Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

Uppgradeda eller bygg nytt?

Hej,

Jag byggde min första egna rigg med följande specs i början av pandemin, men känner att det inte räcker till längre. Stöter på lagg i spel osv.

AMD Ryzen 3700X
GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC V2
Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16 GB
Seasoninc Focus GX 750W PSU
Noctua CPU kylare
Asus ROG Strix x570-F Gaming S-AM4 moderbord
Allt sitter i ett Fractal Design Define C chassi.
Jag har uppgraderat minnen till Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB.
SSD+NVME osv. Kör Windows 10.

Jag spelar mest WoW just nu i 1440p och det laggar till punkten att det är ospelbart i större content, exempelvis raid, även på minimal grafik i 1440. Dungeons/open world går fint. Jag vill kunna spela på max/hög setting utan att stöta på större problem. Vill kunna spela ev. kommande spel med hög grafik.
När jag kollar prestandan medans jag spelar så jobbar varken processorn eller grafikkortet på speciellt hög effekt 20-50% som mest. Jag har provat ändra inställningar i spel, windows etc på alla sätt utan framgång. Inte heller några problem med temperaturer.

Min frågeställning som mindre kunnig nu är om det är en bättre idé att börja om från scratch eller om det räcker med att uppgradera 1-3 komponenter.
Jag har kollar på att uppgradera till ett GeForce 4070 TI Super Ventus 3X, men osäker på om det är helt kompatibelt till mitt system, från min förståelse ska det passa. Jag vet inte om det är värt eller nödvändigt att uppgradera CPU också.
Jag är inte speciellt priskänslig, men gillar inte tanken av att köpa bara för att köpa.

Mottar gärna tips och råd!
Tack!

Permalänk
Medlem

Hej,

Då du redan har stoppat i mer ram, så är bästa alternativet att först byta grafikkortet.
Det kommer ge den absolut största skillnaden i spel.
GeForce 4070 TI Super Ventus 3X som du tittar på kommer funka bra med det du har.
Nästa steg om du vill, är att byta CPU till en AMD Ryzen 7 5700X3D, eller en 5800X3d om du hittar den.

Sen kommer du ha ett bra system som du troligtvis kommer vara nöjd med och kunna ha ett par år.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk

Släng i en 5700X3D, Håll ut till Q1 2025 och köpt då ett rtx5000 kort enligt önskemål.

Permalänk

Är 5700X3D det bästa alternativet för AM4 utan att hoppa upp till nyare plattform? Är det en bra idé att uppgradera för att framtidssäkra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salmonerd:

Är 5700X3D det bästa alternativet för AM4 utan att hoppa upp till nyare plattform? Är det en bra idé att uppgradera för att framtidssäkra?

Hva er din budsjett?

RTX 4070 ti Super har 16 GB VRAM, hvilket burde være tilstrekkelig for 1440P i de fleste spill der finnes i dag. Det finnes ikke noen der sikkert si hvordan kravene vil bli i fremtiden når det gjelder spill.

Når det gjelder RTX 50 serien så er det fortsatt kun spekulasjoner ettersom Nvida ikke offisielt satt noe pris, men dersom ryktene stemmer så vil RTX 50 serien bli mye dyrere enn RTX 40 serien når den serien bli lansert.

https://www.digitaltrends.com/computing/rtx-50-potential-pric...

Det beste råd jeg kan gi er å velge det som eksisterer på markedet og som fortsatt er mulig å kjøpe direkte fra kjente butikker enn å vente på RTX 50 serien som sannsynligvis også vil ha høyere krav på kjøling og nettaggregat (PSU).

RTX 40 kort vil fungere på det du alle rede har av moderkort, så det burde ikke være noe problem.

Fra sjekk på prisjakt virker RTX 4070 Ti Super ligge på rundt 10-11 000 kr. Jeg kjøpte RTX 4070 Ti (uten Super og med kun 12 GB VRAM) i februar i år og da la priset på rundt 11 000-13 000 kr, så ikke regn med at priset for RTX 50 serien vil gå ned når den vil bli tilgjengelig.

Alternativet er å velge et AMD GPU i stedet (7900 XTX ligger på samme nivå i pris som 4070 Ti Super), med da vil du gå miste om DLSS og andre funksjoner fra Nvida RTX kort.

EDIT:

OBS!

Fractal Design C kabinettet kan kun ta GPU med dimensjon opp til 315 mm i lengde, MSI 4070 Ti Super (har dimensjonen 322 x 136 x 62 mm) for modellen GeForce RTX™ 4070 Ti SUPER 16G VENTUS 3X BLACK OC).

Det er mulig du kan finne andre 4070 Ti hvilket ikke krever like mye plass fra fronten til bak i kabinettet. Sjekk dimensjonen for video kort innen du bestiller eller så må du fundere på skaffe et større kabinettet der også vil ha plass for video kortet.

Selv måtte jeg kjøpe et nytt kabinett ettersom jeg også ville unngå en alt for sterk bøy på PCI express kabel (fra PSU til GPU), så jeg kjøpte i BeQuiet Pure Base 500 DX. Fordelen er at fronten er i mesh sik video kortet kan få mer lufte enn du vil via FD C kabinettet der fronten er lukket av en solid dør.

Info on dimensjonen for grafikk kort fra Fractals side: https://www.fractal-design.com/app/uploads/2019/08/Define-C-M...

Info fra MSI on RTX 4070 TI Super Ventus: https://us.msi.com/Graphics-Card/GeForce-RTX-4070-Ti-SUPER-16...

Permalänk
Medlem

Her Sweclockers test med AMD 5700X3D:

https://www.sweclockers.com/test/38255-amd-ryzen-7-5700x3d-br...

Nå vet jeg ikke hvor stor forskjell ditt 3700X vil være i mot 5700X3D, med du kan se fra grafene at 5700X3D plasserer seg rett tett under 5800X3D hvilket i dag er blitt utfaset fra salg i de fleste butikker.

Se bare til at ditt moderkort kan bli oppdatert i BIOS/UEFI innen du skifter prosessor, slik at du vil slippe problemer med BIOS/UEFI.

Her listen over BIOS versjoner og CPU for ditt moderkort:

https://rog.asus.com/us/motherboards/rog-strix/rog-strix-x570...

(Velg CPU/Memory Support tabben når du er på siden).

Permalänk
Medlem

Det låter lite märkligt att du har processor och grafikkort som ligger och slappar kring 20-50 % användning medan ditt spel har blivit en powerpoint-presentation i bildrutor per sekund. Har det varit så från början eller blivit nu på senare tid?

I övrigt skriver jag under på att maxa ur AM4-generationen med en 5700X3D (eller 5800X3D om du får tag i en). Det går att plocka hem förra generationens kapabla grafikkort begagnat för en väldigt överkomlig peng också, beroende på vad du har för budget och/eller inställning till andrahandsmarknaden.

Permalänk

Jag har en ganska generös budget, men vill inte "slösa" pengar. Tak runt 25k om jag ska byta CPU, moderbord och GPU.
Behöver jag köpa ny processor av med nyare socket så måste jag uppgradera moderbord troligtvis chassi, vilket egentligen inte är ett problem.

Min första tanke när @kalleteodor tipsade om RTX50 var också vad priset kommer landa och vad 40-serien sjunker till. Jag har kollat runt och hittar inte mycket indikation på att dom kommer sjunka avseendevärt och jag är ganska angelägen om att göra den här ändringen kommande 1-2 veckor.

Jag funderar att slå på stort och köpa 9800X3D som jag läser ska vara en riktigt bra CPU för gaming även för kommande år. Kanske gå upp till ett 4080 Super också. Men då behöver jag även uppgradera moderbord och vet inte vad jag ska välja. RAM, chassi, etc är enkelt att välja ut. Är det onödig overkill för att säkra för kommande 4-5 år?
Tips på bra moderbord?

Jag har kollat på följande 4070 TI Super och dom måtten ska passa i mitt nuvarande chassi.
https://www.komplett.se/product/1307610/datorutrustning/dator...

Permalänk

Jag tycker också att det är märkligt. GPU kan gå högre i korta segment. Jag har felsökt så långt min förmåga tillåter utan framgång. Jag har inte överklockat någonting, men tycker belastningen borde vara högre med tanke på hur mycket problem riggen verkar ha i 1440p, i 1080 stöter jag på mindre svårigheter men med ungefärligt samma belastning.
Det enda jag kan komma på som jag inte gjort är att formattera om. Tips om vad jag kan felsöka?