Permalänk
Medlem

Dags för jobbyte igen. Fortsätter som konsultchef men på annat bolag. Lämnar bort (med viss tår i ögat) förmånsbil men kliver upp i lön från 45 000/mån till 55 000/mån så är ändå nöjd väldigt nöjd.

Ålder: 29
Erfarenhet: 4 år
Stockholmregionen

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tycker absolut man skall ha en dialog och löneanspråk. Att sitta och ha samma lön kommer inte gynna någon av er, även om du är "praktikant".
du verkar ju jobbat 25% i minst 2 år så...

Skrivet av Mental:

Nä, det är rimligt att man justerar, förslagsvis årligen, om de vill behålla dig efter studierna ligger det ju helt klart i deras intresse att ha en bra relation till dig. Och då det gäller praktik med en ganska blygsam lön så är det ju ingen stor kostnadsökning för de att skruva upp ett par procent per år.

gick från 27 till 29k, så det var ju värt att fråga

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk

38500 innan skatt, elingenjör

Permalänk
Medlem

Kanske lite offtopic, men ska ha lönesamtal snart (årlig revision) men i det centrala styrdokumentet som är underlag till samtalet, ska man som anställd (förutom att lista allt bra man gjort under året) även lista allt "dåligt" man gör (eller ja, det är kamouflerat som förbättringsmöjligheter/förbättringsområden).

Det är typ 50%/50% omfattning på frågorna/exemplen, enligt ovan.

Vad skulle ni gjort i min sits?

1. Vara ärlig, (att jag är tidsoptimist, bokar jobbresor halvsent (prioriterar att släcka bränder istället för min egen fortbildning) och har svårt att se vitsen med/prioritera ett fåtal administrativa moment som saknar betydelse för allt och alla(?) efter att ha grävt i det;djupt...

X. Köra en Michael Scott (My weaknesses are also my strengths; I work too hard, care too much and sometimes I can be too invested in my job).

2. Lämna "de" frågorna i princip blanka?

Är iaf med i facket och har kollektivavtal.
Men behöver ändå guidning i hur jag ska tänka!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jobb, Linux tekniker inom staten
Lön 46 500kr
Stad Sundsvall
Utbildning 3st olika YH på 2 år, 4st YH om en månad inom infosäk.
Erfarenhet ca 5år som Linux tekniker inom infrastruktur
Ålder 41.
Sambon också 41år, överläkare ca 102 000k + massa komp för 12h jour varannan månad .

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Kanske lite offtopic, men ska ha lönesamtal snart (årlig revision) men i det centrala styrdokumentet som är underlag till samtalet, ska man som anställd (förutom att lista allt bra man gjort under året) även lista allt "dåligt" man gör (eller ja, det är kamouflerat som förbättringsmöjligheter/förbättringsområden).

1. Vara ärlig, (att jag är tidsoptimist, bokar jobbresor halvsent (prioriterar att släcka bränder istället för min egen fortbildning) och har svårt att se vitsen med/prioritera ett fåtal administrativa moment som saknar betydelse för allt och alla(?) efter att ha grävt i det;djupt...

X. Köra en Michael Scott (My weaknesses are also my strengths; I work too hard, care too much and sometimes I can be too invested in my job).

X.

Dom vet inte att du gör en "Michael Scott". Vänd alltid nackdelar till det positiva; "Det händer att jag skjuter upp saker ibland för att jag är så engagerad i arbetet, men jag ser alltid till att få X gjort inom tidsramen jag har fått".

Identifiera dina svagheter och ge lösningar på dem när du tar upp dom.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Skrivet av walp:

Överdriv, det är väl ändå inte ditt jobb att betygsätta dig själv? Överdriv kanske är fel ord, men bejaka dina styrkor.
Sen blir det som en förhandling med din chef där ni kommer fram var du egentligen ligger, som troligen blir något mellanting.

Permalänk
Medlem

Jobbar som IT-arkitekt inom Microsoft Power Platform.
Jobbar i Norge på ett norskt bolag men bor och lever i Sverige (dagpendlar dom dagar jag är på kontoret, ca 1 dag/vecka).

Erfarenhet: 12 år
Fast Lön: 1030000/år
Variabel Lön/Bonus: 314000/år (baserat på faktureringsgrad)
Andra förmåner: Firmatelefon, 6 veckor Semester, betalt bredband hemma (upp till 350kr/månad), relativt bra tjänstepension.

Bonusutbetalning sker varje kvartal, baserat på hur mycket man fakturerat under perioden, 95% = full bonus.

Kortfattat, det är ganska fina löner i Norge inom IT, speciellt när man jobbat några år, sen att det är ganska mycket lägre skatt och högre pension skadar ju inte heller

Enda är väl att kursen just nu är lägre än den svenska, så ryker några kronor i växlingen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av lepr86:

Jobbar som IT-arkitekt inom Microsoft Power Platform.
Jobbar i Norge på ett norskt bolag men bor och lever i Sverige (dagpendlar dom dagar jag är på kontoret, ca 1 dag/vecka).

Erfarenhet: 12 år
Fast Lön: 1030000/år
Variabel Lön/Bonus: 314000/år (baserat på faktureringsgrad)
Andra förmåner: Firmatelefon, 6 veckor Semester, betalt bredband hemma (upp till 350kr/månad), relativt bra tjänstepension.

Bonusutbetalning sker varje kvartal, baserat på hur mycket man fakturerat under perioden, 95% = full bonus.

Kortfattat, det är ganska fina löner i Norge inom IT, speciellt när man jobbat några år, sen att det är ganska mycket lägre skatt och högre pension skadar ju inte heller

Enda är väl att kursen just nu är lägre än den svenska, så ryker några kronor i växlingen....

Hur funkar det att jobba i Norge? Betalar du norsk eller svensk skatt?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Beror på är nog svaret, alla av dem finns här: https://www.skatteverket.se/privat/internationellt/foretagoch...

De flesta jag känner som pendlar till Norge betalar också skatt där.

Permalänk
Medlem

@lepr86: vad har du för pensionsavsättning i tjänstepensionen?

Min ska vara ganska bra i norska mått mätt, men är sämre än de flesta tjänstepensioner i Sverige vad jag vet - i alla fall när man kommer upp i lite högre lönsnivå.
5,85%+12,15% på delen av lönen över 842k (med ett tak på 1,4M).

Skrivet av sparkar_boll:

Om man bor fast i en svensk kommun som gränsar till Norge och jobbar i en gränskommun i Norge, då betalar man skatt till Sverige (men socialförsäkringsavgift till Norge), annars betalar man skatt till bara Norge.

Det är lägre skatt, men vissa nackdelar som att det t.ex. inte finns ROT- eller RUT-avdrag och att det finns förmögenhetsskatt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Då jag inte jobbar i gränskommun så betalar jag full skatt i Norge och inget i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@lepr86: vad har du för pensionsavsättning i tjänstepensionen?

Min ska vara ganska bra i norska mått mätt, men är sämre än de flesta tjänstepensioner i Sverige vad jag vet - i alla fall när man kommer upp i lite högre lönsnivå.
5,85%+12,15% på delen av lönen över 842k (med ett tak på 1,4M).

Om man bor fast i en svensk kommun som gränsar till Norge och jobbar i en gränskommun i Norge, då betalar man skatt till Sverige (men socialförsäkringsavgift till Norge), annars betalar man skatt till bara Norge.

Det är lägre skatt, men vissa nackdelar som att det t.ex. inte finns ROT- eller RUT-avdrag och att det finns förmögenhetsskatt.

Ja så är det, motsvarande Svenska avsättningarna är ju jäkligt bra, hört om folk som pratar om typ 30%

Du har ganska mycket bättre än mig också, har 6% upp till 7G och 10% efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lepr86:

Ja så är det, motsvarande Svenska avsättningarna är ju jäkligt bra, hört om folk som pratar om typ 30%

30% är standard i de flesta (?) kollektivavtal på lönedelen över brytpunkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

6.2% +30% för elektriker 😁 dock är vi kanske inte så ofta där vid brytpunkten...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av lepr86:

Ok tack för svar. Intressant att jämföra lite om man skulle se sig efter ny arbetsgivare i framtiden
Man kan se det som att den högre lönen kompenserar för lägre % och man har större möjlighet att spara mer i månaden själv, så totalt sett blir det inte så illa.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ok tack för svar. Intressant att jämföra lite om man skulle se sig efter ny arbetsgivare i framtiden
Man kan se det som att den högre lönen kompenserar för lägre % och man har större möjlighet att spara mer i månaden själv, så totalt sett blir det inte så illa.

Ja det varierar ganska mycket, jag fick jobberbjudande inhouse på en bank i Norge för något år sen, ganska mycket sämre totallön men dom hade 8% före 7g och 18% efter, dom pratade om det som att det var bland det högsta i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Se där ja, det är ju jäkligt nice ändå, är det något övre tak?

I Norge är det ett tak på den högre delen på 12 basbelopp (ca 1.4miljoner)

Permalänk
Medlem

7g?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

700k antar jag 😊per år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

7 grundbasbelopp, ligger väl en bit över 120000 nu (1 basbelopp alltså 🙂)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Tycker du kan vara ärlig fast se det positiva i det. Som exemplet med släcka bränder istället för fortbildning, för det betyder ju också att du är pliktrogen och bryr dig om den dagliga verksamheten Att du ibland nerprioriterar administration betyder ju också att du identifierat viktigare saker, men att du vill bli bättre på att finna en balans. En mini Michael Scott-ifiering!

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av lepr86:

7 grundbasbelopp, ligger väl en bit över 120000 nu (1 basbelopp alltså 🙂)

82 122 NOK verkar ett norskt basbelopp vara... Vs Sverige 52 300kr (2023)

82k NOK =79 900 sek

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lepr86:

Se där ja, det är ju jäkligt nice ändå, är det något övre tak?

I Norge är det ett tak på den högre delen på 12 basbelopp (ca 1.4miljoner)

Det finns ett tak, kan vara olika i olika avtal men runt 2.3 miljoner i årslön är taket i det avtalet som jag tillhör.

En stor skillnad mellan Norge och Sverige är att det avsätts till allmän pension betydligt mer generöst i Norge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

82 122 NOK verkar ett norskt basbelopp vara... Vs Sverige 52 300kr (2023)

82k NOK =79 900 sek

Stämmer inte helt, det ligger på 124028 efter årets justering, 2023 var det strax över 118k. Nok då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det finns ett tak, kan vara olika i olika avtal men runt 2.3 miljoner i årslön är taket i det avtalet som jag tillhör.

En stor skillnad mellan Norge och Sverige är att det avsätts till allmän pension betydligt mer generöst i Norge.

Ja precis, tror alderpensjonen (allmänpensionen) i Norge idag om du tar ut den vid 67 åra ålder är precis i underkant av 300000, vet inte vad den ligger på i Sverige, men fått för mig den är lägre iaf 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av lepr86:

Stämmer inte helt, det ligger på 124028 efter årets justering, 2023 var det strax över 118k. Nok då.

<Uppladdad bildlänk>

Google failade mig då! I stand corrected

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Byter jobb inom IT (utvecklare). Blir mitt andra jobb i karriären

Tidigare lön 35.000 --> nya 41.000

Ålder: 23
Erfarenhet: 2 år (Kandidatexamen)
Mindre stad

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Sitter själv på en hel del intervjuer tillsammans med min chef, och om vi söker "nybörjare" skulle vi aldrig ta in en med en masters examen, det skaffar man sig inte för att sitta i 1st line support, dom kommer fly så fort dom får chansen.
Vi går mycket mer på känsla och hur intresserad personen verkar vara att lära sig och utveckla sig för att på sikt kunna ta på sig mer kvalificerade uppgifter.
Även när vi sökt mer seniora personer väger utbildningen lätt om man jämför med personlighet och vad man har för arbetslivs erfarenhet inom vårt område.

Jag har senaste tiden även sökt lite andra jobb inom exakt det jag jobbar med, just kundtjänst.

Inte ens något annat jobb inom exakt samma sektor kommer jag vidare eller in på.

Så ja mitt problem är mer utbrett verkar det som.

Bara fått ’sorry gått vidare med andra sökanden’ på varenda ansökning senaste tiden. Även på den.

Söker andra tjänster inte bara för lönen är pissdålig även för att jag märker hur dålig jag mår mentalt av just denna kundtjänst.

Men känns mest hopplöst när det är helt omöjligt. Helt odugligt cv har man väl inte, haft tillsvidare på denna tjänst sen 2022.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Finns där något företag eller någon som erbjuder gratis rådgivning angående lön? Jag är nyfiken på om jag har orimliga krav och har ingen direkt att fråga. Är inte medlem i någon union.

Och hur gör man när man har 2 titlar och ska kika på marknadslöner, tar man den med högst lön, slår man ihop bägge och utgår från något medelvärde?