Valve anklagas för slapp moderering på Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Den extrema hållningen så många folk på nätet har gällande yttrandefriheten gäckar mig så enormt, alltså den här tanken att precis allt ska vara tillåtet med undantaget för direkta hot, och att det är ens eget fel för att man bryr sig. . .

Tänk om man levde så i verkligheten - man står där och gör sitt jobb och plötsligt så börjar arbetskamratrarna skämta om gubben som går utanför fönstret "den där n*gern han är blablabla" eller så går det en ung tjej där och så börjar de prata om hennes "fina pattar" etc, och så gör man inget. Det var sånt skit mina tidigare arbetskamrater pratade om innan jag fick ett psykbryt på dem och röt ifrån med fulla lungor att de skulle hålla käften och bete sig, och gissa vad - det gjorde de också, iallafall hörde jag aldrig något mer sånt skit från dem.

Total avsaknad av moderering, både irl och på nätet, är idiotiskt.

De slutade när du var runt dem, ja, för de visste efter att du låtit dem veta det att du inte uppskattade det och detta respekterade de uppenbarligen. Det är högst troligt att de fortsatte som vanligt när du inte var där.

Du kan aldrig få någon att ändra åsikt om de inte själva resonerar sig fram till en den. Det är bara så det fungerar. Skälla ut dem känns nog bra för dig men du kommer mest sannolikt inte inte åstadkomma mycket. Också precis just pga detta det är viktigt att ha rätt så mycket tolerans och hoppas att man kanske kan just få folk att resonera sig till en annan åsikt genom konversationer osv.

Funkar inte det så får man acceptera att man inte håller med varandra och lämna det där. Det finns ju inget universellt rätt eller fel egentligen, utanför lagen då dvs, även om många vill tro att det är så.

Modereringen är lagen. Utanför det så blir det ju i praktiken ett spel för galleriet. Man skapar ekokammare egentligen. Det känns som det blir så mycket bättre. Ja, lokalt. Men de som beter sig byter ju inte åsikt, de bara drar någon annanstans eller uttrycker sig inte så för det är emot "reglerna". Betyder knappast att de byter åsikt. De bara håller tyst. Precis som dina kollegor.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Fast nu blandar du nog ihop saker och ting. Att inte tolerera en viss typ av språk är inte automatiskt att censurera. Och poängen med att inte tolerera intolerans är inte att få någon att sluta tycka eller tänka på ett visst sätt.

T.ex så har min arbetsgivare regler som alla på jobbet måste följa som säger att vi inte får diskriminera baserat på kön/sexualitet/etnicitet/religion. Men det betyder ju inte att jag och mina kollegor är censurerade. Det betyder att min arbetsgivare inte tolererar intolerans. Jag tycker det är ganska vettigt.

Vi har ju dessutom lagar som t.ex Hets mot folkgrupp. Det är ju inte heller censur. Det är en lag som säger att du möter konsekvenser om du kränker t.ex en minoritet eller folkgrupp. Den enda situationen jag kan komma på där någon skulle känna sig censurerad av den lagen är ifall de vill vara rasist/sexist/homofob utan någon som helst konsekvens.

Nej, det är klart att det inte nödvändigtvis rör sig om censur. Censur är att tystas utan att den censurerade förstår varför.

Policyregler för anställning är väl snarare moderering, dvs man är medveten om hur man bör förhålla sig om man vill fortsätta kontraktet. Samma sak med lagar, där istället för ett policydokument kommunikationen till hur man kommunicerar hanteras av en process i domstol. Detta är konversation mellan individ och samhälle eller bolag (en förlängning av samhället) och vad som är eftersträvansvärt.

Edit: Tillägg.

På en mer individualistisk nivå rör det sig om att sägs ifrån i en konversation som exempel.

Poängen är stt den som utför kränkningen måste förstå att detta inte är ok för att det ens ska finnas en chans till att korrigering ska kunna inträffa. Något som inte kan ske med censur.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

ADL kan inte ens definera rasism rätt så att använda dom som någon form av riktlinje är ju som att använda en bild av en kompass när man orienterare.

Nu bara skummade jag deras definition, men du får gärna utveckla ditt resonemang här, jag tyckte inte deras definition var speciellt konstig

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Nej, det är klart att det inte nödvändigtvis rör sig om censur. Censur är att tystas utan att den censurerade förstår varför.

Policyregler för anställning är väl snarare moderering, dvs man är medveten om hur man bör förhålla sig om man vill fortsätta kontraktet. Samma sak med lagar, där istället för ett policydokument kommunikationen till hur man kommunicerar hanteras av en process i domstol. Detta är konversation mellan individ och samhälle eller bolag (en förlängning av samhället) och vad som är eftersträvansvärt.

Exakt! Det är moderering. Precis som att Sweclockers modererar detta forum bör Valve moderera sin tjänst och inte tolerera t.ex vad vi såg i en screenshot förut. Vad är skillnaden?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | Powercolor RX 9070 XT Red Devil |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Misogyna hatfulla individer styr samtalet om spel online. Det är ett stort problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Dom borde sluta med sina awards då folk bara clown farmar och tyvärr så finns det många känsliga personer som sitter och väntar på att bli upprörda som sväljer betet med hulling och hår och så drar ytterligare en tråd till fanders.

Huvudet på spiken.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Om några år kommer ingen få säga nånting nånstans så det gäller att passa på och njuta av det lilla kaos vi har kvar i samhället. Snart kommer varje ord, uttryck och skämt att kategoriseras i olika nivåer av ondska. Allt i trygghetens namn.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nu är jag djävulens advokat här, men hur skulle du formulera ett fungerande förbud mot svastikor på steam?
Ska du förbjuda t.ex Wolfenstein, eller skärmdumpar från det spelet?

Just när det gäller Wolfenstein finns det väl redan en tysk version som INTE har svastikor i sig Fanns iaf förr, har ju svårt att se att Tyskland släppt på siftt svastikaförbud. Implementering av den versionen av spelen skulle isf lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Om några år kommer ingen få säga nånting nånstans så det gäller att passa på och njuta av det lilla kaos vi har kvar i samhället. Snart kommer varje ord, uttryck och skämt att kategoriseras i olika nivåer av ondska. Allt i trygghetens namn.

Snart sätter alla en chip i skallen. Musk håller på att utveckla en redan.

Då jäklar får du se om du ens får för dig att ha en "subversiv" tanke...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Censur som nyckelordsfilter är ett sluttande plan som aldrig slutar väl.
Hat är en subjektiv känsla och bästa skyddet mot hot är anonymitet och vad som är hotfullt är också väldigt subjektivt.
Att kräva biometrisk data ser jag exempelvis som ett hot mot min anonymitet.

Förbud av negativa känslor och kritik är en motorväg till att skapa en ryggdunkarklubb/eko-kammare.
Sedan ska såklart kritik helst vara konstruktiv, men det bör även hyllningar vara.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Steam är inget land. De får göra precis vad de vill med sin produkt.

Själv tycker jag inte det vore fel om man tvingade folk att bete sig respektfullt mot varandra.
Jag gillar inte att mina ungar skall behöva läsa deras skitkommentarer.

Sen tycker jag att sådana inlägg sänker hela produkten och gör den sunkigare.

Behöver inte ett nytt Facebook.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Menar du att man fritt och rått ska få skämta om t ex kvinnor i onlinespel? Det finns ingen motsättning mellan yttrandefrihet och uppförandekod inom domäner som ägs av någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Just när det gäller Wolfenstein finns det väl redan en tysk version som INTE har svastikor i sig Fanns iaf förr, har ju svårt att se att Tyskland släppt på siftt svastikaförbud. Implementering av den versionen av spelen skulle isf lösa problemet.

Absolut skulle det vara en "lösning", en tråkig lösning enligt mig iofs
Jag tycker absolut att problematiska karaktärer och åsikter måste kunna få uttryckas i media för att kunna visas och diskuteras (american history x, Mississippi burning, etc)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Ni som på fullt allvar menar att ni behöver posta bilder på hakkors eller skriva white power och 1488 för att diskutera Wolfenstein, skärp er.

Permalänk
Medlem

Självklart måste det finnas gränser för vad som får uttryckas, dock med ett tillräckligt högt tak så att yttrandefriheten ändå gäller. Världen blir inte bättre för att allt för mycket censureras och är man en sån snowflake att man inte kan hantera andras åsikter borde man nog stänga ner alla sina konton online då man uppenbarligen inte är mogen nog att kunna hantera det.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Ni som på fullt allvar menar att ni behöver posta bilder på hakkors eller skriva white power och 1488 för att diskutera Wolfenstein, skärp er.

Tyskland har förbjudit röda triangel och en massa andra dumheter. Vad fan "årtalet" kan ju vara viktigt för någon annan?

Ska vi förbjuda vattenmelon emojis också för att någon blir ledsen?

Går inte att förbjuda allt, även om man inte gillar det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Menar du att man fritt och rått ska få skämta om t ex kvinnor i onlinespel? Det finns ingen motsättning mellan yttrandefrihet och uppförandekod inom domäner som ägs av någon annan.

Skämta ska man kunna göra om allt, absolut. Det är bokstavligt talat inget illa menat med skämt, eftersom det är skämt.

Jag känner att istället för att lägga fokus på vad som får och inte får sägas, så bör man lägga fokus på att härda sig själv och inte låta ord skada en. Om någon sprider hat om kvinnor så säger det mer om dem än kvinnor eller hur?

Tidigare i livet har jag varit "offer" för rasism några gånger, men aldrig blivit kränkt av det eftersom rasisterna tydligen saknar kompetens, livserfarenhet, sunt socialt umgänge, kritisk tänkande och allmän intelligens - så istället för att bli kränkt av orden från en sådan människa, så tycker jag synd om dem då de inte vet bättre. Jag är därför immun mot rasistiska ord. Detsamma gäller min syster gällande sexism, hon har aldrig sett sig som nåt offer för att hon är kvinna. Allt handlar om perspektiv. I slutändan är det ord vi pratar om, och om man låter orden kränka en är ett val man har. Välj att inte bli kränkt helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk

De enda som har tid att skriva dessa hatiska inlägg är en bunt p12:or som under deras knaggligt hormonella utveckling försöker lära sig hur man triggar folk på bästa sätt. Självklart så är rasistiska och sexistiska kommentarer bland de mest effektiva.

Att påpeka detta är bara att mata p12 trollarmén.

IRL så skulle dessa snorungar kissa ner sig om de var tvungna att säga samma kommentarer till de som de ämnar att kränka online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Medal of Honor Airborne, är ytterligare ett spel som fallit offer för den Tyska censuren, där alla europeiska utgåvor, inklusive den på Steam, har censurerat alla nazistiska symboler och referenser.

Blev själv tvungen att importera en amerikansk utgåva av spelet, för att kringgå censuren.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av baverskalle:

De enda som har tid att skriva dessa hatiska inlägg är en bunt p12:or som under deras knaggligt hormonella utveckling försöker lära sig hur man triggar folk på bästa sätt. Självklart så är rasistiska och sexistiska kommentarer bland de mest effektiva.

Att påpeka detta är bara att mata p12 trollarmén.

IRL så skulle dessa snorungar kissa ner sig om de var tvungna att säga samma kommentarer till de som de ämnar att kränka online.

Det är inte bara p12:or som inte kan bete sig, mängder av dem blir äldre utan att lära sig hur man skall bete sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mizccc:

Hatar dessa organisationer som vill sänka taket, tycker att folk ska få uttrycka sig fritt så att dom dels kan bli motbevisade men kanske framförallt visar sitt rätta ansikte.

Hat försvinner liksom inte bara för att det inte syns, snarare kokar det under ytan tills det exploderar.

Då säger jag tvärt om.

Konspirationer och hat får mycket större spridning av ökad exponering.
Jag ser inget mervärde i ökad spridning av hat och konspirationsteorier.
Det ökar däremot kontaktytan så fler dras in i skiten.

Jag ser det snarare som bristande förmåga till ansvarstagande att det inte markeras mot ren dynga
Att rensa ut bottenskrapet ger bättre community. Och att det kan få konsekvenser av att bete sig illa är rimligt.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

De slutade när du var runt dem, ja, för de visste efter att du låtit dem veta det att du inte uppskattade det och detta respekterade de uppenbarligen. Det är högst troligt att de fortsatte som vanligt när du inte var där.

Du kan aldrig få någon att ändra åsikt om de inte själva resonerar sig fram till en den. Det är bara så det fungerar. Skälla ut dem känns nog bra för dig men du kommer mest sannolikt inte inte åstadkomma mycket. Också precis just pga detta det är viktigt att ha rätt så mycket tolerans och hoppas att man kanske kan just få folk att resonera sig till en annan åsikt genom konversationer osv.

Funkar inte det så får man acceptera att man inte håller med varandra och lämna det där. Det finns ju inget universellt rätt eller fel egentligen, utanför lagen då dvs, även om många vill tro att det är så.

Modereringen är lagen. Utanför det så blir det ju i praktiken ett spel för galleriet. Man skapar ekokammare egentligen. Det känns som det blir så mycket bättre. Ja, lokalt. Men de som beter sig byter ju inte åsikt, de bara drar någon annanstans eller uttrycker sig inte så för det är emot "reglerna". Betyder knappast att de byter åsikt. De bara håller tyst. Precis som dina kollegor.

De slutade när jag var runt dem. . . vilket var ungefär 100% av tiden vi arbetskamrater var "på plats" och i närheten av varandra innan vi åkte iväg och var borta hela dagarna i våra bilar ja. Så kontoret friades från platschefens och "jokers", de två högst i rang, osmakliga konversationer och så pratade de istället om andra saker så om hur vänstern förstör världen eller hur otrevlig röst radiopratarn har, normalt sånt struntprat. Och sure, det var bara något lokalt som säkerligen inte grundligt ändrade mina arbetskamraters syn på invandrare eller kvinnor, men det var inte heller meningen.

Sen är det ju inte så jag bara spydde ur mig förbistringar på dem - jag påpekade faktiskt för dem hur "n*grerna på den gatan" de alltid prata skit om som bidragstagaretjuvar är nattjobbande lagerarbetare på Lyko, om de verkligen hade sagt n*ger på stan, och frågade hur de skulle tyckt om att ha ett gäng äckliga gubbar stå och glo i fönstret och prata om deras döttrars "fina pattar" etc. De hade inget svar på tal om varken eller, och höll tyst istället. Dessutom så hade jag tagit upp det här innan men då så ignorerade de ju bara mig, så det fick bli hårt mot hårt för att det faktiskt skulle få någon effekt alls, att det tog att bli rejält utskällda för att de skulle fatta när man upprepade gånger sagt till dem är egenförvållat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det beror på, att isolera grupper istället för att integrera de har historiskt bevisats vara en generellt dålig ide.

Vilka exempel tänker du på då?

De historiska exempel jag kan tänka på visare på motsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vilka exempel tänker du på då?

De historiska exempel jag kan tänka på visare på motsatsen.

Jag tänker att valet i USA som var nyligen, är ett ganska klockrent exempel.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Skämta ska man kunna göra om allt, absolut. Det är bokstavligt talat inget illa menat med skämt, eftersom det är skämt.

Jag känner att istället för att lägga fokus på vad som får och inte får sägas, så bör man lägga fokus på att härda sig själv och inte låta ord skada en. Om någon sprider hat om kvinnor så säger det mer om dem än kvinnor eller hur?

Tidigare i livet har jag varit "offer" för rasism några gånger, men aldrig blivit kränkt av det eftersom rasisterna tydligen saknar kompetens, livserfarenhet, sunt socialt umgänge, kritisk tänkande och allmän intelligens - så istället för att bli kränkt av orden från en sådan människa, så tycker jag synd om dem då de inte vet bättre. Jag är därför immun mot rasistiska ord. Detsamma gäller min syster gällande sexism, hon har aldrig sett sig som nåt offer för att hon är kvinna. Allt handlar om perspektiv. I slutändan är det ord vi pratar om, och om man låter orden kränka en är ett val man har. Välj att inte bli kränkt helt enkelt.

Så när ditt CV hoppas över för ditt namn eller du inte blir erbjuden en befordran på grund av ditt kön?

Bara ignorera det?

Eller kanske något annat som skulle vilja ha, men du inte är medveten om som drabbar dig, när dessa personer som saknar kompetenser du beskriver sitter i besluts/maktpositioner och får fortsätta sin osynliga diskriminering?

Många unga har inte förmågan att tänka kritiskt ännu och när de möter en typ av kommunikation på plattformar de vistas i blir detta normaliserat och det finns risk att deras framtida uppfattning blir att det är okej att behandla andra nedlåtande och rasistiskt. De kommer en dag bli chefer, partners, föräldrar osv och spiralen bara blir djupare och djupare.

Såklart detta inte uppkommer bara för att Steam inte modererar bra utan snarare blandning av många olika saker, men att samhället slutat säga ifrån vad som är acceptabelt eller inte tror jag spelar stor roll.

https://www.svd.se/a/4Bryqq/slagsmal-och-rasistiska-pahopp-pa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nu fick vi inte prata politik 😅 Så vågar inte svara mer utförligt. Det beror inte bara på att man isolerat grupper. Utan snarare ställt grupper mot varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det är ju ett klockrent exempel på motsatsen?

När Trump-retoriken blir accepterad så sprider den sig vidare och blir det nya normala.

Permalänk
Medlem

Inser att en del böcker från 90-talet jag har hemma nog är förbjuden litteratur i vårt pryda, korrekta samhälle.
Personligen tycker jag all internet-baserad kommunikation borde vara minimalt modererad, men detta förpassar väl mig snabbt till en kategori av oönskade människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Så när ditt CV hoppas över för ditt namn eller du inte blir erbjuden en befordran på grund av ditt kön?

Bara ignorera det?

Eller kanske något annat som skulle vilja ha, men du inte är medveten om som drabbar dig, när dessa personer som saknar kompetenser du beskriver sitter i besluts/maktpositioner och får fortsätta sin osynliga diskriminering?

Många unga har inte förmågan att tänka kritiskt ännu och när de möter en typ av kommunikation på plattformar de vistas i blir detta normaliserat och en del av deras uppfattning att det är okej att behandla andra rasistiskt. De kommer en dag bli chefer, partners, föräldrar osv och spiralen bara blir djupare och djupare.

Såklart detta inte uppkommer bara för att Steam inte modererar bra utan snarare blandning av många olika saker, men att samhället slutat säga ifrån vad som är acceptabelt eller inte tror jag spelar stor roll.

https://www.svd.se/a/4Bryqq/slagsmal-och-rasistiska-pahopp-pa...

Jag har inte mycket till val än att ignorera att jag inte fick tjänsten eller blev felbehandlad faktiskt. Jag ser det som mycket sundare och mer produktivt att ignorera och gå vidare med mitt liv, än att bestrida det. Jag lägger hellre min energi på att förbättra min livsituation än att vara någon slags kämpe för social rättvisa till bekostnad av mitt psykiska välmående och tid. Det är därför vi har lagar, politiker och poliser så att andra som har mer kompetens, erfarenhet och medel att faktiskt förändra något kan göra sitt jobb.

Jag håller med allt du skriver dock, det ska du veta. Systematisk rasism är ett problem definitivt. Det är därför jag skrev att jag är immun mot rasistiska ord, men givetvis inte rasism som helhet. Mitt perspektiv jag skrev ovan har mer att göra med min individualistiska syn på saken, snarare än hur man i ett kollektiv bestrider orättvisa som rasism eller sexism. Det var riktat till individer som blir kränkta, snarare än att kommentera detta i ett makroperspektiv. Det är så jag anpassat mig till situationen helt enkelt för att kunna gå vidare med mitt liv och må bra. Om jag kunde moderera bort rasism så tvivlar jag på att det försvinner utan bara byter plats, skepnad och döljer sig ännu mer i samhället.

Det finns annat i samhället som inte riktigt hjälper till att bekämpa rasism eller sexism heller, och det är identitetspolitik. Man ser det överallt, och det är tvärtemot vad Martin Luther King och andra som bekämpade rasismen anser. Istället för att riva ner murarna för våra skillnader så stärker vi dem. Vi envisas med att sätta folk i grupperingar och kategorisera dem enligt godtyckliga ramar som vi själva skapar titt som tätt. Jag vill påstå att detta tankesättet är förödande och rent kontraproduktivt om vi vill minska rasism och sexism. Lite offtopic dock så ursäkta det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

No security without freedom.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,2GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W