Snart kan du spela Half-Life 2 med ray tracing

Permalänk
Melding Plague

Snart kan du spela Half-Life 2 med ray tracing

Nvidia samarbetar med fans till spelet för att leverera Half-Life 2 RTX.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mer sugen på Borealis helt ärligt:
https://projectborealis.com/

Permalänk
Medlem

ska def spela

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Troligen inte, är mer för att uppleva spel i OG format nuförtiden, och har lagt ner en hel del pengar på att se till att jag kan göra det.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Blir det bra så kör jag nog igenom HL2 en femte gång.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem

Hoppas det går att få ihop tillsammans med half life 2 VR moden.

En av de bästa vr spelen.

Permalänk

Det kan jag absolut tänka mig. Hur det sedan flyter på mitt AMD-kort återstår att se.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mistahh:

Blir det bra så kör jag nog igenom HL2 en femte gång.

Du måste väl spela det för att veta om det är bra?:)

Jag kommer definitivt spela det för typ 10:e gången. Sen Project Borealis när det väl släpps

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Hoppas det går att få ihop tillsammans med half life 2 VR moden.

En av de bästa vr spelen.

Så vitt jag förstått så är utvecklaren av vr-modden en av utvecklarna för Orbifold så förhoppningsvis funkar det i vr. Då ska det definitivt spelas igenom, igen.

Permalänk
Medlem

Kanske bara är jag som är halvblind men jag kan inte se någonstans om det här ska ses som någon sorts "gratisuppdaterad" version av orginalspelet, eller om det ska ses som en fristående produkt som de vill ha betalt för?

Permalänk

Perfekt! Ska bli kul.

Permalänk
Medlem

Detta kommer spelas for sure!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Feist:

Kanske bara är jag som är halvblind men jag kan inte se någonstans om det här ska ses som någon sorts "gratisuppdaterad" version av orginalspelet, eller om det ska ses som en fristående produkt som de vill ha betalt för?

Det är gratis om du har originalspelet, se det som en DLC som de själva skriver.

Permalänk
Medlem

Jag har inte spelat det sedan det släpptes, så det är väl dags igen kanske. Jag spelar inte igenom spel mer än 1 gång annars. Ska bli spännande att se hur väl det funkar på AMD och Linux.

Permalänk
Medlem

Blev rekommenderad nVidias klipp om det på Youtube igår och kollade.

Otrolig implementation av Path Tracing och att de byggt om dom flesta assets är ju också ett stort plus - ser ut som ett helt nytt spel.

Ska bli spännande att spela igenom igen.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är gratis om du har originalspelet, se det som en DLC som de själva skriver.

Aha, tackar!

Då blir jag nog frestad om att ge det en chans också. Annars har jag spelat originalet, så många gånger om, att det nog inte känts värt det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Feist:

Aha, tackar!

Då blir jag nog frestad om att ge det en chans också. Annars har jag spelat originalet, så många gånger om, att det nog inte känts värt det.

Än idag håller HL2 och grafik/fysikmotorn väldigt bra, men tycker RTX är ett rejält uppkliv så själv kommer jag kötta skiten ur det hehe.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Oj, detta blir nog superfett!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

ska lätt spela om det när de släpps, var ju ett par år sedan man lirade hl2

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag har spelat igenom Portal RTX på min rig med 4070 Ti och där kom jag endast upp i 60fps med Frame Gen och DLSS Quality hehe.

Hoppas denna RT-implementation inte är lika överdriven!

Visa signatur

GPU: Asus TUF 4070 Ti Non-OC | CPU: Ryzen 7 5800x | RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600MHz
Mobo: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | PSU: be quiet! 750W | Chassi: Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Medlem

Fick just höra att min lillebror - som varit med och spelat sedan Half-Life 1-eran, som kände sig tvungen att skaffa Steam dag 1 då det introducerades, som spelat allt mellan himmel och jord sedan den första PCn - aldrig spelat Half Life 2. Tycker inte att han kan kalla sig en riktig gamer innan han faktiskt spelat HL2.

Nåja, bättre sent än aldrig. Nu får han ju uppleva den ultimata versionen och för allra första gången dessutom.

Permalänk
Medlem

Det var inte jättelänge sedan jag körde igenom HL2 + eps, men nu blir jag rejält sugen igen. Älskar HL:s universum.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Fungerar dessa "RTX" versioner av spel om man har icke Rtx kort? Ex Amd Intel eller äldre Nvidia kort.

Inte för jag tror jag får någon bra prestanda på mitt 6650xt men kunde vara kul och starta bildspelet för att se skillnaden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fungerar dessa "RTX" versioner av spel om man har icke Rtx kort? Ex Amd Intel eller äldre Nvidia kort.

Inte för jag tror jag får någon bra prestanda på mitt 6650xt men kunde vara kul och starta bildspelet för att se skillnaden.

Det är nog isåfall bättre du hittar en Youtube video med playthrough, känns inte rättvisst annars

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem

Undrar hur det kommer flyta med ett 3060ti @ 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Det är nog isåfall bättre du hittar en Youtube video med playthrough, känns inte rättvisst annars

Jo jag fattar att det inte blir en bra upplevelse. Men jag skulle gärna kunna starta spelet och se hur det ser ut utan youtubes bild"kvalitet".
Såg att jag hade portal RTX på steam så testar det, om det går starta lär även hl2 varianten starta sen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det ska bli kul att testa

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo jag fattar att det inte blir en bra upplevelse. Men jag skulle gärna kunna starta spelet och se hur det ser ut utan youtubes bild"kvalitet".
Såg att jag hade portal RTX på steam så testar det, om det går starta lär även hl2 varianten starta sen.

Skulle tro det, Quake 2 RTX fungerar ju iallafall på annat. Tror att Nvidia väldigt specifikt gärna ser jämförelse i prestanda mellan deras och andra kort i sådana här projekt

Det som garanterat inte kommer funka är ju DLSS så klart, men du kan säkert köra RSR + FMF om inte FSR inkluderas.

Nyfiken på om det kommer få samma treatment som Quake 2 och Minecraft fick där man designat om / förnyar shaders osv rätt rejält för att RT faktiskt ska passa in, Half Life 2 har ju defintiivt redan lite tyngre shaders osv än Q2 och minecraft, kan bli riktigt snyggt. Framförallt nyfiken på om mödan som läggs på detta projekt kommer generaliseras nog att resurserna sprids vidare till, till exempel, garrys mod. Hoppas det är mer realtids-RT än minecraft RTX bara och inte ljus som rinner sakta som vatten liksom

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Absolut! Kör på, jag förstår vad du menar och hoppas inte du tar mitt inlägg fel heller

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem

Kan vara kul att köra igen efter alla år där man får nytta av ny hårdvara. Körde det kort efter relese. Var sjuk med 39 graders feber och plöjde igenom det på ca 4-5 dagar. Vart frisk efter som tur va!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16