Testläcka: Ryzen 9 9950X3D 64 procent snabbare än föregångaren

Permalänk
Melding Plague

Testläcka: Ryzen 9 9950X3D 64 procent snabbare än föregångaren

Nästa flaggskeppsprocessor från AMD kan avtäckas i januari.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

HUr ser rykterna ut. Kommer det vara x3d på bara ett ccd cluster som i förra generationen?
För det var ju halva problemet med att få bra prestanda på dem, att windows inte alltid valde x3d ccdn.
Kanske hjälper nu när de har sammma frekvens så man alltid kan prioritera x3d sidan oavsett utan nackdelarna av lägre frekvens

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Det är en stor siffra!

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Inaktiv

Nä, nu får det var slut på den relationen, fyfan vad ni förstör den där webplatsen med dessa rubrilker och nyheter. Jag tackar för mig! Ajö.

Permalänk
Skrivet av anon75480:

Nä, nu får det var slut på den relationen, fyfan vad ni förstör den där webplatsen med dessa rubrilker och nyheter. Jag tackar för mig! Ajö.

Lol

OnT; ser mkt nice ut, blir dyrt kring februari dær, med denna, 5090 och de nya skærmarna som LG's roadmap visar.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Hade det inte kunnat vara intressant att få veta vad 7800X3D och/eller 9800X3D får i samma test?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Låter bra! Bara inte priset blir 64% högre!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Låter bra! Bara inte priset blir 64% högre!

Avrundas fint till 100%

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

HUr ser rykterna ut. Kommer det vara x3d på bara ett ccd cluster som i förra generationen?

På båda, om man ska tro senaste ryktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Duke:

På båda, om man ska tro senaste ryktet.

Just att det kan komma en modell med 3D v-cache på båda är det som är mest spännande för en ev. framtida modell. Då kanske man faktiskt kan få ut något mer av de extra kärnorna för gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Hade det inte kunnat vara intressant att få veta vad 7800X3D och/eller 9800X3D får i samma test?

https://factoriobox.1au.us/results/cpus?map=4c5f65003d84370f1...

7800X3D 473 UPS
9800X3D 553 UPS
9950X3D 654 UPS

Låter som 3D cache sitter på båda CCD

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av spirit_ande:

Lol

OnT; ser mkt nice ut, blir dyrt kring februari dær, med denna, 5090 och de nya skærmarna som LG's roadmap visar.

Du är norsk, drabbar ingen fattig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Hej då, ses imorgon.

Permalänk
Medlem

Heja, AMD !

Permalänk
Medlem

Dom källkollar ju inte sina egna artiklar ens.
7950X3D har fler resultat under 300 än över.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Nästa rubrik:
Intel fanboy och f.d. SweC medlem skapar konkurrerande verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Dom källkollar ju inte sina egna artiklar ens.
7950X3D har fler resultat under 300 än över.

Vad som gäller är 75:e percentilen, för resultaten för 7950X3D är den 427,5.

Permalänk
Medlem

Vill man klaga på det hela så finns det så mycket annat man kan tänkas klaga på. Blandade versioner av Factorio, windows och linux resultat, olika mängder ram, olika hastigheter på ram....

Vilket de då också påpekar.

Citat:

Results vary depending on CPU clock, memory clock, memory timings, etc., so take these numbers with a grain of salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Äsch, det är ju bara att skriva av sig lite i "Dags för gubbgnäll"-tråden och komma tillbaka igen starkare än innan 👍😃

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nästa rubrik:

Nästa rubrik:

Userbenchmark startar pro-intel forum med AI som lägger till intel bias-till varje tråd och kommentar.

eller i Sweclockers fall:
Userbenchmark startar pro-inte...

Permalänk
Skäggig legend

Sjukt vad snabb i så fall!

OT:

Skrivet av anon75480:

Jag håller faktiskt med. Innehållet i artiklarna börjar sakna mer och mer matnyttigt har jag märkt senaste året. Rubbarna liknar mer kvällstidning och känns som att jag använder Swec som nyhetsnotis - för att sedan åka vidare till andra platser.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

OT:

Jag håller faktiskt med. Innehållet i artiklarna börjar sakna mer och mer matnyttigt har jag märkt senaste året. Rubbarna liknar mer kvällstidning och känns som att jag använder Swec som nyhetsnotis - för att sedan åka vidare till andra platser.

Jag har också klagat på rubrikerna och innehållet. Ibland måste man dubelkolla om man hamnat på aftonbladet och de gjort om deras sida så det ser ut som sweclockers.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Nästa rubrik:

Med tanke på att jag beställer hw för mångmiljonbelopp årligen och har i princip styrt över allt som tidigare vart Intel-system till AMD där det är vettigt så kan jag lova dig att jag inte är någon Intel fanboy

Grundproblemet är att det är så otroligt hög andel av nyheterna nu som dels har sensation-rubriker, men framförallt att det är så låg kvalitet på innehållet att jag antingen måste hoppa runt bland källor och google för att ens få en korrekt bild av läget, eller snurra runt bland kommentarerna. Att en försöka använda sweclockers som någon form av nyhets/infromation-källa tar mer tid och energi än vad det är värt helt enkelt. Framförallt när man, som säkert många andra här och inom IT, har lätt asperger och svårt att släppa tekniska felaktigheter.

Sen kanske lite väl dramatiskt Och sjukt egentligen såhär efter 20år, men har skickat in ansökan om borttagning av konto iaf, så ja, det blir ett hejdå. Det var dags nu, och inte enbart för att jag blev triggad av en usel rubrik.

Permalänk
Medlem

Fantastiska siffror. Dock har man redan bygg en ny dator för bara några månader sedan så nästa bygge blir dessvärre om 4-6 år igen.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

OT:

Wccftech är en av källorna som skribenterna håller koll på och de nämner också siffran i sin rubrik:

https://wccftech.com/amd-ryzen-9-9950x3d-16-core-cpu-spotted-...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Joppis:

Wccftech är en av källorna som skribenterna håller koll på och de nämner också siffran i sin rubrik:

https://wccftech.com/amd-ryzen-9-9950x3d-16-core-cpu-spotted-...

Ändå väsentlig skillnad mellan rubrikerna.

Testläcka: Ryzen 9 9950X3D 64 procent snabbare än föregångaren

AMD Ryzen 9 9950X3D 16-Core CPU Spotted & Tested, Up To 64% Faster Than 7950X3D

(Min markering och fetning.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ni kan aldrig ana vad som hände sedan!

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Med tanke på att jag beställer hw för mångmiljonbelopp årligen och har i princip styrt över allt som tidigare vart Intel-system till AMD där det är vettigt så kan jag lova dig att jag inte är någon Intel fanboy

Grundproblemet är att det är så otroligt hög andel av nyheterna nu som dels har sensation-rubriker, men framförallt att det är så låg kvalitet på innehållet att jag antingen måste hoppa runt bland källor och google för att ens få en korrekt bild av läget, eller snurra runt bland kommentarerna. Att en försöka använda sweclockers som någon form av nyhets/infromation-källa tar mer tid och energi än vad det är värt helt enkelt. Framförallt när man, som säkert många andra här och inom IT, har lätt asperger och svårt att släppa tekniska felaktigheter.

Sen kanske lite väl dramatiskt Och sjukt egentligen såhär efter 20år, men har skickat in ansökan om borttagning av konto iaf, så ja, det blir ett hejdå. Det var dags nu, och inte enbart för att jag blev triggad av en usel rubrik.

Jag vill också spendera mångmiljonbelopp på datorprylar. Kanske dags för en ny artikel: "Så blir du tech-miljonär: Skruvad med-lem berättar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Ajdå. Jag hoppas du kommer tillbaks, helt ärligt också såklart.

Ja, SweC kan absolut vara frustrerande. Ofta också. Dock hittills inte hittat något mer engagerande ställe gällande ett av mina top 10-intressen.

Ta hand om dig, allt gott & väl- du gör såklart precis som du vill framledes.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Mitt inlägg var mest menat som ett skämt, det var ingen riktig anklagelse

Synd att du lämnar men det hedrar dig att du gör slag i saken.