Qualcomm anklagar Intel för vilseledande marknadsföring

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm anklagar Intel för vilseledande marknadsföring

Menar att Intel sopar viktig information om Lunar Lake-processorerna under mattan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Papperslanseringar.. det är så tröttsamt. Lansera produkten eller inte. Sluta med att ha dom i ingenmansland.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vad var det man sa om stenar och glashus nu igen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var under en presentation för journalister som Qualcomm hänvisade till tester utförda av PC World, som bland annat visar på en betydande prestandaförsämring när en bärbar dator med Lunar Lake-processor inte är ansluten till ström. Detta har Intel valt att förbise i sin marknadsföring, enligt Qualcomm.

Det här är gnäll. Qualcomm kan inte begära att Intel skall visa sina sämsta sidor jämfört med dom. Så länge Intel visar upp grafer som stämmer så är det gott nog.

Att framställa Intel som dåliga, det får och skall Qualcomm stå för. Eftersom Qualcomm är nya på PC så låter jag denna passera. Hoppas mycket på deras grejer.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Qualcom är ju spekulant på att köpa Intel (efter presidentvalet och beroende på vem som vinner, enligt uppgift), så varför inte puckla på under tiden och sänka aktiekursen ytterligare.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Qualcom är ju spekulant på att köpa Intel (efter presidentvalet och beroende på vem som vinner, enligt uppgift), så varför inte puckla på under tiden och sänka aktiekursen ytterligare.

De har inte råd.... Finns ingen vettig substans i det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Intressant drag, om ens egen produkt är stark nog bör den kunna stå på egna ben utan stöttepelare som detta utspel.

Korrekt presenterad information är långsökt att kalla vilseledande. Om man bedömmer utelämnad information som vilseldeande, då gör Qualcomm exakt samma sak. För all information kan helt enkelt inte presenteras, det är omöjligt.

Antingen har de lite hybris nu när de har vind i seglen, eller så ser de ett möjligt svar på det hot de utgör för x86.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var under en presentation för journalister som Qualcomm hänvisade till tester utförda av PC World, som bland annat visar på en betydande prestandaförsämring när en bärbar dator med Lunar Lake-processor inte är ansluten till ström. Detta har Intel valt att förbise i sin marknadsföring, enligt Qualcomm.

Är inte sånt upp till laptop tillverkarna hur de tweakar?
Att någon tillverkare kanske stryper mer för att ge förbättrad batteritid medan någon annan kanske kör högre prestanda på bekostnad av batteritid istället.
I vissa fall kanske även möjligt för användarna att välja olika profiler beroende på vad de prioriterar.

Om prestanda och batteritid kan variera även mellan olika datorer med samma modell av CPU och GPU så blir det svårt att göra en tydligen definition av vad som är en rättvis jämförelse.

Permalänk
Datavetare

Nu är detta lite "kasta sten i glashus" då även Snapdragon X ser en viss försämring i prestanda när den kör på batteri medan Apple visar att det inte behöver vara så, deras laptops har identisk prestanda på batteri som vid nätdrift.

Sen kanske inte alla riktigt är med på just hur stor prestandaförsämringen faktiskt kan vara. Det kopplat till att siffrorna presenteras för batteritid resp. prestanda har en rätt stor disconnect, man får inte alls båda utan är i praktiken "välj en".

Att det sjunker en hel del i "tunga laster" känns väl ändå rätt OK, här är ett annat exempel på hur det kan se ut på aktuella modeller

Vad som kanske är lite mer förvånande och nog mer relevant i praktiken givet hur den här typen av datorer typiskt används är hur stort prestandafallet även är för saker som webbläsare

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag som alltid trott att energischemat styrt prestandan vid nätdrift kontra batteridrift. Stupid me.

Permalänk
Medlem

Även om jag generellt ogillar Intel, så känns det lite fult av Qualcomm enbart testar mot "Balanced"-läget.

Detta då det läget i sig skiljer sig stort på mellan olika tillverkare.

Synd att benchmarks är en konstform som få verkar behärska. Även identiska CPU:er kan stå extremt långt ifrån varandra om testerna inte utförs på lika villkor.

Balanced != Balanced!

Gör om, gör rätt med riktiga profiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu är detta lite "kasta sten i glashus" då även Snapdragon X ser en viss försämring i prestanda när den kör på batteri medan Apple visar att det inte behöver vara så, deras laptops har identisk prestanda på batteri som vid nätdrift.

Sen kanske inte alla riktigt är med på just hur stor prestandaförsämringen faktiskt kan vara. Det kopplat till att siffrorna presenteras för batteritid resp. prestanda har en rätt stor disconnect, man får inte alls båda utan är i praktiken "välj en".

Att det sjunker en hel del i "tunga laster" känns väl ändå rätt OK, här är ett annat exempel på hur det kan se ut på aktuella modeller
https://images.hothardware.com/contentimages/article/3460/content/dell-xps-13-lunar-lake-ac-vs-battery-pcmark.png

Vad som kanske är lite mer förvånande och nog mer relevant i praktiken givet hur den här typen av datorer typiskt används är hur stort prestandafallet även är för saker som webbläsare
https://images.hothardware.com/contentimages/article/3460/content/dell-xps-13-lunar-lake-ac-vs-battery-speedomoter.png

Fast det är väl ändå relevant information, jag vill gärna veta om min bärbara dator går på halvfart så fort jag drar ut sladden.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Stämmer det verkligen. När apple silicon kom, så på vissa av deras mer kraftfulla processorer så krävdes nätdrift och deras starkare "laddare" för att processorn skulle nå max-prestanda. Jag har svårt att tro att detta har ändrats.
Men visst i instegsvarianterna som qualcomm och intel försöker hävda sig mot med dessa processorer så kan jag tänka mig att det stämmer.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av cruZZade:

Fast det är väl ändå relevant information, jag vill gärna veta om min bärbara dator går på halvfart så fort jag drar ut sladden.

Exakt, det är högst relevant information. Min poäng var: tror rätt många inte inser hur stor skillnaden i prestanda kan vara mellan att köra på batteri vs nätdel.

Och man får därför lite fel intryck från tester då dessa (nästan alltid) mäter prestanda körandes med nätdel. Sedan finns också tester som visar hur länge datorn kan köra på batteri, inte helt självklart att det ibland är med 2/3-1/2 prestandan!!!

Skrivet av JonHolstein:

Stämmer det verkligen. När apple silicon kom, så på vissa av deras mer kraftfulla processorer så krävdes nätdrift och deras starkare "laddare" för att processorn skulle nå max-prestanda. Jag har svårt att tro att detta har ändrats.
Men visst i instegsvarianterna som qualcomm och intel försöker hävda sig mot med dessa processorer så kan jag tänka mig att det stämmer.

Kan vara så att de inte går över en viss effekt på batteri. Har själv en M3 Max, testade att bygga om ett halvstort .NET projekt i Visual Studio, körandes under Windows 11 i Parallels + rätt mycket annat är igång (använder just nu ~80 GB av de 128 GB som finns i datorn, mycket p.g.a. av två OS igång där båda har halvtunga program igång)

Kompileringen växlar mellan "one-core, many-core, all-core" (vilket är rätt typiskt för den lasten) och tiden för att köra klart är inom run-to-run variance oavsett om man kör på batteri eller med nätdel. Dock finns laster som drar mer ström, för detta är ju väldigt lätt på GPU-delen.

Men ändå klart tyngre än det jag postade ovan där x86-laptops kunde ses halvera sin prestanda på batteri.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer