Vilken typ av arbetsuppgifter inom IT tycker ni är roligast?

Permalänk

Vilken typ av arbetsuppgifter inom IT tycker ni är roligast?

Hej,

IT är ett väldigt stort begrepp, men oavsett vilket område man har valt så finns olika arbetsuppgifter. Det kan vara mer administrativt, sitta på möten diskutera kravspecifikationer, skriva rapporter, göra tester, programmera eller fysisk göra saker som att montera ihop servrar, dra nätverkskablar osv. Man kan även vara projektledare, exjobbshandledare osv.

Min fråga är tycker ni något mer är roligt än något annat, kämpar ni i ert jobb för att få mer av något?

Jag själv gillar vara handledare åt exjobbare, jag har varit det åt så många. Det handlar om att jag har många idéer på förbättringar av saker, men det finns ingen kund som vill betala 100% av all utvecklingstid för detta och då är exjobbare något som kan förverkliga mina idéer.

Sedan gillar jag pilla med hårdvara, ja precis all hårdvara är roligt. Mobil, nätverkskablar, servrar, klienter osv. Detta jobb är det dock ofta ont av i min branch.

Något jag ogillar är att åka ut ensam till en liten kund och göra något som kan påverka denna mycket. Säg att man åker ut helt ensam till en pizzeria en fredag och så slutar pizzaugnarna att fungera. Och man inte ska komma tillbaka för måndag. Tusan, jag kommer ej kunna sova på hela helgen, nej detta jobb kan någon annan få.
Om man är flera med ett jobb, så även om det strular så känns det inte lika illa, för man har då någon annan att prata med.

Möten och rapportskrivning är okej i lagom mängd.

Permalänk
Medlem

Jag kommer från supporten och tycker det är redigt kul, men jag håller på med att ta mig in i säkerheten, håller på att låser in mig på det inför att ta lite olika cert så småningom, för pentest / redteam. Så det är alltså säkerhet jag tycker är roligast.

Permalänk
Medlem

Byta batteri i trådlös mus till arbetskollegor. Det är höjdpunkten.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Omväxling är vad som är roligast, sitta och nöta samma skit dag in och dag ut är skittråkigt.

Spelar ingen roll om du blir världsbäst ( obs det finns alltid någon som är bättre ) på det du gör, det känns inte bättre.

Du blir bra på något, sen kommer uppdateringar till verktygen och mjukvaran som enligt utvecklaren är en förbättring, för dig är det något som förstör allt.

Bara kolla på Microsofts produkter som numera har allt i Molnet men 70% av funktionerna som fanns i on-prem saknas eller finns bakom något obskyrt Powershell kommando som nämnts kort i någon tech-blog.

Sitter man på kontor bakom skärmen 8 timmar om dagen så kan någon resa hit och dit förhöja upplevelsen hur mycket som helst, samma gäller om man är ute hos kund/siter hela tiden så kan det vara skönt att bara ta det lugnt i en kontorsstol någon dag i veckan.

Permalänk
Medlem

Det jag gillar mest med mitt jobb är att jag får vara med i hela kedjan. Jag beställer nya servrar, jag monterar dom och installerar operativsystem och de programvaror som behövs för det servern ska göra.

Men störst tid ägnar jag åt utveckling av webb-, och Windows-applikationer, och det mesta körs på servrarna som jag har hand om, och det känns bra att ha hyfsad koll på hela kedjan.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Omväxling är vad som är roligast, sitta och nöta samma skit dag in och dag ut är skittråkigt.

Spelar ingen roll om du blir världsbäst ( obs det finns alltid någon som är bättre ) på det du gör, det känns inte bättre.

Du blir bra på något, sen kommer uppdateringar till verktygen och mjukvaran som enligt utvecklaren är en förbättring, för dig är det något som förstör allt.

Bara kolla på Microsofts produkter som numera har allt i Molnet men 70% av funktionerna som fanns i on-prem saknas eller finns bakom något obskyrt Powershell kommando som nämnts kort i någon tech-blog.

Sitter man på kontor bakom skärmen 8 timmar om dagen så kan någon resa hit och dit förhöja upplevelsen hur mycket som helst, samma gäller om man är ute hos kund/siter hela tiden så kan det vara skönt att bara ta det lugnt i en kontorsstol någon dag i veckan.

Därför man konsekvent undviker allt från MS:)

Permalänk
Medlem

Lunch

Permalänk
Medlem

Alltid lite kul när det kommer in nya "leksaker", typ nya servrar, brandväggar o.s.v. som man får konfigurera. Tror det är därför jag inte känner samma behov av att ständigt uppgradera tekniken hemma längre. Får nog av att leka med den senaste tekniken på jobbet så hemma är jag nöjd om det bara funkar och duger för mina behov.

Felsökning och optimering kan vara kul när man känner att man faktiskt lär sig något nytt av det. Samtidigt kan det vara enormt frustrerande när man inte kommer någon vart eller typ problemet löser sig av en omstart och ingen har någon aning om varför.

Det sämsta på jobbet är alla dagar då det inte känns som man gör någonting och allt går på rutin. Eller när man gjort klart sin del i ett projekt och får vänta 6 dagar på att någon annan ska granska det och komma med någon liten synpunkt som tar 5 minuter att fixa. När klockan bara är 11:15 och man redan slentrianmässigt har kollat mailen 10 gånger för man inte har något annat att göra och man nästan skulle vilja att något går ner så det blir lite action.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk

”Hjältedåd” inom IT är dåliga på många sätt och tyder på att man har systematiska problem åtminstone på avdelningen, men sannolikt i hela företaget, men de var en rätt intressant aspekt av jobbet på den tiden de regelbundet behövdes.

Mer konstruktivt:
Personligen älskar jag lärandet. Man behöver en lösning för något, man gräver ner sig i ämnet, och ett par veckor senare kommer man upp ur grottan med en fungerande prototyp.
Jag blir också fortfarande barnsligt förtjust när jag får möjlighet att automatisera saker som folk gjort manuellt sedan urminnes tid.

Permalänk
Medlem

Utveckla saker som underlättar åt andra! Se deras lättnad när de inser att du har sparat massvis med tid och krångel för dem. Överlag att underlätta andra människors vardag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Utveckla saker som underlättar åt andra! Se deras lättnad när de inser att du har sparat massvis med tid och krångel för dem. Överlag att underlätta andra människors vardag.

Håller med.
Men i övrigt så är allt som innefattar teknik roligt. Gillar att kunna förbättra vardagen för många människor genom att komma på smarta lösningar i de system vi bygger. 😊

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

”Hjältedåd” inom IT är dåliga på många sätt och tyder på att man har systematiska problem åtminstone på avdelningen, men sannolikt i hela företaget, men de var en rätt intressant aspekt av jobbet på den tiden de regelbundet behövdes.

Mer konstruktivt:
Personligen älskar jag lärandet. Man behöver en lösning för något, man gräver ner sig i ämnet, och ett par veckor senare kommer man upp ur grottan med en fungerande prototyp.
Jag blir också fortfarande barnsligt förtjust när jag får möjlighet att automatisera saker som folk gjort manuellt sedan urminnes tid.

Jag är exakt likadan, för min del har det blivit mycket Powershell för att automatisera eller snabba upp något. På nuvarande jobb så har det blivit allt från en widget på klienter (visar info om användaren och datorn, genvägar till ARP osv) till ett migreringsverktyg för att joina om en dator från en domän till en annan (och samtidigt flytta användardata, avinstallera applikationer osv). Den biten tycker jag är väldigt rolig, men baserar sig samtidigt på att det finns behov.
För min del har de behoven från verksamheten minskat, så det har blivit dåligt med sådant på senaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag är exakt likadan, för min del har det blivit mycket Powershell för att automatisera eller snabba upp något. På nuvarande jobb så har det blivit allt från en widget på klienter (visar info om användaren och datorn, genvägar till ARP osv) till ett migreringsverktyg för att joina om en dator från en domän till en annan (och samtidigt flytta användardata, avinstallera applikationer osv). Den biten tycker jag är väldigt rolig, men baserar sig samtidigt på att det finns behov.
För min del har de behoven från verksamheten minskat, så det har blivit dåligt med sådant på senaste tiden.

Där har vi det. Att få gräva och lära sig mer., det är nog det jag älskar framför allt annat egentligen.