Telenor moderniserar & kräver en wifi koppling till tv-hubb

Permalänk

Telenor moderniserar & kräver en wifi koppling till tv-hubb

Nu ska idioterna på Telenor modernisera sin utrustning, ut åker sladddriven tv-box
in kommer en modern skithubb, som kräver trådlös router med wifi skriver dom
i brevet som ni antagligen också fick i brevlådan idag?

Technicolor TG799vac Xtream är alltså en router jag äger & fick från bredbandsbolaget tror jag
och i nuläget går min telenor TV uppkoppling igenom detta iaf.

Det framgår inte om jag måste skaffa Wifi om jag inte har det för att få hubben att funka?.
för det är väl ingenting som tvhubben ordar själv bara genom att ha routern påslagen i samma rum?

Jag har även bredband från Telenor med nätverkskabel ansluten till Technicolor TG799vac Xtream & jag tänker inte riva upp den efter såhär många år bara för att kunna skapa en wifi med password åt alla mina tjänster?,
eller kan man köra med sladd på telenor bredband och trådlöst på tv hubben?

Jag vet inte hur man gör och jag vill inte lära mig skapa wifi iaf, för jag har viktigare saker i livet att uträtta just nu än att lära mig skaffa en wifi tjänst och jag har aldrig signat upp på det samhällskontraktet att det skulle vara obligatorisk del av ett hushåll

Jag kommers som straff hellre avsäga mig Telenor abonnemanget ifall jag blir provocerad nog det
beror på vad ni har att meddela om mina möjligheter att läsa detta utan tidkrävande krångel

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Samma som här? https://www.sweclockers.com/forum/trad/1724876-telenor-fiber-...

Vad är "skaffa en wifitjänst"?
Hubben verkar kräva trådlös anslutning så det är ju bara aktivera/lösenordsskydda ett sånt nät och ansluta till det på din hubb.
Om du aldrig rört den delen så bör det redan vara lösenordsskyddat och påslaget, logga in på routern eller se undersidan av den.

Permalänk
Medlem

Att dom inte har rj45-kabel på tv-hubben är ju fruktansvärt dåligt eftersom det riskerar att bli dålig mottagning. Det går väl lika bra att använda appen på TV:n, men troligtvis inte på din tjocktv.

Däremot är det så att de flesta överger multicast och går över till unicast där du streamar via nätet (app) istället för separat via routern och TV-box.

Men som sagt wifi finns i routern, kolla bara undersidan så ser du namnet på nätverket och lösenordet till wifi samt inloggningsuppgifter till admingränssnitten. Du borde ju koppla mobilen via wifi när du är hemma oavsett.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Verkligen en total miss med utan fast anslutning. Bara att njuta av ryckig bild när grannarna sätter igång eller kidsen laddar ner Steam-uppdateringar.

Permalänk
Medlem

@maDa precis. Har testat lite trådlös streaming och det funkar ganska bra men kabel är verkligen överlägset om man ska köra streaming. Stackars de personer som bor i stora komplex (hyresrätt, BRF) där det finns massvis med trådlösa nät till förbannelse som stör det ena och det andra.

Permalänk
Medlem

Tv-hubben är fortfarande en brandad chromecast. Det finns väl en nätadapter till vanliga chromecast som har nätverksuttag. Testa använda en sådan på tv-hubben. Borde fungera.

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Däremot är det så att de flesta överger multicast och går över till unicast där du streamar via nätet (app) istället för separat via routern och TV-box.

viasat alente
com hem
tele 2
boxer

Dess leverantörer har väl inte valt att gå Telenors väg? och om man ska skaffa sig ett sådant paket
kanske man ska fråga dom om deras närmaste framtidsplaner att inte följa tele2

Efter att ha läst den här tråden
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1724876-telenor-fiber-...
så inser jag ju att det bara kan bli problem och att det är bättre att byta tv-tjänst till en box nu innan dom
släcker det gamla 16 december

Skrivet av gothenburg:

Men som sagt wifi finns i routern, kolla bara undersidan så ser du namnet på nätverket och lösenordet till wifi samt inloggningsuppgifter till admingränssnitten. Du borde ju koppla mobilen via wifi när du är hemma oavsett.

Jag hittade krypterningsnyckeln nu under routern tack för det, jag ser dock ingen anledning att koppla telefonen till det då jag knappt använder telefonen till att surfa nått eller titta på webb tv som kunderna Telenor just nu ställer sig in hos

Så i princip menar du att allt man behöver göra är koppla in hubben i tv'n bara och på tv'n kommer den sedan be om ett wifi password 1 gång! och sedan vara uppkopplad så länge routern är på?

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Tv-hubben är fortfarande en brandad chromecast. Det finns väl en nätadapter till vanliga chromecast som har nätverksuttag. Testa använda en sådan på tv-hubben. Borde fungera.

Fungera som i vad kommer den att göra för skillnad?

Chrome är en webbläsare, cast vet jag inte vad det är, hur ser en nätadapter ut? var ska den kopplas in? ska den in i tv?

Jag har som princip att inte köpa nånting extra för telenors skull, men om denna nätadapter är billig så kanske

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@maDa precis. Har testat lite trådlös streaming och det funkar ganska bra men kabel är verkligen överlägset om man ska köra streaming. Stackars de personer som bor i stora komplex (hyresrätt, BRF) där det finns massvis med trådlösa nät till förbannelse som stör det ena och det andra.

I lägenhet då? stör inte grannars wifi där lika mycket?

Streaming är väl vad vi får i tv'n nu indirekt om man stannar kvar på telenor

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Samma som här? https://www.sweclockers.com/forum/trad/1724876-telenor-fiber-...

Vad är "skaffa en wifitjänst"?
Hubben verkar kräva trådlös anslutning så det är ju bara aktivera/lösenordsskydda ett sånt nät och ansluta till det på din hubb.
Om du aldrig rört den delen så bör det redan vara lösenordsskyddat och påslaget, logga in på routern eller se undersidan av den.

Logga in på routern vare länge sedan, en gammal kunskap som gått förlorad, men jag har tittat på undersidan som sagt

Jag trodde man behövde "sätta upp" en wifitjänst åtm, det är nog att sätta upp till mobil som är svårast inser jag

Tack för länken till klagomuren, om folk kommer klaga på laggande tv-bild kommer väl Telenor att måsta backa & göra
nånting va?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DennisOlof:

Har 19LGH runt mig men ser bara se 6 närmsta iaf:p nåja, de är bad som visas iaf men självklart finns fler.

Mitt wifi går knappt utanför min lägenhet då den är riktad mer utåt gatan (monterad på vägg) hehe

Skrivet av Kloppstock:

Logga in på routern vare länge sedan, en gammal kunskap som gått förlorad, men jag har tittat på undersidan som sagt

Jag trodde man behövde "sätta upp" en wifitjänst åtm, det är nog att sätta upp till mobil som är svårast inser jag

Tack för länken till klagomuren, om folk kommer klaga på laggande tv-bild kommer väl Telenor att måsta backa & göra
nånting va?

Streaming kräver inte så mycket faktiskt så tror problemen blir då. Vad Telenor kommer göra/inte göra återstår att se:)
Vi har hittills grundutbud i vår Brf genom koax

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Fungera som i vad kommer den att göra för skillnad?

Chrome är en webbläsare, cast vet jag inte vad det är, hur ser en nätadapter ut? var ska den kopplas in? ska den in i tv?

Jag har som princip att inte köpa nånting extra för telenors skull, men om denna nätadapter är billig så kanske

Utan att bli för ingående så finns det mycket information på nätet om chromecast 4k och även webbläsaren chrome och vad som är skillnaden mellan dom.

Det finns väsentliga skillnader mellan dom. Du har fått en chromecast 4k som är brandad av telenor. Det finns möjlighet att ladda ned en webbläsare till din chromecast om du så önskar det.

Det finns en nätadapter som google har tagit fram där man kopplar in en nätverkskabel istället för att köra över wifi. Det är tydligen ett återkommande ämne om att wifi inte skulle räcka till för en del?! Själv har jag aldrig stött på några problem med det. Även om den gått över till 2,4ghz bandet pga av avstånd.