Permalänk
Medlem

Tyst(are) chassi för ITX/mATX

Hej!
Det var kul med glassidor och LED-fläktar så länge det varade, men nu behöver jag försöka sänka ljudnivån på datorn.
Har idag ett ITX-bygge i ett Thermaltake The Tower 100, vilket gör absolut noll för att dämpa grafikkortets dånande. Det blir problem när någon försöker ropa på mig, och för min komfort i allmänhet.

Någon som har bra tips på relativt nätta chassin som ändå gör en ansats för att ljuddämpa innehållet? Fönster och LED är inte en prio. Har kikat på Fractals Define 7 Mini, som verkar ok. Det är bara en halv liter större än mitt nuvarande chassi, så rätt lagom i storleken. Nano 7 ser också ok ut, men jag gillar tanken på att kanske få in en till 3,5"-disk till i framtiden. Några erfarenheter av någon av dem?
Finns det andra märken som har bra utbud av "tråkiga" lådor med fokus på ljuddämpning som jag borde kolla på?

Pop Mini Silent verkar också som ett alternativ, men jag blir lite skeptisk till att det inte verkar gå att sätta särskilt många fläktar i fronten om det skulle bli värmeproblem..

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Teddilord:

Hej!
Det var kul med glassidor och LED-fläktar så länge det varade, men nu behöver jag försöka sänka ljudnivån på datorn.
Har idag ett ITX-bygge i ett Thermaltake The Tower 100, vilket gör absolut noll för att dämpa grafikkortets dånande. Det blir problem när någon försöker ropa på mig, och för min komfort i allmänhet.

Någon som har bra tips på relativt nätta chassin som ändå gör en ansats för att ljuddämpa innehållet? Fönster och LED är inte en prio. Har kikat på Fractals Define 7 Mini, som verkar ok. Det är bara en halv liter större än mitt nuvarande chassi, så rätt lagom i storleken. Nano 7 ser också ok ut, men jag gillar tanken på att kanske få in en till 3,5"-disk till i framtiden. Några erfarenheter av någon av dem?
Finns det andra märken som har bra utbud av "tråkiga" lådor med fokus på ljuddämpning som jag borde kolla på?

Pop Mini Silent verkar också som ett alternativ, men jag blir lite skeptisk till att det inte verkar gå att sätta särskilt många fläktar i fronten om det skulle bli värmeproblem..

Vad har du för grafikkort som orsakar så mycket oväsen?

Problemet med ljuddämpade chassin, med moderna komponenter då, är att man ofta bara flyttar problemet ett snäpp. De har sämre luftinsläpp och orsakar därmed ofta att grafikkortets fläktar behöver jobba hårdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Problemet med ljuddämpade chassin, med moderna komponenter då, är att man ofta bara flyttar problemet ett snäpp. De har sämre luftinsläpp och orsakar därmed ofta att grafikkortets fläktar behöver jobba hårdare.

Oavsett chassi så är ju egna fläktkurvor ett måste för att sänka ljudnivån om man är ljudkänslig

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Det låter inte som chassit är problemet utan snarare grafikkortet.

Jag har ett 7900XTX i ett https://www.inet.se/produkt/6911455/corsair-2000d-airflow-sva... och det är absolut knäpptyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

KFA2 3080 Ti, inte världens bästa kylare sett till ljudnivå uppenbarligen.

Skrivet av Eerieness:

Det låter inte som chassit är problemet utan snarare grafikkortet.

Jag inser att det bästa sättet att lösa det på vore att antingen byta ut grafikkortet eller dess kylning, men då snackar vi väldigt mycket mer omfattande projekt i pengar eller ansträngning.

Sen är väl chassit absolut en del av problemet? Halva ytan är stumt härdat glas och andra halvan är grovt nät med dammfilter på insidan, allt ljud antingen förstärks av ytorna eller släpps rakt ut.