Hackare kräver hundra tusen baguetter för att inte läcka data

Permalänk
Melding Plague

Hackare kräver hundra tusen baguetter för att inte läcka data

En grupp hackare som tagit sig in hos Schneider Electric använder en hembakad form av utpressning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bröd till folket!

Så vilka är detta, som bara vill bli kända över sina intrång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Bröd till folket!

Andra fransmän såklart! Inflationen gör att de inte har råd med både baguetter, cigaretter och vin.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Deg som deg.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Brödraskapet!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det förklarar varför jag inte kom in på SE här om dagen då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Bröd till folket!

Eller s.k. Social Justice Warriors. Många företag gör det inte offentligt när intrång och läckor skett ...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomaseron:

Andra fransmän såklart! Inflationen gör att de inte har råd med både baguetter, cigaretter och vin.

Baguetter och basker funna på brottsplatsen, utredningen är klappad och klar - Det var fransmannen!
Nu tar vi oss en jävel, Gunvald.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Ett sätt att öka medvetenheten om och stärka IT-säkerhet innan det blir "allvar". Borde uppmuntras men det kan man ju inte eftersom det med största sannolikhet är olagligt (jag är inte expert på fransk juridik).

Permalänk
Medlem

Hundratusen bagare? Har han från Roy och Rogers mack något alibi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Ett sätt att öka medvetenheten om och stärka IT-säkerhet innan det blir "allvar". Borde uppmuntras men det kan man ju inte eftersom det med största sannolikhet är olagligt (jag är inte expert på fransk juridik).

Rimligheten i uppmuntran stannar rimligen någonstans innan de snor med sig data och sysslar med utpressning, osv.

Och lagligheten seglade nog där innan också...

Här är det ju redan allvar. Lösensumman är ett "skämt" eller kanske snarare ett försök att förnedra offret, men ingenting säger ju att problemet är över om de betalar, eller ja oavsett vad de gör.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

baguetter är inte nån ny meme crypto? lulz

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Mer spännande än usavakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joca2513:

Hundratusen bagare? Har han från Roy och Rogers mack något alibi?

Barkisar!

Permalänk
Medlem

Antaget att en baguett har en diameter på 6 cm och en längd på 50 cm krävs det 5 till 6 st 20 fots containrar beroende hur de lastas.

Jag vill nu se en Hollywood rulle om detta där tjuvarna plockar upp dessa containrar på en överrenskommen plats och lyckas lura bort polisen på något sätt.

Permalänk
Medlem

Sköna hackare

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Tveksamt om så brända baguetter som på bilden skulle accepteras.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tveksamt om så brända baguetter som på bilden skulle accepteras.

Sacre Bleu!

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

baguetter är inte nån ny meme crypto? lulz

Ja, det verkar åtminstone existera, eller ha existerat(?). BGTT

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker 40GB för 400k rader ur en databas låter lite väl mycket?
100Kb per rad typ. Du får in rätt mycket extra i 100Kb.

Tycker jag har många kolumner (29st) i en tabell på jobb där nästan alla är någon from av tabellrelationer men pga bakåtkompatibilitet så är många av dessa av typ varchar med en längd på 255.
Där till har vi 20 olika index, även detta pga bakåtkompatibilitet som inte får lov att röras..
I ena miljö ligger den tabellen på 14 miljoner rader och väger in på 9.3Gb.

Så 40Gb för 400k rader låter för mig som att man behöver se över sin struktur. D:

Permalänk
Skrivet av EndLessMind:

... Så 40Gb för 400k rader låter för mig som att man behöver se över sin struktur. D:

Det är kanske just detta som hackarna vill poängtera med sitt tilltag. Fast man gör det med lite finess ... eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Rimligheten i uppmuntran stannar rimligen någonstans innan de snor med sig data och sysslar med utpressning, osv.

Och lagligheten seglade nog där innan också...

Här är det ju redan allvar. Lösensumman är ett "skämt" eller kanske snarare ett försök att förnedra offret, men ingenting säger ju att problemet är över om de betalar, eller ja oavsett vad de gör.

Någonstans måste det ju svida för att den utsatta inte ska mörka det... Och vi konsumenter kommer ju sällan gynnas av att företag mörkar oegentligheter.

Oavsett vem som gör intrångsförsöken, en konsultfirma eller en grupp hobbyhackers så kommer det medföra en kostnad för företaget som blir utsatt. Jag förespråkar på intet sätt utpressning men någonstans hamnar man ju i att det snarare gynnat än skadar företaget i fråga. Man kanske inte själv är kompetent nog att förstå att man borde satsa mer på IT-säkerhet och därmed utsätter sig själva och kunder för en risk.

Problemet med att man inte vet om det är över bara för att man betalar har du ju helt rätt i. Det har man ju å andra sidan inte heller när man betalar någon professionell part för att sköta IT-säkerheten (sneglar mot Tietoevry).

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Bara jag som tycker 40GB för 400k rader ur en databas låter lite väl mycket?
100Kb per rad typ. Du får in rätt mycket extra i 100Kb.

Tycker jag har många kolumner (29st) i en tabell på jobb där nästan alla är någon from av tabellrelationer men pga bakåtkompatibilitet så är många av dessa av typ varchar med en längd på 255.
Där till har vi 20 olika index, även detta pga bakåtkompatibilitet som inte får lov att röras..
I ena miljö ligger den tabellen på 14 miljoner rader och väger in på 9.3Gb.

Så 40Gb för 400k rader låter för mig som att man behöver se över sin struktur. D:

Citat:

"This breach has compromised critical data, including projects, issues, and plugins, along with over 400,000 rows of user data, totally more than 40GB Compressed Data," reads a post to the Hellcat extortion site.

Det är inte specat vad som tar hur mycket plats...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns som att Grep inte har rent mjöl i påsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Personligen hade jag ju hellre sett att nån tjomme i Borås krävde mig på 500 spänn om jag inte postade på facebook att han tagit sig in i alla mina system för att jag råkat lämna min router med adminlösenordet, än att en rysk hackergrupp krypterade alla mina enheter och kräver 1000 euro.

Nu verkar väl detta vara en hackergrupp med okänd hemvist som börjat jobba med just utpressning av sina offer, och verkar enligt egen utsago ha för plan att som så många andra i sin "bransch" kryptera folks data och sedan utpressa dem, så hela den här "tjomme i Borås"-grejen känns som att det bara rör till frågeställningen

Se t.ex. detta ur källartikeln: "they rebranded as the Hellcat ransomware gang and are currently in the process of testing an encryptor to be used in extortion attacks."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är inte specat vad som tar hur mycket plats...

Dumt av mig att inte leta upp original artikeln...
När Sweclockers skrev

Citat:

de tog sig in på företagets Jira-server och kopierade 400 000 rader ur en databas – totalt över 40 GB komprimerad data.

..då tolkade jag det som att det var allt dom tog.. Annars skriver man väl något i stil med

Citat:

och kopierade bland annat 400 000 rader ur en databas

för att visa att det rör sig om mer än så, eller tänker jag och min Aspergers fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Dumt av mig att inte leta upp original artikeln...
När Sweclockers skrev
de tog sig in på företagets Jira-server och kopierade 400 000 rader ur en databas – totalt över 40 GB komprimerad data.

..då tolkade jag det som att det var allt dom tog.. Annars skriver man väl något i stil med och kopierade bland annat 400 000 rader ur en databas för att visa att det rör sig om mer än så, eller tänker jag och min Aspergers fel?

Jag skulle också rösta för ett "bland annat" eller motsvarande för ett mer korrekt återge den information som finns att tillgå

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu verkar väl detta vara en hackergrupp med okänd hemvist som börjat jobba med just utpressning av sina offer, och verkar enligt egen utsago ha för plan att som så många andra i sin "bransch" kryptera folks data och sedan utpressa dem, så hela den här "tjomme i Borås"-grejen känns som att det bara rör till frågeställningen

Se t.ex. detta ur källartikeln: "they rebranded as the Hellcat ransomware gang and are currently in the process of testing an encryptor to be used in extortion attacks."

Ja det var jag som felaktigt tolkade att det var en fransk hackergrupp. Jag lägger mig platt och raderar den delen ur föregående inlägg.

Permalänk
Medlem

Fniss... bagetter.. Rolig, halv-snäll hacker-grupp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Fniss... bagetter.. Rolig, halv-snäll hacker-grupp..

Låter (i källartikeln iaf) som att de är i något slags uppstartsfas, så kanske mer är att de prioriterar publicitet just nu.
Deras framtidsplaner (enligt egen utsago) låter ju inte snällare än alla andra, iaf...

Visa signatur