Priset på Ryzen 7 9800X3D avslöjat

Permalänk
Viking
Skrivet av Eismannen:

Priset lär väl sjunka på black friday. Om inte annat lär ju 7800X3D gå att knipa till bra pris då.

Kan nog inte sjunka så mycket eftersom AMD verkar ha höjt priset för återförsäljare.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Någon som hört något om tillgängligheten den 7 november eller blir det en så kallad "paper launch" med 4 st som scalpers direkt lägger ut för 25k på blocket?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Undrar hur stort intresset är för att köpa begagnade 7800X3DS

Permalänk

Kanske värt att väntas på 9950X3D, enligt rykten kommer den även vara bättre i spel än 9800x3d

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jämfört med vad då och för vem?

Jag tycker det är fullt rimligt med hänsyn tagen till all R&D samt den faktiska tekniken/komponenten, det är ju knappast en ny dörrmatta vi pratar om utan något av det mest avancerade vår art kan producera.

Jag har bekanta som köper delar till sina bilar som kostar avsevärt mycket mer, vi pratar om 100-200 000 kr för en motor. Sedan kör de 10-15 mil per år och ställer av bilen i varmgarage övrig tid. Det finns de som samlar på klockor, audiofiler, elitcyklister i medelåldern (ni vet vilka jag menar), osv.

Att investera i en utmärkt CPU som håller i många år och ger tusentals timmar av underhållning och/eller produktivitet är ju billigt i jämförelse

Mvh

Ja allt är ju relativt och alla har vi olika ekonomiska förutsättningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Svårt att veta vad "här ute" innebär. Jag kör Tesla 15 mil ToR om dan "utifrån in till stan" och det funkar utmärkt

Du kan ersätta bilmodell med 'premium' och sen 'budget' eller vad som passar bäst. Poängen är att köpa det som är bäst för sig själv. Om en processor för 7000 kr är det = köp! Svårare än så är det inte. Jagar man bäst pris/prestanda kanske en 7600X är ett bättre val. Rent krasst skiljer det inte jättemycket. Lägsta värde skiljer knappt 20% mot att lägga 100% mer i kronor.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/31768?key=4e87101dc16d9bd65ebfed7d060e4c0f

Bara jag som reagerar över, och tycker det är tråkigt, att den inte är någon 5xxxX3D med i den listan?
Känns som det hade varit relevant/bra att ha med hur de presterar också

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Kanske värt att väntas på 9950X3D, enligt rykten kommer den även vara bättre i spel än 9800x3d

Den verkar ju inte komma förrän till våren. Sen är ju 7800x3d bättre över lag än 7950x3d. 8 kärnor är optimalt och prestandan verkar sjunka när belastningen hoppar mellan kärnorna. 9950xd3 kommer vara bättre i syntetiska tester tack vare dom extra kärnorna men spel tror jag inte kommer spela någon roll.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Is it worth a buyyyyyyyyy ???

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Den verkar ju inte komma förrän till våren. Sen är ju 7800x3d bättre över lag än 7950x3d. 8 kärnor är optimalt och prestandan verkar sjunka när belastningen hoppar mellan kärnorna. 9950xd3 kommer vara bättre i syntetiska tester tack vare dom extra kärnorna men spel tror jag inte kommer spela någon roll.

9xxxX3D är inte byggda på samma sett som 7xxxX3D och 5xxxX3D.
9xxxX3d går även att överklocka till skillnad från 7xxxX3D.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

9xxxX3D är inte byggda på samma sett som 7xxxX3D och 5xxxX3D.
9xxxX3d går även att överklocka till skillnad från 7xxxX3D.

är ju chiplet-baserad som innan. så samma problem som innan, speciellt om det fortfarande är en ccd med v-cache.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

är ju chiplet-baserad som innan. så samma problem som innan, speciellt om det fortfarande är en ccd med v-cache.

Fast dom har vänt på steken i kisel stapeln och löst problemen med värme som de tidigare x3D prollarna haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Räkna med ett pris på 7000 kr från svenska återförsäljare, de första veckorna i alla fall. Svenskar butiker brukar va rätt giriga. Blir att vänta ett par månader tills priset sjunkit någon tusenlapp denna gång.

Det har ju också att göra med kemikalie/elektronikskatter och grejer som inte företag i andra länder behöver betala. Förra regeringen tyckte ju att slå ut konkurrensmöjligheten för svenska företag var en bra idé. Copyswede är ju ett annat exempel även om det inte är relevant för en processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det har ju också att göra med kemikalie/elektronikskatter och grejer som inte företag i andra länder behöver betala. Förra regeringen tyckte ju att slå ut konkurrensmöjligheten för svenska företag var en bra idé. Copyswede är ju ett annat exempel även om det inte är relevant för en processor.

har för mig det inte gäller på komponenter, utan på kompletta "produkter".

Skrivet av Svensktiger:

Fast dom har vänt på steken i kisel stapeln och löst problemen med värme som de tidigare x3D prollarna haft.

spelar ingen roll, det har inget med detta att göra, har med latensen mellan de två ccd:n att göra.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mortac:

Lösa datorkomponenter har ingen kemikalieskatt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Varför skulle man köpa en åttacore idag? Om tre till sex år kommer åttacore vara passé! Tycker sextoncore är betydligt mer framtidssäkrad.

Permalänk
Medlem

För mig som mest spelar så har jag lite svårt att se hur den begränsade uppgraderingen från Ryzen 7 7800X3D kan motiveras prismässigt. Ca. 8% Spelprestanda för ett par tusen? Nej tack.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför skulle man köpa en åttacore idag? Om tre till sex år kommer åttacore vara passé! Tycker sextoncore är betydligt mer framtidssäkrad.

För spel lär 8 kärnor vara mer än nog länge. Det är inte lätt att få spel att skala bra över många kärnor tyvärr. Och konsolerna sätter också en form av ribba. Finns inte några rimliga skäl för spelutvecklare att utveckla för fler än 8 kärnor när bara ett fåtal procent av kundbasen kan nyttja det.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Trots att min 7800X3D ligger kvar i sin kartong, moderkort och ram likaså, så känns det plötsligt ändå värt sett till den lilla summan jag lagt på dessa komponenter jämfört med vad den 9800X3D lär komma att kosta. Med tanke på intels frånvaro vad gäller prestandatoppen så blir en högprislapp inte speciellt förvånande. Det "roliga" är att AAA spel som är CPU-tunga, främst utvecklas med konsolspelande i åtanke. Och med 7800X3D har man redan där ett ganska bra headroom över dagens konsoler. Och dessa typer av spel kräver sällan speciellt hög bildfrekvens. Och tar man spel som kräver hög bildfrekvens så är de oftast rätt lättdrivna, så även där har 7800X3D tillräckligt bra headroom under förmodat några år framöver. Om de här prestandasiffrorna visar sig stämma så hade antagligen AMD räknat med hårdare konkurrens från Intel. Det är minst sagt märkliga tider vi lever i just nu.

Samma här, med oöppackad 7800x3d samt minne, moderkort.. Har ett B650 Tomahawk men är det värt att köpa bättre chipset tro?

Permalänk
Skrivet av Jimmy_rigger:

Samma här, med oöppackad 7800x3d samt minne, moderkort.. Har ett B650 Tomahawk men är det värt att köpa bättre chipset tro?

Om du ska köra oc på 9800x3d ja, men kör på 7800x3d och det du har, det duger väl,

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Man kan nog vara ganska säker på att det kommer finnas bra priser på 7800X3D på BF. Om vi bara pratar en 5 till 10% skillnad är det då ett ganska enkelt val. Tycker att det börjar bli dags att uppgradera från min 13600k. Inte minst i Black Ops 6 får jag alldeles för dålig CPU-prestanda. Antar att också Stalker 2, där jag vill ha hög FPS, kommer kräva en hel del av CPU:n.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Man kan nog vara ganska säker på att det kommer finnas bra priser på 7800X3D på BF. Om vi bara pratar en 5 till 10% skillnad är det då ett ganska enkelt val. Tycker att det börjar bli dags att uppgradera från min 13600k. Inte minst i Black Ops 6 får jag alldeles för dålig CPU-prestanda. Antar att också Stalker 2, där jag vill ha hög FPS, kommer kräva en hel del av CPU:n.

Unreal Engine 5-spel har inte varit särskilt CPU-tunga hittills. Tror även baserat på hur andra spel med motorn presterat (bortsett från Fortnite) att det inte kommer bli enkelt att nå långt över 120 fps, oavsett CPU. Men vi får se såklart.

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Om du ska köra oc på 9800x3d ja, men kör på 7800x3d och det du har, det duger väl,

Förlåt glömde skriva att jag nog byter ut den till 9800xd3. Därtill min okunskap vad ett dyrare chipset kan tillföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När framtiden kommer så är den hopplöst daterad Framtidens 8 kärniga springer då 8or runt den

Någon som hört något om tillgänglighet eller är det helt höjt i dunkel? Googlat men inte hittat något om hur många som väntas komma. Vid stora släpp kan de få som kommer gå åt snabbt, om de inte säkrat upp och de flesta butiker har hundratals i lager. Denna kanske blir så dyr att folk avstår eller väntar oavsett lagerstatus?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Visste inte att Estland, Lettland och Litauen ens hade omsättningsskatt. Alltså VAT har dom såklart, altså mervärdesskatt. Är det nått som kommit nyligen med även omsättningsskatt i baltstaterna, för så var det inte förr i alla fall. Trodde skandinavien var lite utmärkande på den fronten med vårat trippelbeskattande.

Vad många länder gör är att lägga sig på samma nivå som "alla andra" d.v.s. "Förr" var det billigare att åka till Mexiko, Peru eller Panama...

På senare år så är inte länderna dummare än att de lägger sig på samma priser som vi.

Om det kostade (lite överdrivet för annars blir vi aldrig färdiga med våra exempel) $200 att hyra ett rum i Mexiko, i dollar så tog Mexiko ut 200 pesos för samma rum. Nu har den observante personens ögon 👀 sett att 200 pesos är $10 dollar. Undantagsvis finns det sådana rum att hyra i byarna...per dag som turist...

Idag tar de ut 4.000 pesos för rummet, eftersom det är $200 dollar i pesos. 😂

Panamas balboa (currency 💱) ligger på samma listpris som den amerikanska dollarn. Och fler länder tar efter... Alla vill ju tjäna mest. Ett hotellrum i Guatemala kan gå på runt $60 per natt eller mer...och då är det väldigt dyrt med tanke på att det är ett 3:e världen land index mässigt sätt.

Så som sagt, det var nog förr när länderna var mer "isolerade" som det kunde vara billigt att bo eller semestra i ett annat land...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Gaming är en hobby, börjar vi jämföra PC Gaming med andra nöjen som tex MC eller flyg bleknar kostnaderna för hårdvara i jämförelse.

Sedan om du redan sitter med en 7800X3D så känns det väl kanske lite irrelevant att uppgradera till 9800X3D just nu.. Kanske.

Diverse olika sporter kan också vara en hobby, fotboll, basket, handboll etc. Så då kan de enligt den logiken dra upp priset rätt rejält. Menar ska man köpa en MC för 150k kan man ju spendera lika mycket på handbollen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

När framtiden kommer så är den hopplöst daterad Framtidens 8 kärniga springer då 8or runt den

Någon som hört något om tillgänglighet eller är det helt höjt i dunkel? Googlat men inte hittat något om hur många som väntas komma. Vid stora släpp kan de få som kommer gå åt snabbt, om de inte säkrat upp och de flesta butiker har hundratals i lager. Denna kanske blir så dyr att folk avstår eller väntar oavsett lagerstatus?

Med åttor runt, är det 5 fps med 6090 i 8k 120hz vi pratar om?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Är i valet och kvalet men tror jag kommer försöka knipa en 7800x3d på BF om de hamnar under 4000kr igen som det var för några månader sedan - hamnar det inte under det priset siktar jag in mig på 9800 istället.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

Med åttor runt, är det 5 fps med 6090 i 8k 120hz vi pratar om?

Ja men den gamla 16 kärniga kommer ha 0.01 fps. Så ja 8or runt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Bara jag som reagerar över, och tycker det är tråkigt, att den inte är någon 5xxxX3D med i den listan?
Känns som det hade varit relevant/bra att ha med hur de presterar också

Här finns det lite fler att jämföra med, bl a 5800X3D i par med 7600/7600X

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av sweisdapro:

Tack, tycker mest det är tråkigt att Sweclockers, som jag tidigare sett som ett av de bättre sidorna att kolla reviews på har droppat dessa snabbare än blixten i sina tester.
5700X3D är inte ens ett år gammal, men redan "utdömd" från testerna, trots att den slår många av de som är med

Den är inte utdömd från testerna, utan det är helt enkelt att AM4-referenserna inte har testats om än (var ju lite problem med referenstesterna inför Arrow Lake, vilket jag skrev om i detta inlägg). När det gäller just 5700X3D är det lite problematiskt då AMD inte seedade några samples av den, och att våra tidigare resultat var från en lånad CPU som nu är returnerad. Men får lösa det på något sätt.