.

Vissa skär med Windows 11 känns ju snarare som att backa - precis som att Windows 8 försök till mer touchvänloga menyer typ sög så är det nu, igen, inställningar och menyer som är bökiga som fan, regelbundet att man behöver ta bakvägen till kontrollpanelen för att det man behöver bara inte finns i de nya inställningarna.

Men framförallt att context menu vid högerklick döljer de saker som (iallafall jag) annvänder mest bakom en "show more options" knapp är helt hål i huvudet.

I helhet är det inte sämre än vista var, för vista var ganska drygt. Windows 11 är bra, men de har gjort det väldigt dåligt på pgra små specifika och till synes helt meningslösa sätt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Dryga är väl när man har en dator som fungerar bra men som då inte kommer att få säkerhetsuppdateringar om ett år.

Min förra burk 8700k + 2070S funkade/funkar bra för det jag spelar på den så det blir nog snarare att köra en linuxvariant på den än att slänga den bara för att MS är obstinata.

En burk med en i7 8700K slutar ju inte supportas dock. Min gamla i7 8700 sitter i sonens burk med Windows 11. Det är ju äldsta intelserien som klarar av det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av walkir:

Borde inte världen ha hunnit ikapp de höga systemkraven nu? Trots allt ganska exakt 3 år sedan Windows 11 släpptes.

Själv har jag aldrig sett systemkraven som ett större hinder.

Det här måste vara det dummaste jag läst på sweclockers, försöker du provocera eller?

En speldator som kan spela alla spel släppta idag klarar inte win 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Men framförallt att context menu vid högerklick döljer de saker som (iallafall jag) annvänder mest bakom en "show more options" knapp är helt hål i huvudet.

Det här var bland det första jag fixade när jag uppgraderade till Windows 11, tog väl cirka en minut som mest.

Permalänk
Avstängd

Man blir ju extremt mörkrädd när man läser kommentarerna här... Alla ni som säger att era föräldrars dator fungerar som den ska ännu, har ni ens försökt använda den i mer än en sekund själv, eller går ni utefter en pensionärs ord om det? Alla ni som säger att windows 11 är värre än vista, var ni ens där när vista var nytt? Har ni ens upplevt og win8? Vissa av er är rent ut sagt inte friska. Windows 11 är bokstavligt talat det bästa windows vi haft, och ja, jag kollar på dig, nr 7, xp Att tycka något ser fult ut gör inte att det körs sämre. Smaken är som baken. Har ni problem med windows eller är problemet nån annanstans kanske? Självklart är tpm 2.0 fake news och det vet vi alla redan, men att sitta här med dumstruten på huvudet och spela allan för detta visar ju bara vart vi står i samhället idag när apple och samsung redan gjort detta i årtionden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Det här var bland det första jag fixade när jag uppgraderade till Windows 11, tog väl cirka en minut som mest.

Så då håller du med om att det är en värdelös ändring antar jag?

Om inget har ändrats sen det kom (gissar inte) så är det att ändra registret som gäller.
Hur många casual users och framförallt allt hur många som kör på en till någon nivå nedlåst jobbdator tror du kommer göra det?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Så då håller du med om att det är en värdelös ändring antar jag?

Om inget har ändrats sen det kom (gissar inte) så är det att ändra registret som gäller.
Hur många casual users och framförallt allt hur många som kör på en till någon nivå nedlåst jobbdator tror du kommer göra det?

Ja, riktigt märklig ändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Det här måste vara det dummaste jag läst på sweclockers, försöker du provocera eller?

En speldator som kan spela alla spel släppta idag klarar inte win 11.

Alltid kul att vara bäst på något, även om det var att vara sämst denna gången

Det finns inget som hindrar dig för att köra Windows 11 mha Rufus på en 14 år gammal dator. Tvivlar på att den skulle klara alla spel släppta idag däremot.

Har du följt mina inlägg tidigare, så vet du att jag är normalt väldigt kritiskt till Microsoft och speciellt Windows 11.

Nu är dock denna nyhet nära nog exakt identiskt med vad som skrevs för tre år sedan. Bortsett från kravet på POPCNT så är nära nog allt annat oförändrat.

Secure Boot, TPM 2.0-modul samt webbkamera för Windows Hello är alla hinder som är lätta att ta sig förbi.

Vi har Windows 10 i minst ett år till, så vi kan alla sitta lugnt i båten tills dess.

Utöver detta så har Windows 11 LTSC inte samma begränsningar och hårdvarukrav som vanliga 11:an, så det är inte omöjligt att Microsoft släpper på ett par av kraven även för vanliga dödliga.

Permalänk
Medlem

Kan köra Windows 11, men får inte för jag kör inte bios i UEFI-mode.

Och inte tänker jag ändra det för då lär man få Win11 pushat till sig. Nu är det tyst och skönt och allting funkar prima!

Tills dess att det är någon funktion som absolut inte fungerar i t.ex. Nvidias drivisar så lär jag inte byta... men den funktionen lär ju inte vara kompatibel med ett 4090 iaf då så... nä, det är upp till Microsoft att ge mig en anledning att göra en clean installation och riskera att få problem nu när allt bara tickar på som på räls.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Hela den nya kontrollpanelen setting/inställningar undviker den för hittar aldrig vad jag söker i den...

Som tur är så finns ju den gamla panelen kvar man kan använda istället.

Taskbaren.... Bara komma på tanken att ta bort möjligheten att lägga till "quick launch "fält på startmenyn med små ikoner på rad 2 när resten av taskbar är full med ikoner redan... (Funkade ju iaf på win 10)

Ingen vettig startmeny...

Okej! Jag tycker inställningar är kalasbra och en stor förbättring jämförelse med Kontrollpanelen. Dock så är jag irriterad på att Kontrollpanelen fortfarande finns kvar, då en del av inställningarna fortfarande BARA finns där :S Få tummen ur och ta bort Kontrollpanelen helt eller gå tillbaka till den, ha inte två ställen för "inställningar" ...

Quick launch fält ersattes ju av att "pinna" appar på taskbaren, så tror bara du tyvärr får lära om dig Men förstår vad du menar, dock så använde jag den på samma sätt som jag använder nuvarande att pinna appar, så för min del så har jag inte ens tänkt på att quick launch är borta. Det är ju tyvärr så att ska man använda teknik behöver man ha med sig att det kommer förändras! Det är samma sak om man skulle jobba med vetenskap och forskning, det som är sant idag kanske inte är sant imorgon.

Men jag förstår dig! Tack för svar.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Greenwashing

Så fullt fungerande dator skall slänges, vi går verkligen inte emot en grönare värld, det enda "green" med bolagen är greenwashing.

Permalänk
Medlem

Innan funkade det att ange: no@thankyou.com som Microsoft-konto, sedan bara skriva ett slumpmässigt lösenord. Windows kommer därefter att informera dig om att kontot har låsts på grund av alltför många felaktiga lösenordsförsök och du får möjlighet att skapa ett lokalt konto istället.

Men det kanske inte funkar längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EWS:

Innan funkade det att ange: no@thankyou.com som Microsoft-konto, sedan bara skriva ett slumpmässigt lösenord. Windows kommer därefter att informera dig om att kontot har låsts på grund av alltför många felaktiga lösenordsförsök och du får möjlighet att skapa ett lokalt konto istället.

Men det kanske inte funkar längre?

Funkade inte för mig för några månader sedan iaf. (Win 10 LTSC)

Permalänk
Medlem

Så om jag inte vill ha Windows 11 så behöver jag inte köpa en ny dator? Toppen!

Nej, jag vill inte ha Windows 11. Det finns många orsaker, främsta orsaken är att Microsofts OS känns alltmer påträngande i allt de gör. Nu bor vi ju i EU så exempelvis flera av Microsofts reklamsatsningar i OS:et sätter EU bromskloss mot. Men hur länge då? Windows 11 med Recall är ju en våt dröm för de inom EU som eftersträvar lösningar såsom Chat Control.

Permalänk
Medlem

Mest ett problem för privatpersoner som vill ha laglig licens, företag har Windows 10 Enterprise LTSC via volymlicens där 2021-varianten har stöd till 2027 respektive (IoT) 2032.

Permalänk
Medlem

Microsoft ger ett Apple-svar men skillnaden är att när Apple gör det så viker sig alla och köper nytt.
Microsoft får alltid ta skit (tycker fortfarande inte synd om dem däremot då det är rätt självförvållat).

Den här seriestrippen är lika relevant nu som då:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

En burk med en i7 8700K slutar ju inte supportas dock. Min gamla i7 8700 sitter i sonens burk med Windows 11. Det är ju äldsta intelserien som klarar av det.

Moderkortet har inte TPM modulen eller vad det heter, enligt deras verktyg är datorn inte kompatibel så nu står den och samlar damm efter att jag byggde ny. hade dock varit nice att kunna låta någon i familjens barn spela på den.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Vad skulle Greta ha sagt om detta? att behöva skrota sina datorer för att köpa nytt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trihxeem:

Moderkortet har inte TPM modulen eller vad det heter, enligt deras verktyg är datorn inte kompatibel så nu står den och samlar damm efter att jag byggde ny. hade dock varit nice att kunna låta någon i familjens barn spela på den.

TPM är integrerat i processorn. Du behöver bara slå på den i BIOS, googla på moderkortet "tpm" så lär du hitta hur man gör.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

TPM är integrerat i processorn. Du behöver bara slå på den i BIOS, googla på moderkortet "tpm" så lär du hitta hur man gör.

Hmm hade för mig att jag hade gjort det men då finns det kanske hopp för den gamla häcken

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Okej! Jag tycker inställningar är kalasbra och en stor förbättring jämförelse med Kontrollpanelen. Dock så är jag irriterad på att Kontrollpanelen fortfarande finns kvar, då en del av inställningarna fortfarande BARA finns där :S Få tummen ur och ta bort Kontrollpanelen helt eller gå tillbaka till den, ha inte två ställen för "inställningar" ...

Quick launch fält ersattes ju av att "pinna" appar på taskbaren, så tror bara du tyvärr får lära om dig Men förstår vad du menar, dock så använde jag den på samma sätt som jag använder nuvarande att pinna appar, så för min del så har jag inte ens tänkt på att quick launch är borta. Det är ju tyvärr så att ska man använda teknik behöver man ha med sig att det kommer förändras! Det är samma sak om man skulle jobba med vetenskap och forskning, det som är sant idag kanske inte är sant imorgon.

Men jag förstår dig! Tack för svar.

Mjo men win 10 tyckte jag var en ok kompromiss med både pin och quicklaunch gick att ha på den vet inte resonemanget att man inte kunde ha kvar funktionen.

Pinns blir ju full typ 2 minuter efter nyinstallation... Går ju inte på mer än 20-30 pinnar eller nått bara för inonerna är så jäkla stora...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ingen gillar att bli tvingad till saker

Microsoft har enligt mig vart inne på fel spår sen TPM-krav och pushande med reklam i menyer, försämringar med UI i windows (context menyer ex), och hetsande med uppdateringar som inte fungerar.

De borde ta ett steg tillbaka och utvärdera.

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Microsoft ger ett Apple-svar men skillnaden är att när Apple gör det så viker sig alla och köper nytt.
Microsoft får alltid ta skit

Apple är dock fortfarande rätt duktiga på att supporta äldre hårdvara, då varje version av macOS alltid uppdateras i minst 3 år.

Dvs den hårdvara som macOS Sequoia nu plockat bort stöd för, får snällt köra Sonoma eller Ventura i ett par år.

Vill man fortsätta att krama äldre hårdvara, så gör OpenCore Legacy Patcher det möjligt att köra nyare versioner av macOS på äldre maskiner.

Uppgraderade frivilligt till macOS Sequoia direkt när det släpptes, men bortsett från bättre resultat i syntetiska tester, så märks det knappt någon skillnad mot macOS Sonoma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Apple är dock fortfarande rätt duktiga på att supporta äldre hårdvara, då varje version av macOS alltid uppdateras i minst 3 år.

Dvs den hårdvara som macOS Sequoia nu plockat bort stöd för, får snällt köra Sonoma eller Ventura i ett par år.

Vill man fortsätta att krama äldre hårdvara, så gör OpenCore Legacy Patcher det möjligt att köra nyare versioner av macOS på äldre maskiner.

Uppgraderade frivilligt till macOS Sequoia direkt när det släpptes, men bortsett från bättre resultat i syntetiska tester, så märks det knappt någon skillnad mot macOS Sonoma.

testade openlagacypatcher på en macbook pro mid 2012 (9,2) och sonoma och senare är dööööö-segt på den. på en SSd såklart.
till och med win11 kör 15ggr bättre lmao. så man vill nog inte alltid köra senaste...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Hjälp sökes!

Ville uppgradera från win10 till win11. Tänkte att dottern skulle få ärva den här datorn snart, och hon är van vid win11.
Kör en i7-8700K CPU @ 3.70GHz och ett 1080ti och en massa ram, så burken lär vara fräsch i flera år till. MEN! KAN INTE UPPGRADERA!

Kollar nån guide och det hänger på TPM. Har ett Asus-moderkort, googlar och tar mig in i bios. Hittar att kan kan välja mellan:

"Discrete TPM" (det som är valt nu)
"Firmware TPM"

Provar att välja Firmware TPM. Får upp varningstext där det står:

"Notice

Intel® PTT is a hardware TPM 2.0 implementation integrated in Intel® ME/CSME/TXE for credential storage and key management. The firmware TPM key will be stored in Intel® ME data region once you enable Intel® PTT and Windows® BitLocker for drive encryption. Please note that when the recovery key is lost or when the BIOS ROM chip is replaced, the system will not boot into the operating system and the data will stay encrypted and cannot be restored."

Det gör mig ju lite nervig. Gör jag rätt om jag kör på de ändringarna? Vad innebär det? Detta är helt nytt och jag blir ju lite darrbent och kissnödig av att läsa att mitt shit ska krypteras och inte kan återskapas.

Visa signatur

2.66 ghz hemmagjord superprocessor, 2.4 gb hårddisk som RAM-minne, LP-spelare, VHS-video (stereo+longplay!), 400 sidors manuell "notepad" som minnesenhet. Hårddisk - kasettbandspelare. På G: 50-pack bläckpennor från Biltema till skrivenhet. Bildskärm: C64-skärm med hemmasnickrad adapter.

Permalänk
Hedersmedlem

@Mjolle Det gäller bara om du använder BitLocker. Om du är osäker, sök på BitLocker i startmenyn och kolla om det är aktivt innan du ändrar något.
Om det inte är aktivt kan du helt bortse från texten, att ändra till Firmware TPM kommer inte kryptera något.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS