Så snabba är Apples nya kretsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Vet inte vad du menar med riktig maskin men det är inte omöjligt att Mac Studio och Mac Pro uppdateras med M4 Ultra om det nu släpps en sådan.

Tänker mest en "custom" , kör Macbook som laptop men börjar kännas tragligt när den är snabbare än det "stationära" "monstret" i flera laster.

Hade gärna testat Windows ARM M4 Ultra och ett 4090.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Mycket intressant faktiskt CPU:delen verkar intel och amd ha en del att lära av Apple. Tyvärr sitter de och drar skinn till deras x86 från 80talet

De vill inte heller köra över sina användare och tvinga dem att köpa ny mjukvara genom att bryta kompabiliteten. Intel och AMDs kunder är inte lika förlåtande som Apples. Apple har som bekant gjort detta flera gånger tidigare.

Dessutom är RISC också från 80-talet. Acorn körde detta på 80-talet men det var IBM som kom på RISC från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Dessutom är RISC också från 80-talet. Acorn körde detta på 80-talet men det var IBM som kom på RISC från början.

Termen RISC är från 80-talet, men RISC är inte en instruktionsuppsättning som x86 utan en klassificering av arkitekturer. ARM64 som Apple använder är en relativt ny arkitektur som introducerades 2011.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Undrar om det finns någon större teknisk begränsning att de inte skalar till större antal kärnor. Just nu är ju cpu-delen nästan alltid nästan samma i hela linjen av processorer. Jag hade lätt varit mer villig att betala mer för mer än 4+4 eller 8+2. Varför inte 16+4 eller mer?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med dina siffor, M4 max finns med 12 + 4, och om dom släpper en ultra till sommaren vilket många tror så kommer den ha upp till 24+8.
M4 finns med 3+4 fast bara i iPad tror jag.
Vanliga M4 är 4+6.
M4 pro har 8+4 eller 10+4.
M4 max har 10+4 eller som nämnt ovan 12+4.
Så det varierar rätt mycket.
Tidigare generationer har haft andra konfigureringar, med färre kärnor.
Så varken hela linjen eller historiskt så är konfigurationen densamma.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

M4 slår nog förväntningarna. M4 Pro matchar 9950X/285k i MT, M4 Max slår dem

https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2024/11/M4-Pro-MC-e1730578809615.jpg
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2024/11/M4-Max-MC-e1730578852714.jpg

Notera dock att GB inte skalar "perfekt" med CPU-kärnor i MT. Det är "by design" för att långt bättre efterlikna hur verkliga program tenderar skala med CPU-kärnor.

Av alla fördelar som finns med ARM64 är just en "perfekt match" design med hur C, C++, Java, C#, Rust, m.fl. designat sin minneskonsistensmodell för mulitrådade program. Att "fixa" detta för x86_64 går inte med mindre än att helt bryta bakåtkompatiblitet. På just denna punkt har också RISC-V en "perfect match".

Intel/AMD snabbaste desktop CPUer bör slå M4 Max i t.ex. Cinebench 2024, men tror inte det kommer vara stor marginal. Grejen med den typen av program som skalar perfekt med kärnor har visat sig passa GPGPU långt bättre.

Kolla t.ex. Blender, idag får man över x10 högre prestanda med GPGPU jämfört med CPU, så ett CPU-prestanda där är rätt betydelselöst.

Att M4 var snabbare i ST visste vi redan
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2024/11/M4-Max-SC-e1730578829660.jpg

Förvirrande data kring benchmarks. Enligt grafiken står det 14 core på max. Och jag kanske skulle förvänta mig större skillnad om det var 16 core max mot 14 core pro, men när man försöker hitta källor så verkar vissa säga att det är den maxade max med 40 gpu kärnor (alltså 16 core varianten). Och i så fall känns det med dessa benchmark, om man inte behöver gpu-kraften från en max eller absolut måste ha 64gb eller 128gb i laptop, som att m4 pro är klart mer prisvärd. Synd att mac mini får 64gb med pro men inte macbook pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Jag förstår inte riktigt vad du menar med dina siffor, M4 max finns med 12 + 4, och om dom släpper en ultra till sommaren vilket många tror så kommer den ha upp till 24+8.
M4 finns med 3+4 fast bara i iPad tror jag.
Vanliga M4 är 4+6.
M4 pro har 8+4 eller 10+4.
M4 max har 10+4 eller som nämnt ovan 12+4.
Så det varierar rätt mycket.
Tidigare generationer har haft andra konfigureringar, med färre kärnor.
Så varken hela linjen eller historiskt så är konfigurationen densamma.

M4 har 3P+6E alt 4P+6E i iPad:en samt 4P + 4E i billigaste iMac:en 4P+6E i resten.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ceji:

De vill inte heller köra över sina användare och tvinga dem att köpa ny mjukvara genom att bryta kompabiliteten. Intel och AMDs kunder är inte lika förlåtande som Apples. Apple har som bekant gjort detta flera gånger tidigare.

Termen RISC må först ha dykt upp i skriven form 1980, men ARM64 är en ISA från 2011 då Arm tog en en väldigt stor risk (risc?) när de valde att göra sin 64-bit design från scratch istället för att utöka deras existerande 32-bit ISA.

Ofta misslyckas sådant risktagande, men när det lyckas har det inte sällan enorm potential. ARM64 ser allt mer ut att vara en sådan fall.

Är ju helt uppenbart att Intel/AMD ser vad som händer (så även andra som t.ex. Microsoft, kolla Computex i år där Microsoft förvånansvärt mycket behandlad Intel/AMD som något katten dragit in, Nadella var endast med på Qualcomms presentation). Man har redan rensat bort mycket av 16-bit stödet i dagens CPUer, ligger nu förslag att göra en rejäl rensning även för 32-bit.

Och det är inte längre ett lika stort problem som tidigare. Har man behov att köra riktigt gamla program finns idag väldigt bra teknik att göra det, helt oberende av underliggande CPU ISA.

Apple droppade 32-bit stödet tidigt i MacOS, om jag absolut vill köra t.ex. spel som bara finns i 32-bit form är det idag fullt möjligt på en modern M-serien CPU + senaste MacOS. Endera via en virtuella Windows alt. via en virtuell version av MacOS som är tillräckligt gammal för att ha kvar 32-bit stödet.

Tror vi kommer få sen en rätt rejäl städning av x86 ISA om Intel faktiskt får ut deras Advanced Performance Extensions (APX). Skriver om, för nu finns ändå det otänkbara på bordet: Intel kan faktiskt gå kk.

En anledning att AMD aldrig blev uppköpt när de var riktigt illa ute är att Intel/AMD har ett avtal som säger att den andre får exklusiv rätt till x86 om någon blir uppköpt. Så om ryktena kring uppköp av Intel är sanna är man ute efter andra saker än x86, min gissning är att ett stort värde för Qualcomm och Apple vore patent som idag kan göra det svårt att fullt ut stödja binäröversättning av x86_64 till ARM64.

Intel har hotat Qualcomm/Microsoft kring Prism med just patent. Prism är för Windows 11 vad Rosetta 2 är för MacOS.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JonHolstein:

Förvirrande data kring benchmarks. Enligt grafiken står det 14 core på max. Och jag kanske skulle förvänta mig större skillnad om det var 16 core max mot 14 core pro, men när man försöker hitta källor så verkar vissa säga att det är den maxade max med 40 gpu kärnor (alltså 16 core varianten). Och i så fall känns det med dessa benchmark, om man inte behöver gpu-kraften från en max eller absolut måste ha 64gb eller 128gb i laptop, som att m4 pro är klart mer prisvärd. Synd att mac mini får 64gb med pro men inte macbook pro.

Rätt säker att det är ett copy-paste fel i grafiken. Verkar inte vara någon direkt skillnad i MT-resultat mellan Pro med 10+4 CPU-kärnor och Max med 10+4 CPU-kärnor.

Det resultat man visar här stämmer väl överens med de numera rätt många resultat som finns för 12+4 Max versionen.

Och håller med. När jag skaffade min första M-serie laptop kändes M1 Max helt poänglös då den hade 10+2 precis som M1 Pro och i det läget hade jag ingen nytt av mer GPU-kraft i en laptop än vad Pro gav.

Med M4 är man lite tillbaka till det. Dock har "AI" blivit så väldigt hett + att GPGPU-användningen faktiskt ökat inom en lång rad andra områden under de sista åren. Så finns idag betydligt fler anledningar att välja Max idag, med M1 känndes det "om jag inte jobbar med video-redigering, vad är poängen?".

Tidiga indikationer pekar på ~25 % högre GPU-prestanda i M4 Max över M3 Max. Stämmer det kommer det lägga prestanda hos M4 Max i t.ex. Blender på samma nivå som desktop-RTX3090 och laptop-RTX4080. Rätt bra jobbat för en iGPU i så fall

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Rätt säker att det är ett copy-paste fel i grafiken. Verkar inte vara någon direkt skillnad i MT-resultat mellan Pro med 10+4 CPU-kärnor och Max med 10+4 CPU-kärnor.

Det resultat man visar här stämmer väl överens med de numera rätt många resultat som finns för 12+4 Max versionen.

Och håller med. När jag skaffade min första M-serie laptop kändes M1 Max helt poänglös då den hade 10+2 precis som M1 Pro och i det läget hade jag ingen nytt av mer GPU-kraft i en laptop än vad Pro gav.

Med M4 är man lite tillbaka till det. Dock har "AI" blivit så väldigt hett + att GPGPU-användningen faktiskt ökat inom en lång rad andra områden under de sista åren. Så finns idag betydligt fler anledningar att välja Max idag, med M1 känndes det "om jag inte jobbar med video-redigering, vad är poängen?".

Tidiga indikationer pekar på ~25 % högre GPU-prestanda i M4 Max över M3 Max. Stämmer det kommer det lägga prestanda hos M4 Max i t.ex. Blender på samma nivå som desktop-RTX3090 och laptop-RTX4080. Rätt bra jobbat för en iGPU i så fall

Med den högre single-core prestandan och 2 extra P-kärnor, och rätt stor prisskillnad, så hade man väl kunnat hoppas på att den hade dragit ifrån M4 Pro med mer än bara 17% eller vad det blir.

Jo jag har sett GPU-testerna. Fast skulle säga att det verkar vara mer 20% per kärna över M3, så om det stämmer, så blir det alltså ca 20% mer GPU prestanda på den maxade max'en, då både M3 Max och M4 Max har 40 kärnor, men på den enklare Max (som bara finns med 36GB ram), så får man ca 25% mer, tack vare att den har två extra kärnor mot motsvarande M3 max.
Nyttjar man både GPU och CPU prestandan, så blir det ju ett rejält lyft mot M3 Max, då båda har fått ovanligt bra prestandaökning för att vara bara ett generationskliv.

I princip blir det ju alltså mer som att Max är en Pro med beefad GPU. Man får dubbla GPU prestandan, vilket ju är rätt bra med tanke på dubbla antalet kärnor, att det inte blir någon förlust. Men skillnaden i processorprestanda blir ju knappt märkbar. Men stödet för mer RAM, gör ju också skillnad (vilket kan vara något som musiker märker av, fast dom inte behöver extra GPU-kraft, då få musikmjukvaror använder GPUn i speciellt stor utsträckning, men det blir lite ologiskt i Apples portfölj, då dom har många musiker, att RAM också betyder att man betalar för extra GPU, i synnerhet när M4 Pro i minin finns med 64GB, för musiker är antalet portar på macbook också rätt frustrerande, då många behöver kunna koppla in en riktigt snabb extern SSD, och ljudkort helst ska ha en egen port, så då har man bara en över till allt annat (USB-kontrollers av olika slag), ibland inkluderar det även en andra extern skärm).

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Termen RISC må först ha dykt upp i skriven form 1980, men ARM64 är en ISA från 2011 då Arm tog en en väldigt stor risk (risc?) när de valde att göra sin 64-bit design från scratch istället för att utöka deras existerande 32-bit ISA.

Ofta misslyckas sådant risktagande, men när det lyckas har det inte sällan enorm potential. ARM64 ser allt mer ut att vara en sådan fall.

Är ju helt uppenbart att Intel/AMD ser vad som händer (så även andra som t.ex. Microsoft, kolla Computex i år där Microsoft förvånansvärt mycket behandlad Intel/AMD som något katten dragit in, Nadella var endast med på Qualcomms presentation). Man har redan rensat bort mycket av 16-bit stödet i dagens CPUer, ligger nu förslag att göra en rejäl rensning även för 32-bit.

Och det är inte längre ett lika stort problem som tidigare. Har man behov att köra riktigt gamla program finns idag väldigt bra teknik att göra det, helt oberende av underliggande CPU ISA.

Apple droppade 32-bit stödet tidigt i MacOS, om jag absolut vill köra t.ex. spel som bara finns i 32-bit form är det idag fullt möjligt på en modern M-serien CPU + senaste MacOS. Endera via en virtuella Windows alt. via en virtuell version av MacOS som är tillräckligt gammal för att ha kvar 32-bit stödet.

Tror vi kommer få sen en rätt rejäl städning av x86 ISA om Intel faktiskt får ut deras Advanced Performance Extensions (APX). Skriver om, för nu finns ändå det otänkbara på bordet: Intel kan faktiskt gå kk.

En anledning att AMD aldrig blev uppköpt när de var riktigt illa ute är att Intel/AMD har ett avtal som säger att den andre får exklusiv rätt till x86 om någon blir uppköpt. Så om ryktena kring uppköp av Intel är sanna är man ute efter andra saker än x86, min gissning är att ett stort värde för Qualcomm och Apple vore patent som idag kan göra det svårt att fullt ut stödja binäröversättning av x86_64 till ARM64.

Intel har hotat Qualcomm/Microsoft kring Prism med just patent. Prism är för Windows 11 vad Rosetta 2 är för MacOS.

Fast det kan ju finnas en annan anledning till att MS inte behandlar Intel väl, för om Intel är på väg att gå under, så tror jag nog att MS kan känna sig tvungna att rädda Intel, om ingen annan gör det.
Qualcomm har ju inte lyckats leverera fullvärdigt alternativ till Apple silicon. Dels så konkurrerade deras version bara med basvarianten, inte Pro, Max eller ultra. Sen så verkar det inte blivit någon dundersuccé. Det var ju till och med modeller som släppts på svenska marknaden med engelskt tangentbord, för att tillverkarna inte är redo att satsa.
MS behöver Intel och AMD i flera år till, innan dom kan göra en övergång från x86, och jag tror helst dom ser att dom inte blir utelämnade till bara AMD i en sån situation. Så om ingen kan överta intels licens, så måste ju MS rädda intel, just för att dom inte ska bli uppköpta av någon som bara ser andra värden i intel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JonHolstein:

Fast det kan ju finnas en annan anledning till att MS inte behandlar Intel väl, för om Intel är på väg att gå under, så tror jag nog att MS kan känna sig tvungna att rädda Intel, om ingen annan gör det.
Qualcomm har ju inte lyckats leverera fullvärdigt alternativ till Apple silicon. Dels så konkurrerade deras version bara med basvarianten, inte Pro, Max eller ultra. Sen så verkar det inte blivit någon dundersuccé. Det var ju till och med modeller som släppts på svenska marknaden med engelskt tangentbord, för att tillverkarna inte är redo att satsa.
MS behöver Intel och AMD i flera år till, innan dom kan göra en övergång från x86, och jag tror helst dom ser att dom inte blir utelämnade till bara AMD i en sån situation. Så om ingen kan överta intels licens, så måste ju MS rädda intel, just för att dom inte ska bli uppköpta av någon som bara ser andra värden i intel.

Jag tror i.o.f.s. just Intel är exempel på ett företag som är "too important to fail". Det pratas en hel del om att i alla fall krets-fabrikerna kommer räddades av amerikanska staten, man har inget annat realistiskt alternativ till inhemsk bleeding-edge tillverkning. Skattebetalarna har redan fått hostat upp ett gäng miljarder USD.

Och precis som det faktiskt låg i Intels intresse att se till att inte AMD gick under när de låg pyrt till ligger det definitit i AMDs intresse att göra samma sak om det blir aktuellt nu.

Om det bara skulle finnas en x86 tillverkare kvar är det många företag som har en IT-policy som helt enkelt inte tillåter att man använder den tekniken, det måste finnas en i alla fall teoretisk "second-source".

Inte alls lika säker att Microsoft bryr sig speciellt mycket längre. De bygger sin egen ARM64 baserad infrastruktur för Azure, denna gång verkar de göra "whatever it takes" för att även få desktop ARM64 att lyckas. Tror 2025 blir ett nyckelår här, för väldigt mycket pekar på att Microsoft lite märkliga deal med Qualcomm där de har ensamrätt på att leverera ARM64 enheter till Windows försvinner under 2024.

Bl.a. Nvidia ser ju ut att vara på väg in. Finns ju även rykten att AMD jobbar på en ARM64 baserad laptop-plattform och är det sant samtidigt som Intel går väldigt illa lär rätt få tro på x86_64 för bärbara Windows-datorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

sorry, kopplade inte den biten, menade bara varför vissa mobiler ser ut att vara snabbare än många desktop-datorer på deras topplista. De där dock måste vara fejkade ja.

Mobilerna ÄR ju snabbare, även över tid. Även desktop har ju temporär turbo för extrema frekvenser, men framförallt laptops. Mobilkretsarna kan i många fall hålla prestandan uppe väldigt länge, men framförallt apples laptops såklart med fläktkylning

Grafikmässigt är såklart mobiler och laptops hästlängder efter desktop, men inte alls på CPU-sidan för enskilda trådar. Såklart har inte mobiler heller 16+ kärnor, så vid MT hamnar de efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Jag har varit med om byte från power pc till intel och intel till Apple silicon. Första gången gick det rätt segt för vissa. Bytet till silicon gick förvarnat bra. Tycker tillverkar varit ganska bra på att fixa även gamla saker. Sen du har du emulatorn bra dett skulle också kunna göra på x86 även om jag tror det skulle gå snabbare på Linux än Windows då men är väl bara kör parallellt i några år många har väl kvar intel versioner än idag. Hela system finns ju redan Windows arm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Vet inte vad du menar med riktig maskin men det är inte omöjligt att Mac Studio och Mac Pro uppdateras med M4 Ultra om det nu släpps en sådan.

För mig handlar det främst om att kunna byta disk. Diskar blir fulla eller går sönder snabbare än datorn blir förlegad, så en dator som inte låter mig byta den komponenten är egentligen inte acceptabel att ha som huvudburk tänker jag.

Men när man ser hur M4'an presterar och vilka totala nothingburgare som både AMD och Intel kom med i år blir man onekligen rätt fundersam på om den tanken har någon framtid.

Den vattenkylda monstrositeten som pryder skrivbordet nu känns som en relik. Inte ens om jag lägger 15 lax på moderkort och CPU från årets färskaste releaser från AMD eller Intel kommer den bli märkbart snabbare än den var, och vattenkylningen till trots blir den inte tystare eller snabbare än en effing laptop som är billigare än summan av det jag lagt på komponenterna!

Att köra på ett Theseus-skepp av komponenter som sin primära dator funkar bara om det kommer bättre komponenter regelbundet, annars kan man lika gärna köpa slit-och-slängdatorer istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

För mig handlar det främst om att kunna byta disk. Diskar blir fulla eller går sönder snabbare än datorn blir förlegad, så en dator som inte låter mig byta den komponenten är egentligen inte acceptabel att ha som huvudburk tänker jag.

Men när man ser hur M4'an presterar och vilka totala nothingburgare som både AMD och Intel kom med i år blir man onekligen rätt fundersam på om den tanken har någon framtid.

Den vattenkylda monstrositeten som pryder skrivbordet nu känns som en relik. Inte ens om jag lägger 15 lax på moderkort och CPU från årets färskaste releaser från AMD eller Intel kommer den bli märkbart snabbare än den var, och vattenkylningen till trots blir den inte tystare eller snabbare än en effing laptop som är billigare än summan av det jag lagt på komponenterna!

Att köra på ett Theseus-skepp av komponenter som sin primära dator funkar bara om det kommer bättre komponenter regelbundet, annars kan man lika gärna köpa slit-och-slängdatorer istället.

Just Mac Pro och Mac Studio kan man iaf byta disk på, även göra det själv.
Men man måste köpa de där diskarna från Apple själv genom deras reparationsprogram.
Men du slipper känna att datorn blir obrukbar iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Just Mac Pro och Mac Studio kan man iaf byta disk på, även göra det själv.
Men man måste köpa de där diskarna från Apple själv genom deras reparationsprogram.
Men du slipper känna att datorn blir obrukbar iaf.

Det verkar vara högst teoretiskt i Mac Studios fall, flera har försökt och misslyckats.

Och det tråkiga är att det enbart är en ren cashgrab från Apples sida, eftersom Mac pro visar att det absolut är tekniskt möjligt att ha diskar som kan bytas i alla macar.

Jag kunde faktiskt accepterat om de sålde egna Apple-brandade diskar för dubbla pengen, bara de kunde köpas överallt och var enkla att byta. Oerhört tråkigt om det blir standard att datorer måste kasseras när disken ryker eller man behöver mer plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det verkar vara högst teoretiskt i Mac Studios fall, flera har försökt och misslyckats.

Och det tråkiga är att det enbart är en ren cashgrab från Apples sida, eftersom Mac pro visar att det absolut är tekniskt möjligt att ha diskar som kan bytas i alla macar.

Jag kunde faktiskt accepterat om de sålde egna Apple-brandade diskar för dubbla pengen, bara de kunde köpas överallt och var enkla att byta. Oerhört tråkigt om det blir standard att datorer måste kasseras när disken ryker eller man behöver mer plats.

Nä, nu missförstår du.

Det är slottade diskar och du kan byta dessa i apples reparationsprogram.
Så det är praktiskt möjligt och alla serviceställen gör ju detta också såklart.

Här är manualen:
https://support.apple.com/en-us/104013

Här beställer du delarna:
https://selfservicerepair.com/en-US/order

Så precis som du kan acceptera, så säljer Apple egna brandade diskar.
Och det är enkelt att köpa, och "enkelt" att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

en mac mini med nvme slot skulle va killer mac. dok fattar man ju varför dom inte gör detta. magic of capitalism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Nä, nu missförstår du.

Det är slottade diskar och du kan byta dessa i apples reparationsprogram.
Så det är praktiskt möjligt och alla serviceställen gör ju detta också såklart.

Här är manualen:
https://support.apple.com/en-us/104013

Här beställer du delarna:
https://selfservicerepair.com/en-US/order

Så precis som du kan acceptera, så säljer Apple egna brandade diskar.
Och det är enkelt att köpa, och "enkelt" att byta.

Nej tyvärr.
Ja det är slottade moduler i mac mini men i praktiken går ett byte till som när du byter SOC. Du kan inte ta ”disken” ur en burk och boota systemet i en annan burk. Diskarna kan inte ens läsas av något annat än en mac studio ur samma generation heller, så du kan inte klona disken från en studio genom att ansluta den till en annan mac. Inte på något sätt.
Du kan inte heller komplettera en singeldisk med en separat extradisk, trots att studion har 2 slottar, då modulerna programmeras som par.

Kort sagt får du nästan inga av fördelarna med bytbara diskar trots slottarna. Det är i praktiken som att byta SOC ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Nej tyvärr.
Ja det är slottade moduler i mac mini men i praktiken går ett byte till som när du byter SOC. Du kan inte ta ”disken” ur en burk och boota systemet i en annan burk. Diskarna kan inte ens läsas av något annat än en mac studio ur samma generation heller, så du kan inte klona disken från en studio genom att ansluta den till en annan mac. Inte på något sätt.
Du kan inte heller komplettera en singeldisk med en separat extradisk, trots att studion har 2 slottar, då modulerna programmeras som par.

Kort sagt får du nästan inga av fördelarna med bytbara diskar trots slottarna. Det är i praktiken som att byta SOC ändå.

Jag svarade på att du tog upp var om datorn är obrukbar om disken gick kaputt. Du kan byta diskarna relativt enkelt. Punkt slut.

Permalänk
Medlem

Det går även att byta SSD i en bärbar Mac utan slot. Inget man gör själv kanske men det finns firmor som gör det. Har dock inte kollat om det finns någon i Sverige som tar sig an det.

https://vancouvermac.ca/repair/macbookair/2020-2023/a2337/

"Certain MacBook models can have their SSD storage increased beyond the original capacity, up to 1TB. Please contact us for exact pricing."

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag svarade på att du tog upp var om datorn är obrukbar om disken gick kaputt. Du kan byta diskarna relativt enkelt. Punkt slut.

Du kan förstås reparera en mac när den är supporterad men det är ingen skillnad på studion och andra macar i praktiken. Du kan beställa moderkort till en macbook eller imac från samma ställe och de är relativt enkla att byta de också.

De korten du kan byta i en studio är inte användbara som diskar i något annat sammanhang och kan bara erhållas från Apple så länge de tycker datorn skall supporteras. Studion blir alltså precis lika mycket skrot som alla andra macar när Apple slutar supportera den, trots sina inte-egentligen-diskar "diskar".

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Yoshman:

M4 slår nog förväntningarna. M4 Pro matchar 9950X/285k i MT, M4 Max slår dem

https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2024/11/M4-Pro-MC-e1730578809615.jpg
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2024/11/M4-Max-MC-e1730578852714.jpg

Notera dock att GB inte skalar "perfekt" med CPU-kärnor i MT. Det är "by design" för att långt bättre efterlikna hur verkliga program tenderar skala med CPU-kärnor.

Av alla fördelar som finns med ARM64 är just en "perfekt match" design med hur C, C++, Java, C#, Rust, m.fl. designat sin minneskonsistensmodell för mulitrådade program. Att "fixa" detta för x86_64 går inte med mindre än att helt bryta bakåtkompatiblitet. På just denna punkt har också RISC-V en "perfect match".

Intel/AMD snabbaste desktop CPUer bör slå M4 Max i t.ex. Cinebench 2024, men tror inte det kommer vara stor marginal. Grejen med den typen av program som skalar perfekt med kärnor har visat sig passa GPGPU långt bättre.

Kolla t.ex. Blender, idag får man över x10 högre prestanda med GPGPU jämfört med CPU, så ett CPU-prestanda där är rätt betydelselöst.

Att M4 var snabbare i ST visste vi redan
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2024/11/M4-Max-SC-e1730578829660.jpg

Haha, vilken total förnedring om det där speglar verkligheten! Tänk vilka datorer vi i teorin skulle kunna ha på skrivbordet …

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Bandwidth 546 GB/s på Max:
M4 på Wikipedia
Hur stor buss krävs för detta?
256 eller 384-bitar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Bandwidth 546 GB/s på Max:
M4 på Wikipedia
Hur stor buss krävs för detta?
256 eller 384-bitar?

Den har 32 minneskontrollers enligt tabellen, och varje kontroller är 16 bitar enligt fotnot d. Så 32x16 = 512 bitar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Min dator är givetvis totalt akterseglad av minsta lilla M1. Men jag har svårt att se mig klara mig utan typ 4GB intern lagring. Just nu har jag drygt 10TB SSD i burken. Vet inte riktigt. Och någon Ironwolf gammeldisk. Extern lagring tilltalar mig inte alls, även om jag just nu råkar ha runt 15GB externa diskar anslutna. De är bara för lagring, backup, etc.

Jag är fullständigt medveten om att Thunderbolt/USB numera är snabbare än mina interna lagringar, med råge. Men, som hemanvändare som vill ha alla familjens foton och filmer lagrade även lokalt är intern lagring guld värd. Tycker jag. Man kan såklart tycka olika. Men rätt trevligt att ha en trippel-bootande dator som dessutom kan köra 1-2 VM rätt ok, med allt på interna SSD:

Dock, jag kommer väl att landa i en Mac Mini stående på ett storleksmatchande kabinett med USB-anslutningar, intern lagringsplats för några SSD, etc. Även om jag kanske byter till en nyare intelpropp snart (tycker dock begagnatpriserna är farligt nära matchande nypriser) så är det ändå så att jag som vill köra MacOS i längden inte kan ha kvar en Hackintosh som huvuddator. Och endast Mini är kostnadseffektiv nog för mig. Men då måste jag ansluta mycket externt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Min dator är givetvis totalt akterseglad av minsta lilla M1. Men jag har svårt att se mig klara mig utan typ 4GB intern lagring. Just nu har jag drygt 10TB SSD i burken. Vet inte riktigt. Och någon Ironwolf gammeldisk. Extern lagring tilltalar mig inte alls, även om jag just nu råkar ha runt 15GB externa diskar anslutna. De är bara för lagring, backup, etc.

Jag är fullständigt medveten om att Thunderbolt/USB numera är snabbare än mina interna lagringar, med råge. Men, som hemanvändare som vill ha alla familjens foton och filmer lagrade även lokalt är intern lagring guld värd. Tycker jag. Man kan såklart tycka olika. Men rätt trevligt att ha en trippel-bootande dator som dessutom kan köra 1-2 VM rätt ok, med allt på interna SSD:

Dock, jag kommer väl att landa i en Mac Mini stående på ett storleksmatchande kabinett med USB-anslutningar, intern lagringsplats för några SSD, etc. Även om jag kanske byter till en nyare intelpropp snart (tycker dock begagnatpriserna är farligt nära matchande nypriser) så är det ändå så att jag som vill köra MacOS i längden inte kan ha kvar en Hackintosh som huvuddator. Och endast Mini är kostnadseffektiv nog för mig. Men då måste jag ansluta mycket externt.

Halmstrået som håller liv i intresset för min del är att Minin är relativt billig och kan fås med 10gbit ethernet. jag har redan 10gbit hemma och nasen känns rätt rapp över en sån lina faktiskt. Kompletterat med en TB5-ansluten ssd eller två för aktiva arbetsfiler, lightroom-katalogen mm kan det räcka långt. Samtidigt känns det ju inte klockrent direkt.

Man kan ju vänja sig vid att det man redan har duger också. För ovanlighetens skull...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Sen blir frågan hur stor fördel Apple har av att ha full kontroll över både hårdvara och OS. Även om Nvidia släpper en grym ARM processor kommer Windows fixa saker som x86 översättning lika bra som MacOS osv?

Har två bärbara Windows-datorer (förutom alla mina Mac:ar) med ARM (Qualcomm Snapdragon X), och fungerar numera riktigt bra även i Windows med att köra x86-applikationer (även 64-bitars).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Halmstrået som håller liv i intresset för min del är att Minin är relativt billig och kan fås med 10gbit ethernet. jag har redan 10gbit hemma och nasen känns rätt rapp över en sån lina faktiskt. Kompletterat med en TB5-ansluten ssd eller två för aktiva arbetsfiler, lightroom-katalogen mm kan det räcka långt.

Efter lite funderande fram och tillbaka även hos mig, så fick det till slit bli att köra på en sådan här liten minirackare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/