Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det dök up en Sirrus 3.0 idag, snabbt leverans.

Blev riktigt förvånad över hur lätt den är.
Det lilla jag testade så känns den betydligt bättre än min gamla Giant.

Ja, dom är fina. Har en Sirrus comp carbon nånting nånting som jag gillar skarpt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, dom är fina. Har en Sirrus comp carbon nånting nånting som jag gillar skarpt.

Vet ej vad som skiljer de olika Sirrus-modellerna och om det är stor skillnad mellan dem.
Men glädjande att läsa om fler som är nöjda.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av addictyo:

Någon som kan hjälpa mig hitta en budget cykel? Är ca 187cm lång om det hjälper

Ska egentligen bara använda den till stadscykling i första hand. Till och från jobb/gym. Vill inte lägga allt för mycket pengar då många av mina cyklar redan blivit stulna. Budget ligger på runt 3000:-

Skulle säga att XXLs AX 290 på vettig rea är "vinnaren" om man ska ha en all-round budget cykel. Däremot har de krånglat till det med en massa modeller, 24, 23, AX+ mfl. Dessutom olika växelgrupper.

För 3k så blir det ju självklart onekligen ett gäng kompromisser men om du jagar lite och är beredd på att köpa stänkskärmar själv mm så kan du nog få något bra.

https://happyride.se/forum/threads/white-ax-290-ff-21.3690165...
https://www.xxl.se/sport/cykel/cyklar/hybridcykel/c/100206

Helst vill man nog ha hydraulbromsar + Shimano Cues växelgrupp men det kostar mer än 3 k.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Gissa vem som undlät att ta den, färdigt packade på hatthyllan belägna cykeltursväskan, innehållandes saker som däcktätningsslem, pump med ut och fick en 2km promenad som påminnelseavgift.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/photos/i-QZ4fFLr/0/LhXwRsgLQrDTBWQTfzX2cfZcrTn3x4B3WFk5MxqQn/X2/i-QZ4fFLr-X2.jpg

Gissa vem som undlät att ta den, färdigt packade på hatthyllan belägna cykeltursväskan, innehållandes saker som däcktätningsslem, pump med ut och fick en 2km promenad som påminnelseavgift.

Du får nog vara glad att det bara var två kilometer. Men det är såklart surt när det händer

Jag utmanade nyligen mitt framdäck för att se hur länge det skulle klara sig. Det var nog tillräckligt dåligt för att bytas redan för 5 år sedan, men dock tillslut av en pyspunka

Jag tog lite bilder på misären, men jag är ändå imponerad att jag cyklade på det så sent som för två dagar sedan, på skogsstigar och sånt:

Klicka för mer information
Visa mer
Permalänk
Medlem

Jag har en trainer, aldrig använd, som jag fick när jag fyllde 40 (för 3 år sen)
Den har legat i garaget och samlat damm...men i år tänkte jag försöka komma igång.

Men när jag tar fram den så har reglaget som styr motståndet slutat fungera...jag kunde växla ner från 5 till 1, men nu är den fast i minsta motståndet. Jag tog isär växelreglaget och vad jag kan se så rör sig inte vajern när jag drar i reglaget...

Vem tror ni kan försöka hjälpa med det. Bor utanför Borlänge där både XXL och Cykelcentrum finns. Vad tror ni chanserna är att nån av dom kan hjälpa till?

Det är en "Qubo Elite mag smart b+".

Jag ska även kontakta först och främst Cykelcentrum men dom lär ändå inte kunna svara förens tidigast imorrn.

Jag är inte så jättehändig - lämnar alltid in cykeln om det är nått, förutom byta däck och smörja lite. Samt har inte tid att kolla upp saker alltför mycket online och strula omkring och riskera att ha sönder nått ännu mer

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag har en trainer, aldrig använd, som jag fick när jag fyllde 40 (för 3 år sen)
Den har legat i garaget och samlat damm...men i år tänkte jag försöka komma igång.

Men när jag tar fram den så har reglaget som styr motståndet slutat fungera...jag kunde växla ner från 5 till 1, men nu är den fast i minsta motståndet. Jag tog isär växelreglaget och vad jag kan se så rör sig inte vajern när jag drar i reglaget...

Vem tror ni kan försöka hjälpa med det. Bor utanför Borlänge där både XXL och Cykelcentrum finns. Vad tror ni chanserna är att nån av dom kan hjälpa till?

Det är en "Qubo Elite mag smart b+".

Jag ska även kontakta först och främst Cykelcentrum men dom lär ändå inte kunna svara förens tidigast imorrn.

Jag är inte så jättehändig - lämnar alltid in cykeln om det är nått, förutom byta däck och smörja lite. Samt har inte tid att kolla upp saker alltför mycket online och strula omkring och riskera att ha sönder nått ännu mer

Vajern behöver smörjas

In med lite wd40 eller 556 och dra den fram och tillbaka några gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vajern behöver smörjas

In med lite wd40 eller 556 och dra den fram och tillbaka några gånger

Enkelt i teorin, och du har säkert rätt. Men tror jag kommer lämna det i mer erfarna händer

Att plocka loss saker i den mån att det går att dra vajern manuellt vågar jag mig inte på.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du får nog vara glad att det bara var två kilometer. Men det är såklart surt när det händer

Jag utmanade nyligen mitt framdäck för att se hur länge det skulle klara sig. Det var nog tillräckligt dåligt för att bytas redan för 5 år sedan, men dock tillslut av en pyspunka

Jag tog lite bilder på misären, men jag är ändå imponerad att jag cyklade på det så sent som för två dagar sedan, på skogsstigar och sånt:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Modigt att våga cykla runt på dem däcken, försöker du få sjukskrivning från jobbet?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Jo. Dom här däcken tog jag i bruk i Maj 2023 och dom är redan ~slut. Slityta finns kvar men sidoväggarna läcker som såll. Cyklar mycket stigar/traktorvägar och annat oländigt flera ggr i veckan på dom med ~2.5 bar i. Precis så stenar inte slår genom däcket i fälgen för lätt utan att för dens skull rulla onödigt tungt på fast mark så dom får jobba mycket. Hade i 1dl Orange Seal i bägge idag och tycks hålla luft hjälpligt nu. Byte till dubbdäck om några veckor och nya sommardäck nästa vår då.

Efter 3km tur till affären.

Visa signatur

Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Modigt att våga cykla runt på dem däcken, försöker du få sjukskrivning från jobbet?

Ja, lite väl dumdristigt nu i efterhand… det är trots allt framdäcket på en cykel där jag har barnstol. Men den körs mest i planskilda korsningar i stadsmiljö, och jag är verkligen inte en racerförare

Permalänk
Medlem

Jag blev inte vän med 1x10, för stora steg mellan växlarna och inte lika smidigt som 2x10 på lång väg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/photos/i-KbVW34P/0/M5psvfMjMn6KJ9FKFdr4sJkzctxCDzWJvtLBNxWp9/X2/i-KbVW34P-X2.jpg

Jag blev inte vän med 1x10, för stora steg mellan växlarna och inte lika smidigt som 2x10 på lång väg.

Så du eftermonterade två drev fram? Finns det kit att köpa eller blev det hopplock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så du eftermonterade två drev fram? Finns det kit att köpa eller blev det hopplock?

Monterade tillbaks gamla dreven, veven är från förra cykeln. Lyckades inte montera framväxeln snyggt till först och tänkte prova med bara ett drev fram ett tag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Monterade tillbaks gamla dreven, veven är från förra cykeln. Lyckades inte montera framväxeln snyggt till först och tänkte prova med bara ett drev fram ett tag.

Okej, snyggt!

Permalänk
Medlem

Nu när kylan börjar närma sig det dags för dubbdäck. Vad säger folk här om vad jag borde köpa?

Det är för en vanlig stadscykel (damcykel) som används för att cykla till/från jobbet på cykelväg och en liten bit landsväg. Ca 13km enkel väg i Stockholmstrakten 2-3 dagar i veckan. Sommardäcken är 37-622, men 42 breda skall nog få plats. Jag för nog klassa mig som nybörjare för vintercykling. Cyklade året runt som tonåring men det är ju 14 år sen nu....

Farsan är glad på sina Suomi Tyres routa: https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.601.136662/suomi-tyre...
Men finns det bättre val? Kan tilläggas att jag väger ca 100 pannor, + ryggsäck etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Nu när kylan börjar närma sig det dags för dubbdäck. Vad säger folk här om vad jag borde köpa?

Det är för en vanlig stadscykel (damcykel) som används för att cykla till/från jobbet på cykelväg och en liten bit landsväg. Ca 13km enkel väg i Stockholmstrakten 2-3 dagar i veckan. Sommardäcken är 37-622, men 42 breda skall nog få plats. Jag för nog klassa mig som nybörjare för vintercykling. Cyklade året runt som tonåring men det är ju 14 år sen nu....

Farsan är glad på sina Suomi Tyres routa: https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.601.136662/suomi-tyre...
Men finns det bättre val? Kan tilläggas att jag väger ca 100 pannor, + ryggsäck etc

Nån variant av Schwalbe Winter kanske. Har ett par som går in på 3dje säsongen nu. Upplever de som mindre spårkänsliga än Soumi tyres, om nu sånt har betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Min fru körde biltemas, men bara på framhjulet, det duger ganska bra. Men om vintern är som de senaste åren så har jag kört helt utan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min fru körde biltemas, men bara på framhjulet, det duger ganska bra. Men om vintern är som de senaste åren så har jag kört helt utan

+1 på den!

Biltemas dubbade fungerar förvånansvärt bra för priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Nån variant av Schwalbe Winter kanske. Har ett par som går in på 3dje säsongen nu. Upplever de som mindre spårkänsliga än Soumi tyres, om nu sånt har betydelse.

Upplever du skillnad i grepp mellan dem?

Spårkänslig = hur gärna däcken fastnar och följer spår av andra cyklister i djupare snö?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Spårkänslig = hur gärna däcken fastnar och följer spår av andra cyklister i djupare snö?

Spårkänslighet har jag främst känt beror på bredden på däcket. Minns en gammal cykel jag hade med riktiga ballongdäck (kanske 60mm?), den gled fritt utan att fastna i spår. Det var en dröm på vintern även utan dubbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Grepp, ingenting som jag har märkt.
Spårkänslig, som din beskrivning, även spår i is. Schwalbe är dessutom behagligare på kullersten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Monterade just mina Suomi Tyres Routa TLR 50-622 då det ska bli busväder kommande nätter här i norr. Första intrycket är att dom kanske rullar lite sämre på asfalt än Schwalbe Marathon Winter i samma dimension. Busenkla att montera slanglöst dock, höll tätt utan latex(men hällde i efter ändå). Dyrare med, men tillverkade i Finland så det får man ta 😁 återkommer med halkprestanda på fredag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Spårkänslighet har jag främst känt beror på bredden på däcket. Minns en gammal cykel jag hade med riktiga ballongdäck (kanske 60mm?), den gled fritt utan att fastna i spår. Det var en dröm på vintern även utan dubbar

Jag förstår. Tack för svaret

Skrivet av Kotte456:

Grepp, ingenting som jag har märkt.
Spårkänslig, som din beskrivning, även spår i is. Schwalbe är dessutom behagligare på kullersten.

Tackar. Ser ut som att det blir ett par 240 dubb Schwalbe

Skrivet av FlyingFinn:

Monterade just mina Suomi Tyres Routa TLR 50-622 då det ska bli busväder kommande nätter här i norr. Första intrycket är att dom kanske rullar lite sämre på asfalt än Schwalbe Marathon Winter i samma dimension. Busenkla att montera slanglöst dock, höll tätt utan latex(men hällde i efter ändå). Dyrare med, men tillverkade i Finland så det får man ta 😁 återkommer med halkprestanda på fredag.

Name checks out

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jag förstår. Tack för svaret

Tackar. Ser ut som att det blir ett par 240 dubb Schwalbe

Name checks out

Kom ~2cm våtsnö ikväll, skulle vilja påstå att dom här Routa är varken mer eller mindre spårkänsliga än Schwalbes motsvarighet. Var inte tillräckligt halt för att kunna säga nåt om greppet, eller så är det helt fantastist. Iom rundad dubb(som Schwalbes har med) tror jag nog dom är rätt likvärdiga på is, 12 dubbar till lär ju inte göra nån skillnad.

[Edit] Nåja, nu är dom testade på blankis och hårdfrusen snö med. Vill påstå att dom är avsevärt mindre sliriga än Schwalbe Marathon Winter.

Påfyllning
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan det inte komma lite snö snart, trött på att tvätta hela tiden...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad för däck sätter ni på pendlarcykeln nu när regnet (och eventuellt snön) är ett faktum nästkommande tre månader?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GLaDER:

Vad för däck sätter ni på pendlarcykeln nu när regnet (och eventuellt snön) är ett faktum nästkommande tre månader?

Jag kör Schwalbe Marathon Winter Plus, det är ett par lite lättare dubbade däck. Funkar rätt bra i Göteborg förutom när det är som tjockast snölager, då greppar de lite dåligt.

Som vanligt, köra efter väglag, går ju inte köra som på sommaren oavsett däck såklart.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag kör på Schwalbe Marathon Winter, har fungerat utan problem senaste 3 vintrarna här i Stockholm. Har tyvärr ingen erfarenhet av andra märken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GLaDER:

Som de ovan, Marathon Winter Plus.

Lyckades dock halka och trilla när framhjulet slant i januari med brutet revben och härliga djupa skrapsår som följd. Fick ett Ice Spiker Pro av en polare jag tänkte prova..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya