Moddare ersätter fastlödda SSD:er på Apples Macar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om du skulle köra nätverkslagring,
Hur snabbt nätverk skulle du behöva då?
10Gbit ? 25Gbit ? 100Gbit ?

Har sett vissa köra 25Gbit och/eller 100Gbit i sina homelabs.
100Gbit är ju snabbare än PCIE 4.0 SSD. Åtminstone sådana M.2 NVME SSD.

Det kanske funkar om man bara har behovet inom ett nät. Misstänker att man kan köpa en ny toppspeccad mac var 3:e månad i stället för att ha en 100Gbit-lina hemma tror jag.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Genuint hatar att Apple-datorer inte har utbytbar disk.
Man vågar ju knappt skriva till sin ssd i Macbook pro:n för att den kan slitas ut.
Apple, stoppa för helvete in åtminstone en extra optional M2 nvme-plats som också är bootbar så att man, om man vill, kan uppgradera sin dator med mer lagring. Om dom nu känner att som måste löda fast sina diskar (det måste dom inte) så hade iallafall en extra plats varit bra. Skulle main-disken krascha så kan man stoppa i en annan disk i den extra platsen och boota från den. Eller om man bara vill utöka med mer lagring.

Till råga på att det är fastlött så tar Apple SVINIGT mycket betalt för uppgradering av lagringen när man köper datorn. Det är fan det jag hatar mest med Apple-prylar.

Jag kör både Mac Studio, Macbook Pro 14”, Apple Tv och iPhone, men man får ju vara försiktig med skrivningarna och hatar att man ska behöva tänka på det.

Tycker också det vore rimligt att kunna byta ut lagringen, men är detta verkligen något du tänker på? Har du en 1 TB-lagring eller uppåt så ska det väl ändå skrivas en hel del för att den ska slitas ut? Men, beror så klart på hur den används.

Frågan är om dock om datorn inte i de flesta fall hinner bli gammal av andra anledningar före lagringen slits ut. Jag har i alla fall inte ännu hört om någon Mac med fast löss lagring där lagringen blivit utsliten och jag har ändå med en del maskiner att göra i mitt arbete.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jo, har 28 TiB sekundärlagring, men det står sig inte mot 9TB SSD på arbetsdatorn. Kör virtuella maskiner för alla olika kundprojekt, mycket för att kunna vara portabel och för att kunna hålla host:en ren. Inte ovanligt att jag håller på med 3-4 olika projekt på samma dag och allokerar jag 12-16GB RAM per VM så är det ett krav med 64GB.

Jag kör vm:ar på separata servrar.
Men nu pratar jag privat användning.
Visserligen kör jag vm:ar på separara servrar även på jobbet. Men på jobbet står min arbetsgivare både för utvecklardator och servrar så där tänker inte jag på kostnaden.

Är bara på min absurt dyra surf-datorer jag tänker på kostnaden 😂 (Jag hinner i princip inte använda mina datorer hemma, inget mer avancerat än att surfa ungefär.. )

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Kan inte bara EU förbjuda försäljningen av konsument datorer där HDD och ram är fastlödda.
Typ som dom gjort med USB standard för laddare.

Kan ju inte vara så bra för klimatet när man måste köpa ny dator för HDD är fastlödd.

Permalänk
Medlem

Ssd står ju för solid state drive men är det verkligen en drive om den är fastlödd?

Visa signatur

openSUSE leap användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLOF:

Kan inte bara EU förbjuda försäljningen av konsument datorer där HDD och ram är fastlödda.
Typ som dom gjort med USB standard för laddare.

Kan ju inte vara så bra för klimatet när man måste köpa ny dator för HDD är fastlödd.

Ramminnet blir ju svårt hos Apple eftersom deras unified-minne sitter inbyggt i cpun om jag fattat rätt, men lagringen finns ju noll anledning att löda fast förutom att Apple vill förhindra uppgraderingar så att dom kan sälja sina svindyra uppgraderingar från början.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag kör vm:ar på separata servrar.
Men nu pratar jag privat användning.
Visserligen kör jag vm:ar på separara servrar även på jobbet. Men på jobbet står min arbetsgivare både för utvecklardator och servrar så där tänker inte jag på kostnaden.

Är bara på min absurt dyra surf-datorer jag tänker på kostnaden 😂 (Jag hinner i princip inte använda mina datorer hemma, inget mer avancerat än att surfa ungefär.. )

Jag ogillar egentligen upplevelsen man får av en VM. Det där microlagget som kommer tycker jag är fruktansvärt. Men det är är "the lesser of two evils" när jag slipper återställa alla miljöer varje gång jag installerar om OS på mina utvecklardatorer. Man kanske borde flytta till ett produktbolag där man slipper bolla lika många kunder.

Jag köper all egen hårdvara som jag använder till jobb och hemma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ankan har ett speciellt sätt att skriva.
Verkar som han ofta beskriver alternativa verkligheter.
Som att han lever i ett annat multiverse ?

Haha, det där reder ut ett par olika funderingar

Om vi ska vara filosofiska så lever vi väl alla i våra egna små sanningar / verkligheter i olika utstäckning. I väldigt olika utsträckning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Haha, det där reder ut ett par olika funderingar

Om vi ska vara filosofiska så lever vi väl alla i våra egna små sanningar / verkligheter i olika utstäckning. I väldigt olika utsträckning.

Imponerad.
På ett så kort stycke fick du in mycket filosofi och djup.
Men ja, du har en poäng.