Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Ny Mac Mini med M4 och M4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Sant. Det börjar bra, men lägger man på lite mer minne och lagring så blir det snabbt knäppt gällande priset. Jag betalar gärna lite mer än ”vanliga” komponenter, men att det sticker iväg så mycket… Sticker i ögonen.

Vanliga M4:

<Uppladdad bildlänk>

M4 Pro är ännu roligare gällande uppgraderingspriserna – 33 600 kr för att gå från 512 GB till 8 TB lagring. WHAT?!

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av evil penguin:

Totalsumman är förstås galen, men det är den i båda fallen. Prisbilden är ju inte mer galen för Pro, de erbjuder bara större lagring?

Om man ställer båda på samma storlek så blir det enklare att se mönstret:

M4:

M4 Pro:

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om man ställer båda på samma storlek så blir det enklare att se mönstret:

M4:
<Uppladdad bildlänk>

M4 Pro:
<Uppladdad bildlänk>

Uppgraderingspriserna för lagring är exakt samma för Mac Studion (M2 Pro) samt något billigare för Macbook Pro (M3 Pro).

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt nice för priset men powerknapp på undersidan??? 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpirato:

Dessutom längst bak, så verkar ju inte jättesmidigt att trycka på den. Den var väl på baksidan redan förut (men inte under).

Antar att någon bestämt att man inte behöver trycka på knappen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Dessutom längst bak, så verkar ju inte jättesmidigt att trycka på den. Den var väl på baksidan redan förut (men inte under).

Antar att någon bestämt att man inte behöver trycka på knappen.

På M2 Pro så är den på baksidan längst ut till höger och längst ner. Foten på M4 verkar vara lite högre så man kan nog relativt enkelt sträcka in ett finger och trycka på knappen men det känns som en dålig placering för oss som av gammal vana alltid stänger av datorerna.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Trist att Apple väljer bort USB-A igen.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

https://www.inet.se/produkt/6601340/satechi-adapter-usb-c-til...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vad har för nytta av TB5 framför TB4?

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Tänker mer i praktiken.

Ja om Thunderbolt 4 kan ge 40Gbps, om det kan ge upp till 5Gigabyte/s.
Om de inbyggda SSD i Mac kan ge lite över 7Gigabyte/s.
Det är en skillnad, men inte så enorm.
Tänker att skillnaden skulle ofta vara mätbar, men inte lika ofta märkbar.
Om man använder datorn till annat än att köra benchmarks.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Laptop med en enda kabel till en docka. Dockan ansluten till 3st 4K skärmar i 144Hz, detta samtidigt som snabb nvme ssd på dockan och 2st 10Gbit om ej 40Gbit ethernet. Och man har behov TB7 eller liknande när kommer.

Däremot om man ska ha massa extra grejer anslutna över samma Thunderbolt port, liknande det lillaankan_i_dammen skriver.
Då kan jag tänka mig att det gör större skillnad.

Permalänk
Medlem

Känns som att det man *egentligen* skulle vilja ha är en uppdaterad version av https://www.inet.se/produkt/6602764/satechi-stand-hub-for-mac... eller något motsvarande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

För 8 år sen kändes det korkat att välja bort USB-A.

History Of USB-C

Citat:

The USB-C connector was introduced in 2014. However, the first MacBook with USB-C thunderbolt connectors wasn’t released till 2016.Since, then, it has become the standard connector for many devices, including laptops, tablets, smartphones, and keyboards. It has replaced the older USB-A and USB-B connectors on many devices, and it is expected to become even more widely used in the future.

Idag när USB-C har blivit vanligare så tycker jag inte det gör lika mycket.
Speciellt på en stationär dator som man vanligtvis inte bär runt på så ofta.
Jobbigare på en laptop om man ska bära med sig massa donglar och adaptrar.

Om man kan använda PC så finns det Framework där man själv kan välja vilka portar man vill ha.
Dessutom möjlighet att uppgradera eller reparera om man vill/behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpirato:

Är ju väldigt sällan du behöver stänga av datorn. Den går ju ner i sömnläge och drar typ inget. Den drar ju knappt nåt i drift heller..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Känns som att det man *egentligen* skulle vilja ha är en uppdaterad version av https://www.inet.se/produkt/6602764/satechi-stand-hub-for-mac... eller något motsvarande.

Det kommer garanterat uppdaterade modeller anpassade till den nya mindre storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Är ju väldigt sällan du behöver stänga av datorn. Den går ju ner i sömnläge och drar typ inget. Den drar ju knappt nåt i drift heller..

Fortfarande irriterande, får väl bara dra ur kabeln 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpirato:

När jag såg den bilden första gången så trodde jag att det var ett skämt ...

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av EWS:

16 GB minne i basmodellen. 🙂👍
+ 11 200 kr för att få 2 TB SSD-lagring 😑.
<Uppladdad bildlänk>

Ja galna priser.
Redan 512GB för 2800kr, men....
Då basversionen redan har 256GB...
Mellanskillnaden mellan 512 vs 256 är bara 256.
Så i praktiken med 512 för 2800 så är det ju bara 256GB (mellanskillnaden) som man betalar 2800kr för.

Jämfört med vad PCIE 4.0 M.2 SSD kostar för PC.

Jag gjorde en liten tabell för att illustrera skillnaden

Lagring Skillnad Pris pris/GB 256 - - - 512 256 2800 10,94 1024 768 5600 7,29 2048 1792 11200 6,25

Man kan se att pris/GB faktiskt blir lite bättre desto mer lagring man väljer.
Men största skillnaden är att gå från 512GB till 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpirato:

Fortfarande irriterande, får väl bara dra ur kabeln 😀

Ja, jag håller med, känns som en knepig plats att placera knappen på.
Men som någon nämnde så verkar den ju vara lite upphöjd, så kanske inte
är så svårt att komma åt ändå.

Men macarna brukar ju köra lite bakgrundsgrejer när man inte använder datorn,
så lika bra att bara låta den vara igång. Min Studio står på nästan jämt och min
MacBook Pro har jag nog aldrig stängt av

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja galna priser.
Redan 512GB för 2800kr, men....
Då basversionen redan har 256GB...
Mellanskillnaden mellan 512 vs 256 är bara 256.
Så i praktiken med 512 för 2800 så är det ju bara 256GB (mellanskillnaden) som man betalar 2800kr för.

Jämfört med vad PCIE 4.0 M.2 SSD kostar för PC.

Jag gjorde en liten tabell för att illustrera skillnaden

Lagring Skillnad Pris pris/GB 256 - - - 512 256 2800 10,94 1024 768 5600 7,29 2048 1792 11200 6,25

Man kan se att pris/GB faktiskt blir lite bättre desto mer lagring man väljer.
Men största skillnaden är att gå från 512GB till 1TB.

Jo, dom är svinigt dyra på lagring (tyvärr).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Det kommer garanterat uppdaterade modeller anpassade till den nya mindre storleken.

Absolut, jag förutsätter också att det kommer att dyka upp motsvarande varianter, men det tar väl ett tag...

Framförallt hoppas jag ju på bättre bandbredd, att man nyttjar att det nu finns TB5 (eller åtminstone TB4) på plats och kan nyttja SSD-platsen bättre rent prestandamässigt. Utöver att man anpassar sig till den nya storleken.

Då har man verkligen nånting...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpirato:

Vem använder knappen förutom i nödfall?

Förut om jag flyttat datorn så har jag nog aldrig använt den knappen.
Så helt förståeligt att dom kan montera den där.

Permalänk
Skrivet av EvoSupra:

Vem använder knappen förutom i nödfall?

Förut om jag flyttat datorn så har jag nog aldrig använt den knappen.
Så helt förståeligt att dom kan montera den där.

Stänger av förstår jag få använder powerknappen till men starta när man har trådlös mus plus tangentbord?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pt96hni:

M4 Pro 14-core är 10 P och 4 E kärnor om någon undrar.

M3 Pro fick ju en del kritik för att det var en betydligt mindre uppgradering över bas-versionen jämfört med M1/M2 Pro.
Här verkar ju det omvända vara fallet.

CPU-kärnor
M3: 4+4 -> 6+6
M4: 4+6 -> 10+4

GPU-kärnor
M3: 10 -> 18 (+80 %)
M4: 10 -> 20 (+100 %)

RAM-bandbredd
M3: 100 GB/s -> 150 GB/s (+50 %)
M4: 120 GB/s -> 273 GB/s (+128 %)

~35k SEK för en MacMini med M4 Pro, 64 GB RAM, 10 Gbit/s Ethernet och 1 TB SSD är en del pengar. Men vad på PC-sidan kan matcha prestanda och prestanda/SEK som jobbdator?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

M3 Pro fick ju en del kritik för att det var en betydligt mindre uppgradering över bas-versionen jämfört med M1/M2 Pro.
Här verkar ju det omvända vara fallet.

CPU-kärnor
M3: 4+4 -> 6+6
M4: 4+6 -> 10+4

GPU-kärnor
M3: 10 -> 18 (+80 %)
M4: 10 -> 20 (+100 %)

RAM-bandbredd
M3: 100 GB/s -> 150 GB/s (+50 %)
M4: 120 GB/s -> 273 GB/s (+128 %)

~35k SEK för en MacMini med M4 Pro, 64 GB RAM, 10 Gbit/s Ethernet och 1 TB SSD är en del pengar. Men vad på PC-sidan kan matcha prestanda och prestanda/SEK som jobbdator?

Vi får nog se vad M4 Max är imorgon eftermiddag.

Permalänk
Medlem

Inom en snar framtid kanske Asahi Linux funkar så bra att man rulla en användbar ARM-baserad stationär speldator (för Steam Proton dvs).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Problem 1: För vilka arbetsuppgifter får man ens använda en Macdator till? Man ska använda den programvara som folk har använt och testat hur länge som helst, om man virtulisrerar windows och testar mjukvaran så är man typ enda personen i hela världen som testar detta på en Macbook
PC desktops i sin sida. Vem får använda en privat sådan? Man ska använda jobbdatorn som nästan alltid är en laptop. Fasiken samma problem.

Det blir att kolla Pc laptops och dessa är svindyra. Men man kan enkelt utöka lagringen på dem. 1TB data (hdd) är väl vad nördar hade till deras spelkonsol för 20år sedan. Nå det finns externa ssd till macMini och man kan nöja sig med 1TB.

Min åsikt är att vi går emot tider då klientdatorer blir tråkiga. Men det går plocka ihop en laptop som man monterar ihop själv som skulle vara optimal för ens behov, där man kan snåla in på nätverk om man inte har 10Gbit ändå.
Men den datorn man har plockat ihop, så vem får använda en sådan i sitt jobb? Jag tror de flestas arbetsgivare för folk i tråden ej godkänner att de skaffar en sådan jobbdator på kontoret.

Permalänk
Datavetare

Problem 1: För vilka arbetsuppgifter får man ens använda en Macdator till? Man ska använda den programvara som folk har använt och testat hur länge som helst, om man virtulisrerar windows och testar mjukvaran så är man typ enda personen i hela världen som testar detta på en Macbook
PC desktops i sin sida. Vem får använda en privat sådan? Man ska använda jobbdatorn som nästan alltid är en laptop. Fasiken samma problem.

Det blir att kolla Pc laptops och dessa är svindyra. Men man kan enkelt utöka lagringen på dem. 1TB data (hdd) är väl vad nördar hade till deras spelkonsol för 20år sedan. Nå det finns externa ssd till macMini och man kan nöja sig med 1TB.

Min åsikt är att vi går emot tider då klientdatorer blir tråkiga. Men det går plocka ihop en laptop som man monterar ihop själv som skulle vara optimal för ens behov, där man kan snåla in på nätverk om man inte har 10Gbit ändå.
Men den datorn man har plockat ihop, så vem får använda en sådan i sitt jobb? Jag tror de flestas arbetsgivare för folk i tråden ej godkänner att de skaffar en sådan jobbdator på kontoret.

Tja, jag har använt Mac som primär arbetsdator sedan den dag M1 lanserades. Hade en M1 MacMini initial, men sedan varit MBP M1 Pro och nu MBP M3 Max.

Var väldigt skeptiskt till att köra ARM64 versionen av Windows 11 via Parallels på en Mac, framförallt då det som primärt körs där är .NET-utveckling med Visual Studio (som är ARM64 native). Förutsatte att det skulle behövas köpas in en "vanlig" PC. Men Mac:en överraskade igen, man kan bara skratta när man ser M3:an kompilera snabbare än bl.a. 14900K trots overhead av Parallels och Windows... Så blev ingen "vanlig" PC (för tillfället i alla fall, är lite sugen på en Lunar Lake för testning)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Sant. Det börjar bra, men lägger man på lite mer minne och lagring så blir det snabbt knäppt gällande priset.

Jovisst men det är ju som vanligt. Priset på en skapligt användbar mac (dvs en med minst 16gb minne) har ändå nästan halverats iom dagens lansering, när hände det senast från Apple? Jag är häpen, hade förväntat mig 15 lax som instegspris. Man kan t o m lägga till 10GbE på basmodellen utan att passera 10k!

Uppgraderingarna är hutlösa visst, men minnet kan jag faktiskt förlåta dem då det inte är jämförbart med vanligt minne (vad kostar 32gb grafikminne till en PC?) och lagringen kan man ju ducka att betala för på en Mini då den är stationär och lätt kan vara permanent ansluten till valfritt antal SSD'er. Eller en NAS via 10GbE.

Stöd för 8k/60 i basmodellen också om jag förstår det rätt. Allt jag saknade i basmodellerna tidigare är åtgärdat. Bästa lanseringen på väldigt länge från Apple IMO.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en M4 Max variant av minin 😔

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk

Problem 1: För vilka arbetsuppgifter får man ens använda en Macdator till?

Hos oss är det rätt skönt: om man har en teknisk roll som inte uttryckligen kräver Windows är det fritt fram att välja mellan Apple och Microsoft efter egen smak. Tyvärr verkar det saknas ambition att drifta en Linuxflotta på klientsidan, men det stör mig bara principiellt fram tills det finns icke-Apple-datorer som på allvar kan ta fighten med Apples M-chip.

Man ska använda den programvara som folk har använt och testat hur länge som helst

Tro mig: vim är vältestat under lång tid. 😆

Permalänk
Medlem

Stör mig lite på måtten, den borde ju varit 5,1 centimeter hög. Dvs 5x5x2 tum.