Uppgradeda eller bygg nytt?
Hej,
Jag byggde min första egna rigg med följande specs i början av pandemin, men känner att det inte räcker till längre. Stöter på lagg i spel osv.
AMD Ryzen 3700X
GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC V2
Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16 GB
Seasoninc Focus GX 750W PSU
Noctua CPU kylare
Asus ROG Strix x570-F Gaming S-AM4 moderbord
Allt sitter i ett Fractal Design Define C chassi.
Jag har uppgraderat minnen till Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB.
SSD+NVME osv. Kör Windows 10.
Jag spelar mest WoW just nu i 1440p och det laggar till punkten att det är ospelbart i större content, exempelvis raid, även på minimal grafik i 1440. Dungeons/open world går fint. Jag vill kunna spela på max/hög setting utan att stöta på större problem. Vill kunna spela ev. kommande spel med hög grafik.
När jag kollar prestandan medans jag spelar så jobbar varken processorn eller grafikkortet på speciellt hög effekt 20-50% som mest. Jag har provat ändra inställningar i spel, windows etc på alla sätt utan framgång. Inte heller några problem med temperaturer.
Min frågeställning som mindre kunnig nu är om det är en bättre idé att börja om från scratch eller om det räcker med att uppgradera 1-3 komponenter.
Jag har kollar på att uppgradera till ett GeForce 4070 TI Super Ventus 3X, men osäker på om det är helt kompatibelt till mitt system, från min förståelse ska det passa. Jag vet inte om det är värt eller nödvändigt att uppgradera CPU också.
Jag är inte speciellt priskänslig, men gillar inte tanken av att köpa bara för att köpa.
Mottar gärna tips och råd!
Tack!