Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Märkligt, jag sitter bredvid honom och spelar på mitt ps5 som jag köpte i vintras, den slimma versionen, och jag har inga problem.

Läste att FC 25 har Ray-Tracing, kan vara det som gör att det gamla PS5 överhettas. Det ska finnas två grafiklägen i spelets inställningar, kanske pröva båda dessa?

Permalänk
Medlem

Hur vet du att den överhettas?
Blir det ett felmeddelande?
Står konsolen horisontellt eller vertikalt?
Ominstallera annars konsolen.
Men det verkar ju som att spelet inte riktigt fungerar som det ska för en hel del och händer det inte med några andra spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Jag la ut en annons på Tradera kort efter förhandsbokningen av PS5 Pro.
Fick en bra peng för gamla PS5:an så jag är nöjd. Risken att sälja senare är att man får slåss med fler som säljer. Sony lär ju också ha någon drive/bundle med sänkt pris nu inför julen.

Black friday/weeks och mellandagarna ser jag som risk.
Sålde min också på Tradera, fick ok betalt.

Lite trögt att vara utan nu, men får bli lite serier sålänge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Black friday/weeks och mellandagarna ser jag som risk.
Sålde min också på Tradera, fick ok betalt.

Lite trögt att vara utan nu, men får bli lite serier sålänge.

Visst. Men black Friday är trots allt några veckor efter släppet av Pro. Man får tydligen en helt OK peng för ett begagnat PS5. Det måste väl betyda att det är en ganska attraktiv produkt.

Jag funderar på att lägga ut min på blocket nästa vecka.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska skaffa mig en PS5 (vanlig) till november. Tänkte eventuellt skaffa Tekken, Ragnarök, Astrobot och Tsushima. Har ni några fler rekommendationer som är trevliga att spela i en soffa framför en TV en kall höst/vinterdag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Ska skaffa mig en PS5 (vanlig) till november. Tänkte eventuellt skaffa Tekken, Ragnarök, Astrobot och Tsushima. Har ni några fler rekommendationer som är trevliga att spela i en soffa framför en TV en kall höst/vinterdag?

Death Stranding. Antingen hatar man det eller så älskar man det men för min del är det en av de starkaste spelupplevelserna på senare år. Annars har du Resident Evil 2+4 remake, Plucky Squire, Returnal, Persona 5 m.m. beroende på vilken typ av spel du gillar.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Stray, Dredge och Kena är kanonspel som passar perfekt när det är kallt och ruggigt ute.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Edin_II:

Kör en månad PS Plus Extra så får du tillgång till ett ordentligt bibliotek du kan välja och vraka i. Finns många guldkorn där.

Permalänk
Medlem

Båda Horizon är i mitt tycke ett måste.
Jag gillar Star Wars Outlaws RIKTIGT mycket också. Men det spelare verkar delar många i bra & dåligt/tråkigt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Slår också ett slag för Horizon spelen, Stray, Kena och Death Stranding som nån redan nämnt. Förutom det så gillar jag bl.a. Spider-Man spelen och Ratchet and Clank: Rift Apart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ågren:

Death Stranding. Antingen hatar man det eller så älskar man det men för min del är det en av de starkaste spelupplevelserna på senare år. Annars har du Resident Evil 2+4 remake, Plucky Squire, Returnal, Persona 5 m.m. beroende på vilken typ av spel du gillar.

Mmm Death Stranding har jag velat prova lääänge så den får jag klippa. Resident Evil är inte riktigt min kopp te men Plucky Squire och Persona 5 har jag hört mycket bra om.

Skrivet av Mono:

Stray, Dredge och Kena är kanonspel som passar perfekt när det är kallt och ruggigt ute.

Ja Stray låter som en riktigt trevlig upplevelse, har alltid haft en fascination för det nautiska så Dredge kommer jag hålla i åtanke. Kena är jag inte superbekant med så får göra lite research där 🤓

Skrivet av Enviro:

Kör en månad PS Plus Extra så får du tillgång till ett ordentligt bibliotek du kan välja och vraka i. Finns många guldkorn där.

Smart, får göra det!

Skrivet av Libra-75:

Slår också ett slag för Horizon spelen, Stray, Kena och Death Stranding som nån redan nämnt. Förutom det så gillar jag bl.a. Spider-Man spelen och Ratchet and Clank: Rift Apart.

Samma som med Death Stranding, Horizon har jag velat prova lääänge. Spider-man också, och Ratchet and Clank är ren nostalgi!

Tack för alla rekommendationer! Mycket att välja mellan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Samma som med Death Stranding, Horizon har jag velat prova lääänge. Spider-man också, och Ratchet and Clank är ren nostalgi!

Tack för alla rekommendationer! Mycket att välja mellan

Alla tre Spider-Man spelen är riktigt bra! Tror tyvärr endast Miles Morales finns på PS Plus Extra. Miles rekommenderas till vintern, älskar att svinga runt i snöiga New York

Det finns dock ett knep för att få det första spelets Remaster (med DLC inkluderat) mycket billigare än i vanliga butiken:

1. Ladda ner Miles Morales från PS Plus Extra
2. I huvudmenyn av spelet tryck L1/R1 (Minns ej vilken) så kan man uppgradera spelet till Ultimate Edition för 200 kr
3. I denna uppgradering får man Spider-Man Remastered, man får behålla det även efter PS Plus går ut men inte Miles Morales

Källa t.ex: https://www.reddit.com/r/PlayStationPlus/comments/1abcnbe/spi...

Dold text

Lite knepigt jag vet, men detta ska funka från vad jag läst. Alternativt kan du försöka få tag i en billig PS4 kopia av första spelet och uppgradera till PS5 versionen för 100 kr.

Spel jag rekommenderar i övrigt är Uncharted: Legacy of Thieves och TLOU spelen såklart. Man kan få båda två Uncharted spelen riktigt billigt om man uppgraderar antingen Uncharted 4 eller Lost Legacy för 100 kr Eller så köper man det på rea för 220 kr som det var nedsatt till senast.

Permalänk
Medlem

Red Dead Redemption (INC. Undead Nightmare) [PS4]
402,27 kr
https://www.amazon.se/dp/B0CFB8XRR6/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Alla tre Spider-Man spelen är riktigt bra! Tror tyvärr endast Miles Morales finns på PS Plus Extra. Miles rekommenderas till vintern, älskar att svinga runt i snöiga New York

Det finns dock ett knep för att få det första spelets Remaster (med DLC inkluderat) mycket billigare än i vanliga butiken:

1. Ladda ner Miles Morales från PS Plus Extra
2. I huvudmenyn av spelet tryck L1/R1 (Minns ej vilken) så kan man uppgradera spelet till Ultimate Edition för 200 kr
3. I denna uppgradering får man Spider-Man Remastered, man får behålla det även efter PS Plus går ut men inte Miles Morales

Källa t.ex: https://www.reddit.com/r/PlayStationPlus/comments/1abcnbe/spi...

Dold text

Lite knepigt jag vet, men detta ska funka från vad jag läst. Alternativt kan du försöka få tag i en billig PS4 kopia av första spelet och uppgradera till PS5 versionen för 100 kr.

Spel jag rekommenderar i övrigt är Uncharted: Legacy of Thieves och TLOU spelen såklart. Man kan få båda två Uncharted spelen riktigt billigt om man uppgraderar antingen Uncharted 4 eller Lost Legacy för 100 kr Eller så köper man det på rea för 220 kr som det var nedsatt till senast.

Miles morales är mkt underskattat tycker jag. Jag tycker nästan att det är ett 100% perfekt spel. Fler spel borde våga vara korta. Endgame i det spelet är bara så jävla bra!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Båda Horizon är i mitt tycke ett måste.
Jag gillar Star Wars Outlaws RIKTIGT mycket också. Men det spelare verkar delar många i bra & dåligt/tråkigt…

Angående Outlaws. Jag tror inte för ett ögonblick att det spelet är så dåligt som somliga säger.

Man märker att det är val i USA. Allt som kan tolkas som ”woke” sågas hårt (inte minst i spelvärlden). Sedan har utvecklarna fått skäll för en modell som är mycket vanlig i många spel.”Ghost” är ju exakt ubisoft-modell, men inte en jävel pratar om det.

I gamlingvärlden ska man inte lita på ranter och hatstormar. Ryktesvis har jag hört att PSN-inlogg på pc är världens undergång.

Permalänk
Medlem

The Anniversary Update explained - Download the update for free on October 22
With the Anniversary Update, Alan Wake 2 will get the Gameplay Assist menu, which you can find in the gameplay options. It contains, among others, the following toggles:

Quick turn
Auto complete QTE
Button tapping to single tap
Weapon charging with taps
Healing items with taps
Lightshifter with taps
Player invulnerability
Player immortality
One shot kill
Infinite ammo
Infinite flashlight batteries
https://www.alanwake.com/story/the-anniversary-update-explain...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Stellar Blade och Rise of the Ronin kan jag rekommendera men finns en del PS4 exklusiva spel som är roliga också, t.ex. Bloodborne, Gravity Rush 2 och "första" Ratchet & Clank.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeVvE:

Stellar Blade och Rise of the Ronin kan jag rekommendera men finns en del PS4 exklusiva spel som är roliga också, t.ex. Bloodborne, Gravity Rush 2 och "första" Ratchet & Clank.

Jaa Stellar Blade är intressant. Och Bloodborne skulle vara kul. Är svag för det viktorianska.
Går det att köra de flesta PS4-spelen på femman?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Jaa Stellar Blade är intressant. Och Bloodborne skulle vara kul. Är svag för det viktorianska.

Afaik så fungerar i stort sett alla PS4 spel på PS5, är mindre än 10st som inte fungerar och är bara massa skräp.

Permalänk
Medlem

Alan Wake 2 blir i 30 fps med RT på PS5 Pro.

Bra tycker jag. Bra att de krämar ut så mycket ur hårdvaran som möjligt för att få det så snyggt som möjligt.

Min hjärna är kanske inte normal. Jag har svårt att se skillnad mellan olika fps. 30 fps var helt OK för mig i Alan Wake 2. Nu ser jag fram emot att spela dlc på Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

I princip alla PS4 spel funkar bra. Vissa är tyvärr låsta till 30 fps och lägre upplösning dock. En del spel kan uppgraderas till PS5 versionen om det finns, kostar oftast en hundring. Bloodborne är tyvärr en av de spelen som är lite tuffa att spela idag då det körs i 1080p 30 fps även på PS5. Segt när man är van vid minst 1440p 60 fps i spel idag.

Använt denna sida för att se hur PS4 spel körs på PS5, tror dock inte den uppdaterats på ett tag: https://www.backwards-compatible.com/games/bloodborne/

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Alan Wake 2 blir i 30 fps med RT på PS5 Pro.

Bra tycker jag. Bra att de krämar ut så mycket ur hårdvaran som möjligt för att få det så snyggt som möjligt.

Min hjärna är kanske inte normal. Jag har svårt att se skillnad mellan olika fps. 30 fps var helt OK för mig i Alan Wake 2. Nu ser jag fram emot att spela dlc på Pro.

Föredrar nästan alltid 60 eller mer FPS. Gameplay tar ganska mycket stryk av 30FPS. Kan inte komma på något spel faktiskt som jag inte märkt stor skillnad när valet har funnits.

Hoppas verkligen att 30FPS blir väldigt ovanligt på Pro. Det skulle vara en enorm vinst om den orkar med GTA6 vettigt i 60FPS och det tror jag faktiskt att det finns en överväldigande majoritet som tycker. Rockstar borde också ha ekonomiska muskler att kunna lösa det. Remedy är en relativt liten studio i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Quality Mode  
The PS5 Pro Quality mode features ray tracing, which isn't available on the base PS5 version of the game.  

30fps with ray tracing 
Ray traced reflections (opaque and transparent) 
Output resolution 3840 x 2160 (4K) 
Render resolution 2176 x 1224 

 Performance Mode 
The Performance Mode on the PS5 Pro features significantly higher output resolution and has more visual detail compared to the base PS5. The Pro Performance mode uses approximately the same image quality (render) settings as the base PS5’s Quality mode.

The overall image stability, fog, volumetric lighting, and shadow accuracy have been improved on the Pro.  

60fps 
Using approximately the same render (image quality) settings as the base PS5 Quality mode.
Base PS5 Performance mode version runs at lower render (image quality) settings 
Render resolution 1536 x 864 
Output resolution 3840 x 2160 (4K)
Base PS5 version outputs 1440p.
https://www.remedygames.com/article/alan-wake-2-on-playstatio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Hoppas verkligen att 30FPS blir väldigt ovanligt på Pro. Det skulle vara en enorm vinst om den orkar med GTA6 vettigt i 60FPS och det tror jag faktiskt att det finns en överväldigande majoritet som tycker. Rockstar borde också ha ekonomiska muskler att kunna lösa det. Remedy är en relativt liten studio i jämförelse.

Tvärtom så gör Remedy helt rätt här med två lägen och går dessutom tillbaka och lägger in ray tracing i 30fps.
Konsolen är helt enkelt för klen för alla visuella effekter i 60fps.
Om sedan Rockstar VILL utveckla ett spel i 60 fps kan de naturligtvis göra det, men det är föga troligt med tanke på utvecklingstiden. Målet måste ha satts tidigt att det är PS5 som är huvudplattformen och då kan de inte fläska på med mer cpu-intensiva effekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Föredrar nästan alltid 60 eller mer FPS. Gameplay tar ganska mycket stryk av 30FPS. Kan inte komma på något spel faktiskt som jag inte märkt stor skillnad när valet har funnits.

Okej. Jag märker inte så stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tvärtom så gör Remedy helt rätt här med två lägen och går dessutom tillbaka och lägger in ray tracing i 30fps.
Konsolen är helt enkelt för klen för alla visuella effekter i 60fps.
Om sedan Rockstar VILL utveckla ett spel i 60 fps kan de naturligtvis göra det, men det är föga troligt med tanke på utvecklingstiden. Målet måste ha satts tidigt att det är PS5 som är huvudplattformen och då kan de inte fläska på med mer cpu-intensiva effekter.

Jag missförstod visst om Alan Wake 2. Missade att det hade två lägen och att valet finns är alltid bäst. 40FPS läge hade varit trevligt dock🙂

Håller dock inte med om Rockstar. Jag tror att det finns rätt många sätt att kräma ur mer prestanda ur PS5 än vad som i vanliga fall används. Separata kretsar, ny teknik och GPUn kan avlasta processorn en hel del. PS5:ans SSD är ju också som gjord för att kunna hantera den här typen av spel och här har verkligen hela systemet chans att äntligen få sträcka på benen jämfört med andra i spel. PS5 styrka bör vara open world helt enkelt jämfört både med PC och Xbox.

Edit* Sedan så har många av spelen som från början bara hade 30FPS lägen fått 60FPS patcher i efterhand. Då även med spelutvecklare som sagt att 30FPS var deras "vision" och mål.

Tror inte heller Rockstar glömt GTA online, där minst 60 såklart är att föredra.

Skrivet av EdvinR:

Okej. Jag märker inte så stor skillnad.

Ok, men enligt Mark Cerny så gör minst 75% av spelarna det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ja, jag väljer för det mesta 60fps läget nu för tiden. Enda gången jag väljer 30fps läget är när det visuella tar för mycket stryk i 60fps läget. Tidigare så var jag mindre känslig för låg fps (30), men jag tror min PC har gjort mig lite bortskämd, där jag är van att spela i minst 60fps hela tiden. Men det är en vanesak också. När man börjar att spela i 30fps efter att ha spelat i minst 60fps så känns det ganska tydligt, men efter en stund så vänjer man sig lite vid det. Men det beror ju givetvis på vad det är för typ av spel också. Ett snabbare spel är helt klart bättre i 60fps (eller mer), medans ett långsamt spel kan funka i 30fps.

Permalänk
Medlem

Det spelar ju egentligen ingen roll hur bra eller dålig ps5 eller ps5 pro är, 60fps är alltid ett alternativ om man vill. Vi spelade i (50)60fps på NES på 80-talet.