Rekar inför ny dator 2025
Hej!
Rekar lite inför ett nytt datorköp nästa år. 4090 är bara en placeholder - det kommer antingen bli 5090 eller 5080, lite beroende på hur specs och priset ser ut. Sen får vi väl se om det hinner komma andra saker man bör byta ut tills början på nästa år, men det här bygget är väl på ett ungefär det jag är sugen på.
Känslan jag letar efter är ett SOLID high end-bygge med beprövade komponenter av kända tillverkare. Jag behöver inte minmaxa varenda liten fps, utan ni vet... stabila tillförlitliga val på alla komponenter, det är vad jag vill uppnå.
Har lite frågor dock:
- Vad tycker vi om H9 Flow? Det ska vad jag förstår vara få liknande chassin med lika bra luftflöde, men jag läste något om att det har svårt att få plats med en AIO-kylare högst upp. Nån som har mer info? Annars är Lian Li O11D EVO RGB ett alternativ, men jag älskar inte den svarta pelaren i hörnet mellan glaspanelerna. Lian Li Vision är ju en uppgraderad version men då blir det glastak och sämre luftflöde. Så det står nog mellan dessa två såvida ingen kommer med nåt ännu bättre alternativ (får inte vara djupare än dessa två dock, det är redan gränsfall för min del). NZXT H6 Flow är en mindre variant som jag också gillar, men vad jag förstår går det inte att jämföra luftflödet pga storleksskillnaden.
- Vad ska man köra för chassifläktar? Vill ha RGB och så bra kombo av prestanda och ljudnivå som möjligt. Det blir ju 3x120mm överallt så vad anses som de bästa RGB-fläktarna just nu? Om man tar ganska stor hänsyn till ljudnivå dvs.
- Hur ska bästa fläktkonfigurationen se ut? 3x intag på sidan och botten, 3x utblås på toppen (via AIO) och 1x utblås på baksidan? Är det the way to go? Blir det övertryck då? Kan som ni märker inte detta.
- Det behövs tydligen en PWM-hubb/splitter; ingår det om man köper chassifläktar eller ska det köpas separat? Vilken behöver jag i så fall?
- Behöver jag något annat tillbehör jag kan ha missat?
- Ser det bra ut i övrigt? OBS: Jag vet att man kan spara pengar genom att välja billigare minnen, en annan AIO, andra SSDs osv. Men jag vill köra stabila beprövade modeller. Så snälla lägg inte så stor vikt vid specifika modeller. Det enda är väl moderkortet, där finns det rejält billigare varianter, men där är det en liten estetisk fråga också. Samt att jag gillar ASUS - jag känner till deras garantiproblematik, men alla tillverkare har haft liknande debaclen.
Med det sagt: Jag tycker fortfarande att det är svindyrt, tro inget annat. Men det finns få saker jag lägger pengar på, och detta ska användas varje dag och hålla i ett antal år, så då känner jag att det får kosta lite.
Tack på förhand!
https://www.inet.se/datorbygge/b1573778/ny-datamaskin-2025