Lägg en kontantinsats på karaktärer i Ubisofts NFT-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Det är väl inget fel på NFT-tekniken egentligen, frågan är väl bara om produkterna är värda priset? Jag tänker att i t.ex. CS verkar det gå att köpa/sälja vapen/skins till rätt stora belopp. Skulle det släppas helt unika vapen som endast 1 person kan äga via en NFT kanske det skulle ha ett högt värde. CS har ju också funnits rätt länge och kommer troligtvis finnas kvar ett tag till, så chansen att prylen behåller/ökar sitt värde är väl inte helt orimlig.

Men karaktärer i ett helt nytt spel som "ingen" är intresserad av, varför skulle man vilja köpa saker i det för tiotusentals kronor? Det kan ju lika gärna läggas ner efter ett år och då är det man köpt ändå värdelöst.

Kanske är ett riktigt piss-spel. Ingen aning, men bra de implementerar NFT för in-game prylarna.

Fråga, hur fick man tag på knivar i CS? Köpte man inte dem med? Eller lottades dem ut? Minns ej. Hursomhelst har de uppenbarligen ett värde. Synd att konsumenten är så begränsad bara.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cheewie:

Kanske för att spelet skulle bli populärt och sälja mer? Låter mer som ett företagsproblem än ett NFT-problem.

Ja. Helt klart är det ett företagsproblem. Det är inte ett NFTproblem.
Poängen är mer att NFT inte löser det här problemet. Problemet är detsamma ändå.
Och det knyter an till grundfrågan här. Vad löser NFT? Inte det här riktigt. Det är relevant i sammanhanget.

Skrivet av Cheewie:

Alltså det är inte själva asset:en man säljer. Det är ägandeskapen utav den. Den kan representera vad som helst. I ett givet spel är det en sköld osv osv.

Mmm. Men frågan blir ändå i vilken utsträckning blizzard tycker det är OK att ubisoft ritar in blizzards grafik och assets i sitt ubisoft- FPS.
För om ubisoft inte får göra det här för blizzard så blir det ju väldigt svårt för ubisoft att på något sätt nyttja möjligheten att använda ägandeskapet mellan spel. Ellerhur?

Skrivet av Cheewie:

Även som att jag får bara sälja mitt Magic-kort, Black Lotus via tryckeriet som gjort det. De har också rätt att komma hem till mig och klippa isär det när de vill. Gud förbjude att jag skulle sälja det vidare när/om tryckeriet går i konkurs. Då brinner kortet upp. Man får heller inte använda sina kort för att spela memory om man har flera.

- Detta verkar vara en oerhört populär ställning i denna fråga.

Jag förstår ditt intresse ut ett slutkonsumentperspektiv. Att själv ha kontroll över ägandet istället för att företaget ska äga objekten i sin spelvärld.
Jag ser däremot inte intresset från speltillverkarna att låta andra använda deras grejer. Det här löser inte NFT riktigt.

Sedan blir det ett härke implementeringsmässigt. NFTn visar ju bara ägandeskapet. Speltillverkaren måste ändå rita in grafik, animationer och sådant från andra spel. I vilken utsträckning kommer det göras ens om de får ta andras upphovsrättsskyddade verk? Har du en mount i wow så är ju frågan i vilken slot den skulle ligga på i battlefield...
Exemplet är dumt. Jag vet. Just det kommer antagligen aldrig ske. Men ja, game balance, stats och sådant funkar ju inte riktigt rakt över heller.
Det blir antagligen mest ett utseende av något som kan flyttas i så fall. Då är det mest en fråga om man får använda andra speltillverkares grafik i sitt eget spel. Brukar vara nej på den ;).

Det jag däremot ser är din poäng om direkt ägande från användarperspektiv. Så att man exempelvis kan handla med roliga hattor och svärd på marknadsplatser om man nu vill det.
Som med magic-kort. Det här finns väl också även utan NFT. CS skins ger väl ungefär den möjligheten utan NFT.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja. Helt klart är det ett företagsproblem. Det är inte ett NFTproblem.
Poängen är mer att NFT inte löser det här problemet. Problemet är detsamma ändå.
Och det knyter an till grundfrågan här. Vad löser NFT? Inte det här riktigt. Det är relevant i sammanhanget.

Mmm. Men frågan blir ändå i vilken utsträckning blizzard tycker det är OK att ubisoft ritar in blizzards grafik och assets i sitt ubisoft- FPS.
För om ubisoft inte får göra det här för blizzard så blir det ju väldigt svårt för ubisoft att på något sätt nyttja möjligheten att använda ägandeskapet mellan spel. Ellerhur?

Jag förstår ditt intresse ut ett slutkonsumentperspektiv. Att själv ha kontroll över ägandet istället för att företaget ska äga objekten i sin spelvärld.
Jag ser däremot inte intresset från speltillverkarna att låta andra använda deras grejer. Det här löser inte NFT riktigt.

Sedan blir det ett härke implementeringsmässigt. NFTn visar ju bara ägandeskapet. Speltillverkaren måste ändå rita in grafik, animationer och sådant från andra spel. I vilken utsträckning kommer det göras ens om de får ta andras upphovsrättsskyddade verk? Har du en mount i wow så är ju frågan i vilken slot den skulle ligga på i battlefield...
Exemplet är dumt. Jag vet. Just det kommer antagligen aldrig ske. Men ja, game balance, stats och sådant funkar ju inte riktigt rakt över heller.
Det blir antagligen mest ett utseende av något som kan flyttas i så fall. Då är det mest en fråga om man får använda andra speltillverkares grafik i sitt eget spel. Brukar vara nej på den ;).

Det jag däremot ser är din poäng om direkt ägande från användarperspektiv. Så att man exempelvis kan handla med roliga hattor och svärd på marknadsplatser om man nu vill det.
Som med magic-kort. Det här finns väl också även utan NFT. CS skins ger väl ungefär den möjligheten utan NFT.

Det finns massa argument varför företag vill begränsa äganderätt, bara sälja licenser osv. Men varför hålla dem om ryggen för det? Varför hata på företag som går ifrån den normen.

NFT:n är en digital unik signatur på en blockkedja och inte grafiken/musiken/källkoden i ett spel.

Du är bjuden på förfest hos mig om du har en Mora-träskbiljett. Skall Mora-träsk gå in o bestämma om du är bjuden hos mig?? Jag kanske spelar deras hits men skiter i att betala STIM-pengar - men det är en annan sak.

Klart företag inte kan kopiera andras verk utanvidare. Däremot rätten att peka på kvittot till ett verk är en självklarthet, iaf i den analoga världen.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cheewie:

Det finns massa argument varför företag vill begränsa äganderätt, bara sälja licenser osv. Men varför hålla dem om ryggen för det? Varför hata på företag som går ifrån den normen.

Det här är en jättebra fråga. Jag uppskattar den.
Svaret är att ingen håller dem bakom ryggen här. Men det är företagen som själva ska vilja göra valet att byta databasmodell. Vad är moroten för dem att byta? Vilket problem löser NFT för spelutvecklaren - egentligen?
De vill hålla i rättigheterna för sina spel - och då passar befintlig databasmodell bättre för dem helt enkelt.

Skrivet av Cheewie:

NFT:n är en digital unik signatur på en blockkedja och inte grafiken/musiken/källkoden i ett spel.

Ja. Jag skriver också det här ju.
Men i praktiken så blir ett svärd som ägs i NFTform inte särskilt användbart i andra spel - om man inte också ritar in det här svärdet i andra spel. Så praktisk tillämpning. Därför är grafikdelen av relevans här.

Skrivet av Cheewie:

Klart företag inte kan kopiera andras verk utanvidare. Däremot rätten att peka på kvittot till ett verk är en självklarthet, iaf i den analoga världen.

Ja det är av intresse för en del slutkunder. Jag förstår absolut vad du som slutanvändare efterfrågar.
Men ja, vad motiverar företagen till att vilja ändra databasmodell till en distribuerad sådan istället för att ha den själva? De förlorar kontroll. Ok. Är det lockande?

Själv tror jag ju det kan finnas ett mervärde för en viss typ av spel med NFTs där man fokuserar mer på gambling, marknadsplatser och att tjäna riktiga pengar i spel. Då är det pengahjulet som blir core för gameplay. Exempelvis banana på steam som ballade ur helt hehe. Där ser jag en tydligare poäng att ha ägandet utanför plattformen. Som värdepapper nästan.
Och den här marknaden är antagligen bara i sin linda ännu. CS skins har kanske bara visat en lätt försmak av vad som kan komma. Im with you on that part!
Jag är däremot inte helt övertygad om att en distribuerad databasmodell ger så mycket mervärde för stor del av den typen av spel som spelas idag. Från spelutvecklaranas håll iaf.
Av de anledningarna jag tagit upp ovan.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Här kommer gnäll-clockers med högafflarna igen. ”Krypto är dåligt bu-hu..” Bra av Ubisoft att våga trotsa mobben o möta framtiden.

Vänta tills alla prylar i alla större spel registreras som NFT:er.

Tycker du att NFT:er är bra så fine, tyck det.
För mig som är emot denna trend och affärsmodell handlar det istället om att använda min (om än lilla) konsumentinverkan genom att INTE köpa skiten! Jag kallas gärna gnällig för den saken.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Är säker på att Ubisoft medvetet skiter ner sig för att man skall kunna ta bolaget privat för en billig peng.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Om du är för ökad konsumentmakt borde du stödja utvecklingen kanske. Men visst, kanske är för komplicerat när det är digitalt o så. Bara ettor o nollor o sånt.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Kanske för att spelet skulle bli populärt och sälja mer? Låter mer som ett företagsproblem än ett NFT-problem.

Det låter som ett vad-fyller-det-för-syfte-i-verkligheten-problem tycker jag.
(Mer än ett strikt NFT-problem, visserligen... Men det är ju ett återkommande fenomen i sammanhanget att NFT läggs fram som en teknisk lösning i situationer där det är oklart om lösningen fyller ett syfte)

Skrivet av Cheewie:

Alltså det är inte själva asset:en man säljer. Det är ägandeskapen utav den. Den kan representera vad som helst. I ett givet spel är det en sköld osv osv.

Ja, precis. Men prylen i spelet finns ju fortfarande bara i spelet...

Skrivet av Cheewie:

Jag kanske blir inbjuden till en konstträff pga av att jag kan bevisa att jag äger Mona-Lisa inte bara har en replika av henne.

Jämförelsen blir då att du äger Mona-Lisa men den hänger i Louvren och du kommer aldrig kunna ta den därifrån, och om Louvren skulle avvecklas så får du ingen Mona-Lisa?
Du har däremot möjlighet att sälja detta ägarförhållande om du så vill, helt oberoende av någon annan.

Skrivet av Cheewie:

Även som att jag får bara sälja mitt Magic-kort, Black Lotus via tryckeriet som gjort det. De har också rätt att komma hem till mig och klippa isär det när de vill. Gud förbjude att jag skulle sälja det vidare när/om tryckeriet går i konkurs. Då brinner kortet upp. Man får heller inte använda sina kort för att spela andra spel memory om man har flera.

- Detta verkar vara en oerhört populär ställning i denna fråga.

Fast detta är väl nästan samma situation du beskriver? Med huvudsakliga skillnaden att du kan sälja kortet ägandeskap själv, i övrigt har du alla problemen attr själva kortet kan tas ifrån dig närsomhelst, att du inte faktiskt kan använda det på andra sätt, osv... (men just ditt ägandeskap kan inte tas ifrån dig, om du nu gör den distinktionen)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Om du är för ökad konsumentmakt borde du stödja utvecklingen kanske. Men visst, kanske är för komplicerat när det är digitalt o så. Bara ettor o nollor o sånt.

I teorin stödjer jag det men verkligheten ser ut på ett annat vis. Speciellt när man pratar om Ubisoft.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

NFT är en teknik som säkrar digitalt ägandeskap utan tredjepart samt tillitslösa transaktioner.

Om man nu gillar att trade:a skins o items i spel, varför då vara bunden till ett inhouse-auktionshus. Sälj det på öppna marknaden ist till vem som helst. 1 cent eller 100 miljarder, beroende på vad folk betalar för skiten.

Går ju bygga massa cool dynamik för spel och andra applikatioer som kan läsa in vem som äger vad direkt från blockkedjan ist för Blizzards hemmagjorda-databas som kan editeras/raderas godtyckligt.

Bara för att 99% av alla mail som går över internet är spam, betyder inte att det inte finns något användningsområde för e-post.

Säg att jag köpt en NFT för ett knivskin i CS2. Jag säljer NFT:n till dig via en tredjepart. Valve väljer sedan att ta bort detta skin ur spelet. Vad är din NFT värd nu? Hur skiljer det sig för slutkonsumenten från att Valve också äger databasen som registrerar ägandeskap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deroan:

Säg att jag köpt en NFT för ett knivskin i CS2. Jag säljer NFT:n till dig via en tredjepart. Valve väljer sedan att ta bort detta skin ur spelet. Vad är din NFT värd nu? Hur skiljer det sig för slutkonsumenten från att Valve också äger databasen som registrerar ägandeskap?

Det är en ganska fundamental skillnad skulle jag säga. Det skiljer sig på det sättet att Valve i det här fallet inte kan avsäga/ta bort ägandeskapet av NFT:n från dig. Absolut kan de ta bort detta skin ur spelet som NFT:n representerar, det har de alltid full rätt och möjlighet att göra. Men NFT:n finns fortfarande kvar i din wallet på en blockkedja.

Jag tror att det är detta som NFT-kritiker generellt inte förstår. Någon som anskaffar sig en NFT (oavsett om det är gratis eller mot betalning) gör det generellt för att de vill ha NFT:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det är en ganska fundamental skillnad skulle jag säga. Det skiljer sig på det sättet att Valve i det här fallet inte kan avsäga/ta bort ägandeskapet av NFT:n från dig. Absolut kan de ta bort detta skin ur spelet som NFT:n representerar, det har de alltid full rätt och möjlighet att göra. Men NFT:n finns fortfarande kvar i din wallet på en blockkedja.

Jag tror att det är detta som NFT-kritiker generellt inte förstår. Någon som anskaffar sig en NFT (oavsett om det är gratis eller mot betalning) gör det generellt för att de vill ha NFT:n

Jo, jag förstår att man fortfarande äger själva NFT:n. Men vad är dess värde efter att den skinnen som den är ett kvitto på inte längre finns i spelet?

Om jag köper en mobil och sedan tappar den i havet, vilket värde har kvittot jag fick när jag köpte den?

Så visst finns en skillnad i databasfrågan, men vad blir skillnaden i slutändan? En teoretisk möjlighet att någon annan skapar en CS2-klon där ditt skin finns med igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deroan:

Jo, jag förstår att man fortfarande äger själva NFT:n. Men vad är dess värde efter att den skinnen som den är ett kvitto på inte längre finns i spelet?

Om jag köper en mobil och sedan tappar den i havet, vilket värde har kvittot jag fick när jag köpte den?

Så visst finns en skillnad i databasfrågan, men vad blir skillnaden i slutändan? En teoretisk möjlighet att någon annan skapar en CS2-klon där ditt skin finns med igen?

Till att börja med så är hela idén om att en NFT är "ett kvitto" felaktig (och kommer från ett ganska känt Youtube-klipp från en som inte förstår vad en NFT är). En NFT är en NFT och kan ha många/flera användningsområden. Till exempel har jag hundratals NFT:s (gissningvis ca 300-500 st) där jag tror att under 10 st kan användas för att låsa upp något i ett spel. Dvs den absoluta majoriteten av mina NFTs har inte (och har aldrig haft) något användningsområde inom ett spel.

Din jämförelse med mobil som tappas i havet blir nonsens eftersom mobilen försvinner och kvittot på mobilen inte har något värde eller någon poäng. En NFT däremot försvinner inte och kan inte "tas tillbaka" eller förstöras av någon annan än den som äger NFT:n (förutsatt att det inte finns skrivet villkor som möjliggör detta i det smarta kontraktet, men det är en annan fråga).

Ja, i teorin kan vem som helst skapa en CS2-klon där ens skin finns med igen. Eller för övrigt skapa ett annat spel där NFT:n används. Det är nog otroligt få som ser detta som ett realistiskt eller legitimt användningsområde även om det är teoretiskt möjligt.

Om jag ser en NFT jag vill ha och ser att den är gratis då skaffar jag den. Om jag ser en NFT jag vill ha och ser att den kostar pengar så bedömer jag om jag tycker det är värt pengarna på samma sätt som precis vilket annat köp som helst där man utbyter pengar mot en vara.

Skillnaden i slutändan blir alltså att i ena fallet äger man en NFT som man har full kontroll över och i andra fallet äger man inte en NFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Till att börja med så är hela idén om att en NFT är "ett kvitto" felaktig (och kommer från ett ganska känt Youtube-klipp från en som inte förstår vad en NFT är). En NFT är en NFT och kan ha många/flera användningsområden. Till exempel har jag hundratals NFT:s (gissningvis ca 300-500 st) där jag tror att under 10 st kan användas för att låsa upp något i ett spel. Dvs den absoluta majoriteten av mina NFTs har inte (och har aldrig haft) något användningsområde inom ett spel.

Din jämförelse med mobil som tappas i havet blir nonsens eftersom mobilen försvinner och kvittot på mobilen inte har något värde eller någon poäng. En NFT däremot försvinner inte och kan inte "tas tillbaka" eller förstöras av någon annan än den som äger NFT:n (förutsatt att det inte finns skrivet villkor som möjliggör detta i det smarta kontraktet, men det är en annan fråga).

Ja, i teorin kan vem som helst skapa en CS2-klon där ens skin finns med igen. Eller för övrigt skapa ett annat spel där NFT:n används. Det är nog otroligt få som ser detta som ett realistiskt eller legitimt användningsområde även om det är teoretiskt möjligt.

Om jag ser en NFT jag vill ha och ser att den är gratis då skaffar jag den. Om jag ser en NFT jag vill ha och ser att den kostar pengar så bedömer jag om jag tycker det är värt pengarna på samma sätt som precis vilket annat köp som helst där man utbyter pengar mot en vara.

Skillnaden i slutändan blir alltså att i ena fallet äger man en NFT som man har full kontroll över och i andra fallet äger man inte en NFT

Frågan rör NFTs specifikt i spel, där NFTs ska representera någon slags in-game asset som man får rätten att använda i spelet. Andra NFTs har andra förutsättningar. Jag ser inte vad NFTs i spel ska tillföra över att spelutvecklaren också äger databasen, då spelutvecklaren ändå kontrollerar in-game asseten. Därav tycker jag att jämförelsen med ett mobilkvitto är legitim. Spelservrarna läggs ner -> NFT:en förlorar sitt värde, men själva NFT:en finns kvar. Mobilen tappas i sjön -> mobilen förlorar sitt värde, men själva kvittot finns kvar. Håller du inte med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deroan:

Frågan rör NFTs specifikt i spel, där NFTs ska representera någon slags in-game asset som man får rätten att använda i spelet. Andra NFTs har andra förutsättningar. Jag ser inte vad NFTs i spel ska tillföra över att spelutvecklaren också äger databasen, då spelutvecklaren ändå kontrollerar in-game asseten. Därav tycker jag att jämförelsen med ett mobilkvitto är legitim. Spelservrarna läggs ner -> NFT:en förlorar sitt värde, men själva NFT:en finns kvar. Mobilen tappas i sjön -> mobilen förlorar sitt värde, men själva kvittot finns kvar. Håller du inte med?

Jag håller med om att frågan specifikt rör NFTs i spel och att det är lite off topic att diskutera NFTs utanför spel
Men jag får nog upprepa mig själv här. Om man anskaffar sig en NFT så äger man NFT:n som på något sätt har (bland annat) ett användningsområde som innebär att man får tillgång till en in-game asset. Självklart kan utvecklaren välja att man, trots att man äger NFT:n, slutar få tillgång till in-game asseten och om "tillgång till in-game asseten" är enda anledningen till att anskaffa sig NFT:n finns det såklart inget mervärde av att ens ha en NFT-lösning från början.

Men eftersom utvecklaren väljer att göra en NFT-lösning (och användaren väljer att köpa/anskaffa sig NFT:n) tar jag för givet att poängen åtminstone delvis är att det är en NFT-lösning där man själv får tillgång till NFT:n (dvs det är i praktiken inte enda anledningen till att man anskaffar sig NFT:n).

Så nej jämförelsen med mobilkvittot är fortfarande nonsens och jag kan inte säga att jag håller med dig tyvärr

EDIT: Men jag uppskattar djupt att vi kan hålla en god ton trots att vi inte håller med varandra. Jag brukar inte skriva så mycket om varken krypto eller NFT:s på Sweclockers då det vanligtvis blir väldigt toxiskt och man oftast pratar förbi varandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag håller med om att frågan specifikt rör NFTs i spel och att det är lite off topic att diskutera NFTs utanför spel
Men jag får nog upprepa mig själv här. Om man anskaffar sig en NFT så äger man NFT:n som på något sätt har (bland annat) ett användningsområde som innebär att man får tillgång till en in-game asset. Självklart kan utvecklaren välja att man, trots att man äger NFT:n, slutar få tillgång till in-game asseten och om "tillgång till in-game asseten" är enda anledningen till att anskaffa sig NFT:n finns det såklart inget mervärde av att ens ha en NFT-lösning från början.

Men eftersom utvecklaren väljer att göra en NFT-lösning (och användaren väljer att köpa/anskaffa sig NFT:n) tar jag för givet att poängen åtminstone delvis är att det är en NFT-lösning där man själv får tillgång till NFT:n (dvs det är i praktiken inte enda anledningen till att man anskaffar sig NFT:n).

Så nej jämförelsen med mobilkvittot är fortfarande nonsens och jag kan inte säga att jag håller med dig tyvärr

EDIT: Men jag uppskattar djupt att vi kan hålla en god ton trots att vi inte håller med varandra. Jag brukar inte skriva så mycket om varken krypto eller NFT:s på Sweclockers då det vanligtvis blir väldigt toxiskt och man oftast pratar förbi varandra

Hur ser användningsområdet ut för en sådan NFT ut efter att spelet lagts ner? T ex i det spelet som tråden handlar om, men även andra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deroan:

Hur ser användningsområdet ut för en sådan NFT ut efter att spelet lagts ner? T ex i det spelet som tråden handlar om, men även andra spel.

Ett av användningsområdena (om man nu kan kalla det ett "användningsområde") är att man i NFT-lösningen faktiskt har något (en NFT) vilket man inte hade haft om det inte hade varit en NFT. Ett annat användningsområde är att NFT:n kan skickas (säljas, köpas, ges bort som gåva etc etc) trots att spelet har lagts ner. Ett annat användningsområde är att man kan samla på dem, på samma sätt som man kan samla på Pokémon-kort, baseboll-kort etc utan att de behöver användas i ett "trading card game" eller vad man nu kan tänkas ha använt baseboll-kort till. Självklart kan det finnas ett sentimentalt värde också i att ha kvar sin NFT som har representerat något (det kan vara en karaktär, en achievement eller vad som helst som ingen kan ta ifrån en). Som du skrev förut finns ju även andra (mer teoretiska) användningsområden som att NFT:n kan användas i framtida spel av samma eller andra utvecklare.

På det stora hela tycker jag man kan sammanfatta det som att om man anskaffar sig en NFT för att man vill ha NFT:n så räcker det som use case, på samma sätt som att man köper en tavla för att man vill ha tavlan

Permalänk
Medlem

Trodde typ NFT var dött, men de är väl iofs likt Ubisoft att piska döda hästar ...

Permalänk
Medlem

Det finns ju lite bra ordspråk att leva efter så som Don't drink and drive, Don't develope games and scam, Don't game and NFT:s. Ubisoft verkar ha missat detta 😔

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Till att börja med så är hela idén om att en NFT är "ett kvitto" felaktig (och kommer från ett ganska känt Youtube-klipp från en som inte förstår vad en NFT är). En NFT är en NFT och kan ha många/flera användningsområden. Till exempel har jag hundratals NFT:s (gissningvis ca 300-500 st) där jag tror att under 10 st kan användas för att låsa upp något i ett spel. Dvs den absoluta majoriteten av mina NFTs har inte (och har aldrig haft) något användningsområde inom ett spel.

Din jämförelse med mobil som tappas i havet blir nonsens eftersom mobilen försvinner och kvittot på mobilen inte har något värde eller någon poäng. En NFT däremot försvinner inte och kan inte "tas tillbaka" eller förstöras av någon annan än den som äger NFT:n (förutsatt att det inte finns skrivet villkor som möjliggör detta i det smarta kontraktet, men det är en annan fråga).

Ja, i teorin kan vem som helst skapa en CS2-klon där ens skin finns med igen. Eller för övrigt skapa ett annat spel där NFT:n används. Det är nog otroligt få som ser detta som ett realistiskt eller legitimt användningsområde även om det är teoretiskt möjligt.

Om jag ser en NFT jag vill ha och ser att den är gratis då skaffar jag den. Om jag ser en NFT jag vill ha och ser att den kostar pengar så bedömer jag om jag tycker det är värt pengarna på samma sätt som precis vilket annat köp som helst där man utbyter pengar mot en vara.

Skillnaden i slutändan blir alltså att i ena fallet äger man en NFT som man har full kontroll över och i andra fallet äger man inte en NFT

Hur mycket pengar har du egentligen förlorat på alla NFT:er du köpt?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Ett av användningsområdena (om man nu kan kalla det ett "användningsområde") är att man i NFT-lösningen faktiskt har något (en NFT) vilket man inte hade haft om det inte hade varit en NFT. Ett annat användningsområde är att NFT:n kan skickas (säljas, köpas, ges bort som gåva etc etc) trots att spelet har lagts ner. Ett annat användningsområde är att man kan samla på dem, på samma sätt som man kan samla på Pokémon-kort, baseboll-kort etc utan att de behöver användas i ett "trading card game" eller vad man nu kan tänkas ha använt baseboll-kort till. Självklart kan det finnas ett sentimentalt värde också i att ha kvar sin NFT som har representerat något (det kan vara en karaktär, en achievement eller vad som helst som ingen kan ta ifrån en). Som du skrev förut finns ju även andra (mer teoretiska) användningsområden som att NFT:n kan användas i framtida spel av samma eller andra utvecklare.

På det stora hela tycker jag man kan sammanfatta det som att om man anskaffar sig en NFT för att man vill ha NFT:n så räcker det som use case, på samma sätt som att man köper en tavla för att man vill ha tavlan

Ja, det verkar vara något av ett självändamål med NFT som jag ser det, personligen tycker jag inte riktigt att det löser ett problem, åtminstone inget problem som jag upplever. Men om folk ser värde i det har jag inga problem med det, så länge det inte komplicerar min spelupplevelse i onödan. Kan förstå nostalgidelen till viss del, lite som att spara en biljett till en bra konsert. Eller ett kvitto på första datorn man köpte t ex Men likt biljetten och kvittot tror jag inte det kommer finnas en stor marknad för detta efter spelet lagts ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Hur mycket pengar har du egentligen förlorat på alla NFT:er du köpt?

Jag har som sagt flera hundra NFTs (gissningsvis 300-500 st), varav i runda slängar 99% har jag fått gratis eller nära på gratis (transaktionsavgifter på några ören). Så jag har inte förlorat något, tvärtom har jag gått plus på det då jag har fått gratis airdrops och gratis hårdvara bara av att hålla dessa gratis-NFT:s

Tror det är 3 st som jag har lagt över 10 kr på och den som är dyrast får jag bud på någon gång i veckan (och dessa bud är ibland över det jag köpte den för och ibland under det jag köpte den för, men kommer inte sälja den oavsett då jag köpte den för att jag ville ha den och inte för att göra pengar på den).

Skrivet av Deroan:

Ja, det verkar vara något av ett självändamål med NFT som jag ser det, personligen tycker jag inte riktigt att det löser ett problem, åtminstone inget problem som jag upplever. Men om folk ser värde i det har jag inga problem med det, så länge det inte komplicerar min spelupplevelse i onödan. Kan förstå nostalgidelen till viss del, lite som att spara en biljett till en bra konsert. Eller ett kvitto på första datorn man köpte t ex Men likt biljetten och kvittot tror jag inte det kommer finnas en stor marknad för detta efter spelet lagts ner.

Nej precis, ser du inte vilket problem det löser (eller ser det, men bryr dig inte) så är det ju inget för dig och då har du all rätt och möjlighet att strunta i NFTs. Om du förstår nostalgidelen, till exempel att spara en biljett på en bra konsert, när har du någonsin känt att du vill sälja den biljetten? (skriver "du" här, men menar kanske inte specifikt "du", men du förstår). Samma sak skulle jag säga gäller för mig och NFTs. Jag har inte en enda NFT som jag har för avsikt att sälja, och som jag skrev till @Sarato över så har jag inte lagt några summor på NFTs även om det kan låta så för någon som är oinsatt i NFTs när man säger att man har flera hundra st

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Nej precis, ser du inte vilket problem det löser (eller ser det, men bryr dig inte) så är det ju inget för dig och då har du all rätt och möjlighet att strunta i NFTs. Om du förstår nostalgidelen, till exempel att spara en biljett på en bra konsert, när har du någonsin känt att du vill sälja den biljetten? (skriver "du" här, men menar kanske inte specifikt "du", men du förstår). Samma sak skulle jag säga gäller för mig och NFTs. Jag har inte en enda NFT som jag har för avsikt att sälja, och som jag skrev till @Sarato över så har jag inte lagt några summor på NFTs även om det kan låta så för någon som är oinsatt i NFTs när man säger att man har flera hundra st

Saken är att om man inte vill sälja, skicka eller dylikt försvinner ju poängen med att den finns på en blockchain. Då kan du lika gärna ha en digital kopia på din dator med en säkerhetskopia någonstans. Spelutvecklaren hade då inte behövt lägga ner tid och pengar på en blockchainlösning, utan istället lagt de resurserna på att göra spelet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Här kommer gnäll-clockers med högafflarna igen. ”Krypto är dåligt bu-hu..” Bra av Ubisoft att våga trotsa mobben o möta framtiden.

Vänta tills alla prylar i alla större spel registreras som NFT:er.

Har det inte hänt redan så kommer det aldrig hända

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deroan:

Saken är att om man inte vill sälja, skicka eller dylikt försvinner ju poängen med att den finns på en blockchain. Då kan du lika gärna ha en digital kopia på din dator med en säkerhetskopia någonstans. Spelutvecklaren hade då inte behövt lägga ner tid och pengar på en blockchainlösning, utan istället lagt de resurserna på att göra spelet bättre.

Om vi säger såhär då. Jag har massa NFTs som jag inte har för avsikt att sälja, men jag vill fortfarande ha dem. Jag ser alltså en (för övrigt ganska stor) poäng med att ha dem och fördel jämfört med en icke-NFT lösning. Annars hade jag ju inte skaffat dem, visst?

Så nej, poängen försvinner absolut inte. Sedan håller jag med om att det i praktiken alltid är en vågskål för utvecklare vad man ska lägga sina resurser på. Det viktiga är såklart att de ska göra bra spel som folk uppskattar att spela. Kommer man som utvecklare på ett spel där NFT's makes sense och tillför något stort så ska man såklart göra det med en NFT-lösning då det kommer leda till ett bättre spel. Finns det inget i ett spel där NFT's makes sense eller tillför något ska man såklart inte trycka in NFT's eftersom det inte i det fallet kommer leda till ett bättre spel

(Och detta gäller såklart andra tekniker också. Finns det spel där Ray Tracing makes sense och tillför något stort ska man såklart implementera Ray Tracing, men det finns väldigt många andra spel där Ray Tracing inte gör någon skillnad alls eller helt enkelt inte makes sense, och då är det ju onödigt att implementera det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag håller med om att frågan specifikt rör NFTs i spel och att det är lite off topic att diskutera NFTs utanför spel
Men jag får nog upprepa mig själv här. Om man anskaffar sig en NFT så äger man NFT:n som på något sätt har (bland annat) ett användningsområde som innebär att man får tillgång till en in-game asset. Självklart kan utvecklaren välja att man, trots att man äger NFT:n, slutar få tillgång till in-game asseten och om "tillgång till in-game asseten" är enda anledningen till att anskaffa sig NFT:n finns det såklart inget mervärde av att ens ha en NFT-lösning från början.

Men eftersom utvecklaren väljer att göra en NFT-lösning (och användaren väljer att köpa/anskaffa sig NFT:n) tar jag för givet att poängen åtminstone delvis är att det är en NFT-lösning där man själv får tillgång till NFT:n (dvs det är i praktiken inte enda anledningen till att man anskaffar sig NFT:n).

Så nej jämförelsen med mobilkvittot är fortfarande nonsens och jag kan inte säga att jag håller med dig tyvärr

EDIT: Men jag uppskattar djupt att vi kan hålla en god ton trots att vi inte håller med varandra. Jag brukar inte skriva så mycket om varken krypto eller NFT:s på Sweclockers då det vanligtvis blir väldigt toxiskt och man oftast pratar förbi varandra

Skrivet av PatrickP:

Ett av användningsområdena (om man nu kan kalla det ett "användningsområde") är att man i NFT-lösningen faktiskt har något (en NFT) vilket man inte hade haft om det inte hade varit en NFT. Ett annat användningsområde är att NFT:n kan skickas (säljas, köpas, ges bort som gåva etc etc) trots att spelet har lagts ner. Ett annat användningsområde är att man kan samla på dem, på samma sätt som man kan samla på Pokémon-kort, baseboll-kort etc utan att de behöver användas i ett "trading card game" eller vad man nu kan tänkas ha använt baseboll-kort till. Självklart kan det finnas ett sentimentalt värde också i att ha kvar sin NFT som har representerat något (det kan vara en karaktär, en achievement eller vad som helst som ingen kan ta ifrån en). Som du skrev förut finns ju även andra (mer teoretiska) användningsområden som att NFT:n kan användas i framtida spel av samma eller andra utvecklare.

På det stora hela tycker jag man kan sammanfatta det som att om man anskaffar sig en NFT för att man vill ha NFT:n så räcker det som use case, på samma sätt som att man köper en tavla för att man vill ha tavlan

Skrivet av PatrickP:

Nej precis, ser du inte vilket problem det löser (eller ser det, men bryr dig inte) så är det ju inget för dig och då har du all rätt och möjlighet att strunta i NFTs. Om du förstår nostalgidelen, till exempel att spara en biljett på en bra konsert, när har du någonsin känt att du vill sälja den biljetten? (skriver "du" här, men menar kanske inte specifikt "du", men du förstår). Samma sak skulle jag säga gäller för mig och NFTs. Jag har inte en enda NFT som jag har för avsikt att sälja, och som jag skrev till @Sarato över så har jag inte lagt några summor på NFTs även om det kan låta så för någon som är oinsatt i NFTs när man säger att man har flera hundra st

Fast blir det inte lite samma grej ändå?

Du köpte en NFT-kopplad karaktär i spelet (för ett pris mellan 75 kr och hutlösa 682 000 kr, taget direkt ur artikeln... många karaktärer i listan kostar tusentals kronor) och har då visserligen en NFT som Ubisoft menar att du har möjlighet sälja på *deras* marknadsplats (just detta motiverar ju inte i sig något behov av NFTer?!) och då följer ju spelkaraktären med. Du borde väl kunna sälja oberoende av Ubisoft (men det framgår inte tydligt om det finns något som hindrar detta).

Men den dagen spelet läggs ned så har du bara något slags abstrakt representation av dina köpta karaktärer som ungefär motsvarar (säger inte att det är *exakt* samma sak) att du har kvar det där mobilkvittot som en abstrakt representation av den försvunna mobilen och kan sitta där och vara nostalgisk över din gamla försvunna mobil för 680kkr.

Huvudsyftet är väl just att få "rätt" köpare att öppna den stora plånboken, kanske rent spekulativt men även ren pay-to-win-fördel, och att den fortsatta karaktärsmarknaden ska generera mycket transaktionsavgifter till Ubisoft. Men om det faktiskt kommer att finnas något att ha kvar "efter spelet", iaf i de flestas ögon (dvs mer än något slags abstrakt grej som representerar att du en gång i tiden hade en karaktär i ett spel), verkar högst oklart.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fast blir det inte lite samma grej ändå?

Du köpte en NFT-kopplad karaktär i spelet (för ett pris mellan 75 kr och hutlösa 682 000 kr, taget direkt ur artikeln... många karaktärer i listan kostar tusentals kronor) och har då visserligen en NFT som Ubisoft menar att du har möjlighet sälja på *deras* marknadsplats (just detta motiverar ju inte i sig något behov av NFTer?!) och då följer ju spelkaraktären med. Du borde väl kunna sälja oberoende av Ubisoft (men det framgår inte tydligt om det finns något som hindrar detta).

Men den dagen spelet läggs ned så har du bara något slags abstrakt representation av dina köpta karaktärer som ungefär motsvarar (säger inte att det är *exakt* samma sak) att du har kvar det där mobilkvittot som en abstrakt representation av den försvunna mobilen och kan sitta där och vara nostalgisk över din gamla försvunna mobil för 680kkr.

Huvudsyftet är väl just att få "rätt" köpare att öppna den stora plånboken, kanske rent spekulativt men även ren pay-to-win-fördel, och att den fortsatta karaktärsmarknaden ska generera mycket transaktionsavgifter till Ubisoft. Men om det faktiskt kommer att finnas något att ha kvar "efter spelet", iaf i de flestas ögon (dvs mer än något slags abstrakt grej som representerar att du en gång i tiden hade en karaktär i ett spel), verkar högst oklart.

Nej det blir inte lite samma grej ändå, vilket jag har beskrivit i flera inlägg till @Deroan som du inte verkar ha läst
Jag vet inte hur Ubisofts specifika NFT-lösning ser ut, men självklart för att det ska makes sense ska ju NFT:n vara på en decentraliserad blockkedja som inte styrs av Ubisoft. För då finns ju ingen större poäng med NFT:n.

Läs mina tidigare inlägg för just nu går det bara runt och runt där jag svarar på samma frågor och frågeställningar om och om igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Nej det blir inte lite samma grej ändå, vilket jag har beskrivit i flera inlägg till @Deroan som du inte verkar ha läst
Jag vet inte hur Ubisofts specifika NFT-lösning ser ut, men självklart för att det ska makes sense ska ju NFT:n vara på en decentraliserad blockkedja som inte styrs av Ubisoft. För då finns ju ingen större poäng med NFT:n.

Läs mina tidigare inlägg för just nu går det bara runt och runt där jag svarar på samma frågor och frågeställningar om och om igen

Jag tror det mer handlar om att det är mycket oklart hur det du skriver passar ihop med vad Ubisoft pratar om.

Jag (och flera andra, är mitt intryck) pratar inte om NFTer generellt utan om det spel artikeln handlar om. Jag får känslan av att du pratar om något annat än detta spel(?).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror det mer handlar om att det är mycket oklart hur det du skriver passar ihop med vad Ubisoft pratar om.

Jag (och flera andra, är mitt intryck) pratar inte om NFTer generellt utan om det spel artikeln handlar om. Jag får känslan av att du pratar om något annat än detta spel(?).

De hade ju inte implementerat NFT om det inte var bra med NFT. Det är bra med NFT för att annars hade de inte implementerat NFT. Så NFT är bra för att NFT är bra. NFT kopplade till items i spel kan inte jämföras med ett kvitto för att en NFT är ju en NFT (som i sin tur är en NFT).

Jag tycker det finns tydliga fördelar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deroan:

De hade ju inte implementerat NFT om det inte var bra med NFT. Det är bra med NFT för att annars hade de inte implementerat NFT. Så NFT är bra för att NFT är bra. NFT kopplade till items i spel kan inte jämföras med ett kvitto för att en NFT är ju en NFT (som i sin tur är en NFT).

Jag tycker det finns tydliga fördelar!

Ja, jag tycker att detta är ett cirkelresonemang som helt undviker frågan om vad poängen är.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304