Hur mycket tid lägger ni andra kontorsnissar på träning i veckan?

Permalänk

Hur mycket tid lägger ni andra kontorsnissar på träning i veckan?

Jag sitter på kontor 40h i veckan och när jag kommer hem efter mitt arbete har jag kanske gått 3000steg i bästa fall och oftast suttit ner merparten av dagen.

Vi har i oktober haft en träningschallenge på jobb (Challengize) vilket motiverat mig till att träna och röra på mig mycket mer än vanligt. Här kommer också frågan upp, hur mycket lägger en genomsnittlig kontorsnisse på träning i veckan?

Dela gärna med er av vilken typ av träning och även vilken livssituation ni har, själv är jag runt 30 år gammal och har två småbarn hemma vilket helt klart påverkar om inte mängden träning, så åtminstone vilken tid på dygnet jag tränar

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk

Jag börjar med att kommentera min egna tråd! Jag har en fast timme kickboxning varje vecka och utöver det kör jag på boxningssäck hemma, styrkatränar i hemmagymmet 1-2pass i veckan och försöker hinna med någon löptur eller powerwalk däremellan.
3-5h är nog mitt 3-månaderssnitt på timmar tränade per vecka, ofta blir det träning på kvällarna, efter barnen lagt sig

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Blir väl mest de dagliga promenaderna med hunden, sen lite golf då och då. :--)

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Har alltid tränat mycket. Blir 3-4 pass på gymmet, älskar styrkelyft och basövningar. Sedan beroende på säsong är det kravmaga 2ggr i veckan utöver det, alternativt innebandy med grabbarna.

Fullt ös! 39 år gammal och IT slusk

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Tränade en gång för några år sedan.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

~5 mils löpning per vecka.
1-2 timmar "hemmagympa". Hatar gymmet men behöver styrketräning så får bli kompromissen att göra övningar med kroppsvikt eller enklare vikter för att slippa släpa sig någonstans.
Cyklar till jobbet så blir ca 50 min på cykeln per arbetsdag. Löser vardagsmotionen.

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

Blir väl mest de dagliga promenaderna med hunden, sen lite golf då och då. :--)

Det är ju bra! Har du koll på snittstegen?
Pratade med en på lagret under lunchen och han hade snittat 15 000 steg senaste veckan (han är i mitt lag i tävlingen)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lerutis:

Har alltid tränat mycket. Blir 3-4 pass på gymmet, älskar styrkelyft och basövningar. Sedan beroende på säsong är det kravmaga 2ggr i veckan utöver det, alternativt innebandy med grabbarna.

Fullt ös! 39 år gammal och IT slusk

Det låter sjukt aktivt! Kul att höra!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

~5 mils löpning per vecka.
1-2 timmar "hemmagympa". Hatar gymmet men behöver styrketräning så får bli kompromissen att göra övningar med kroppsvikt eller enklare vikter för att slippa släpa sig någonstans.
Cyklar till jobbet så blir ca 50 min på cykeln per arbetsdag. Löser vardagsmotionen.

Det är inte dåligt alls, har du några mål med din löpning? Något lopp eller så?

Visa signatur

Permalänk

Jag har en polare som tränar åt mig, jag hinner ej själv. Jag försöker men det är för mycket annat att göra.

Permalänk
Medlem

Skaffade hund något år efter att jag blev med hemmakontor. Det har gjort enorm skillnad för mig. Förr gick jag nog inte mer än något tusental steg per dag, nu ligger jag stadigt runt 10000.

Men jag vägrar att kalla hundpromenaderna för träning. De är bara något som jag gör.

Riktig träning, dvs sådan där pulsen går upp och svett förekommer, handlar nog om ~1h/vecka. Försöker jogga ca 10 minuter per dag.

Edit: Kan i perioder tycka att styrketräning är roligt, men över lag avskyr jag att träna. Gör det bara för att orka sådant som jag tycker är roligt. Och för att inte dö i förtid xD

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Jag sitter på kontor 40h i veckan och när jag kommer hem efter mitt arbete har jag kanske gått 3000steg i bästa fall och oftast suttit ner merparten av dagen.

Vi har i oktober haft en träningschallenge på jobb (Challengize) vilket motiverat mig till att träna och röra på mig mycket mer än vanligt. Här kommer också frågan upp, hur mycket lägger en genomsnittlig kontorsnisse på träning i veckan?

Dela gärna med er av vilken typ av träning och även vilken livssituation ni har, själv är jag runt 30 år gammal och har två småbarn hemma vilket helt klart påverkar om inte mängden träning, så åtminstone vilken tid på dygnet jag tränar

Småbarnsförälder. Försöker hinna med något av en halvtimme jogging, 45 min promenad eller 45 min simning varje dag beroende på väder. Borde jobba med muskelstyrka också men har inte riktigt hittat något sätt att få rutin i det. Jag är definitivt PvE: finner inget nöje i att träna med andra.

Permalänk
Medlem

Gym minst 4 ggr i veckan, promnera 5km 3-4ggr i veckan och fotboll 1 gång i veckan

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Småbarnsförälder. Försöker hinna med något av en halvtimme jogging, 45 min promenad eller 45 min simning varje dag beroende på väder. Borde jobba med muskelstyrka också men har inte riktigt hittat något sätt att få rutin i det. Jag är definitivt PvE: finner inget nöje i att träna med andra.

Det är ju ett grymt mål tycker jag! Vardagsmotion är viktigt för både hälsa och självkänsla!
Jag har i princip alltid tränat ensam, men just kampsport har varit det enda jag klarat av att träna med andra!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Skaffade hund något år efter att jag blev med hemmakontor. Det har gjort enorm skillnad för mig. Förr gick jag nog inte mer än något tusental steg per dag, nu ligger jag stadigt runt 10000.

Men jag vägrar att kalla hundpromenaderna för träning. De är bara något som jag gör.

Riktig träning, dvs sådan där pulsen går upp och svett förekommer, handlar nog om ~1h/vecka. Försöker jogga ca 10 minuter per dag.

Edit: Kan i perioder tycka att styrketräning är roligt, men över lag avskyr jag att träna. Gör det bara för att orka sådant som jag tycker är roligt. Och för att inte dö i förtid xD

Ja, det är faktiskt ett litet life-hack att skaffa hund, men underskatta inte hundpromenaderna, det är en väsentlig skillnad på att få 3000steg i snitt och 10000steg i snitt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det låter sjukt aktivt! Kul att höra!

Tackar, blir nästan att jag kör tills det rasar, vilar och sen på det igen. Jag vill inte att åldern ska vara ett hinder för mycket träning, ett mental game för mig helt enkelt.

Utöver det så vill jag vara stark och frisk som gammal, så det är väl det jag tänker i horisonten.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

12- 16h cykel / vecka . Cyklar i stort sett VARJE dag och har gjort så i 13 år nu. På sommaren brukar det bli ännu mer.
35-50 mil. / Vecka inomhus @ Zwift på vintern. Och jag tycker fortfarande det är kul.
Och det funkade även med småbarn .

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Har som målsättning att simma 3 gånger i veckan, ca. 1 timme per gång. I verkligheten blir det nog snarare 45 minuter faktisk simning.

Jag promenerar även till/från jobb och hunddagis samt affärer vilket brukar bli ca. 10 000 steg per dag, 5000 - 8000 på helgerna.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Det är inte dåligt alls, har du några mål med din löpning? Något lopp eller så?

Sprungit Stockholm Maraton 2023, tyvärr skadad en del därefter så inte så mycket i år. annars var målet < 3h30min på maraton. Blir nog Göteborgsvaret -25 så får vi se hur motivation är därefter.

Permalänk
Skrivet av tombman:

12- 16h cykel / vecka . Cyklar i stort sett VARJE dag och har gjort så i 13 år nu. På sommaren brukar det bli ännu mer.
35-50 mil. / Vecka inomhus @ Zwift på vintern. Och jag tycker fortfarande det är kul.
Och det funkade även med småbarn .

Shit vad häftigt! Kört några lopp?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Har som målsättning att simma 3 gånger i veckan, ca. 1 timme per gång. I verkligheten blir det nog snarare 45 minuter faktisk simning.

Jag promenerar även till/från jobb och hunddagis samt affärer vilket brukar bli ca. 10 000 steg per dag, 5000 - 8000 på helgerna.

Låter som helt utomordentliga sätt att få ihop vardagsmotionen, snyggt!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Sprungit Stockholm Maraton 2023, tyvärr skadad en del därefter så inte så mycket i år. annars var målet < 3h30min på maraton. Blir nog Göteborgsvaret -25 så får vi se hur motivation är därefter.

Häftigt! Jag har aldrig varit bra på att springa men började löpa lite i somras, sprang min första 5km för ungefär en månad sen, bara det kändes stort

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

"~5 mils löpning per vecka."

Lite nyfiken på hur lång du springer per pass?

Permalänk
Medlem

Tröttnat helt på gym men jobbar delvis på lager så man kan köra en halvtimme/timme old school lyft ibland på jobbet. 2 pass innebandy, 1-2 cykel 5 mil med intervaller och ett lättare löp-pass, 6-7km försöker jag klämma in i veckan. Lediga dagar kan det bli 10 situps, armhävningar + plankan varje gång man går på toaletten och\eller förbi ytterdörren. Lite småkul och tar ingen tid egentligen. Tillräckligt för att jag ska kunna trycka i mig vilket käk som helst efter 40+ och hålla vikten under 100 pannor. (193 lång)

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Cyklar eller springer 60-90 minuter nästan varje morgon. Jobbar hemifrån fyra dagar i veckan vilket gör det enklare. Brukar även ta en promenad efter lunchen och på kvällen. Tycker det är viktigt att lämna "kontoret".
Gör ett bättre jobb och känner mig lugnare och mer fokuserad under dagen tack vare träningen.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

"~5 mils löpning per vecka."

Lite nyfiken på hur lång du springer per pass?

3 x 10-12 km och 1 x 20-30 km så i princip runt 1h eller strax därunder för de flesta passen medan långpass är någonstans 1h40min-2.5h

Permalänk
Medlem

Sommaren: många timmar (cykel, landsväg och terräng)

Vintern: inte så många timmar (crosstrainer)

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Shit vad häftigt! Kört några lopp?

Gammal gubbe, tävlar inte . Jag kör gubbsporten Randonneur .
En serie på 20, 30, 40 och 60 mil. Och 100mi
Men de 4 förstnämnda gör en till SuperRandonneur och det har jag sedan 2012 varje år. Och några Paris -Brest - Paris 1230km har det blivit .

Den där berömda pölen rundade jag en gång på 7.35 med gamla bansträckningen

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Jobbar hemifrån sedan 13 år. Försöker göra ngt varje dag.
Först tar jag en morgonpromenad på ca 40 min, för att få dagsljus och "vakna".
Gör sedan 50*3 squats och situps.
Senare på dagen blir det antingen gym, cykling, simning, kampsport, volleyboll, badminton eller dans någon/några timmar.
Nu som 40+ blir koordinationsövningar och flexibilitet allt viktigare.
Försöker äta hyfsat nyttigt, undviker tillsatt socker och äter förhållandevis få kolhydrater i allmänhet, samt använder proteinpulver och kreatin.

Permalänk
Skrivet av psp123:

Cyklar eller springer 60-90 minuter nästan varje morgon. Jobbar hemifrån fyra dagar i veckan vilket gör det enklare. Brukar även ta en promenad efter lunchen och på kvällen. Tycker det är viktigt att lämna "kontoret".
Gör ett bättre jobb och känner mig lugnare och mer fokuserad under dagen tack vare träningen.

Snyggt jobbat! Det är lätt att bli hemmasittande när man jobbar hemifrån, bra sätt att utnyttja tiden!

Visa signatur