USB-modem väcker liv i nostalgiskt internet

Permalänk
Medlem

saknar faktiskt mitt gamla USRobotics 56K modem lite grann

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hängde också på BBS:er, men var först runt -91 som jag ringde runt.

Datormagazin bbs var trevlig för att de hade flera modem så flera var online samtidigt.

Sen fidonet, där man fick tillgång till en email-adress. Mail relayades var 4:e timme mellan bbs och internet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem

Cool grej, någon som har koll på när Televerket kommer godkänna att man kopplar in den till telenätet, så vi kan ha den i Sverige också?

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag gjorde min första riktiga hemsida och satt tweakade så den skulle gå att ladda smidigt med modem även om alla hade minst ADSL modem på den tiden.
Tycker faktiskt fortfarande att en välgjord sida ska gå att ladda vettigt med ett 56k modem vilket tar bort 99.99% av dagens hemsidor

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Cool grej, någon som har koll på när Televerket kommer godkänna att man kopplar in den till telenätet, så vi kan ha den i Sverige också?

Vilket telenät, stolparna försvann för något år sedan här.

Frågan är om man kan koppla den mot telefonuttaget på routern/IP-telefoniboxen dock?

Permalänk
Medlem

Vad kostar det om man ska använda? Går det ens att använda? Hade varit nice, så trött på bredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Vad kostar det om man ska använda? Går det ens att använda? Hade varit nice, så trött på bredband

F12, Performance, Ändra "No throttling" till 3G

Är det för snabbt för dig, så kan du skapa en egen profil om du så vill!

Permalänk
Medlem

hade en analog linje länge för larmets skull. Då det ringde en massa försäljare på det numret så kunde jag inte låta bli.
Ett US Robotics Courier V.Everything och autosvar ....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

F12, Performance, Ändra "No throttling" till 3G

Är det för snabbt för dig, så kan du skapa en egen profil om du så vill!

Tack ska kika, lite trött blir man på snabbheten ibland

Permalänk
Medlem

Tja analoga nätet har varit borta här sedan 2018 så finns det enns några ställen det finns kvar idag?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Vill man emulera känslan av den här tiden så tycker jag att man ska spela Emily is Away-spelen istället, finns tre stycken och de återskapar känslan av att chatta och använda MySpace, FB och YT från tiden 2000 till 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Tja analoga nätet har varit borta här sedan 2018 så finns det enns några ställen det finns kvar idag?

Ja, sista avvecklingen sker nästa år enligt plan.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Om man vill lida lite, och uppleva någon sorts digital BDSM?

Menar du ISDN?

Permalänk
Medlem

Öööh...
Finns det ens några modempooler att ringa upp kvar?
Kan väl inte finnas en handfull såna kvar globalt vid det här laget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Problemet är väl att kopparnätet knappt fungerar längre, det är ju nedstängt på många ställen i Sverige och ska vara helt borta 2026.

Här kommer det precis som du skriver att bli död teknik, ändå så kommer kopparnätet att leva vidare i en stor del av världen under en lång tid.
Finns många länder som fiber inte är var mans, ADSL är kanske vad man fortfarande ser som en dröm.

I dom länderna så kan ett USB-Modem vara guld värt för en resande servicetekniker som skall sätta igång en maskin/utrustning.

Det är långt ifrån alla som har den guldkant gällande internet som vi har!
Det närmsta en dator som dom flesta i världen har, är egentligen en enkel smartphone.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Öööh...

https://www.telnetbbsguide.com/

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem

För någon form av retro-grej skulle man väl kunna göra omvänt? Dela modernt internet till en gammal dator via något liknande

Alltså en USB-modem-pool-simulator

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Den hade inte funnits om det inte fanns en riktig efterfrågan, så nej är nog svaret på den frågan

9 av 10 företag som startas går i konkurs. Den näst största anledningen är att det inte finns någon marknad för deras produkt(er).

Permalänk

Jag satte kudde på modemet när jag skulle lira StarCraft online. Minns också när jag tanka cs1.3 eller 1.4 patch samt Prince of Persia patch. Tog hela natten. Fina tider

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Skrivet av calvinclown:

Jag satte kudde på modemet när jag skulle lira StarCraft online. Minns också när jag tanka cs1.3 eller 1.4 patch samt Prince of Persia patch. Tog hela natten. Fina tider

För oss som kunde läsa manualen till modemet så skickade vi kommandot ATM0 till modemet och stängde av ljudet...

Permalänk
Medlem

Detta var en härlig nyhet! Potential att bli årets julklapp för alla retrodiggare??

Såklart har de flesta BBS:er stängt ner men det finns lyckligtvis fortfarande ett par som håller ställningarna, tex SUGA och dmz, men även några andra godbitar:

https://www.melin.org/bbs/

Permalänk
Medlem

Intressant och smått fantastiskt att det finns kvar BBS'er, men jag var lite otydlig, jag tänkte mest på operatörer som har modempooler kvar så man kan komma ut på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Och ifall "Televerket" skulle godkänna det, finns det i så fall några aktiva telefonnummer kvar för uppringt internet? Om det finns, så går det säkert att hämta mail, men skulle dagens hemsidor ladda på mindre än en timme? Nå ja, jag har inte ens nån koppartråd kvar, så jag får väl nöja mig med det internet jag har! Men tänk vad glad jag var när jag fick ett nytt modem och snabba 56kb istället för det gamla skitet på 28.8!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Intressant och smått fantastiskt att det finns kvar BBS'er, men jag var lite otydlig, jag tänkte mest på operatörer som har modempooler kvar så man kan komma ut på internet.

Okej...

Nej, här finns nog ingen ISP som har kvar någon modempool. Har visserligen inte kollat.
Bara för det, så var jag tvungen att kolla. hittade detta: https://www.generic.se/uppringt-internet/

Hur det går för dom nu när kopparnätet grävs upp? Inte en aning...

Ja rätt fantastiskt att det finns en del BBS'er kvar, vet inte om man kan köra nostalgi mot dom utan kopparnät, dok..

Visa signatur

--

Permalänk

Minns när min pappa hade ADSL, ojj va nytt och häftigt skaffade min familj ca 1998 och man satt där och väntade på att sidan skulle laddas. Tog ett dygn typ att ladda ner musik bla från Kassaa och Bittorrent. Visst fanns det lite värmande skimmer om den tiden också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Runt 90-talet var det vanligt att ansluta till internet via telefonnät, en utdaterad teknik som det japanska företaget Planex Communications vill göra mer lättillgängligt med moderna datorer, oavsett om det handlar om en nostalgisk upplevelse eller att man inte har något alternativ. Däremot ingår inte det ikoniska uppkopplingsljudet.

Vafan, helt klart undermålig nostalgiupplevelse isf.

Men nej, det handlar väl förmodligen mer om att någon behöver faxa sina viktiga dokument som om det var 1980

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag är nostalgisk för mycket av tekniken från 90-talet men just modem är verkligen inte något jag saknar. Den bästa dagen i mitt liv var när jag flyttade från barndomshemmet ute på landet 2002 och fick 2 Mb/s Internetuppkoppling.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Öööh...

Bra poäng där, man ska ju ha någonstans att ringa också. I sverige lär det ju knappast finnas, frågan är om det ens finns BBSer kvar som kör modem liksom?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >