Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AGI:

Varför är ni emot Amazon? Jag välkomnar all konkurrens. Om Webhallen börjar förlora kunder till Amazon så kanske de börjar skärpa sig.

Varför?
Jo för att de blankt skiter i svensk lagstiftning när det kommer till reklamationsrätten och svensk konsumentlagstiftning!

Jag hade ett ärende där en produkt blivit fraktskadad, var helt jävla omöjligt att få de att reparera eller leverera den skadade delen (eller hela produkten). Det enda de erbjöd var återköp av hela produkten, något som var totalt ointressant för mig.

De pratade om sina retur policies (som inte har med svensk lagstiftning att göra) och inte heller köpte de att jag hävdade rätt till täckningsköp om de skulle göra återköp på affären. Amazon är jävla skojare och helt omöjliga att tas med.

Säger inte att de är sämre eller bättre än någon annan ÅF. Men det är närmast omöjligt att komma i kontakt med någon som faktiskt kan hantera köp enligt svensk lag i min erfarenhet. Något som jag inte vill premiera, acceptera eller tillåta underminera den relation som förväntas finnas mellan återförsäljare och konsumentkunder i Sverige.

Om man bara köpt grejer på Amazon och inte behövt tas med dem så förstår jag att man är nöjd, lite som att de flesta är nöjda med sina försäkringsbolag så länge de inte behövt använda denna.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Varför?
Jo för att de blankt skiter i svensk lagstiftning när det kommer till reklamationsrätten och svensk konsumentlagstiftning!

Jag hade ett ärende där en produkt blivit fraktskadad, var helt jävla omöjligt att få de att reparera eller leverera den skadade delen (eller hela produkten). Det enda de erbjöd var återköp av hela produkten, något som var totalt ointressant för mig.

De pratade om sina retur policies (som inte har med svensk lagstiftning att göra) och inte heller köpte de att jag hävdade rätt till täckningsköp om de skulle göra återköp på affären. Amazon är jävla skojare och helt omöjliga att tas med.

Säger inte att de är sämre eller bättre än någon annan ÅF. Men det är närmast omöjligt att komma i kontakt med någon som faktiskt kan hantera köp enligt svensk lag i min erfarenhet. Något som jag inte vill premiera, acceptera eller tillåta underminera den relation som förväntas finnas mellan återförsäljare och konsumentkunder i Sverige.

Om man bara köpt grejer på Amazon och inte behövt tas med dem så förstår jag att man är nöjd, lite som att de flesta är nöjda med sina försäkringsbolag så länge de inte behövt använda denna.

Det stämmer det du säger, Amazon i Sverige har noll koll på svensk konsumentlagstiftning och följer enbart sin "egna policy" (vilket i för sig kan vara bra i många fall).
Bara det borde få människor att tänka en extra gång innan dom beställer därifrån.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Varför?

Jag har också haft många produkter som blivit fraktskadade eller gått sönder som jag har reklamerat. De flesta gånger har de erbjudit återköp utan att behöva skicka tillbaka sakerna. Sist de erbjöd ett återköp fick jag en autogenererad varning på mailen om att de uppmärksammat om att artiklar som jag returnerar inte anlänt i ursprungligt skick samt "Om detta fortsätter kan vi komma att stänga ditt konto eller inte längre återbetala dig."

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Jag har också haft många produkter som blivit fraktskadade eller gått sönder som jag har reklamerat. De flesta gånger har de erbjudit återköp utan att behöva skicka tillbaka sakerna. Sist de erbjöd ett återköp fick jag en autogenererad varning på mailen om att de uppmärksammat om att artiklar som jag returnerar inte anlänt i ursprungligt skick samt "Om detta fortsätter kan vi komma att stänga ditt konto eller inte längre återbetala dig."

Jag har också fått en sån varning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Varför?

Intressant.

Många i tråden vittnar om att Amazon är väldigt lätta att ha med gällande returer/reklamationer. Men då har de nog nöjt sig med återköp.

Edit:
Förövrigt springer reparationskostnader snabbt iväg och blir snabbt oskäliga. Nu vet jag inte hur dyr vara du köpt, men den ska nog vara väldigt dyr om Amazon ska ens tänka tanken att handskas med den. Därför blir policyn att direkt gå till hävning av köp. Det verkar dock som att du inte har haft valet att få en ersättningsprodukt, vilket är fel. Hur länge sen inträffade denna händelse? Numera verkar det ju gå att få en ersättningsprodukt om man ska tro deras "gör det själv" tjänst och villkor, som börjar likna svensk lagstiftning.

https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=GY...
https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=20...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Intressant.

Många i tråden vittnar om att Amazon är väldigt lätta att ha med gällande returer/reklamationer. Men då har de nog nöjt sig med återköp.

Så är det, returer och återköp har aldrig varit ett problem när jag varit i kontakt med dom.
Oftast har de till och med initierat returen av pengar innan jag ens postat paketet med varan.

De som har mest problem med deras rutiner är bland annat de som köpt felprisade varor, eller de som är onormalt billiga (troligen fel). Typ som Actina-burkarna vissa köpte billigt.
En större komponent som GPU går sönder i frakten, kunden vill ha en ny GPU som motsvarar större delen av kostnaden för hela burken vilket Amazon naturligtvis inte är jättepepp på. Kunden vill i sin tur då inte returnera hela burken för då är fyndet borta.
Amazon är inte heller jättepepp på att skicka ut en annan motsvarande dator, som egentligen ska kosta betydligt mer.

Sen blir kunden sur och man tycker att de har orimligt dåliga policys och rutiner. En svensk vanlig ÅF hade istället redan från början, troligen krävt hela datorn i retur då den var felaktigt prissatt.

I vissa fall kan man helt enkelt aldrig bli nöjd.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AGI:

Intressant.

Edit:
Förövrigt springer reparationskostnader snabbt iväg och blir snabbt oskäliga. Nu vet jag inte hur dyr vara du köpt, men den ska nog vara väldigt dyr om Amazon ska ens tänka tanken att handskas med den. Därför blir policyn att direkt gå till hävning av köp. Det verkar dock som att du inte har haft valet att få en ersättningsprodukt, vilket är fel. Hur länge sen inträffade denna händelse? Numera verkar det ju gå att få en ersättningsprodukt om man ska tro deras "gör det själv" tjänst och villkor, som börjar likna svensk lagstiftning.

https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=GY...
https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=20...

Varan levererades 14/10 2024, jag chattade med Amazon senast igår.
De hävdar att de inte kan göra NÅGOT annat än hävning av köp iom det är tredjepartssäljare.
Tredjepartssäljaren säger att de inte får hantera ärendet direkt iom det är Amazon som skeppat produkten.

I detta fallet var det en liten väska till en rätt stor produkt som hade gått sönder, jag bad om reparation eller omleverans av denna delen. Säljaren hade reservdelar men fick inte skicka. Så reservdelar finns. Jag bedömer den lilla väskan vara kanske 2-4% av materialkostnaden av hela produkten.

För mig är Amazons beteende motbjudande och ej förenligt med svensklagstiftning. Således kan de brinna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

De hävdar att de inte kan göra NÅGOT annat än hävning av köp iom det är tredjepartssäljare.
Tredjepartssäljaren säger att de inte får hantera ärendet direkt iom det är Amazon som skeppat produkten.

I detta fallet var det en liten väska till en rätt stor produkt som hade gått sönder, jag bad om reparation eller omleverans av denna delen. Säljaren hade reservdelar men fick inte skicka. Så reservdelar finns. Jag bedömer den lilla väskan vara kanske 2-4% av materialkostnaden av hela produkten.

För mig är Amazons beteende motbjudande och ej förenligt med svensklagstiftning. Således kan de brinna.

1000% håller med dig

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej,

Som med alla dessa typer av händelser så är det många rörliga delar och många olika kontaktytor som är inblandade. Det gör att det tar lite tid att få grepp om vad som hänt och sen ge ett tillfredsställande svar. Det är tråkigt att vi inte kan ge snabbare återkoppling, men vi är väldigt få som skall göra väldigt mycket.

Vad som har hänt:
När två varor skall skickas som inte får plats i samma kartong printar man ut två följesedlar, som är kopplade till samma order och packar dom separat. Det som hände här var att man tryckte ut två exemplar av fraktsedeln nr:1, så paketen hade identiska fraktsedlar. Det ledde till att det ena paketet levererades enligt plan och det andra paket försvann någonstans i Postnords system. Problemet som också uppstod var att när vår kundtjänst tittade på det så såg det ut som att ordern var levererad i sin helhet, då båda paketen hade samma kollinummer.
Trots att undersökningen av ärendet blev försvårat p.g.a. det ovan beskrivna så har vi inte agerat tillräckligt snabbt i detta ärende, vilket kommer att hanteras annorlunda framöver.

Vad har vi gjort:
När vi kunde konstatera vad som hade hänt betalade vi tillbaka pengarna för den datorn som inte hade levererats. Vi har erbjudit kunden att köpa den andra datorn till inköpspris, täckning av hans resekostnader och ett presentkort på 1500 kr.
Eftersom vi är en kedja med fysiska butiker så skickar vi ibland varor från butikerna när dom är slut på vårt huvudlager. Vi kommer framöver sätta en värdegräns på vad som kan skickas från butik, så att högkapitalvaror som t.ex. Apple-datorer alltid går via lagret, där risken för denna typ av fel är minimal.

Nja, nu är det ju så att ni inte konstaterade någonting utan det var mina totalt tio telefonsamtal, tre mail med bilder, tre samtal i er chatt samt ett nästan två timmar långt platsbesök som gjorde att ni till slut förstod att något var galet.

Nu är jag då ingen postexpert men hur kommer det sig att på den fraktsedel jag fick på första leveransen står det "Parcel 1/1"? Borde det inte stå 1/2 om det är så att ni printat ut två följesedlar?

För transparens så stämmer det med reseersättning samt erbjudande om att köpa in en ny iMac för rabatterat pris. Däremot kan jag inte minnas något om presentkort annat än att jag ska återkomma om jag kommer på något, enligt det mail som skickats till mig. Men jag kan ha missat det nånstans.

Något ni kan ta med er är att vad hade hänt om jag inte legat på er med detta, om jag inte tagit bilder vid utlämningstillfället, sparat paket för att kunna ta bilder, är ganska extrovert av mig och verkligen orkat driva detta genom att bland annat göra denna tråd i Sveriges största elektronikforum? Jag är rädd för att det hade varit kört för mig då.

Till sist, för att avsluta positivt, så tycker jag det är bra att ni ser över era rutiner och att ni tar tid att besvara i tråden samt ändå, till slut, ringer upp om något strulat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aakerlind:

Nu är jag då ingen postexpert men hur kommer det sig att på den fraktsedel jag fick på första leveransen står det "Parcel 1/1"? Borde det inte stå 1/2 om det är så att ni printat ut två följesedlar?

Misstänker det skulle skickas som två separata paket med olika paketnummer där varje paket består av en låda. De som de gjorde var skriva ut samma fraktsedel med samma paketnummer på bägge och då kommer första paketet fram men andra blir stop pga det paketet är ju redan levererat.

Jag har råkat ut för samma sak från komplett för många år sedan för övrigt och den gången ringde de från utlämningsstället att jag hade ett paket de inte kunde scanna in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Det är tråkigt att vi inte kan ge snabbare återkoppling, men vi är väldigt få som skall göra väldigt mycket.

Varför är det så?

Välkomna tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Misstänker det skulle skickas som två separata paket med olika paketnummer där varje paket består av en låda. De som de gjorde var skriva ut samma fraktsedel med samma paketnummer på bägge och då kommer första paketet fram men andra blir stop pga det paketet är ju redan levererat.

Jag har råkat ut för samma sak från komplett för många år sedan för övrigt och den gången ringde de från utlämningsstället att jag hade ett paket de inte kunde scanna in.

Ah ok. Ja, det kan ju vara orsaken. Men utlämningsstället hade inte fått in något "okänt" paket så det kanske inte ens skickades ut korrekt då.

Bara hoppas att Webhallen skärper till sig och ändrar sina rutiner så detta inte kan hända någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aakerlind:

Ah ok. Ja, det kan ju vara orsaken. Men utlämningsstället hade inte fått in något "okänt" paket så det kanske inte ens skickades ut korrekt då.

Bara hoppas att Webhallen skärper till sig och ändrar sina rutiner så detta inte kan hända någon annan.

Japp dock så borde ju postnord:s system vägra läsa in ett nytt paket med samma id som ett annat paket som redan skickats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aakerlind:

Då jag jobbar på posten och ser just det här hända då och då så kan jag förklara vad som hänt här, precis som föregående skrev, Webhallen har skrivit ut 2 fraktsedlar men med exakt samma trackingnummer på varje (för att slippa undan extra kostnad eller bara oaktsamhet kan jag inte svara på) det som händer är när paketet kommer till paketterminalen (inte hubben i din stad om det inte är så att du bor i en stad där paketterminalen ligger) så sorteras paketen av maskin, när ett paket har blivit inläst så kommer inte det andra att gå igenom utan det skickas åt sidan där det sedan slängs på en retursedel till företaget då dom gjort fel. Det paketet som kommit extra kommer inte ens nå till utlämningsstället då det redan blir stoppat på paketterminalen.

Permalänk
Skrivet av OC&Burn:

Så är det, returer och återköp har aldrig varit ett problem när jag varit i kontakt med dom.
Oftast har de till och med initierat returen av pengar innan jag ens postat paketet med varan.

De som har mest problem med deras rutiner är bland annat de som köpt felprisade varor, eller de som är onormalt billiga (troligen fel). Typ som Actina-burkarna vissa köpte billigt.
En större komponent som GPU går sönder i frakten, kunden vill ha en ny GPU som motsvarar större delen av kostnaden för hela burken vilket Amazon naturligtvis inte är jättepepp på. Kunden vill i sin tur då inte returnera hela burken för då är fyndet borta.
Amazon är inte heller jättepepp på att skicka ut en annan motsvarande dator, som egentligen ska kosta betydligt mer.

Sen blir kunden sur och man tycker att de har orimligt dåliga policys och rutiner. En svensk vanlig ÅF hade istället redan från början, troligen krävt hela datorn i retur då den var felaktigt prissatt.

I vissa fall kan man helt enkelt aldrig bli nöjd.

Visst är det så till viss del, att kunder ibland är väl giriga. Men vad som bör poängteras är att när väl Amazon eller en annan återförsäljare har levererat varan, eller datorn som i exemplet, så har de accepterat avtalets innehåll och är således bundna av avtalet som de ingått. Vill de göra gällande att bundenhet aldrig uppstått, te.x. pga prisfel behöver det göras innan för att det skall vara juridiskt hållbart.

Detsamma gäller i princip om återförsäljaren är medveten om att en vara är felaktigt prissatt men underlåter att justera priset.

Så om vi tar exemplet ovan med en trasig GPU i en monterad dator är återförsäljaren, såvida reklamationen skett inom skälig tid, bunden till att leverera en sådan dator. Det spelar ingen roll för kundens rätt om hela datorn skickas skickas tillbaka eller endast grafikkortet, återförsäljaren är skyldig att prestera enligt avtalet. Nekar försäljaren omleverans eller avhjälpande har kunden rätt till att häva avtalet och begära skadestånd eller göra ett täckningsköp som inte sätter kunden i en sämre position än den skulle varit i om återförsäljaren presterat enligt avtalet från början.

Att Amazon inte följer svensk konsumenträtt i alla avseenden är förvissa något att ha i åtanke då man kan bli tvungen att driva ärendet själv för att göra rättigheterna gällande, något som sällan är värt besväret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke_197:

Visst är det så till viss del, att kunder ibland är väl giriga. Men vad som bör poängteras är att när väl Amazon eller en annan återförsäljare har levererat varan, eller datorn som i exemplet, så har de accepterat avtalets innehåll och är således bundna av avtalet som de ingått. Vill de göra gällande att bundenhet aldrig uppstått, te.x. pga prisfel behöver det göras innan för att det skall vara juridiskt hållbart.

Detsamma gäller i princip om återförsäljaren är medveten om att en vara är felaktigt prissatt men underlåter att justera priset.

Så om vi tar exemplet ovan med en trasig GPU i en monterad dator är återförsäljaren, såvida reklamationen skett inom skälig tid, bunden till att leverera en sådan dator. Det spelar ingen roll för kundens rätt om hela datorn skickas skickas tillbaka eller endast grafikkortet, återförsäljaren är skyldig att prestera enligt avtalet. Nekar försäljaren omleverans eller avhjälpande har kunden rätt till att häva avtalet och begära skadestånd eller göra ett täckningsköp som inte sätter kunden i en sämre position än den skulle varit i om återförsäljaren presterat enligt avtalet från början.

Att Amazon inte följer svensk konsumenträtt i alla avseenden är förvissa något att ha i åtanke då man kan bli tvungen att driva ärendet själv för att göra rättigheterna gällande, något som sällan är värt besväret.

Konsumenträtt eller ej så ser jag personligen det som girighet när man försöker få igenom reklamationer eller dylikt på saker som är uppenbart felprisade. Jag själv köper ibland sådana artiklar men skulle aldrig slåss för saken eller se ned på Amazon om de nekade mig.
Skulle lämna igen grejerna och få pengarna tillbaka.

Men vi behöver inte tycka likt här och jag förstår att jag verkligen inte är referensen här utan snarare undantaget.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Det ser ut som att ni gjort vad ni kunnat för att åtgärda just detta ärende, men det är många i tråden (inklusive mig själv) som har haft problem med kundtjänsten i stort, t.ex

• Otroligt långsamma svar och lång handläggningstid (någon ovanstående fick vänta tre månader)

• Ohjälpsamt bemötande

• Missvisande/felaktiga/anklagande svar (TS blev anklagad för stöld!)

Vad ska ni göra för att åtgärda detta? Det var inte riktigt tydligt från ert svar.

Sen håller åtminstone inte jag med om att en öppnad förpackning är att betrakta som ny. En ny vara är identisk med hur den inkom till ert lager från början. Se t.ex. Inet som tydligt markerar fyndvaror som "Öppnad förpackning, komplett med alla tillbehör." https://www.inet.se/fyndhornan . Bara detta är tillräckligt för att jag ska välja Inet istället.

En öppnad förpackning ser jag inte som något problem. Kan lika gärna vara någon i en butik som visat upp en vara för en kund. Allt handlar om att kontrollen att så är fallet är korrekt. T o m tull och liknande kan öppna förpackningar och återförsegla.

Permalänk
Inaktiv

Jag vet inte. Har mest positiva upplevelser av Webhallen.

Köpte Macbook Pro fyndvara för 30k, visade sig vara låst till nån annans Apple ID = fick en helt ny dator. No questions asked.

Köpte 2 st (väldigt dyra) LEGO-sets, ett saknades i förpackningen = dom skickade ut ett nytt direkt. No questions asked.

Varit andra problem ibland med fyndvaror, men har aldrig varit nåt strul med refunds & returer. Har varit kund sen 2005 med hundratals ordrar. Dock aldrig satt foten i en butik, endast online.

Permalänk
Medlem

@aakerlind
Ett helt otroligt fall med klumpig hantering från början av @Webhallen

Skönt att det löste sig till slut för dig, fastän dom in i det sista försöker att utmåla sig själva som goda änglar. med påstådda erbjudanden. Rätt otroligt!

Av deras svar så ser man att dom vill få till det som att dom försöker att göra rätt, däremot så är "försöker" väldigt mycket för lite.
Något som i högsta grad visas av deras svar nedan, som i princip säger att dom inte har fungerande rutiner när ett av deras paket då kommit i retur och aldrig blivit registrerar hos @Webhallen

Speciellt som dom inte ens försöker att adressera det verkliga problemet: Att dom skickat ut två paket med samma kollinummer och löpnummer 1/1, första misstaget.

En av paketen har då enligt @Destromath direkt returnerats till avsändaren då Postnords system funnit avvikelser "Två försändelser med samma kollinummer", varvid försändelse två blir returnerad till avsändaren som aldrig registrerade att en retur skett.
Om det är ett systemfel eller medarbetarfel vet endast Webbhallen. andra misstaget.

Att sen Webhallen verkar skylla felet på kund när dom själva har ett klart fel i sina rutiner, är helt oacceptabelt. tredje misstaget.

Där är så många misstag så man utan överdrift kan säga att Webhallen antagligen lyckats få in en massa medarbetare i ledande befattning som inte vet vad dom håller på med, jag har läst tråden och beslutat mig för att "aldrig mer" handla hos Webhallen.

Skrivet av Webhallen:

Hej,

Som med alla dessa typer av händelser så är det många rörliga delar och många olika kontaktytor som är inblandade. Det gör att det tar lite tid att få grepp om vad som hänt och sen ge ett tillfredsställande svar. Det är tråkigt att vi inte kan ge snabbare återkoppling, men vi är väldigt få som skall göra väldigt mycket.

Vad som har hänt:
När två varor skall skickas som inte får plats i samma kartong printar man ut två följesedlar, som är kopplade till samma order och packar dom separat. Det som hände här var att man tryckte ut två exemplar av fraktsedeln nr:1, så paketen hade identiska fraktsedlar. Det ledde till att det ena paketet levererades enligt plan och det andra paket försvann någonstans i Postnords system. Problemet som också uppstod var att när vår kundtjänst tittade på det så såg det ut som att ordern var levererad i sin helhet, då båda paketen hade samma kollinummer.
Trots att undersökningen av ärendet blev försvårat p.g.a. det ovan beskrivna så har vi inte agerat tillräckligt snabbt i detta ärende, vilket kommer att hanteras annorlunda framöver.

Vad har vi gjort:
När vi kunde konstatera vad som hade hänt betalade vi tillbaka pengarna för den datorn som inte hade levererats. Vi har erbjudit kunden att köpa den andra datorn till inköpspris, täckning av hans resekostnader och ett presentkort på 1500 kr.
Eftersom vi är en kedja med fysiska butiker så skickar vi ibland varor från butikerna när dom är slut på vårt huvudlager. Vi kommer framöver sätta en värdegräns på vad som kan skickas från butik, så att högkapitalvaror som t.ex. Apple-datorer alltid går via lagret, där risken för denna typ av fel är minimal.

Fyndvaror:
Vad gäller bedömningsmatrisen som dök upp här någonstans så är den inte aktuell. Det är en gammal rutin som är skrotad.
En vara som bedöms som ny är ny och ska säljas som ny. En produkt som endast är öppnad och i övrigt är oanvänd och helt nytt skick, är fortfarande ny. En vara som är märkbart använd blir en fyndvara, och klassificeras in i systemet på motsvarande nivå. Vi har dock aldrig, och kommer aldrig, sälja en returnerad vara som faller under kategorin hygien, t.ex. hörlurar, tandborstar, rakapparater, etc.

Man måste komma ihåg att vi får tusentals returer varje år och dessa hanteras manuellt av människor, inte robotar. Det kommer bli fel för eller senare. Det viktiga där är att vi hanterar dessa på korrekt sätt och hjälper kunderna på bästa sätt.

Det är alltid en utmaning att göra allt rätt hela tiden, men vi försöker och till synes så lyckas vi oftast. Det finns alltid något positivt att ta ur sådana här händelser, då vi kan lära oss och bli bättre.

Jag får tacka för att ni gav ett utförligt svar!
Som tyvärr även visade att era beslutsvägar och rutiner inte var fungerande, tyvärr ej heller kommer att bli fungerande då ni inte adresserar den verkliga orsaken. Varvid ni fortsättningsvis kommer att stampa runt med samma problem när misstaget sker igen.
Läs Destromath svar nedan och "försök" att lära av det och få fungerande rutiner!

Tyvärr för er så har jag personligen bestämt mig för att "aldrig mer" handla något ifrån Webhallen.

Speciellt då det är rätt klart att ledande positioner inte har något krav på basic kunskap, den nollan som skickade ut brevet till era medarbetare i butik för 1½-år sedan visar verkligen nivån ni nu har.

Sen när följer det med skruvar för hårddiskmontage när man köper ett moderkort?

Begär inte att en person skall vara allvetare, men nog bör era medarbetare ha kunskap nog för ett fungerande utskick!
Har man inte så får man ta reda på hur det föreligger innan man skickar ut, kanske be någon medarbetare korrekturläsa.

Just nu så känns utskicket mest som en massa svammel...

Skrivet av Destromath:

Då jag jobbar på posten och ser just det här hända då och då så kan jag förklara vad som hänt här, precis som föregående skrev, Webhallen har skrivit ut 2 fraktsedlar men med exakt samma trackingnummer på varje (för att slippa undan extra kostnad eller bara oaktsamhet kan jag inte svara på) det som händer är när paketet kommer till paketterminalen (inte hubben i din stad om det inte är så att du bor i en stad där paketterminalen ligger) så sorteras paketen av maskin, när ett paket har blivit inläst så kommer inte det andra att gå igenom utan det skickas åt sidan där det sedan slängs på en retursedel till företaget då dom gjort fel. Det paketet som kommit extra kommer inte ens nå till utlämningsstället då det redan blir stoppat på paketterminalen.

Många tack för ditt klargörande av hur dubbla kolli ID hanteras!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Sen när följer det med skruvar för hårddiskmontage när man köper ett moderkort?

Jag fick med sånna skruvar till mina senaste 2 moderkort jag köpt, 7 år emellan dem

Permalänk
Medlem

Det är bara att kolla på trustpilot hur många 1-star det är på Webhallen sverige...
Kundtjänst och någon form av hjälp när det skiter sig finns inte. Webhallen tror sig sitta högst upp på toppen och tro att det enbart är deras verklighetsbild som gäller.

För ett par år sedan köpte jag en telefon med hjälp av presentkort och hade kvar att betala 400kr, iaf då hade webhallen valet att betala med paypal vilket jag då gjorde då jag inte hade kortet i min hand. Tyvärr drogs då HELA beloppet på drygt 2400kr istället för enbart 400kr som det skulle ha varit... Det var såklart lite mitt fel då jag var snabb å klickade betala och inte tittade summan...
Efter detta så pågick det en strid med webhallen i över 6månader innan jag lyckades få tillbaka MINA pengar. För mitt köp på 2400kr förbrukade mitt presentkort på 2000kr PLUS att dom drog 2400kr via paypal...
Det var HELT omöjligt att få tag på någon som kunde hjälpa mig, och slussades bara runt å blev lovad att bli uppringd vid olika tillfällen och ingen hörde av sig. Precis som trådskaparen fick jag spendera MÅNGA timmar i samtal, mail, chatt m.m för att tillslut, ett halv år senare, nås av en person med beslutsfattning och som dessutom kunde se det orimliga med mitt köp och ordna en återbetalning...

Efter detta har jag beslutat mig för att bara handla LEGO och andra profukter med mindre värde där jag inte riskerar att bli blåst om det strular...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja är det från 3e part så återbetalar de enbart om du kontaktar amazon chatt/telefon support.

Beställer man från Amazon så har man alltid möjlighet att få en ny vara utskickad osv.

Har själv haft flera retur ärende med Amazon och jag har iaf alltid varit nöjd.
Både med garanti, fraktskada etc och har aldrig haft några problem

Flesta av mina beställningar är ifrån Amazon som säljer dock.
De få fall det varit 3e part har jag fått återköp istället som sagt.

I mina erfarenheter och kontakt med kundtjänst har amazon varit bättre än i princip alla "Svenska" Åf jag haft med att göra genom åren.

Sen en sak som varit annorlunda från din upplevelse gällande 3e part. Man har alltid möjlighet att kontakta säljaren själv, och då att de kan lösa "problemet" utanför amazons direkta inblandning, som du antagligen gjorde.
Det har jag gjort 1 gång när det var ett problem, beställde en produkt av 3e där en del saknades, kontaktade först amazon och de sa de kunde göra återköp eller att jag kunde kontakta säljaren själv för att försöka lösa det.
Gjorde detta och då skickade 3e part säljaren saknade delen.

I mitt fall var det ett nedsatt pris vid köp så föredrog ovan istället för återköp.
Kanske de är olika på garanti ärende hos 3e part jämfört med mitt ovan dock.

Som tur är har ju alla ett val vart man vill handla i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Det är bara att kolla på trustpilot hur många 1-star det är på Webhallen sverige...

Inet och Dustin är helt klart två ledstjärnor som andra borde ta efter, vilket även syns på Trustpilot. Webhallen ligger dock över snittet, där jag själv främst drabbats av långa leveranstider och borttagna beställningar.

Ang. presentkort, så vågar jag tyvärr inte använda dessa till annat än typ Lego och spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Jag fick med sånna skruvar till mina senaste 2 moderkort jag köpt, 7 år emellan dem

Har själv aldrig fått med några hårddisk skruvar med moderkort, har aldrig heller angivits i dokument som medföljer.

Under samma period som du nämner så har jag köpt 5 st moderkort.

• ASRock B450M-HDV

• Gigabyte B450M DS3H

• Gigabyte B550M S2H

• MSI MAG B550M MORTAR WIFI

• MSI MAG B550M MORTAR

Där kommer med en eller två SATA kablar och montagetillbehör för M.2, skruvar och distanser till M.2 är inte det samma som hårddisk skruvar som har större stigning och är mycket grövre.

skulle uppriktigt vara intressant att veta vilka moderkort det följer med hårddisk skruvar?

Speciellt då montering av hårddisk och då även skruvlängd till stor del bestäms av hur lådan är designad.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nivity:

Ja är det från 3e part så återbetalar de enbart om du kontaktar amazon chatt/telefon support.

Beställer man från Amazon så har man alltid möjlighet att få en ny vara utskickad osv.

Har själv haft flera retur ärende med Amazon och jag har iaf alltid varit nöjd.
Både med garanti, fraktskada etc och har aldrig haft några problem

Flesta av mina beställningar är ifrån Amazon som säljer dock.
De få fall det varit 3e part har jag fått återköp istället som sagt.

I mina erfarenheter och kontakt med kundtjänst har amazon varit bättre än i princip alla "Svenska" Åf jag haft med att göra genom åren.

Sen en sak som varit annorlunda från din upplevelse gällande 3e part. Man har alltid möjlighet att kontakta säljaren själv, och då att de kan lösa "problemet" utanför amazons direkta inblandning, som du antagligen gjorde.

Säljaren hade tydligen förbud från Amazon att hantera ärendet på något sätt. Jag försökte kontakta säljaren och de hänvisade till sitt avtal med Amazon och att de inte fick hantera ärendet iom det var kopplat till frakten. Något som Amazon hade ansvar för.

Jag skiter ju i vem som har ansvar för vad, det får inte erbjuda något sämre än vad lagen stipulerar. Sedan vad de har för deals/policies riktlinjer skiter jag i!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Jagers
Vilka moderkort gäller det?
Eller det blev en förväxling av hårddisk och M.2 som båda är internt lagringsmedia.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Det är nog 8-10 år sedan jag handlade av Webhallen sist. Att jag slutade berodde på dåligt hantering av både reklamations- och garantiärende. Att man kom med dåliga ursäkter och även lögner när det drog ut på tiden gjorde inte saken bättre.

Komplett äger förutom Webhallen också NetOnNet, så det är nu tre aktörer som jag inte beblandar mig med. Handlar numera uteslutande av Inet samt importerar, främst från Tyskland.

Permalänk
Medlem

Synd att bara webhallen och netonnet ligger i närheten här runt kungens kurva. Inet ligger ju skitlångt från samhället ju.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arelion:

Det finns ingen kontrollvägning som du kan hänvisa till? Tänker att vikten bör skilja sig rätt markant beroende på om varan finns med eller inte.

Tror knappast man kan lita på det.

Beställde en ny uppsättning bromsskivor plus belägg till fram på bilen och blev lite smått fundersam när jag fick info om försändelsen. 3 st kollin på lite drygt 18 kg styck, alltså ca 54 kg totalt. Lite orimligt när man vet att skivorna väger 9.9 kg styck. 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Synd att bara webhallen och netonnet ligger i närheten här runt kungens kurva. Inet ligger ju skitlångt från samhället ju.

Tänker du på Fruängen samt Botkyrka? Båda ställena är smått hopplösa att ta sig till utan bil.

Jobbar centralt i Stockholm, så Inet ligger numera bra till för mig. NetOnNet bojkottar jag efter mitt köp av en otömd och extremt sliten/skitig skaftdammsugare.