Valve anklagas för slapp moderering på Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Hatar dessa organisationer som vill sänka taket, tycker att folk ska få uttrycka sig fritt så att dom dels kan bli motbevisade men kanske framförallt visar sitt rätta ansikte.

Hat försvinner liksom inte bara för att det inte syns, snarare kokar det under ytan tills det exploderar.

Det är politiska organisationer som vill låta vad de tycker är okej sägas, medan ta bort det som går emot deras politiska åsikt.

Det är ett hårt dilemma att diskutera, jag tror alla kan hålla med om att inte exakt 100% allt ska få uttryckas/skrivas/visas (tänkt det mest extremistiska, olagliga du kan om du inte kommer på annat) men samtidigt också att det inte ska bli överdrivet cencur om allt heller.

Sen i grund och botten tycker jag problemet är inte vad som sägs utan varför/vad som menas. Om folk hade tagit andra i åtanke och varit mer ödmjuka hade det inte varit ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Visst, köper resonemanget men har typ 20 sidor av det här på min steamprofil trots att inläggen rapporterats:
<Uppladdad bildlänk>
Jag tycker att de åtminstone kan försöka...

du kan ta bort inlägg på din egen profil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av molcos:

Det kan ofta få helt motsatt effekt (tack och lov). När man försöker kväva dialog eller censurera åsikter, slår det ofta tillbaka.

Fria meningar och texter ska inte blockeras, olagligheter är en annan sak.

Det är inte censur. Bara staten kan censurera. Alla företag får välja själva vilket språk de anser vara godtagbart på sina plattformar, precis som läraren skall bestämma vilket språk som är godtagbart i klassrummet.
Sociala plattformar är inte öppna scener, utan ägare, där allt är fritt. Skall man vara hård borde företagens etikettregler för personalen även gälla användarna.

Sen är det oftast inte dialog som kvävs. Att tex få skrivet "die soon f a g g o t" på sin feed 1000 gånger är inte direkt dialogmaterial.

Skrivet av rwkk:

Det är väl inte användarnas jobb att rensa upp det som företaget inte klarar.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av molcos:

Fria meningar och texter ska inte blockeras, olagligheter är en annan sak.

Med "olagligheter" menar du att vad som får skrivas och inte skrivas ska vara upp till landets ledande organisation (alltså regeringen i Sverige) då?
Svårt för Valve att tillämpa när det skiljer sig åt från land till land. Hakkors är ju definitivt ej tillåtna i Tyskland, och i Sverige brukar de klassifieras som hets mot folkgrupp, fast inte alltid, andra länder har ingen reglering etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Det är politiska organisationer som vill låta vad de tycker är okej sägas, medan ta bort det som går emot deras politiska åsikt.

Det är däremot extremt förenklat.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Ah yes. The paradox of tolerance. Det är la äldre än Jesus kortbyxor men ack så aktuellt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Med tanke på att dom inte har några anställda och det är omöjligt att faktiskt få tag på en person via supporten så är det inte direkt konstigt..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag vet, kommer dock inte slösa min tid på att sitta och ta bort ett hundratal inlägg för att Valve inte kan moderera sin plattform.

Skrivet av Gainsgoblin:

Lite löjligt men se det som en komplimang att du spöade någon så hårt i ett spel att dom tagit sig tid att skriva en massa skit någonstans.

Själv tycker jag inte steam ska ändra något, vissa spel är ju helt löjliga. Har en kompis som blev bannad för att han skrev gg ruski i Apex legends. Det var tydligen hatespeech.
Sån snäv moderering leder bara till att folk slutar kommunicera och spelen blir tråkigare och sämre.

Jo, har vissa guldkorn som jag fortfarande skrattar gott åt:

Tycker dock att ETT inlägg kan räcka

Skrivet av Klarspråkarn:

Det där borde vara instant ban från att kunna skriva nåt på steams plattform.

Håller med, som sagt var - ett inlägg sure men rent psykopatbeteende att sitta och trycka ut uppåt hundratalet och sen att Valve inte gör något. Bryr mig mindre om vad det står, mer att det tar upp större delen av kommentarerna.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det är inte censur. Bara staten kan censurera. Alla företag får välja själva vilket språk de anser vara godtagbart på sina plattformar, precis som läraren skall bestämma vilket språk som är godtagbart i klassrummet.
Sociala plattformar är inte öppna scener, utan ägare, där allt är fritt. Skall man vara hård borde företagens etikettregler för personalen även gälla användarna.

Sen är det oftast inte dialog som kvävs. Att tex få skrivet "die soon f a g g o t" på sin feed 1000 gånger är inte direkt dialogmaterial.

Det är väl inte användarnas jobb att rensa upp det som företaget inte klarar.

Precis. Och sett till vilket procent som Valve tar så har de råd att ordentligt moderera forumet, profiler, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det klart hatet inte försvinner men att inte göra något hat heller gör att det anses vara "accepterat" och fler hakar på den dåliga attityden.
Kan en inte vara bland folk utan att komma med hat och hot så kanske den personen ska rannsaka sig själv.

Det är svårt med självrannsakan när det inte finns någon motpart till din åsikt, därav är censur i alla former ytterst något som snarare skapar större problem än de problem den avhjälper. Det är ytterst få som helt plötsligt av sig själva når insikten att den åsikt som hålls är hatisk eller liknande, det krävs öppen dialog för att nå sådana insikter. Social isolation (vilket censuren bäddar för) främjar bara att personen söker sig till likasinnade som återupprepar samma åsikter.

Därav hjälper inte censur, vilket det är om man drar det till sin spets.

Däremot så kan man fundera på om det är rimligt att detta formandet av såikter är något som Steam ska syssla med. Det är inte svårt att föreställa sig en rimlighet i att hålla sig till sakfrågan som är spel på en plattform som Steam och ha en strikt policy kring allt som faller utanför.

ADF vet jag dock inte om jag ger så mycket för, jag tror man ska vara lite skeptisk till saker som kommer från de. De har inte direkt en helt rumsren historik kring sig.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Ah yes. The paradox of tolerance. Det är la äldre än Jesus kortbyxor men ack så aktuellt.

Kanske, men det är inte speciellt svårt att lösa paradoxen. Allt man behöver göra:

Istället för att se tolerans som en moralisk kod, så ser man på det som ett socialt kontrakt. Med andra ord, de intoleranta följer inte villkoren i det sociala kontraktet om ömsesidig tolerans. Eftersom de har brutit mot villkoren i kontraktet omfattas de inte längre av kontraktet och deras intolerans bör INTE tolereras.

Visa signatur

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda" -- Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Den extrema hållningen så många folk på nätet har gällande yttrandefriheten gäckar mig så enormt, alltså den här tanken att precis allt ska vara tillåtet med undantaget för direkta hot, och att det är ens eget fel för att man bryr sig. . .

Tänk om man levde så i verkligheten - man står där och gör sitt jobb och plötsligt så börjar arbetskamratrarna skämta om gubben som går utanför fönstret "den där n*gern han är blablabla" eller så går det en ung tjej där och så börjar de prata om hennes "fina pattar" etc, och så gör man inget. Det var sånt skit mina tidigare arbetskamrater pratade om innan jag fick ett psykbryt på dem och röt ifrån med fulla lungor att de skulle hålla käften och bete sig, och gissa vad - det gjorde de också, iallafall hörde jag aldrig något mer sånt skit från dem.

Total avsaknad av moderering, både irl och på nätet, är idiotiskt.

Permalänk

Tänker en möjlighet är att användarna får betala 5kr per kommentar eller 300 bokstäver, för att finansiera modereringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mouless:

Kanske, men det är inte speciellt svårt att lösa paradoxen. Allt man behöver göra:

Istället för att se tolerans som en moralisk kod, så ser man på det som ett socialt kontrakt. Med andra ord, de intoleranta följer inte villkoren i det sociala kontraktet om ömsesidig tolerans. Eftersom de har brutit mot villkoren i kontraktet omfattas de inte längre av kontraktet och deras intolerans bör INTE tolereras.

Det låter bra, men det fungerar inte i praktiken. Att utesluta någon gör inte att deras åsikter helt plötsligt upphör.

Edit: Kanske missuppfattade lite.

Att hantera intoleransen är det som är knäckfrågan, detta görs då via öppen dialog för att komma till rätta med den.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det låter bra, men det fungerar inte i praktiken. Att utesluta någon gör inte att deras åsikter helt plötsligt upphör.

Varför man i verkliga livet arbetar med att kulturera icke-antisociala värdegrundar också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Precis, detta sociala kontrakt om "tolerans" innebär ju bara att om du inte håller med hen i fråga x är du intolerant och censureras.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Beror ju på vad man menar med funkar.

Det funkar jättebra för att minska dess effekter i samhället. Att slippa den typen av hat i allmänna miljöer är en väldigt positiv effekt.

Om de sitter och skriver hat i privata chattar och forum så slipper iaf vi andra behöva möta skiten överallt hela tiden. Och dessutom så slipper vi en normalisering och förskjutning av samhällsamtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Den extrema hållningen så många folk på nätet har gällande yttrandefriheten gäckar mig så enormt, alltså den här tanken att precis allt ska vara tillåtet med undantaget för direkta hot, och att det är ens eget fel för att man bryr sig. . .

Tänk om man levde så i verkligheten - man står där och gör sitt jobb och plötsligt så börjar arbetskamratrarna skämta om gubben som går utanför fönstret "den där n*gern han är blablabla" eller så går det en ung tjej där och så börjar de prata om hennes "fina pattar" etc, och så gör man inget. Det var sånt skit mina tidigare arbetskamrater pratade om innan jag fick ett psykbryt på dem och röt ifrån med fulla lungor att de skulle hålla käften och bete sig, och gissa vad - det gjorde de också, iallafall hörde jag aldrig något mer sånt skit från dem.

Total avsaknad av moderering, både irl och på nätet, är idiotiskt.

Vet du varför de slutade? En öppen konversation, där nån sa ifrån.

Om man tystar sådana åsikter, då kan inte den konversationen ske och intoleransen blir sonika inte korrigerad. Därför fungerar aldrig censur.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det är svårt med självrannsakan när det inte finns någon motpart till din åsikt, därav är censur i alla former ytterst något som snarare skapar större problem än de problem den avhjälper. Det är ytterst få som helt plötsligt av sig själva når insikten att den åsikt som hålls är hatisk eller liknande, det krävs öppen dialog för att nå sådana insikter. Social isolation (vilket censuren bäddar för) främjar bara att personen söker sig till likasinnade som återupprepar samma åsikter.

Därav hjälper inte censur, vilket det är om man drar det till sin spets.

Däremot så kan man fundera på om det är rimligt att detta formandet av såikter är något som Steam ska syssla med. Det är inte svårt att föreställa sig en rimlighet i att hålla sig till sakfrågan som är spel på en plattform som Steam och ha en strikt policy kring allt som faller utanför.

ADF vet jag dock inte om jag ger så mycket för, jag tror man ska vara lite skeptisk till saker som kommer från de. De har inte direkt en helt rumsren historik kring sig.

Bara för att problematisera detta, om de fria ordet inte får regleras och människor får uttrycka sig som de vill- Vad händer när deras beteende gör att jag självcensurerar min kommunikation eftersom jag inte vill få mer hat mot mig?

Det rapporteras om att många kvinnor som spelar fakenickar och spelar utan mic bara för att slippa påhopp bara för deras kön. Vems rätt till fria ordet gäller då? Jag personligen är för att de som sköter sig, bidrar till en bra dialog och ett levande community inte ska självcensurera medan de som sprider dödshot, allmänt nedlåtande kommentarer eller rasism ska faktiskt få sina rättigheter begränsade tills de kan anpassa sig efter regler som visar respekt för andra oavsett kön, ras eller spelförmåga.

Är det censur att begära att man behandlar sina medmänniskor med respekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mouless:

Jag håller helt med!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Valve borde öka moderering på flera punkter, inte bara för att stoppa flödande rasism, sexism och potentiella hatbrott. De kan börja med att strama åt recensionerna, där folk som upprepade gånger spammar copy-pasta eller farming-kommentarer portas från att skriva offentliga recensioner. Ett naturligt nästa steg är att klampa ned hårdare på Workshop också.

Det är en sak med lågkvalitativa saker, en helt annan med uppenbart spam, trollande, hat eller sonika — har ingenting med censur eller yttrandefrihet att göra, utan det handlar om att skapa en trivsam plattform för den breda massan, där man ska kunna ta del av relevanta saker för spelen i fråga.

Det gjorde de för ett par månader sedan, inte genom att banna dom men de promotar inte längre sådana reviews. du kan läsa mer om det här, för att se dom idag behöver du leta upp dom själv.

https://store.steampowered.com/news/app/593110/view/432635526...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Beror ju på vad man menar med funkar.

Det funkar jättebra för att minska dess effekter i samhället. Att slippa den typen av hat i allmänna miljöer är en väldigt positiv effekt.

Om de sitter och skriver hat i privata chattar och forum så slipper iaf vi andra behöva möta skiten överallt hela tiden. Och dessutom så slipper vi en normalisering och förskjutning av samhällsamtalet.

Det beror på, att isolera grupper istället för att integrera de har historiskt bevisats vara en generellt dålig ide. Ponera att man utesluter grupp X med åsikt X, de kommer utveckla sina ideer och tankar i sig egna sfär och kunna växa sitt inflytande på så vis. Bara för att man vid ett givet tillfälle har en åsikt som är motsatt, betyder det inte att man är immun mot påverkan. Det finns väl ganska rikligt med närtidsexempel från påverkanskampanjer, nog för att det är en extrem, men bara för att exemplifiera.

Grupp X som socialt uteslutits ska ändå kunna interagera med samhället, jag ser inte hur social isolation fungerar i praktiken helt enkelt. Det är inte svart & vitt.

Det låter som ett exempel på en implementation av en totalitär lösning i ett demokratiskt samhälle helt enkelt.

Öppen dialog är lösningen, även om den suger ibland. Livet är inte lätt, det har det aldrig varit och kommer aldrig vara, man får ta fighten helt enkelt. Sen kan det givetvis inte appliceras överallt, jag tror exempelvis inte att Steam är rätt front stt bedriva detta på.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
"

Permalänk
Medlem

Det är uppenbart om man går in på vissa spels diskussionsforum på Steam att en hög andel inlägg är trollförsök som tog rejäl fart i princip samtidigt som den senaste valkampanjen i USA startade. Har däremot aldrig sett antisemitism på Steams forum. Men jag frekventerar nog inte den typen av spel som drar till sig den typen av människor.

Det är upp till Steam att avgöra vad som är tillåtet i deras forum, och vad deras användare skapar i form av annat innehåll. Steam skulle kunna stänga av möjligheten till all diskussion och recensioner, men då förlorar Steam i stort sett allt som gör det stå ut jämfört med andra aktörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Bara för att problematisera detta, om de fria ordet inte får regleras och människor får uttrycka sig som de vill- Vad händer när deras beteende gör att jag självcensurerar min kommunikation eftersom jag inte vill få mer hat mot mig?

Det rapporteras om att många kvinnor som spelar fakenickar och spelar utan mic bara för att slippa påhopp bara för deras kön. Vems rätt till fria ordet gäller då? Jag personligen är för att de som sköter sig, bidrar till en bra dialog och ett levande community inte ska självcensurera medan de som sprider dödshot, allmänt nedlåtande kommentarer eller rasism ska faktiskt få sina rättigheter begränsade tills de kan anpassa sig efter regler som visar respekt för andra oavsett kön, ras eller spelförmåga.

Är det censur att begära att man behandlar sina medmänniskor med respekt?

När det gäller riktade hat eller hot är det inte en dialog, då är det något helt annat och sådant behöver punkthanteras. Där är väl moderering det bättre alternativet. Vid moderering får agerandet en påföljd, dvs en interaktion och direkt exempel för den som utfört kränkningen. Vid censur tystas du utan att något sker.

Edit: Tillägg

En sak man behöver beakta är även att det individuella behover är underställt det större behovet som finns för samhället.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Om man tystar sådana åsikter, då kan inte den konversationen ske och intoleransen blir sonika inte korrigerad. Därför fungerar aldrig censur.

Är ju bara så att "korrigeringen" fungerade för att jag tydligen hade pondusen att nå fram till dem, eller iallafall få skäft på dem när jag var närvarade, och de hade insikt nog att försöka försvara prat om "n*grer" och "fina patar" var menlöst, speciellt när det fanns osagt hot om att ta det till högre chef.

På nätet har anonyma enskilda användare som bryr sig ingen pondus eller auktoritet att nå fram till alla andra som "tar av sig masken" och beter sig som skit som man kan ha i verkliga livet, ännu mindre på sajter med avsaknaden av eller icke-fungerande moderering.

Permalänk
Medlem

Steam borde vara fritt från rasism och så vidare då det är en spel & kul plattform men det är viktigt att det finns anda ställen där man får säga & tycka precis vad man vill, annars lever man inte längre i en demokrati, då är det en dystopi.

Visa signatur

AMD Radeon RX 6400 - 2k 60 fps - med/high.

Permalänk
Medlem

ADL kan inte ens definera rasism rätt så att använda dom som någon form av riktlinje är ju som att använda en bild av en kompass när man orienterare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Fast nu blandar du nog ihop saker och ting. Att inte tolerera en viss typ av språk är inte automatiskt att censurera. Och poängen med att inte tolerera intolerans är inte att få någon att sluta tycka eller tänka på ett visst sätt.

T.ex så har min arbetsgivare regler som alla på jobbet måste följa som säger att vi inte får diskriminera baserat på kön/sexualitet/etnicitet/religion. Men det betyder ju inte att jag och mina kollegor är censurerade. Det betyder att min arbetsgivare inte tolererar intolerans. Jag tycker det är ganska vettigt.

Vi har ju dessutom lagar som t.ex Hets mot folkgrupp. Det är ju inte heller censur. Det är en lag som säger att du möter konsekvenser om du kränker t.ex en minoritet eller folkgrupp. Den enda situationen jag kan komma på där någon skulle känna sig censurerad av den lagen är ifall de vill vara rasist/sexist/homofob utan någon som helst konsekvens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Är ju bara så att "korrigeringen" fungerade för att jag tydligen hade pondusen att nå fram till dem, eller iallafall få skäft på dem när jag var närvarade, och de hade insikt nog att försöka försvara prat om "n*grer" och "fina patar" var menlöst, speciellt när det fanns osagt hot om att ta det till högre chef.

På nätet har anonyma enskilda användare som bryr sig ingen pondus eller auktoritet att nå fram till alla andra som "tar av sig masken" och beter sig som skit som man kan ha i verkliga livet, ännu mindre på sajter med avsaknaden av eller icke-fungerande moderering.

Det är helt klart olika arenor med olika spelregler men möjligheten till korrigering måste finnas för att något ska förändras.

Med det sagt, så kan man fungera på något som kanske även hör till arikeln. Att det finns en viss rimlighet i att Steam inte ska vara eller behöver vara ett verktyg för att forma åsikter. Det är enklare att ha en väldigt strikt policy kring vad som får eller inte får kommuniceras på plattformen. Utöver det finns det viss problematik med att låta privata aktörer ta ett så stort ansvar av olika skäl.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

ADL kan inte ens definera rasism rätt så att använda dom som någon form av riktlinje är ju som att använda en bild av en kompass när man orienterare.

Vad för förmögen skola gick du på där eleverna blev tilldelade kompasser? Under alla mina skolår gjordes orienteringen med karta med kompassros på, och det funkade fint. . .