Permalänk
Medlem

Kompis pris - hur göra?

Kom över ett par prylar (mus, tangentbord, hörlurar) som jag ska sälja, och några vänner var intresserade av att köpa. Prisreferens: 1200, 2400, 3000 kr för respektive ovannämnd pryl.

Men hur jädrans ska jag prissätta det?

Vad tycker ni är ett resonabelt pris för en pryl i obruten förpackning (i % av nypris)? 75-80%?

Och vad är då kompis priset?

Permalänk
Medlem

Du väljer väl själv vad kompispriset blir... Om du vill veta vad det är värt så kan du kolla Tradera eller marknad här.

Permalänk
Medlem

Det är hygienartiklar så dra av typ 70% av nypris minst.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

TS skriver obruten förpackning och då är det inte rimligt att dra av 70% av nypriset, snarare som mest 30% kanske, om ens det, dessutom så är "kompispris" är högst subjektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det är tydligen obruten förpackning, dvs oanvänt.
Dra av 7% av nypriset.

Hade det varit använt, definitivt 70% minst.

Permalänk
Medlem

Om det är vänner så är det väl inköpspris man säljer för? Så får de väl bjuda på en bira på krogen eller en pizza typ nästa gång ni käkar ute.

"Kompispris" på blocket eller liknande är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Dra av 7% av nypriset.

Ja, obruten förpackning.

Sålde precis en datorstol för 1700kr, som i vanligt fall kostar 3079kr nypris. Och jag behövde kämpa i nöd och näppe för att sälja den på det priset. Även där obruten förpackning.

Kanske är annorlunda med möbler dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Om det är vänner så är det väl inköpspris man säljer för? Så får de väl bjuda på en bira på krogen eller en pizza typ nästa gång ni käkar ute.

"Kompispris" på blocket eller liknande är en annan femma.

I min mening ska man sälja för ungefär samma pris som går att köpa begagnat. Kanske med någon hundralapp rabatterad för kompis pris. Att sälja för nypris är girigt, enligt mig.

Permalänk

personligen om jag säljer något oöppnat till en polare jag kommit över till lågt pris som fortfarande är oöppnad så säljer jag den för samma pris som jag själv köpte den för eller vad marknadspriset är då om det är lägre än vad jag köpt den för.

och förväntar mig samma sak av mina polare när de kommit över något billigt och säljer det oanvänt till mig i andrahand.

"Kompispriser" ala blocket style där man alltid är deras polare när man ska sälja något vägrar jag ge.

säger de att de vill ha "kompispris" så brukar jag bara svara med visst du kan få den för [utsatt pris]kr och lägga på en hundralapp istället.

håller man på å ska kompispruta på allt så kommer jag bara ödsla deras tid i ren jävelskap.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Matsamoto:

Dra av 7% av nypriset.

Köper man något begagnat, oavsett om det ligger i en oöppnad förpackning, för 7% mindre än nypris.

Ja då är man (ursäkta mig) dum i huvudet.

Kommer TS stå för reklamationer i 3 år som en butik skulle behövt göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

personligen om jag säljer något oöppnat till en polare jag kommit över till lågt pris som fortfarande är oöppnad så säljer jag den för samma pris som jag själv köpte den för eller vad marknadspriset är då om det är lägre än vad jag köpt den för.

och förväntar mig samma sak av mina polare när de kommit över något billigt och säljer det oanvänt till mig i andrahand.

"Kompispriser" ala blocket style där man alltid är deras polare när man ska sälja något vägrar jag ge.

säger de att de vill ha "kompispris" så brukar jag bara svara med visst du kan få den för [utsatt pris]kr och lägga på en hundralapp istället.

håller man på å ska kompispruta på allt så kommer jag bara ödsla deras tid i ren jävelskap.

Kompis pris kanske var fel ord av mig. Det är kollegor och vänner som vill köpa, och jag vann prylarna (har inte betalat en krona)

Jag har också ett par dåliga erfarenheter med blockets kompis priser, så förstår din frustration 😄

Permalänk
Medlem

Halva priset kompis

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800x3D | GPU: Asus Prime 5070 Ti OC | Mobo: Asus ROG Strix B650E-F | RAM: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | M.2 2 x Kingston FURY Renegade 2TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | PSU: Phanteks AMP GH 850W ATX 3.1 | Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Chassi: Lian Li LANCOOL 216 RGB | Monitor: Lenovo Legion Y27q-20 | Tangentbord: Mountain Everest Max MX Brown | Mus: Glorious PC Gaming Race Model I | Hörlurar: Sennheiser HD 560S

Permalänk
Medlem

Om det är till vänner så säljer du väl vad du gav för det. så gör jag med mina vänner.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Det beror ju på hur nära kompisar/vänner ni är. Är det nån person på nätet som man aldrig har träffat och egentligen inte är kompis med så kan man ju kanske ta ut mer. Men är det en nära kompis så tycker jag inte att man kan vara för girig, då är man ingen bra kompis helt enkelt (speciellt om man har fått/vunnit grejerna). Sen har vi ju aspekten med (avsaknaden av) garanti, som drar ner priset lite grand också. Jag skulle då aldrig köpa nåt begagnat eller av en kompis till nära fullt nypris, då kan jag ju gå ut och köpa prylarna från en butik själv och få garanti m.m. på grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Om det är till vänner så säljer du väl vad du gav för det. så gör jag med mina vänner.

Så i det här fallet ge bort prylarna, eftersom TS inte betalat nåt för dom?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog tagit runt 60% utav nypris. Det är ett bra pris för dem och du hade nog kunnat få LITE mer om du säljer löst men då ändå kompispris.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Så i det här fallet ge bort prylarna, eftersom TS inte betalat nåt för dom?

Läste inte igenom alla svaren och det framgick inte i första inlägget att han hade vunnit dom eller att det skulle säljas till kollegor.
Min åsikt kvarstår, säljer jag till bekanta reducerar jag priset kraftigt. Vill jag maximera vinsten säljer jag på blocket/marketplace/Sweclockers.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Köper man något begagnat, oavsett om det ligger i en oöppnad förpackning, för 7% mindre än nypris.

Ja då är man (ursäkta mig) dum i huvudet.

Kommer TS stå för reklamationer i 3 år som en butik skulle behövt göra?

Ja jag överdrev ganska mycket, precis som det inlägget jag citerade.
7% är alldeles för lite avdrag även om det är obruten förpackning. 70% är alldeles för mycket.
Hade själv lagt mig någonstans mitt emellan.

Sen förstår jag inte varför man inte ska ha 3 års reklamations rätt om man köper begagnat?
Så länge det finns ett ”kvitto”/orderbekräftelse så gäller väl garantin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

7% är alldeles för lite avdrag även om det är obruten förpackning. 70% är alldeles för mycket.

Sen förstår jag inte varför man inte ska ha 3 års reklamations rätt om man köper begagnat?

Hade du lagt dig nånstans mellan 7 och 70%? Sjukt diffust.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Det var diffust. Håller med🙂
30% avdrag hade jag gått med på.

Permalänk
Medlem

Tänk på eventuell vinstskatt. Själv (förutsatt att jag vunnit prylarna) hade jag nog sålt för lägsta pris någonsin på prisjakt och eventuellt dragit av några procent till beroende på kompisen. Det måste ju ändå anses vara en deal.

Permalänk
Skrivet av Matsamoto:

Jaså, jag trodde du var seriös då jag vet att det finns många som resonerar så. Folk köper begagnat för nästan nypris för att spara en krona eller två. Helt absurt, och ett nytt påfund.

Ang. garanti och reklamation för andrahandsköpare så är det lite komplicerat och svaret blir nja.

https://lawline.se/answers/reklamation-vid-andrahandskop

Personligen brukar jag ha 50% av nypris för en begagnad vara i "bruksskick" som måttstock. Är den ej öppnat så kan man såklart gå upp en del och är det slitet så blir det högre avdrag. Dock gäller det ju inte alla varor.

Däremot skulle jag nästan betala extra om jag köper något från en kompis, då man "vet vad man får". Att köpa något på blocket eller dylikt är ju rena rama lottot.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför det alltid är säljaren som ska vara kompis men aldrig köparen?

När jag köper förväntar jag mig inte "kompispris", för jag är en kompis och vill inte slå nytta av mina vänner. Men när jag säljer så blir det kompispris mest för att jag gärna gör sånt.
Men jag ger ju hellre för mer än jag får vid typ jul och sånt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kl0nk:

Kompis pris kanske var fel ord av mig. Det är kollegor och vänner som vill köpa, och jag vann prylarna (har inte betalat en krona)

Jag har också ett par dåliga erfarenheter med blockets kompis priser, så förstår din frustration 😄

Är det garanti på prylarna? I så all kan du sätta ett något högre pris.
Annars får du se dem som begagnade och sätta priset utifrån det.

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Läste inte igenom alla svaren och det framgick inte i första inlägget att han hade vunnit dom eller att det skulle säljas till kollegor.
Min åsikt kvarstår, säljer jag till bekanta reducerar jag priset kraftigt. Vill jag maximera vinsten säljer jag på blocket/marketplace/Sweclockers.

Jo, jag misstänkte nåt sånt, men jag ville bara vara lite "rolig".
Håller med om det du skriver. Man är inte girig mot vänner/bekanta/kompisar, där ska det vara kompispris tycker jag. Ska man däremot sälja till nån "random" person på nätet så kan man ta lite mer. Men det måste ju fortfarande vara någorlunda realistiskt, inga fantasipriser. Men tyvärr så köper en hel del, verkar det som, till fantasipriser också, så det skapar ju en marknad för det. Men det är en annan sak.