Android: Föra över kontakter till ny mobil

Permalänk

Android: Föra över kontakter till ny mobil

Sambon ska byta jobbmobil och få en ny med nytt nummer, nu söker vi hur man kan föra över kontakterna från den gamla mobilen till den nya på ett smidigt sätt?

Det hade vart enklare om sambon fått behålla samma simkort, men det går inte.
Det är två Android mobiler det gäller.

Permalänk
Medlem

Kontakter synkas till Google kontot om man inte aktivt valt bort det, aktivera isåfall i inställningarna.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Google/samsung/Apple-konto löser det jätteenkelt.
Annars exporterar ni bara kontakterna från telefonappen

Permalänk
Skrivet av Sweckid:

Kontakter synkas till Google kontot om man inte aktivt valt bort det, aktivera isåfall i inställningarna.

Skrivet av tcntad:

Google/samsung/Apple-konto löser det jätteenkelt.
Annars exporterar ni bara kontakterna från telefonappen

Om det är olika google konton på mobilerna, hur gör man då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Om det är olika google konton på mobilerna, hur gör man då?

Exportera kontakterna till en fil. Men lättast är ju att bara använda samma konto.

https://support.google.com/contacts/answer/7199294

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Exportera kontakterna till en fil. Men lättast är ju att bara använda samma konto.

https://support.google.com/contacts/answer/7199294

Det är olika konton på mobilerna, så ej samma.
Den filen som exporteras vart hamnar den? Jag kunde inte läsa mig till något om det via länken.

Permalänk
Medlem

Här kan du exportera. Ikonen till höger vid skrivaren.
https://contacts.google.com/

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Här kan du exportera. Ikonen till höger vid skrivaren.
https://contacts.google.com/

???

Hur hjälper det när det är två arbetsmobiler med olika konton på varje?
Mobilerna följer bilarna inte personerna, därför jag undrade vart den exporterade filen hamnade.

Sambon kommer få den andra jobbmobilen innan simkortet kommit till den.
I nuläget funderar vi på att ladda ner alla kontakter till simkortet i den gamla mobilen, flytta simkortet till den nya mobilen importera alla kontakter till mobilen.
Dock lite omständigt så det va därför jag var nyfiken om det fanns en enklare väg. Kan förstå att om man har samma google konto är det smidigt, dock funkar inte den lösningen här.

Permalänk
Medlem

???

Mobilerna följer bilarna inte personerna, därför jag undrade vart den exporterade filen hamnade.

I nuläget funderar vi på att ladda ner alla kontakter till simkortet i den gamla mobilen, flytta simkortet till den nya mobilen importera alla kontakter till mobilen.
Dock lite omständigt så det va därför jag var nyfiken om det fanns en enklare väg. Kan förstå att om man har samma google konto är det smidigt, dock funkar inte den lösningen här.

Filen hamnar där du sparar den.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

???

Du gör det via adressen t.ex. vid datorn, loggar in först på kontot därifrån kontakterna ska sparas och väljer att exportera kontakterna till en fil, byter konto, väljer att importera kontakterna från en fil.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

När man exporterar kontakter till vcf-fil i kontakt-appen på en Android så hamnar detta som standard i /downloads.

Så när detta är gjort behöver du överföra denna fil via filhanterare eller "Nearby Share" i Android till den nya telefonen, detta gör du genom att öppna den filhanterare som finns på enheten, exempelvis "Filer" eller "Google Files" och bläddra till /downloads och där långtrycker på den exporterade vcf-filen, välj dela och sedan valfri metod.

På mottagande enhet går du bara in i kontakt-appen efter mottagande av filen och väljer att importera kontakter och pekar till vcf-filen vart den nu hamnade, beroende på överföringsmetod du valde.

P.s. du kan även använda Pairdrop (Apple Airdrop-klon) för att skicka vcf-filen mellan enheterna om de är uppkopplade mot samma wifi-nät, här har du en instans för detta -> https://dela.rhz.se

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

När man exporterar kontakter till vcf-fil i kontakt-appen på en Android så hamnar detta som standard i /downloads.

Så när detta är gjort behöver du överföra denna fil via filhanterare eller "Nearby Share" i Android till den nya telefonen, detta gör du genom att öppna den filhanterare som finns på enheten, exempelvis "Filer" eller "Google Files" och bläddra till /downloads och där långtrycker på den exporterade vcf-filen, välj dela och sedan valfri metod.

På mottagande enhet går du bara in i kontakt-appen efter mottagande av filen och väljer att importera kontakter och pekar till vcf-filen vart den nu hamnade, beroende på överföringsmetod du valde.

P.s. du kan även använda Pairdrop (Apple Airdrop-klon) för att skicka vcf-filen mellan enheterna om de är uppkopplade mot samma wifi-nät, här har du en instans för detta -> https://dela.rhz.se

Så det finns "airdrop" fast det heter pairdrop me android, se där. Det ska vi definitivt kolla upp. Tack för hjälpen, har jag lärt mig något nytt idag.

Permalänk
Medlem

Så det finns "airdrop" fast det heter pairdrop me android, se där. Det ska vi definitivt kolla upp. Tack för hjälpen, har jag lärt mig något nytt idag.

Finns också inbyggt i Android och heter Quick Share på engelska, snabbdelning på svenska. Då behöver du inte installera någon app från Play Store

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Finns också inbyggt i Android och heter Quick Share på engelska, snabbdelning på svenska. Då behöver du inte installera någon app från Play Store

Får tipsa om det, den nya mobilen har fortfarande inte kommit.