Detta är inte enkelt. Jag vill ju helst inte att kommentarer tas bort eller att folk stängs av, men folk kan dock bete sig så hemskt.
Att tillhöra en minoritetsgrupp och se hat mot denna minoritetsgrupp är inte alls roligt. Det finns ju såklart hat mot majoritetsgrupper också, men det brukar inte vara på samma nivå. Det brukar vara mer hat mot minoriteter, och hatet mot minoriteter brukar vara mycket mer seriöst, och vissa går till minoritetspersoners profiler och sprider hat där med, och folk brukar dras med i hatet mot minoritetsgrupper men inte lika mycket för hat mot majoritetsgrupper.
Jag anser här att majoriteten på Steam är vita cismän som är kristna/ateister.
Om ett spel lägger till stöd för minoritetsgrupper så kan det ibland leda till att forumen får inlägg efter inlägg om hur någon inte bara hatar på alternativet som är helt frivilligt att utnyttja, men också riktar detta hat mot minoritetsgrupperna, och att andra dras med i hatet. Folk som redan inte gillade minoritetsgrupperna, men som inte sa något tills detta inlägg gav dem en plats att sprida sitt hat på. Detta hat inkluderar också missinformation som också sprids och ger felaktig information till allmänheten.
Utvecklaren/publiceraren kan på egen hand moderera inlägg och ta bort hatet. Men kan det inte vara så att Steam kanske bör moderera detta åt dem istället?
Det är en sak att diskutera om funktionen i spelet och hur den kan ha en påverkan på spelet. Men det är en helt annan sak att sprida hat. Ett exempel jag kan tänka på nu är om tex Pokémon skulle introducera HBTQ, eller mer specifikt att utöver att pokémon kan vara hetero, så kan de också vara homo, bi och asexuella. Detta skulle påverka tex "attract", och skulle göra bisexuella objektivt sämre och asexuella objektivt bättre. Detta är vettig kritik, och man kan nämna detta utan att också sprida hat mot HBTQ. Men vissa är väldigt duktiga på att inte bara kritisera, men också attackera personer.