Word-bugg raderar dokument du vill spara

Permalänk
Melding Plague

Word-bugg raderar dokument du vill spara

Office 365-användare kan åka på en ordentlig nit om de missat att spara ordentligt innan dokumentet stängs.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Office 365-användare kan åka på en ordentlig nit om de missat att spara ordentliggt innan dokumentet stängs.

Det är inte så att man skrivit fel filnamn då?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem

Nu jobbar jag till 98 % i molnet så det sparas automatiskt, men om jag jobbar lokalt så använder jag av ren slöhet ibland funktionen "stäng ner och spara när jag får prompten om det".

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Nu jobbar jag till 98 % i molnet så det sparas automatiskt, men om jag jobbar lokalt så använder jag av ren slöhet ibland funktionen "stäng ner och spara när jag får prompten om det".

Aldrig hört talas om någon sådan funktion. Vad är det för funktion och vilka program har den?

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk

Så funktionen som ska förhindra en från första början att råka tappa data är nu funktionen som gör att en kan förlora ännu mer data?😂

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superfrog:

Aldrig hört talas om någon sådan funktion. Vad är det för funktion och vilka program har den?

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

*
*
*↑ bugg onskefull lista
*Bränn sönder cpuer i serien 13 14 genom att -hehe sätta...
*Radera filen när användaren x:ar office.

*När användaren x:ar valfritt program, hårdformatera allt i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Vem i allsin tid sparar filnamn med ändelse i versaler? alltså
Nytt document.DOCX istället för
Nytt dokument.docx
eller brädgårdstecken i filnamnet?

Det är enligt microsofts sida bara de som drabbas.
Det här må då vara en "bugg" som drabbar en på miljonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

<Uppladdad bildlänk>

Jag är uppenbarligen ovanligt trög idag

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Vem i allsin tid sparar filnamn med ändelse i versaler? alltså
Nytt document.DOCX istället för
Nytt dokument.docx
eller brädgårdstecken i filnamnet?

Det är enligt microsofts sida bara de som drabbas.
Det här må då vara en "bugg" som drabbar en på miljonen?

Oklart om användare verkligen gör det avsiktligt, det låter ju rätt udda.

Skapar någon version av Office filer med sådana namn självt i något sammanhang? Har ju iaf sett det i andra sammanhang för Microsofts applikationer, så skulle ju inte vara chockerande om så var fallet.

Håller hursomhelst med om att det ser fult ut, men Microsoft gillar ju det här med dolda filnamnsändelser och kanske åtminstone en del av deras egna utvecklare inte ser när det ser fult ut? Vad vet jag.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tur man använder Apache Open Office istället.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Alla text-redigerare som någonsin funnits? skapa ett dokument skriv hej och tryck på x så frågar den om du vill spara ändringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Alla text-redigerare som någonsin funnits? skapa ett dokument skriv hej och tryck på x så frågar den om du vill spara ändringarna.

Inte senaste Notepad.
(om du inte klickar på flikens X istället för programmet då.)

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

GRRM lät meddela på the thing formerly known as Twitter att hela sista boken nu är borta och därför kommer dröja lite.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

GRRM lät meddela på the thing formerly known as Twitter att hela sista boken nu är borta och därför kommer dröja lite.

Tror inte det påverkar leveranstiden nämnvärt

Permalänk
Medlem

Jag är 90-talist och blev drillad att spara regelbundet i skolan.
Till och med att använda "spara som" fastän jag visste var jag sparade för att lärarinnan ville vara säker på att vi inte sparade någonstans åt helvete.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

Efter at ha haft elektronik-CAD-program som med 'spara' tar bort den gamla filen och när den nya skrivs så krachar den halvvägs - så sitter det i ryggmärgen att aldrig spara en fil under samma namn och aldrig använda 'spara' utan 'spara som' i alla lägen - inte kul att bli av med kanske flera dagars kretskortscaddande som snöpligen försvinner och man har en deadline att jobba emot. - detta var på DOS-tiden och det sitter i ryggmärgen än idag