Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Ingen hastighetsökning i Wifi 8

Permalänk
Melding Plague

Ingen hastighetsökning i Wifi 8

Wifi 7 har precis lanserats, men utvecklingen av nästa generation är redan igång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och vart behöver jag vara för att uppnå 23 Gbit/s? När Banhof "bara" kan leverera 10 Gbit/s. Och dom är väl snabbaste i Sverige.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Och vart behöver jag vara för att uppnå 23 Gbit/s? När Banhof "bara" kan leverera 10 Gbit/s. Och dom är väl snabbaste i Sverige.

Wifi används också för att bygga upp ett LAN mellan enheter anslutna till nätverket. Vad du får för hastigheter till andra tjänster på internet är en separat fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Företag där många är connected till samma router?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det påverkas, men vore tråkigt om de inte fortsätter sänka responstiden med varje generation.
Det är väl det som är mest intressant för de som spelar eller vill köra VR.
Sjunker det inte med WiFi 8 så måste man vänta på 9 och det lär väl dröja till 2032 säkert i så fall.

Permalänk
Medlem

Wifi gör en intel?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Håller wifi på att bli som allt annat, lanseringar hela tiden men marginella förbättringar, t ex iPhone varje år.

Permalänk
Medlem

Äh, det är skarpa killar & tjejer där borta.
De hittar säkert något innan det är dags att släppa som ökar hastigheten ändå.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Det kan du inte eftersom det är fråga om länkhastigheter utan hänsyn till overhead, inte nyttodata.

Förutom det: Några decimeter från din 8T/8R AP med en 8T/8R-kapabel klient (i praktiken en annan 8T/8R AP), med tillräcklig CPU för att generera/sänka last i den hastigheten, alternativt trådade enheter för att generera/sänka last på trådade interface som klarar den bandbredden.

Det kommer antagligen tillverkas ytterst få modeller som har snabbare trådade interface än 10 Gb/s och 4T/4R-radio. Och de kommer så klart inte att vara avsedda för att använda en enda samtidig klient och definitivt inte på avstånd där man når den högsta möjliga kodningen. Notera att 10 Gbit/s/s ethernet är full duplex, medan WiFi inte är det, så den hastigheten skulle eäcka rätt långt även för 8T8R vid symmetriskt användande.

Som påpekats ovan är internetanslutningen irrelevant i sammanhanget, om man nu inte ska prata med internet då. Men då s sitter ju flaskhalsen där, inte i WiFi:t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Wifi har ju aldrig ens varit nära sin teoretiska nivå i faktisk bandbredd i verkliga scenarier. Faktiskt överföringshastighet kommer vara markant lägre än 23Gbit/s. Dessutom kommer långt från alla enheter ha full uppsättning med antenner för full bandbredd

Permalänk
Medlem

Bra fokus, en teoretisk bandbredd som även om man halverar o avduperar marknadsföring "snacket", så flyter det på bra både med Wifi 5 och 6, och dessutom nu 6 GHZ bandet (6E och 7) så vi har lite mer ledigt band o utnyttja hemma.

Så göra det mer stabilt o bättre, helt rätt. Har inte haft råd o köpa Ruckus men hjälpt till med det, men märks klart att proffsdelen (Cisco , Meraki, Ruckus) kan ha en helt bättre och mer avancerad antennteknik i sina lösningar, så kanske Wifi8 kommer få till det även i prosumer (Unifi, Alta labs) och kanske ändra ner till consumer (TPlink osv). Då blir det bara bättre o bättre.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Fast varför? Jag skulle hellre se att de skippar teoretisk ökning och istället levererar en ökning av den hastighet du får ut av dessa "23" gb/s.

Tänk dig det, vartannat år ökar din verkliga hastighet med 50%.
Sen när genomsnittshastigheten nått 50% av 23gb/s så kan de jobba med högre teoretisk hastighet igen. Men då är det nog år 2036 cirkus.

Permalänk
Medlem

Köper man rätt grejor och ffa sedan konfar upp det korrekt så får man ett bra wlan som fungerar som tänkt.
Problemet är att svennebanan köper en dyngrouter från Asus och tror att det ska lira perfekt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Enligt Wikipedia

Wi-Fi generations Generation IEEE standard Adopted Maximum link (Mb/s) Radio frequency (GHz) (Wi-Fi 0*) 802.11 1997 1–2 2.4 (Wi-Fi 1*) 802.11b 1999 1–11 2.4 (Wi-Fi 2*) 802.11a 1999 6–54 5 (Wi-Fi 3*) 802.11g 2003 6–54 2.4 Wi-Fi 4 802.11n 2009 6.5–600 2.4, 5 Wi-Fi 5 802.11ac 2013 6.5–6933 5 Wi-Fi 6 802.11ax 2021 0.4–9608 2.4, 5 Wi-Fi 6E 802.11ax 2021 0.4–9608 2.4, 5, 6 Wi-Fi 7 802.11be exp. 2024 0.4–23,059 2.4, 5, 6 Wi-Fi 8 802.11bn exp. 2028 100,000 2.4, 5, 6 *Wi‑Fi 0, 1, 2, and 3 are named by retroactive inference. They do not exist in the official nomenclature.

Om man kollar på Maximum link rate och om man säger att det hade varit realistiskt att i praktiken få ut ungefär hälften av det,
så säg någonstans runt 3-4Gbit för Wifi 5 och Wifi 6.
Spontant känns det som att det hade räckt för enheter som man inte vill dra kabel till.

Om man säger uppkoppling mot Internet så är det väl fortfarande relativt ovanligt med snabbare än 1 Gbps för privatpersoner och mindre företag.
I LAN är det lättare/billigare att få något snabbare. Men har man någon lokal server eller workstation eller något där 1 Gbit anslutning till nätverket inte räcker så är det väl i de flesta fall något som man kan ansluta via kabel.

Då är det väl mera förbättringar som kan ge en stabilare uppkoppling och uppkoppling som är bättre på att hantera många samtidiga användare, så man kan komma lite närmare de teoretiska gränserna i praktiken som är mer av värde.
Snarare än att höja de teoretiska gränserna.

Som med Wifi 7, den tekniken som gör det möjligt att samtidigt vara ansluten till flera frekvensband och att hantera det automatiskt, snarare än att behöva manuellt ändra känns riktigt smart.

Det är en anledning att jag vill skaffa Wifi 7.
Men i dagsläget har jag inga enheter som har stöd för Wifi 7 och inga direkta planer på att skaffa i närtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Fast varför? Jag skulle hellre se att de skippar teoretisk ökning och istället levererar en ökning av den hastighet du får ut av dessa "23" gb/s.

Tänk dig det, vartannat år ökar din verkliga hastighet med 50%.
Sen när genomsnittshastigheten nått 50% av 23gb/s så kan de jobba med högre teoretisk hastighet igen. Men då är det nog år 2036 cirkus.

Menade mer den praktiska hastigheten än den teoretiska.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande med 802.11n hemma, tråkigt nog är det "good enough" för mitt behov då jag redan dragit kabel dit det behövs
Men trots det blir jag sugen på wifi 8, låter som vettiga uppdateringar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Sitter fortfarande med 802.11n hemma, tråkigt nog är det "good enough" för mitt behov då jag redan dragit kabel dit det behövs
Men trots det blir jag sugen på wifi 8, låter som vettiga uppdateringar!

Jag sitter i samma båt och samma funderingar, men jag landade i att jag inte har tillräckligt med enheter ännu som skulle utnyttja ens fördelarna med WiFi 5/6 troligen. Det får duga ett år till och sen ta en till funderare

Själv hade jag tydligen lurat mig själv att WiFi 5 = ’n’, men tydligen är det WiFi 4 som är ’n’… ja, man ligger lite efter helt klart

Någon här i tråden kanske kan fylla i vad vi missar

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Köper man rätt grejor och ffa sedan konfar upp det korrekt så får man ett bra wlan som fungerar som tänkt.
Problemet är att svennebanan köper en dyngrouter från Asus och tror att det ska lira perfekt.

Jag har aldrig använt ett wifi som jag tyckte fungerade tillfredsställande... Men kanske kan få göra ett studiebesök hemma hos dig?

Min egen dyngrouter från Asus, xt8, är väl annars rätt okej. Men det är inte som kabel ändå.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Enligt Wikipedia

Wi-Fi generations Generation IEEE standard Adopted Maximum link (Mb/s) Radio frequency (GHz) (Wi-Fi 0*) 802.11 1997 1–2 2.4 (Wi-Fi 1*) 802.11b 1999 1–11 2.4 (Wi-Fi 2*) 802.11a 1999 6–54 5 (Wi-Fi 3*) 802.11g 2003 6–54 2.4 Wi-Fi 4 802.11n 2009 6.5–600 2.4, 5 Wi-Fi 5 802.11ac 2013 6.5–6933 5 Wi-Fi 6 802.11ax 2021 0.4–9608 2.4, 5 Wi-Fi 6E 802.11ax 2021 0.4–9608 2.4, 5, 6 Wi-Fi 7 802.11be exp. 2024 0.4–23,059 2.4, 5, 6 Wi-Fi 8 802.11bn exp. 2028 100,000 2.4, 5, 6 *Wi‑Fi 0, 1, 2, and 3 are named by retroactive inference. They do not exist in the official nomenclature.

Om man kollar på Maximum link rate och om man säger att det hade varit realistiskt att i praktiken få ut ungefär hälften av det,
Spontant känns det som att det hade räckt för enheter som man inte vill dra kabel till.

Om man säger uppkoppling mot Internet så är det väl fortfarande relativt ovanligt med snabbare än 1 Gbps för privatpersoner och mindre företag.
I LAN är det lättare/billigare att få något snabbare. Men har man någon lokal server eller workstation eller något där 1 Gbit anslutning till nätverket inte räcker så är det väl i de flesta fall något som man kan ansluta via kabel.

Då är det väl mera förbättringar som kan ge en stabilare uppkoppling och uppkoppling som är bättre på att hantera många samtidiga användare, så man kan komma lite närmare de teoretiska gränserna i praktiken som är mer av värde.
Snarare än att höja de teoretiska gränserna.

Som med Wifi 7, den tekniken som gör det möjligt att samtidigt vara ansluten till flera frekvensband och att hantera det automatiskt, snarare än att behöva manuellt ändra känns riktigt smart.

Det är en anledning att jag vill skaffa Wifi 7.
Men i dagsläget har jag inga enheter som har stöd för Wifi 7 och inga direkta planer på att skaffa i närtid.

Ja, tror faktiskt att det kan bli riktigt bra med wifi 8. Trodde naivt nog att detta var ett löst problem när det blev vanligt med olika "meshlösningar". Så cirkus 10 år sen - och sen dess har det saknats något ofantligt. Så Äntligen ska det åtgärdas

Skrivet av Lodisen:

Menade mer den praktiska hastigheten än den teoretiska.

Ja, egentligen är det lite överdrivet av mig att skriva 50% av teoretisk hastighet.. inte nog med att wifi är half duplex så 50% åt ena hållet är 100% om det är dubbelriktat. Men radiostyrkan faller även med ett kubiskt förhållande till avståndet -> 2 ggr längre ger 1/8del av signalen. Så 10 meter ger 1/1000del av signalen. Men det hade helt enkelt varit trevligt om wifi var lite mer konsekvent, lite mer stabilt.

Permalänk
Medlem

Heh, så jag använder en 25 år gammal wifi teknologi när jag kör a/b eller g i 2.4ghz . Har inget mesh och delar wifi från stationär två rum bort. Allt nyare med 5ghz räcker inte ens ut ur vardagsrummet.

Hastigheten är inte ens dålig för surfande.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GuessWho:

Man kommer i alla fall inte få mer än teoretiskt max, positiva här är ju att denna nivå har faktiskt ökat ett par gånger relativt länkhastigheten.

Wifi-3 (802.11g) hade teoretisk max på endast 50 % av länkhastighet
Wifi-4 (802.11n) höjde det till 70 %
Wifi-5 (802.11ac) låg kvar på 70 %
Wifi-6 (802.11ax) höjde till 75 %

I praktiken är det på Wifi-5 (5 GHz) där jag sett högst faktiskt effektivitet, fått 550-600 Mbit/s på 2x2, länkhastighet 866 Mbit/s, så teoretisk max 605 Mbit/s. Så rätt mycket teoretisk max i praktiken.

Ser högre hastighet på Wifi-6 (5 GHz), men handlar om 650-700 Mbit/s där teoretisk max är 1200 * .75 = 900 Mbit/s.

Med 6 GHz går det att komma över 1 Gbit/s i "verkligheten", men är riktigt usel räckvidd

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Nu vet jag inte om det påverkas, men vore tråkigt om de inte fortsätter sänka responstiden med varje generation.
Det är väl det som är mest intressant för de som spelar eller vill köra VR.
Sjunker det inte med WiFi 8 så måste man vänta på 9 och det lär väl dröja till 2032 säkert i så fall.

Av vad jag ser så är sänkning av responstiden en av målen med WiFi 8, främst genom att då få en stabilare anslutning utan interferenser (kolision) mellan olika accesspunkter och förbättrad beamforming (högre signalkvalitet).
Även om handskakning mellan accesspunkter bygger på responstiden så är det en droppe i havet, jämfört när ett eller flera paket måste skickas om.
Förlorade paket är den absolut vanligaste och även största orsaken till långa responstider.

Co-SR, Co-BF och DSO är att likna vid gårdagens QoS, fast mycket mer avancerad och mer anpassad till dagens hastigheter, behov och mesh.

Skrivet av Lodisen:

Hastigheten ökar då Co-SR, Co-BF och DSO tillsammans ger en stabilare anslutning och säkerställer att fler paket blir levererade utan fel, vilket då kommer att höja hastigheten närmare den teoretiska.
Dom hastigheter som anges idag är endast "teoretiska" och kan kanske uppnås i ett idealiskt scenario och endast då, i verkliga livet är så uppnås aldrig angivna hastigheter.
Co-SR, Co-BF och DSO ger enskilt inte någon större vinst, men tillsammans så gör dom stor skillnad.
Än mer intressant är att DSO kan ge en förbättring i generationer (om jag nu har tolkat tekniken rätt), beroende på både vald algoritm och hårdvara, något som var tillverkare verkar ha en viss frihet att styra. Notera att kompatibilitet ändå verkar vara bibehållen.

En liknelse:
Man skulle kunna likna det vid att man idag har en Koenigsegg, men med en infrastruktur som endast består av grusvägar.
Teoretiskt så gör Koenigsegg över 300 km/h men vägarna möjliggör inte ens 100 km/h.
Formulan Co-SR, Co-BF och DSO ger möjligheten till att lägga släta, breda och asfalterade vägar, varvid det blir möjligt att närma sig 300 km/h.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man kommer i alla fall inte få mer än teoretiskt max, positiva här är ju att denna nivå har faktiskt ökat ett par gånger relativt länkhastigheten.

Wifi-3 (802.11g) hade teoretisk max på endast 50 % av länkhastighet
Wifi-4 (802.11n) höjde det till 70 %
Wifi-5 (802.11ac) låg kvar på 70 %
Wifi-6 (802.11ax) höjde till 75 %

I praktiken är det på Wifi-5 (5 GHz) där jag sett högst faktiskt effektivitet, fått 550-600 Mbit/s på 2x2, länkhastighet 866 Mbit/s, så teoretisk max 605 Mbit/s. Så rätt mycket teoretisk max i praktiken.

Ser högre hastighet på Wifi-6 (5 GHz), men handlar om 650-700 Mbit/s där teoretisk max är 1200 * .75 = 900 Mbit/s.

Med 6 GHz går det att komma över 1 Gbit/s i "verkligheten", men är riktigt usel räckvidd

Har du provat Wifi 7 ?

Tycker det låter intressant med möjlighet att vara ansluten till flera frekvenser/kanaler samtidigt och auto negotiera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

En liknelse:
Man skulle kunna likna det vid att man idag har en Koenigsegg, men med en infrastruktur som endast består av grusvägar.
Teoretiskt så gör Koenigsegg över 300 km/h men vägarna möjliggör inte ens 100 km/h.
Formulan Co-SR, Co-BF och DSO ger möjligheten till att lägga släta, breda och asfalterade vägar, varvid det blir möjligt att närma sig 300 km/h.

Eller som att ha en 500 meter lång asfalterad raksträcka och resten är grusvägar.
(Under optimala förhållanden går det att få bra hastigheter med Wifi, men det är sällan optimala förhållanden).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GuessWho:

Har du provat Wifi 7 ?

Tycker det låter intressant med möjlighet att vara ansluten till flera frekvenser/kanaler samtidigt och auto negotiera det.

Tyvärr inte. Lär nog dröja, har dels inga enheter som stöder Wifi-7 just nu. Är inte så länge sedan jag uppgraderade hemmet och sommarhuset till Wifi-6.

Angående latens som nämndes i tråden: vet inte vad som blev av det i praktiken, men det var ju en sak som Wifi-6 skulle förbättra.

Annars är den stora nyheten i Wifi-6 att hanteringen av nät med väldigt många klienter (t.ex. flygplatser) fungerar betydligt bättre än tidigare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Eller som att ha en 500 meter lång asfalterad raksträcka och resten är grusvägar.
(Under optimala förhållanden går det att få bra hastigheter med Wifi, men det är sällan optimala förhållanden).

Något ditåt, men med följd att grus har dragits upp på den asfalterade sträckan.

Man kan sitta sida vid sida med routern och ändå få dålig hastighet, speciellt om vi tittar på äldre utrustning. Gruset kan då vara dig själv, skrivbord, skärm, väggarna i rummet, allt detta skapar olika interferenser när WiFi signalen studsar och möts igen. Eller färdas igenom materia med en fördröjning och möts igen, varvid det skapar "blind spots", alltså positioner i rummet där signalen är i motfas och släcks ut.

Kan jämföras med att man kastar en sten på en stillastående vattenyta som är avgränsad med barriärer, vågrörelsen studsar och möts, för att på vissa ställen släckas ut, på andra bli förstärkt och på andra även få en massa överlagrade vågor.

Beamforming tar till viss del och åtgärdar fenomenet, även om det inte helt tas bort.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Det primära målet med WiFi 8 är att få de som sitter på WiFi 7 att känna att dom måste uppgradera.

Permalänk
Rekordmedlem

Verkar vara en bra uppdatering som åtgärdar brister i hur Mesh fungerar.
Den teoretiska bandbredden är ändå alltid bara en rätt ointressant försäljningsfloskel för att lura folk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Men radiostyrkan faller även med ett kubiskt förhållande till avståndet -> 2 ggr längre ger 1/8del av signalen. Så 10 meter ger 1/1000del av signalen. Men det hade helt enkelt varit trevligt om wifi var lite mer konsekvent, lite mer stabilt.

Detta stämmer inte riktigt. Om du tänker en sfär som är centrerad på routern, så kommer alltid flödet genom ytan av den sfären vara den samma, oberoende av radien. Dvs intensiteten sprids ut på ytan av en sfär. Ytan av en sfär skalar kvadratiskt mot radien. Så 10 gånger längre avstånd ger 1/100 av signalstyrkan.

Permalänk
Medlem

Wifi 6 är fullt tillräckligt om man inte har överbelastat nät eller router. Med wifi 6 eller nyare märker jag inte att jag sitter på trådlöst längre. Men får de ner latency ännu mer är det bra. Borde väl heta wifi 7.1 egentligen?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies