En funktionell fråga om fördelar och nackdelar vid användning av gäst konto Win 11 ...

Permalänk
Avstängd

En funktionell fråga om fördelar och nackdelar vid användning av gäst konto Win 11 ...

Vet inte om följande är en tankevurpa eller inte.
Men ställer frågan, så att någon med bättre vetande kan belysa vad som följer av vad.

Om jag har gäst konto med Win 11, så är det väl med temporärt minne och begränsad åtkomst till övriga windows systemet.
Och då tänker jag lite som en sandbox eller isolerad miljö i motsatt förhållande till full åtkomst.

Då förmodar jag om ett virus eller annan liknande suspekt kod vill få tillgång till det övriga windows systemet.
Så fungerar inte det för jag har gäst konto aktiverat som är begrännsat.

Om det förhåller sig så har jag en följdfråga ...

Hur blir det då om man laddar ned något till datorns hårddisk, vet inte om det är möjligt.
Men om det är det så kanske det utrymmet är begränsat på liknande sätt som ovan.

Vidare vet man att man kan ha ett USB eller extern hårddisk.
Hur blir det då om man får oönskad kod eller annan skit vid nedladdning.
Förstår att då kan man ju inte exponera sådant USB eller extern vid ett icke gäst konto, för då förlorar den sin poäng.

MVH

Permalänk
Medlem

Det är sant att inloggning med gästanvändare skapar upp en temporär profil som raderas i och med att användaren loggar ut. Men det är dock fortfarande möjligt för gästanvändaren att ladda ner skadliga filer via webbläsaren och därefter köra dessa och således infektera systemet.

Däremot om du skapar upp en kiosk-användare och tilldelar denna exempelvis Microsoft Edge, då kommer den användaren bara att kunna surfa på nätet, kiosk-läget begränsar även vilka filer nedladdade filer användaren får köra vilket potentiellt skyddar användaren från att köra något skadligt.

Sen så har vi ju också Windows UAC (User Account Control) som är tänkt att till viss mån skydda din dator från att köra skadlig kod, men om du godkänner en virus-initierad UAC-förfrågan så ger du dock viruset grönt ljus att skada ditt system, samt att det finns virus och trojaner som har funnit sätt att ta sig runt UAC.

Annars så är det Windows Sandbox-funktionen du vill använda dig utav, denna virtualiserar valfri app i en egen container, så allt som sker i den appen är begränsad till sitt eget utrymmet, men för att kunna köra detta så måste du ha Windows 11 Pro eller Enterprise, detta finns inte i Home-utgåvan.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/security/applicatio...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Skrivet av pompado:

Vet inte om följande är en tankevurpa eller inte.
Men ställer frågan, så att någon med bättre vetande kan belysa vad som följer av vad.

Om jag har gäst konto med Win 11, så är det väl med temporärt minne och begränsad åtkomst till övriga windows systemet.
Och då tänker jag lite som en sandbox eller isolerad miljö i motsatt förhållande till full åtkomst.

Då förmodar jag om ett virus eller annan liknande suspekt kod vill få tillgång till det övriga windows systemet.
Så fungerar inte det för jag har gäst konto aktiverat som är begrännsat.

Om det förhåller sig så har jag en följdfråga ...

Hur blir det då om man laddar ned något till datorns hårddisk, vet inte om det är möjligt.
Men om det är det så kanske det utrymmet är begränsat på liknande sätt som ovan.

Vidare vet man att man kan ha ett USB eller extern hårddisk.
Hur blir det då om man får oönskad kod eller annan skit vid nedladdning.
Förstår att då kan man ju inte exponera sådant USB eller extern vid ett icke gäst konto, för då förlorar den sin poäng.

MVH

Vad är användningsområdet du tänkt dig? Att låta kompisar låna din privata dator när du har besök? Att säkra en dator så den kan stå i offentliga miljöer med minimal risk för konsekvenser?