Apple slopar Lightning-kontakt på sina tillbehör

Permalänk
Melding Plague

Apple slopar Lightning-kontakt på sina tillbehör

Företaget behåller dock den underliga placeringen av laddkontakten på Magic Mouse.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Konstigt... Kan det vara EUs krav som orsakar?
Apple hade behållt Lightning med USB2 till de behövde en boost för aktien annars.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Trist att det inte var några nämnvärda förändringar (inte minst ny design på musen).

Och priserna är hutlösa.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jösses vilka priser. Och formfaktorn på Magic Mouse är i mitt tycke inte särskilt skön. Hade en jag sålde och kopplade in en Deathadder istället.

Bevisligen tycker många dock att det är den överlägset bästa musen då de betalar så mycket för den.

Permalänk
Medlem

De vita modellerna kostar:
Tangentbord utan numpad och utan touch-id 1395
Tangentbord utan numpad med touch-id 1995
Tangentbord med numpad och touch-id 2495
Mus 1045
Tracpad 1595

De svarta modelerna kostar:
Tangentbord utan numpad finns inte i svart
Tangentbord med numpad och touch-id 2795
Mus 1395
Tracpad 1995

Permalänk
Medlem

Smart idé dom har, att byta till USB-C istället! Apple ligger alltid i framkant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

De vita modellerna kostar:
Tangentbord utan numpad och utan touch-id 1395
Tangentbord utan numpad med touch-id 1995
Tangentbord med numpad och touch-id 2495
Mus 1045
Tracpad 1595

De svarta modelerna kostar:
Tangentbord utan numpad finns inte i svart
Tangentbord med numpad och touch-id 2795
Mus 1395
Tracpad 1995

Musen i vit är väl den enda godkända prisnivån, annars totalt galet

Men de har ju alltid påslag som är från en annan dimension

Men att musen inte kan laddas under användning är verkligen ett skämt. Framförallt med motiveringen att man kan köpa en till! Det finns ju plats för en port på sidan av musen om man vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Musen i vit är väl den enda godkända prisnivån, annars totalt galet

Men de har ju alltid påslag som är från en annan dimension

Jag tror inte dollar priset ändrats utan det är nog en valutajustering.
För övrigt kom och en M4 iMac med 16 GB ram som standard men den var nog inte tillräckligt intressant för att komma med i nyheten....

Permalänk
Medlem

Tangentbord, mus, och pekplatta för 6200kr, rimligt.

Permalänk
Medlem

Well är väll inte så konstigt när dom inte har något direkt val, usb-c eller slopa kontakten helt..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Smart idé dom har, att byta till USB-C istället! Apple ligger alltid i framkant!

Handlar om krav från EU, inte om utveckling.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Inget nytt och jag hoppas fler tillverkare tar över inom fler områden som det ej är lagkrav på.
Varför ska man ha en egen laddkabel till t.ex. rakmaskin som endast passar detta märke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Handlar om krav från EU, inte om utveckling.

Ironi-radarn lite skadad för kvällen?

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Well är väll inte så konstigt när dom inte har något direkt val, usb-c eller slopa kontakten helt..

Hade jag varit Apple hade jag slopat kontakten då. Trådlös laddning baby! Denna feature är ju ny och tarvar såklart sitt premium. Dessutom är trådlösa ladda en mer komplex produkt så de kan man ta mer betalt för, jämfört med en pecklig sladd. Och som en bonus så Ska ju en trådlös laddning-spole sitta på undersidan så... Tekniskt sett kunde du då använda musen när du laddar den? Så länge du samtidigt håller den på laddaren.

Minst tre vinnande punkter jämfört med att byta till usb c. Plus att de som köpt en trådlös magisk mus måste ju skryta om detta till alla sina Apple-vänner och de vill ju inte vara sämre. Detta fungerar tvärtom inte alls för usb c, deras Applevänner skulle ju kunna bli smittade av Europa! Eller få Android på sig, usch usch.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inget nytt och jag hoppas fler tillverkare tar över inom fler områden som det ej är lagkrav på.
Varför ska man ha en egen laddkabel till t.ex. rakmaskin som endast passar detta märke?

Jag vill minnas att kravet är i stil med "mindre konsument-elektronik"? Dvs en rakapparat ska definitivt ha det.

Men jag kan ha fel, och det är definitivt med vissa undantag, bland annat skulle produkter som kan bli blöta vara ett undantag.

Permalänk
Medlem

Den musen är det värsta datortillbehör jag använt. Fick en av min arbetsgivare nyligen och det var verkligen otroligt dåligt. Dels ergonomiskt och funktionellt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Musikälskare

Trevligt, Apple blir bättre och bättre

Ser detta bara som positivt och helt rätt väg att gå

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Magic Mouse har kritiserats sedan musens debut 2009 då den inte kan användas när den laddas då laddporten sitter på musens undersida.

Blir musens sensor inaktiverad när sladden kopplas in?

Annars borde det vara möjligt att lägga musen uppochner och dra musmattan ovanpå musen istället?

Hade varit kul att testa om det fungerar.
Men inte tillräckligt kul för att jag ska köpa en Magic Mouse för det.

Permalänk
Medlem

Alltså Apple, lägg ner! Lägg ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Hade jag varit Apple hade jag slopat kontakten då. Trådlös laddning baby! Denna feature är ju ny och tarvar såklart sitt premium. Dessutom är trådlösa ladda en mer komplex produkt så de kan man ta mer betalt för, jämfört med en pecklig sladd. Och som en bonus så Ska ju en trådlös laddning-spole sitta på undersidan så... Tekniskt sett kunde du då använda musen när du laddar den? Så länge du samtidigt håller den på laddaren.

Nä nä, första versionen av Magic mouse med trådlös laddning kommer ju förstås laddfunktionen i framkant på musen så man måste ställa den på högkant

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaManX:

Och formfaktorn på Magic Mouse är i mitt tycke inte särskilt skön. Hade en jag sålde och kopplade in en Deathadder istället.

Byte också ut min mot en Deathadder. Blev aldrig kompis med touchscrollen/gestures på Magic Mouse.

Dock lite fel i artikeln ang. årtalen och laddningsfunktionen. Första versionen från 2009 körde enbart med två vanliga AA-batterier. Fick en sån på köpet till min iMac Mid 2010

Modellen med Lightning kom först 2015.

Permalänk

Ni som pratar om trådlös laddning på musen så vill jag också ha det. Det är så skönt att sitta där vid datorn och batteriet till musen tar slut, man lägger musen bara på laddplattan och tidrapporterar till kund: Väntan på laddning av mus till datorn à-pris 2500kr.

Nej, man behöver allt backuplösning. En enkel är usb c uttag fram på musen och man kan ladda samtidigt som man använder. Mer komplicerade lösningar finns, men det är lite som att gå över ån för att hämta vatten om man ska ha laddstation etc. Detsamma med en trådlös musmatta, onödigt komplicerat för något som kan lösas så enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Konstigt... Kan det vara EUs krav som orsakar?
Apple hade behållt Lightning med USB2 till de behövde en boost för aktien annars.

Nej. Det gäller väl bara nya produkter?

Permalänk
Medlem

Tycker ganska mycket om deras tangentbord som är riktigt lågprofil. Helt okej att ratta runt i Windows med ett sådant tangentbord också.

Magic Mouse har jag dock aldrig förstått. Inte någon särskilt kul sensor och endast över Bluetooth – en ordentlig spelmus är mycket roligare att peka runt med.

Det som kanske är mest knäppt med Magic Mouse är att du måste lyfta fingret från dess vänstra sida för att ett högerklick ska kunna registreras. Nä, jag fattar inte. Men flera designers på jobbet gillar den av någon anledning. Antar att det är för att det går att ”scrolla åt alla håll”, alltså även diagonalt i appar som exempelvis Photoshop när man är in-zoomad där. Men det väger inte tillräckligt tungt för mig.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ni som pratar om trådlös laddning på musen så vill jag också ha det. Det är så skönt att sitta där vid datorn och batteriet till musen tar slut, man lägger musen bara på laddplattan och tidrapporterar till kund: Väntan på laddning av mus till datorn à-pris 2500kr.

Nej, man behöver allt backuplösning. En enkel är usb c uttag fram på musen och man kan ladda samtidigt som man använder. Mer komplicerade lösningar finns, men det är lite som att gå över ån för att hämta vatten om man ska ha laddstation etc. Detsamma med en trådlös musmatta, onödigt komplicerat för något som kan lösas så enkelt.

Backupen är en musmatta som samtidigt är en QI-platta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Alltså Apple, lägg ner! Lägg ner.

Varför? Apple får skit för att de använder en egen kontakt. Apple får skit för att de byter till en universalkontakt. Det här ingrodda hatet mot Apple på Sweclockers är tragikomiskt. Förstår att man inte gillar Apple, men det verkar nästan vara personligt för somliga 😅

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Varför? Apple får skit för att de använder en egen kontakt. Apple får skit för att de byter till en universalkontakt. Det här ingrodda hatet mot Apple på Sweclockers är tragikomiskt. Förstår att man inte gillar Apple, men det verkar nästan vara personligt för somliga 😅

Jag förstår att man inte gillar vissa saker Apple gör. Däremot har jag svårt att förstå varför folk tycker allt de gör är skit.

Även om det finns andra teknikprodukter som kanske passar en bättre så kan man väl se att vissa saker ändå är välgjorda? Kan jag tycka.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag misstänker att personen ni citerar stör sig på portplaceringen på musen och inte att de bytt från lightning till usb-c.

Permalänk
Medlem
Citat:

Magic Mouse har kritiserats sedan musens debut 2009 då den inte kan användas när den laddas då laddporten sitter på musens undersida. Detta gör dock att hela musen har ett enhetligt och tjusigt hölje.

apple i ett nötskal del 1.

Citat:

Ett sätt att undvika detta är att köpa en extra Magic Mouse, så att ena kan användas när andra laddas.

apple i ett nötskal del 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Minst tre vinnande punkter jämfört med att byta till usb c. Plus att de som köpt en trådlös magisk mus måste ju skryta om detta till alla sina Apple-vänner och de vill ju inte vara sämre. Detta fungerar tvärtom inte alls för usb c, deras Applevänner skulle ju kunna bli smittade av Europa! Eller få Android på sig, usch usch.

Och helt plötsligt förlorar dom hälften av sina kunder som faktiskt köper deras hutlöst överprisade kringutrustning..

Visa signatur

here we go!