Banana Pi BPI-R4 router "byggsats" - Wifi7 och 5G som tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSIV:

Inväntar leverans av denna bpi-r4 + wifi7, m. kylfläns, utan adapter från SinoVoip:
https://a.aliexpress.com/_EvWfGgH

Köpte en separat USB-C nätadapter här, eftersom Wifi7 kommer behöva lite mer kräm och förmodligen 20V:
https://www.proshop.se/Mobile-Adapters-Chargers/Baseus-GaN3-P...

Samt lite 24Wm/k heatpads, eftersom tror de som medföljer är <5Wm/k:
https://a.aliexpress.com/_EvoULad

Den pular genom tullen nu. Let's see what happens!

Trevligt, har nästan funderat på att köpa en till men har för mycket prylar nu

Jag köpte en lite dyrare pryl från aliexpress och fick då tullavgift på den, säljaren hävdade att det var på grund av det lite högre priset och en Banana pi med låda och Wifi7 kort ligger i de trakterna - hoppas din går igenom.

Jag köpte min med nätadapter och fick då en 12V 3A - upptäckte sedan att jag har flera sådana hemma som fungerar när Wifi7 kortet är monterat, så det var egentligen onödigt att köpa med den.

Skrivet av KAD:

Som jag förstår det är det mycket mer poppis att köra WDS (punkt till punkt fasta radioupppkopplingar) snarare än 802.11s (självorganiserande L2-nätverk) eftersom man får bättre prestanda med WDS. Och då behövs inte mesh point. Mesh är mest intressant i nätverk där noderna inte sitter still, vilket torde vara relativt ovanligt i en normal hemmiljö.

Det är i alla fall min mentala modell av det hela, jag har bara experimenterat lite med WDS i OpenWrt - vilket finns i default-installation, för mesh behöver man i praktiken installera paketet mesh11sd. Jag har kabel överallt, så jag har inget behov av något av dessa.

Jag erkänner att jag inte är tillräckligt insatt i skillnaderna och vet att det finns flera olika varianter, har mest fastnat på "Mesh" eftersom jag använt det tidigare och tycker att det fungerade bra.

När jag testat 802.11r med OpenWRT, alltså fast roaming - har jag upplevt att prylar ibland "fastnar" på fel punkt.

Ska testa WDS lite mer

Det finns dessutom en ny variant på gång - Apup:

https://forum.openwrt.org/t/apup-an-alternative-for-wds-and-m...

(vill också påpeka ett fel i mitt inlägg ovan - Banana pi med wifi7 kan jämföras med TP-link BE805, inte BE800)

Permalänk
Medlem

802.11r gör att det går snabbare att koppla upp sig mot en ny nod.
Påverkar inte viljan att byta nod.
80211k och 802.11v är de som hjälper en klient att byta nod.
Det är alltid klienten som bestämmer när den skall byta, det enda en nod kan göra för att framtvinga ett byte är att kicka klienten och hoppas på att den kopplar upp sig mot en bättre.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag erkänner att jag inte är tillräckligt insatt i skillnaderna och vet att det finns flera olika varianter, har mest fastnat på "Mesh" eftersom jag använt det tidigare och tycker att det fungerade bra.

När jag testat 802.11r med OpenWRT, alltså fast roaming - har jag upplevt att prylar ibland "fastnar" på fel punkt.

Ska testa WDS lite mer

Det finns dessutom en ny variant på gång - Apup:

https://forum.openwrt.org/t/apup-an-alternative-for-wds-and-m...

”Mesh” är ju dock bara en text tillverkare sätter på kartongen. Vad som egentligen händer rent tekniskt kan nog vara både 802.11s och WDS/4-address, beroende på tillverkare och enskild produkt.

Klienters roaming är helt ortogonalt gentemot hur nätverkets noder är sammankopplade, det är också bara marknadsföringssnack under begreppet ”mesh”, exakt vad som händer tekniskt och hur det implementerats är sådant som ”standarden lämnar öppet för tillverkares innovation”. Med följd att man inte kan blanda olika fabrikat. I alla fall inte utanför EasyMesh, vilket vad jag förstår är ett ISP-hittepå tänkt att administreras över TR-069.

APuP verkar ju vara ett kul men svårtestat och väldigt ostandardiserat hack - likt WDS, som bara funkar mellan OpenWrt och OpenWrt, till skillnad från 802.11s som i teorin (men inte i praktiken) ska funka mellan fabrikat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

802.11r gör att det går snabbare att koppla upp sig mot en ny nod.
Påverkar inte viljan att byta nod.
80211k och 802.11v är de som hjälper en klient att byta nod.

Ah, du ser hur dåligt insatt jag är - tack

Jag tittade på några youtube videos där det förklarades vad man skulle göra för inställningar i OpenWRT och ställde in ungefär som honom.

Fast Roaming OpenWRT och Mesh OpenWRT

Skrivet av KAD:

”Mesh” är ju dock bara en text tillverkare sätter på kartongen. Vad som egentligen händer rent tekniskt kan nog vara både 802.11s och WDS/4-address, beroende på tillverkare och enskild produkt.

Klienters roaming är helt ortogonalt gentemot hur nätverkets noder är sammankopplade, det är också bara marknadsföringssnack under begreppet ”mesh”, exakt vad som händer tekniskt och hur det implementerats är sådant som ”standarden lämnar öppet för tillverkares innovation”. Med följd att man inte kan blanda olika fabrikat. I alla fall inte utanför EasyMesh, vilket vad jag förstår är ett ISP-hittepå tänkt att administreras över TR-069.

APuP verkar ju vara ett kul men svårtestat och väldigt ostandardiserat hack - likt WDS, som bara funkar mellan OpenWrt och OpenWrt, till skillnad från 802.11s som i teorin (men inte i praktiken) ska funka mellan fabrikat.

Ja, det är lite rörigt.

Jag kommer antagligen testa att sätta upp ett 802.11s nätverk nu när jag faktiskt har gott om klienter med 6GHz och "mesh point" som alternativ när man kollar upp med "iw list" i OpenWRT

Förutom Banana pi R4 då, så kunde jag inte hålla mig från att köpa "Acer Connect Vero W6m" nu när de säljs ut - ett av väldigt få alternativ med Wifi6E (6GHz), som går att installera OpenWRT på - dock endast med hjälp av en seriell koppling. (det är förövrigt en billigare och något enklare variant av Acer Predator W6) Ful som stryk men med bra hårdvara inuti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Förutom Banana pi R4 då, så kunde jag inte hålla mig från att köpa "Acer Connect Vero W6m" nu när de säljs ut - ett av väldigt få alternativ med Wifi6E (6GHz), som går att installera OpenWRT på - dock endast med hjälp av en seriell koppling. (det är förövrigt en billigare och något enklare variant av Acer Predator W6) Ful som stryk men med bra hårdvara inuti

Detta lät ju intressant att köra i väntan på wifi 7 i OpenWRT! Så då flashar man bara in den vanliga Acer Predator W6 image som finns på listan med supportade enheter?
https://firmware-selector.openwrt.org/?version=23.05.4&target...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Detta lät ju intressant att köra i väntan på wifi 7 i OpenWRT! Så då flashar man bara in den vanliga Acer Predator W6 image som finns på listan med supportade enheter?
https://firmware-selector.openwrt.org/?version=23.05.4&target...

Ja, den fungerar - jag kör senaste snapshot av Predator W6 OpenWRT på min med fungerande 6GHz

Det finns en koppling på moderkortet för att ansluta en seriell kabel så att man kan läsa in OpenWRT - men du måste alltså löda alternativt hålla en kabel med stift mot kontakterna på kortet för att få kontakt, det är alltså inte busenkelt.

Det krävs även att man läser på lite i OpenWRT forum i Predator W6 tråden (det finns en separat för Vero nu) eftersom Acer använder "fulmetoder" som att autouppdatera sin egen firmware när man är uppkopplad på nätet och lägger till nya spärrar som gör det svårare att flasha om till OpenWRT. Men alltså bara om man startar upp Acer firmware och kopplar sig mot nätet.

Bäst är faktiskt att koppla in en seriell kabel det första man gör och inte starta Acers programvara alls.

Permalänk
Medlem

Men jag vill ändå slå ett slag för Banana Pi R4 igen - där fungerar faktiskt Wifi7 redan idag med tri-band 320MHz på OpenWRT.

Tillverkaren har även gjort det mer eller mindre omöjligt att förstöra routern genom felaktig flash eller liknande och samarbetar med OpenWRT i utvecklingen

Permalänk
Medlem

Och under natten las det till stöd för ath12k i OpenWRT snapshot.

Det innebär i praktiken stöd för Qualcomms wifi7 kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Men jag vill ändå slå ett slag för Banana Pi R4 igen - där fungerar faktiskt Wifi7 redan idag med tri-band 320MHz på OpenWRT.

Fortfarande den fulkinesiska forken av MTKs SDK väl? Folk tycks inte imponerade av stabiliteten och kompatibiliteten.

SinoVoips BE14-kort fick ju sin firmware släppt idag och finns vad jag kan se inte i OpenWrt än.

Eller har du redan hunnit testa ath12k-kortet WCN785x som kom in för fyra dagar sedan? Lite viktigt att ange vilket Wi-Fi-kort det gäller oavsett, eftersom BPi-R4 inte har Wi-Fi i sig självt.

Permalänk
Medlem

Det har patchats flitigt från mediateks feed av användare i OpenWRT forum, framförallt denna har jag testat (och använder just nu):

https://github.com/danpawlik/openwrt-builder/releases

Det kommer mycket från olika håll, min fungerar bra och samma filer finns snart i OpenWRT snapshot.

Men jo, jag har även testat mitt Qualcomm wifi7 kort med ath12k - dock inte i på Banana pi, eftersom jag börjat använda den som central router med deras Wifi7 kort nu.

Ath12k fungerade "knaggligt" första dagen, men verkar nu rulla på
......................................................

Även om det inte är rätt tråd egentligen är det väl ändå här vi kan nämna att OpenWRT One nu också finns ute till försäljning

https://forum.openwrt.org/t/openwrt-one-celebrating-20-years-...

https://www.aliexpress.com/item/1005007795557607.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Fortfarande den fulkinesiska forken av MTKs SDK väl? Folk tycks inte imponerade av stabiliteten och kompatibiliteten.

Finns väl hyfsat stöd i OpenWrt master nu om jag tolkat forumtråden på OpenWrt-forumet rätt? Är ju definitivt officiella OpenWrt-byggen som är slutmålet i alla fall.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Finns väl hyfsat stöd i OpenWrt master nu om jag tolkat forumtråden på OpenWrt-forumet rätt? Är ju definitivt officiella OpenWrt-byggen som är slutmålet i alla fall.

Firmware plockades in i OpenWrt main/master från OpenWrt mt76-repot för 17 timmar sedan. Om man tittat på tråden så verkar det vara en del kvar innan main/master-snapshots fungerar utan handpåläggning.

Jag kanske är tjurig, men jag tycker inte att man ska hävda att man kör OprnWrt om man inte kan hänvisa till en existerande git-hash i OpenWrt-repot.

Ska man köpa de här produkterna ska man alltså veta att det fortfarande är ett ordentligt projekt, både att sätta ihop hårdvaran och att installera fungerande och vältestad mjukvara som är från pålitlig källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Firmware plockades in i OpenWrt main/master från OpenWrt mt76-repot för 17 timmar sedan. Om man tittat på tråden så verkar det vara en del kvar innan main/master-snapshots fungerar utan handpåläggning.

Jag kanske är tjurig, men jag tycker inte att man ska hävda att man kör OprnWrt om man inte kan hänvisa till en existerande git-hash i OpenWrt-repot.

Ska man köpa de här produkterna ska man alltså veta att det fortfarande är ett ordentligt projekt, både att sätta ihop hårdvaran och att installera fungerande och vältestad mjukvara som är från pålitlig källa.

Det där rör de som absolut vill köra WiFi i samma låda av någon anledning. Tycker personligen den är mer intressant som en trådad router än som en allt-i-ett. För det är den hyfsat välfungerande redan som jag förstår det. Mjukvaran är ju dock definitivt inte välpolerad ännu, det håller jag med om.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jadå, jag håller med - de som testar builds innan de ens blir snapshot är ju lite nördiga som mig och vill testa funktionerna först av alla - men man kan inte förvänta sig att någonting fungerar som det ska.

Dock är det väldigt lätt att testa på Banana Pi, framförallt på micro-sd (och även på andra apparater som använder det) - jag har ett 20-tal micro-sd kort nu och det blir enkelt att märka upp dem med fungerande builds och olika inställningar.

Slutar någonting att fungera går det snabbt att formatera kortet och börja om från början - det är betydligt värre på routers utan den möjligheten. Senast idag lyckades jag tappa kontakten helt med alla nätverksportar på Vero W6m (som jag nämt ovan) och blev tvungen att koppla in serie-kabeln för att rädda den.

Nu kör jag snapshot från OpenWRT på Banana pi igen och den har fortfarande inte alla patchar som gör att den fungerar lika bra som den andra jag testat - ännu

Det här är verkligen "work in progress" just nu och de som vill ha en stabil lösning ska definitivt vänta - med det sagt så fungerar det mesta ändå väldigt bra Några funktioner saknas fortfarande.

Skrivet av blunden:

Det där rör de som absolut vill köra WiFi i samma låda av någon anledning. Tycker personligen den är mer intressant som en trådad router än som en allt-i-ett. För det är den hyfsat välfungerande redan som jag förstår det. Mjukvaran är ju dock definitivt inte välpolerad ännu, det håller jag med om.

Ser absolut poängen med att göra det och jag har snarare varit inne på att köpa flera Banana pi för att ha både som router och som Mesh/AP.

Nu har jag några andra lösningar jag testar också men för en Wifi7 Triband Mesh-nod med 10Gb möjlighet får man betala en hel del om man köper en märkesrouter - då är denna billig och man kan köpa endast de delar man vill ha. Och så får man ju en "färdig-flashad" OpenWRT router också

Men ja - det är mycket mer manuellt arbete som kräver en hel del kunskaper (mer än vad jag trodde) än de flesta orkar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Ser absolut poängen med att göra det och jag har snarare varit inne på att köpa flera Banana pi för att ha både som router och som Mesh/AP.

Nu har jag några andra lösningar jag testar också men för en Wifi7 Triband Mesh-nod med 10Gb möjlighet får man betala en hel del om man köper en märkesrouter - då är denna billig och man kan köpa endast de delar man vill ha. Och så får man ju en "färdig-flashad" OpenWRT router också

Men ja - det är mycket mer manuellt arbete som kräver en hel del kunskaper (mer än vad jag trodde) än de flesta orkar med.

Visst är det kul om man får det att fungera bra med WiFi också, men man ska veta vad man ger sig in på och sannolikheten att det aldrig blir riktigt bra i de flesta fall. Nu kanske dessa har ett WiFi-kort som är mer anpassat att använda som AP dock, så chansen att lyckas är förhoppningsvis högre. Jag följer fortfarande tråden för att se hur projektet fortskrider. Funderade faktiskt ett tag på att köpa en för att se om jag lyckades porta VyOS till den. Tänkte att det kunde vara kul med något ytterligare alternativ än enbart OpenWrt. Inget ont om OpenWrt, men denna hårdvara + VyOS vore en intressant kombination.

Ja, tillverkarna har verkligen tagit i från tårna prismässigt när det gäller WiFi 7 mesh-system.

Rent generellt var syftet med inlägget du citerade dock mest att tydliggöra att dessa är väldigt intressanta även utan WiFi, så statusen för just den delen är inte nödvändigtvis så viktig när det gäller att bedömma OpenWrt-stödet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nu kanske dessa har ett WiFi-kort som är mer anpassat att använda som AP dock, så chansen att lyckas är förhoppningsvis högre.

Ja, jag har lärt mig det nu under resans gång att detta kort är i en annan klass. När jag tidigare jämförde med TP-Link BE805 var det för att hårdvaran inuti är densamma, Mediatek Filogic 830 med MT7996 för Wifi7 (TP-link BE800 har förövrigt Qualcomm)

Mitt Qualcomm Wifi7 M.2 kort - är bra, men det märks ändå att det är tillverkat för att vara mottagare - inte sändare.

Qualcomms Wifi7 sändarkort finns och har numera även stöd i OpenWRT - men är i en helt annan pris och storleksklass.

Skrivet av blunden:

Tänkte att det kunde vara kul med något ytterligare alternativ än enbart OpenWrt.

Inledningsvis testade jag några olika os på den, alltså vanliga linux som debian mm, men utan webgui då. Men ja - det skulle vara roligt med alternativa router OS Har ju tittat och testat flera olika Mesh-projekt nu när jag insåg hur krångligt det är att få det att fungera bra på OpenWRT Både sådana som egentligen bara packar ihop ett OpenWRT mesh-paket, men även dom som gjort ett eget OS som bygger på OpenWRT. Gluon OpenWisp och Libremesh är några (dock inget stöd för Banana pi R4 ännu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Nu kör jag snapshot från OpenWRT på Banana pi igen och den har fortfarande inte alla patchar som gör att den fungerar lika bra som den andra jag testat - ännu

blogic mergade ett gäng grejer för WiFi 7 i OpenWrt igår och nbd lade till bättre standardvärden för 6 GHz (det ska ju användas inomhus). Jag gissar att OpenWrt master/main snapshots därmed börjar närma sig ett tillstånd där BE14-kortet på BPi-R4 kan vara värt att testa med WiFi 7-klienter.

Därmed tycks det börja luta åt att jag hade fel när jag trodde att WiFi 7 inte skulle hinna in i nästa stabila OpenWrt. Det är jag inte ledsen över. Realtek har nått kernel 6.6 nu också, så 24.10-RC kommer antagligen dyka upp rätt snart, allt som nämnts som blockerande tycks nu vara på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag gissar att OpenWrt master/main snapshots därmed börjar närma sig ett tillstånd där BE14-kortet på BPi-R4 kan vara värt att testa med WiFi 7-klienter.

Ja, jag har själv avvaktat med att göra några hastighetstester eftersom alla saker ännu inte fungerar fullt ut, men nu är det nära

En relaterad fråga - det är väl "tillåtet" med 6GHz 320MHz i Sverige ? Anledningen till frågan är att vissa användare av BE-14 rapporterar att de får 320MHz att fungera och andra inte beroende på var de bor. När jag testar samma förutsättningar fungerar kortet vid 160MHz, men med 320MHz ändrar kortet status till "disabled"

Men det är förhoppningsvis bara lite "omoget" ännu.

Tänkte testa med Qualcomm kortet QCNCM865 som klient.
(som rapporterar att det klarar av frekvenser över 7GHz när man tittar med "iw list" i OpenWRT )

Förövrigt tror jag äntligen att jag fått koll på rätt inställningar för 802.11s - Tidigare har jag antagligen haft fel inställningar för br-lan på värd-noden på nätverket och då har det bara fungerat i några minuter innan allting blir överbelastat och slår ut både klienter, värdar och tom en switch

"Spanning Tree Protocol" är kanske någonting självklart att ställa in för andra för jag tror inte jag sett det i någon guide om 802.11s .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

En relaterad fråga - det är väl "tillåtet" med 6GHz 320MHz i Sverige?

Ja, men vi har om jag minns rätt enbart 480 MHz spektrum totalt att spela på inom EU på 6 GHz (medan USA har 1200 MHz), så i praktiken är det inte rimligt att köra 320 MHz kanelbredd om man inte är helt ensam på 6 GHz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, men vi har om jag minns rätt enbart 480 MHz spektrum totalt att spela på inom EU på 6 GHz (medan USA har 1200 MHz), så i praktiken är det inte rimligt att köra 320 MHz kanelbredd om man inte är helt ensam på 6 GHz.

OK, tackar i nuläget är jag mest intresserad av att få saker att fungera - hur jag kommer använda dem är en senare fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Har fortfarande problem med att få 320MHz att fungera på Wifi7 kortet med Banana pi R4 - har trott att det beror på att de fortfarande lägger till patchar mm och har avvaktat - men jag börjar tvivla.

Igår la en av utvecklarna till mer info om BPi R4 hos OpenWRT och där finns det bla finns lite info om att få 6GHz och 320MHz att fungera. Där länkas det även till en wikipedia sida med info om frekvenser runt om i världen.

Jag får intrycket att 320MHz inte fungerar överhuvudtaget inom EU ?

Det är ju numera inte så enkelt som att bara ändra landskoden i inställningarna heller.

Men jag har faktiskt fått 320MHz att fungera på en av mina accesspunkter - Nanopi R5S med Qualcomm 7850 M.2 kort (Ath12K) och en ny laptop jag har med ett likadant Wifi7 kort (Ubuntu 24.10)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Har fortfarande problem med att få 320MHz att fungera på Wifi7 kortet med Banana pi R4 - har trott att det beror på att de fortfarande lägger till patchar mm och har avvaktat - men jag börjar tvivla.

Igår la en av utvecklarna till mer info om BPi R4 hos OpenWRT och där finns det bla finns lite info om att få 6GHz och 320MHz att fungera. Där länkas det även till en wikipedia sida med info om frekvenser runt om i världen.

Jag får intrycket att 320MHz inte fungerar överhuvudtaget inom EU ?

Det är ju numera inte så enkelt som att bara ändra landskoden i inställningarna heller.

Men jag har faktiskt fått 320MHz att fungera på en av mina accesspunkter - Nanopi R5S med Qualcomm 7850 M.2 kort (Ath12K) och en ny laptop jag har med ett likadant Wifi7 kort (Ubuntu 24.10)

Jodå vi har en 320MHz kanal. Antingen kanal 31 eller 63. Då dessa överlappar får man välja vilken man använder.
Har man mer än en AP så blir det ingen nytta med 320MHz så för de flesta som vill ha det så går det inte.
Vi har 3 160MHz kanaler så lite bättre men än så länge är 6GHz en stor besvikelse i Europa.

European Telecommunications Standards Institute (ETSI) har inte med 320MHz i ETSI EN 303 687 som är den standard som gäller för Europa. Så 320MHz fungerar men del AP kan ha spärrat det p.g.a. av att det saknas i standard beskrivningen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Jodå vi har en 320MHz kanal. Antingen kanal 31 eller 63. Då dessa överlappar får man välja vilken man använder.
Har man mer än en AP så blir det ingen nytta med 320MHz så för de flesta som vill ha det så går det inte.
Vi har 3 160MHz kanaler så lite bättre men än så länge är 6GHz en stor besvikelse i Europa.

European Telecommunications Standards Institute (ETSI) har inte med 320MHz i ETSI EN 303 687 som den standard som gäller för Europa. Så 320MHz fungerar men del AP kan ha spärrat det p.g.a. av att det saknas i standard beskrivningen.

OK, så det kan bero på att jag haft fel kanal och/eller att jag haft en annan AP med 320MHz igång ?

Jag stängde av den andra AP:n och ställde in Banana pi på samma kanal som den andra använde, men jag kan fortfarande inte se Banana pi 320MHz när jag skannar - får fortsätta felsöka, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

OK, så det kan bero på att jag haft fel kanal och/eller att jag haft en annan AP med 320MHz igång ?

Jag stängde av den andra AP:n och ställde in Banana pi på samma kanal som den andra använde, men jag kan fortfarande inte se Banana pi 320MHz när jag skannar - får fortsätta felsöka, tack

Från AP sidan spelar det ju egentligen ingen roll om man kör en på 31 och en på 63 eller bägge på samma.
Sedan att det fungerar väldigt dåligt är ju en annan femma (bägge på samma kommer att fungera bättre).
Det kan ju finnas något i AP som kollar kvaliteten på signalen och lägger ned om den är för dålig, men då borde det komma upp nåt felmeddelande någonstans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Antingen kanal 31 eller 63.

I OpenWRT:s webgränsnitt Luci finns varken 31 eller 63 att ställa in när man har BE (Wifi7) läge, men jag redigerade /etc/config/wireless för att tvinga fram kanalerna. Efter en omstart kan jag tyvärr inte se AP:n på någon av dem, men ställer jag in 160MHz fungerar det fint.

Det inte viktigt och det kan vara en patch eller två som fortfarande saknas.

Skrivet av Prelatur:

Så 320MHz fungerar men del AP kan ha spärrat det p.g.a. av att det saknas i standard beskrivningen.

Kan helt enkelt vara en miss från OpenWRT:s utvecklare.

Permalänk

Någon som har testat om mainline linux på den? Vad funkar? Vad funkar inte? Jag har varit riktigt sugen på en ett bra tag nu men vågar varken köra med en kina-byggd image eller någon av en solo-dev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

European Telecommunications Standards Institute (ETSI) har inte med 320MHz i ETSI EN 303 687 som är den standard som gäller för Europa. Så 320MHz fungerar men del AP kan ha spärrat det p.g.a. av att det saknas i standard beskrivningen.

Det kommer inte fungera i OpenWrt eller Linux, eftersom regdb säger så här:

# SE as part of EU/CEPT accepted decisions 2005/513/EC (5GHz RLAN, EN 301 893) # and 2006/771/EC (amended by 2008/432/EC, Short-Range Devices, EN 300 440) # EU decision 2005/513/EC: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:020... # EU decision 2006/771/EC: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:020... # EU decision 2021/1067/EC: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX... # Harmonized CEPT countries (July 2019): https://www.ecodocdb.dk/download/25c41779-cd6e/Rec7003e.pdf # SE: https://pts.se/globalassets/startpage/dokument/legala-dokumen... country SE: DFS-ETSI (2400 - 2483.5 @ 40), (100 mW) (5150 - 5250 @ 80), (200 mW), NO-OUTDOOR, AUTO-BW, wmmrule=ETSI (5250 - 5350 @ 80), (100 mW), NO-OUTDOOR, DFS, AUTO-BW, wmmrule=ETSI (5470 - 5725 @ 160), (500 mW), DFS, wmmrule=ETSI # short range devices (ETSI EN 300 440-1) (5725 - 5875 @ 80), (25 mW) # 6 GHz band (5945 - 6425 @ 160), (23), NO-OUTDOOR, wmmrule=ETSI # 60 GHz band channels 1-4 (ETSI EN 302 567) (57000 - 66000 @ 2160), (40)

Jag orkar inte ta fram juridisk grund för påståendet, men så vitt jag minns är ETSIs standarder att betrakta som lag i Sverige, så att använda 320 MHz är antagligen inte OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostsamling:

Någon som har testat om mainline linux på den? Vad funkar? Vad funkar inte? Jag har varit riktigt sugen på en ett bra tag nu men vågar varken köra med en kina-byggd image eller någon av en solo-dev.

Vet du om det överhuvudtaget existerar ? Jag har sett det till Rockchip och det finns tydligen till tidigare modeller från Banana pi - men jag har inte sett någonting om BPi-R4

Skrivet av KAD:

Det kommer inte fungera i OpenWrt eller Linux.

OK, då gör jag alltså inte någonting fel och kan sluta testa nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag orkar inte ta fram juridisk grund för påståendet, men så vitt jag minns är ETSIs standarder att betrakta som lag i Sverige, så att använda 320 MHz är antagligen inte OK.

Ber om ursäkt om jag återkommer till samma fråga, men nu även efter uppdateringar till senaste snapshot på dessa Openwrt enheter fungerar det på samma sätt - en (Nano Pi med Qualcomm M.2 wifi7 kort) kan sända 320MHz, 6GHz i läget BE (Wifi7) men den andra (Banana Pi R4) kan det inte.

Nu såg jag skillnaden när man kör "iw reg get" på enheterna:

(Banana Pi R4)

(Nano Pi med Qualcomm)

Jag har flera nätverkskort i Nano Pi datorn, men Qualcomm kortet är alltså "self-managed" och kan sända i 320MHz.

Jag har ingen aning om vad det innebär, men det verkar vara därför det fungerar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

även efter uppdateringar till senaste snapshot på dessa Openwrt enheter fungerar det på samma sätt
[…]
Jag har flera nätverkskort i Nano Pi datorn, men Qualcomm kortet är alltså "self-managed" och kan sända i 320MHz.

Jag har ingen aning om vad det innebär, men det verkar vara därför det fungerar ?

Jag visste inte heller, så jag surfade lite… regulatory.h beskriver bittarna som beskriver hur en Linux-driver beter sig, vilket i det här fallet beror på hur firmware som kör på kortet beter sig.

Self-managed skiter i kärnans regdb och landsval och kör efter eget tycke. Vilket skiljer sig mellan dina olika kort.

Intels location-aware-regulatory verkar vara det mest diskuterade exemplet på detta. Jag killgissar att konceptet är mest använt på kort avsett att vara STA, inte AP, och att man då låter firmware titta på AP:ns beacon och AP:n får stå för juridiken (vilket är juridiskt tveksamt). I det här driver/firmware-fallet har man kanske varit pragmatisk och ansluter till allt (inkl 320 MHz) som AP:n erbjuder om det skulle bli lagligt i framtiden. Många Linux-system kommer ju aldrig uppdateras, så det där kan tänkas vara ett försök att vara framåtkompatibel.

Knäckfrågan är väl om 320 MHz AP är lagligt eller inte i EU och Sverige.

I så fall, är Linux nu aktuella wireless-regdb bara dåligt uppdaterad? I så fall borde så klart någon ta tag i att hitta juridisk grund och skicka in en patch.

Jag ägnade en timme åt PTS dokument, ETSIs beskrivningar av sina dokument och EU-förordningar, men hittar inte i gyttret.

* @REGULATORY_WIPHY_SELF_MANAGED: for devices that employ wiphy-specific * regdom management. These devices will ignore all regdom changes not * originating from their own wiphy. * A self-managed wiphys only employs regulatory information obtained from * the FW and driver and does not use other cfg80211 sources like * beacon-hints, country-code IEs and hints from other devices on the same * system. Conversely, a self-managed wiphy does not share its regulatory * hints with other devices in the system. If a system contains several * devices, one or more of which are self-managed, there might be * contradictory regulatory settings between them. Usage of flag is * generally discouraged. Only use it if the FW/driver is incompatible * with non-locally originated hints. * This flag is incompatible with the flags: %REGULATORY_CUSTOM_REG, * %REGULATORY_STRICT_REG, %REGULATORY_COUNTRY_IE_FOLLOW_POWER, * %REGULATORY_COUNTRY_IE_IGNORE and %REGULATORY_DISABLE_BEACON_HINTS. * Mixing any of the above flags with this flag will result in a failure * to register the wiphy. This flag implies * %REGULATORY_DISABLE_BEACON_HINTS and %REGULATORY_COUNTRY_IE_IGNORE

Edit: Du kan ju kolla efter tillverkarens dokumentation om CE-märkning. Det är ju inte säkert att kortet ens är avsett att säljas i EU. Och om det är det så är det väk inte säkert att en taiwanesisk ingenjör fått juridiken rätt. Vem som helst kan ju sätta CE på vad som helst och intyga att det är rätt gjort. Även om tillverkare anlitar ett externt testinstitut är det inte säkert att testerna körs med slutgiltig driver/firmware — så är det där jag jobbar.