windows laptop Jämförbar med macbook air m2

Permalänk

windows laptop Jämförbar med macbook air m2

Ska köpa ny laptop och funderar på en macbook air m2 men skulle egentligen lika gärna kunna gå på en windows dator istället.
Vilka modeller är jämförbara med macbook om man utgår från byggkvalitet och prestanda?

Permalänk
Medlem

En MacBook Air är svårslagen, speciellt sett till högtalare, värmeutveckling samt bildskärm.

Tycker bara Dell XPS 13 samt Microsoft Surface Laptop är i närheten av Apple kvalitetsmässigt. Övriga märken har ungefär lika mycket metall i sig som en Coca Cola-burk (och låter även ljudmässigt därefter).

Själva har vi MacBook Air M1 (bäst allround!), MacBook Pro M1 Pro 14" (otymplig!), Dell XPS 13 (smidigast!) samt ett gäng Lenovo Thinkpads (sämst på allt!) här.

Skulle utan tvekan kollat vidare på Mac, speciellt då du kan köra macOS, GNU/Linux och Windows 11 (ARM64)

Permalänk
Medlem

HP

HP spectra X360 är av hög kvalite.
Mycket bra högtalare plus OLED skärm.
Helt klart bra windows alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 8Tread:

HP spectra X360 är av hög kvalite.
Mycket bra högtalare plus OLED skärm.
Helt klart bra windows alternativ.

HP Spectre är fin, men priset är väl också en bra bit över en MacBook Air?

För mig är den även lite som Lenovo X1 Carbon. Lätt att lockas av, men vill man ha en av de bättre skärmarna, så hamnar priset lätt på 25000 och högre. Spectre var länge min drömdator, men nu med en billigare MacBook Pro 14, så känns HP:n långt ifrån prisvärd.

@Springer76:
Vad har du för någon budget? Vad ska du använda datorn till? Vad får dig att även fundra på en Windows-maskin?

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

För mig är den även lite som Lenovo X1 Carbon. Lätt att lockas av, men vill man ha en av de bättre skärmarna, så hamnar priset lätt på 25000 och högre.

Alla modeller av HP Spectre x360 använder samma OLED skärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk

Man bör väl skaffa m3 som är lättare att ha fler skärmar?

Angående byggkvalite så imponeras jag inte av någon idag. Prestanda beror på vad man gör vid datorn, eftersom du inte skriver något mer antar jag att du inte gör mer än surfa etc och då finns det ingen som är jämförbar emot macbook.

Så varför ska vanliga användare välja en PC? Min åsikt är huvudorsaken att de vill ha en billigare dator.. En MacBook Air 15 M3/16GB/512GB går på 24 000kr. Denna billigare laptop som många väljer är sämre på alla sätt och vis, men den är som sagt mycket billigare.

Sedan undra när m4an kommer? Den kommer kanske ha 16GB ram som default.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Alla modeller av HP Spectre x360 använder samma OLED skärm.

Har alltid sett en hel del IPS-versioner bland deras utbud här. Gäller detta 2024?

Permalänk
Skrivet av walkir:

För mig är den även lite som Lenovo X1 Carbon. Lätt att lockas av, men vill man ha en av de bättre skärmarna, så hamnar priset lätt på 25000 och högre. Spectre var länge min drömdator, men nu med en billigare MacBook Pro 14, så känns HP:n långt ifrån prisvärd.

@Springer76:
Vad har du för någon budget? Vad ska du använda datorn till? Vad får dig att även fundra på en Windows-maskin?

Surf, lite ordbehandling så inget som kräver någon speciell prestanda. Max 15000 tänkte jag lägga. Vill ha en solid känsla och bra batteritid 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Springer76:

Surf, lite ordbehandling så inget som kräver någon speciell prestanda. Max 15000 tänkte jag lägga. Vill ha en solid känsla och bra batteritid 🙂

Då känns MacBook Air M2 som ett bra val! Frågan är mest om priset kommer sjunka ännu mer när M4:an snart är här. Hade siktat på 16GB RAM och 512GB SSD.

Även en begagnad MacBook Pro 14" (2021) med M1 Pro är bra val, men själv tycker jag att storleken gör den lite otymplig. Dock smidigt att kunna köra två externa skärmar vid behov, men det är något jag hittills aldrig använt.