Apple uppdaterar Macboook-skärmar i smyg

Permalänk
Melding Plague

Apple uppdaterar Macboook-skärmar i smyg

Företaget har inte nämnt något om det, men nya Macbook Pro har Quantum Dot-paneler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanon Apple!

Permalänk
Medlem

Apples skärmar har för mig alltid legat i absoluta toppklassen. I alla fall senaste decenniet. Kul att de tar ännu ett kliv. Tyvärr driver nog deras fantastiska skärmar upp priset en del, men som arbetsredskap är de svårslagna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Företaget har inte nämnt något om det, men nya Macbook Pro har Quantum Dot-paneler.

Det är väl lite klassiskt Apple-agerande på något vis...

Skrivet av medbor:

Apples skärmar har för mig alltid legat i absoluta toppklassen. I alla fall senaste decenniet. Kul att de tar ännu ett kliv. Tyvärr driver nog deras fantastiska skärmar upp priset en del, men som arbetsredskap är de svårslagna

Ja, det bidrar säkert till prisnivån. Just det känns väl iaf någorlunda verklighetsförankrat.
Samtidigt är ju delar av den allmänna prisbilden tydligt "för att vi kan", som då t.ex. hur priserna fullkomligt skenar vad gäller lagringen...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har en 16" MBP som jobbdator. Den används nästan uteslutande med locket stängt. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Att de inte tar sin IPad Pro skärm till MacBook som är fantastisk?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Det är ju enormt hög respone time på skärmarna för Macbook Pro. Se t.ex senaste recensioner på notebookcheck. Man kan undra om man märker av det via smearing på text när man scrollar, eller smearing när man spelar. Annars är det säkert en bra skärm.

Permalänk
Avstängd

Wow.. Kannon Apple.. å de tog inte ens cred för det.. gissat att e fått en bättre deal med deras underleverantör.

Det vill säga att det skulle kostat dem mer att marknadsföra denna uppgradering än att låta kunderna bara "få" den. (Som de tjänar på)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Tror iofs inte att Apple behöver köra med "panel lottery", och leverera med olika skärmar till olika marknader eller bara pga tillfällig brist/överskott på paneler, men det är ju tänkbart att de trycker på detta om ett tag när det stabiliserat sig, lager av andra datorer börjar sina, etc. Oavsett är det väl bra att skärmutvecklingen går framåt, där har Apple gjort en del genom att gå ifrån lågupplösta skärmar innan de flesta andra tillverkare. Tycker att "retina"-upplösning på programmen funkat mycket bättre än Windows och diverse Linux lyckats lösa hög DPI, även om problemen är mindre nu och en del problem ju beror på att Windows glatt kör 15-20 år gamla program vilket MacOS absolut inte gör.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl lite klassiskt Apple-agerande på något vis...

Ja, det bidrar säkert till prisnivån. Just det känns väl iaf någorlunda verklighetsförankrat.
Samtidigt är ju delar av den allmänna prisbilden tydligt "för att vi kan", som då t.ex. hur priserna fullkomligt skenar vad gäller lagringen...

Priset är knappt en fråga när ’pappa jobbet betalar’

Absolut skulle jag inte köpa något utom en Mac Mini privat

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Wow.. Kannon Apple.. å de tog inte ens cred för det.. gissat att e fått en bättre deal med deras underleverantör.

Jag gissar att artikeln har helt rätt - att de undvikit det tidigare p.g.a kadmiumet. Att slå på stora trumman över kvantprickar år 2024 är väl lite tveksamt, när de a) har funnits hos andra ett bra tag nu, och b) ses som det ”näst bästa” efter OLED. Bättre att sitta still i båten och prata om OLED när de kommer dit.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

har funnits hos andra ett bra tag nu

Just det brukar ju inte stoppa Apple från att slå på stora trumman annars.

Permalänk
Medlem

Our best screens yet

Permalänk
Sötast
Skrivet av taliz:

Jag har en 16" MBP som jobbdator. Den används nästan uteslutande med locket stängt. 🤷‍♂️

Jasså?

Jag tycker skärmen är alldeles för bra för att inte använda! Samma med tangentbordet. PC-laptopen har alltid legat dockad åt sidan men MBP har jag framför skärmarna, använder trackpad, tangentbord och skärm. De större skärmarna har jag som yta för diverse verktyg och fönster som inte är lika prioriterade så kan de grova pixlarna få göra vad de själv önskar. 3440x1440 på en 34" ultrawide är som sandpapper för ögonen!