OLED skärm under mellandagarna/black friday

Permalänk

Finner det väldigt svårt att hitta en 34tums skärm som har allt man vill ha. Har idag Xiaomi Mi 34 VA Panel 144hz. Men har tänkt gå över till Qd-oled eller Oled, fortfarande 34tum. Samsung Odyssey G8 LS34DG850SUXEN är väldigt lockande men samsung har ingen garanti för Burn-ins vilket känns jobbigt. Msi, Gigabyte och Asus har två eller tre år på sina skärmar.

Sen är det dedär med vilken generation av QD-Oled panel som sitter i skärmen Gen 1,2 eller 3. Om det är QD-oled man vill ha och inte Oled. i Samsung Odyssey OLED G8 G85SD är det Gen 1 lika så i MSI MPG 341CQPXMSI 34" MAG 341CQP och MSI MPG 341CQPX vilket känns trist. Det är förståss om det är 34tum man vill ha. Annars verkar det vara 16:9 skärm som gäller. Alla fall utifrån vad jag har läst.

Visa signatur

Ryzen 5900x I Arctic Liquid Freezer III I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Lian Li O11 Vision I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonka/lonka:

Finner det väldigt svårt att hitta en 34tums skärm som har allt man vill ha. Har idag Xiaomi Mi 34 VA Panel 144hz. Men har tänkt gå över till Qd-oled eller Oled, fortfarande 34tum. Samsung Odyssey G8 LS34DG850SUXEN är väldigt lockande men samsung har ingen garanti för Burn-ins vilket känns jobbigt. Msi, Gigabyte och Asus har två eller tre år på sina skärmar.

Sen är det dedär med vilken generation av QD-Oled panel som sitter i skärmen Gen 1,2 eller 3. Om det är QD-oled man vill ha och inte Oled. i Samsung Odyssey OLED G8 G85SD är det Gen 1 lika så i MSI MPG 341CQPXMSI 34" MAG 341CQP och MSI MPG 341CQPX vilket känns trist. Det är förståss om det är 34tum man vill ha. Annars verkar det vara 16:9 skärm som gäller. Alla fall utifrån vad jag har läst.

Den skärmen täcks av garantin när det kommer till burn-ins, finns att läsa på Samsungs hemsida.

Permalänk
Skrivet av modular:

Den skärmen täcks av garantin när det kommer till burn-ins, finns att läsa på Samsungs hemsida.

Länka gärna, jag har bara hittat en generell garanti beskrivning, men inget som täcker just burn-in. Verkar även vara nått många rantar i på reddit osv. Annat gäller deras tv-apparater då har dom specifik burn-in garanti såg jag.

Visa signatur

Ryzen 5900x I Arctic Liquid Freezer III I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Lian Li O11 Vision I

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/gamingskarm-31-57-tum/samsung-ls32dg802suxen/1034072.18234/

Det är en av de två 4K-skärmarna som länkats i tråden Alastor pratar om som kostar 10tkr.

Jo tack..
men den storlekens skärm kommer min fru ifrågasätta min sjukdom

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tonka/lonka:

Det finns inga Gen 3 i 21:9 format. Samtliga är Gen 1 sett till pixelstruktur.

Permalänk
Medlem

Väntan är lång för oss som vill ha 4k 21:9.. Snart ett år sedan jag sålde min 21:9 1440p och gick ner till 1080p "tillfälligt". Väntar på rätt skärm för rätt pris så det lär väl dröja. Var skapligt nära att klicka hem en 16:9 men det får vänta till gen3 av 21:9 kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Väntan är lång för oss som vill ha 4k 21:9.. Snart ett år sedan jag sålde min 21:9 1440p och gick ner till 1080p "tillfälligt". Väntar på rätt skärm för rätt pris så det lär väl dröja. Var skapligt nära att klicka hem en 16:9 men det får vänta till gen3 av 21:9 kommer.

LG skulle släppt en 4K 21:9 45tummare nu i Q3-4 men verkar försenad och senare en 39a. Troligen kommer nya format vid CES i januari skulle jag gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonka/lonka:

Länka gärna, jag har bara hittat en generell garanti beskrivning, men inget som täcker just burn-in. Verkar även vara nått många rantar i på reddit osv. Annat gäller deras tv-apparater då har dom specifik burn-in garanti såg jag.

Permalänk
Skrivet av wly:

Det finns inga Gen 3 i 21:9 format. Samtliga är Gen 1 sett till pixelstruktur.

Ah okej, my bad, ja då är de alltså 16:9 som gäller om man verkligen är ute efter Gen 3

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev en samsung 4k oled från inet, priset höjdes på netonnet och blev lite rädd att jag skulle missa även denna skärm.
Behåller den oöppnad ifall det skulle dyka upp något bättre på inets megaklick nästa vecka.

@darrenj Haha jag har samma farhåga

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Då var även min PG32UCDM skickad från NoN, vilken tur man inte tvekade när priset sänktes till 11500kr. Känner mig så glad nu, även om det är mycket pengar.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Då var även min PG32UCDM skickad från NoN, vilken tur man inte tvekade när priset sänktes till 11500kr. Känner mig så glad nu, även om det är mycket pengar.

Så fort jag såg prissättningen så började jag ifrågasätta qllt, gick in på reddit, youtube, kollade en massa recensioner osv, oxh sedan bär jag ville slå till så var det borta 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

Jag har så svårt att bestämma mig nu haha

kan också köpa alienware skärmen för 9k vilket är jävligt najs pris för 4k Oled.
Även samsung skärmen för 10k är riktigt bra pris och skärmen med sin semi-matta coatingskulle ev funka lite bättre i mitt rum som under dagen är halvt upplyst, me npå något sätt lockar MSI skärmen mer. Vet ej varför har inget större behov av 90W DP och kvm.
gaaah i lands problem

Skönt och se att man inte är den enda som velar! Blev Samsungen till slut, priset var för lockande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Skönt och se att man inte är den enda som velar! Blev Samsungen till slut, priset var för lockande.

ja priset var riktigt bra, helt ärligt så tror jag det är minimal skillnad på dessa qd-oled modeller då det är samma panel.
Även om coatingen är semi-matte på samsungen verkar dom fått till den bra enligt alla video recensioner jag tittat på idag

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Sitter och velar vilken skärm man ska slå till på, lutar åt Alienaware skärmen, känns drygt med smart-tv funktionen på samsungen!

Någon som har den och kan berätta om sina erfarenheter?

Någon som vet hur länge dom kör kampanjen?

Permalänk
Medlem

Känns som att MSI 27" MPG 271QRX QD-OLED QHD 360 Hz för 8690:- låter rätt vettigt, vad säger ni?

Menar, priset lär väl inte bli bättre på BF etc.

mvh

Visa signatur

360hz MSI Oled,Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk
Medlem

Sugen på Samsungen här https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

Annat än att den är matt (vill egentligen ha blank) och ev lite sladdriga kontakter, är den ett dåligt köp? Borde man vänta på att någon annan skärm kommer ned i pris? Är ju en jävla djungel detta med Oled-skärmar. Viktigt att den är platt för mitt use case.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hajvan:

ja priset var riktigt bra, helt ärligt så tror jag det är minimal skillnad på dessa qd-oled modeller då det är samma panel.
Även om coatingen är semi-matte på samsungen verkar dom fått till den bra enligt alla video recensioner jag tittat på idag

Det är därför det känns så spännande med ett prisspann på 9-17 tusen, när alla testresultat är i princip samma och skillnaderna främst verkar bestå av perifera funktioner som KVM, PD och design. Visst kan jag betala mer för sånt, men att det skulle stå för 40-50% av priset är helt sinnes.

Samsungen är höjd till 16990 hos netonnet nu, undrar om någon köper den för det?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Det är därför det känns så spännande med ett prisspann på 9-17 tusen, när alla testresultat är i princip samma och skillnaderna främst verkar bestå av perifera funktioner som KVM, PD och design. Visst kan jag betala mer för sånt, men att det skulle stå för 40-50% av priset är helt sinnes.

Samsungen är höjd till 16990 hos netonnet nu, undrar om någon köper den för det?

Ja, jag hänger inte heller riktigt med på varför folk vill betala 5000 kronor mer för en Asus-skärm. Jag förstår att man kanske tvekar kring att Alienware är kurvad men annars är ju skillnaderna väldigt ytliga.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Skrivet av OliT:

Ja, jag hänger inte heller riktigt med på varför folk vill betala 5000 kronor mer för en Asus-skärm. Jag förstår att man kanske tvekar kring att Alienware är kurvad men annars är ju skillnaderna väldigt ytliga.

Nu fick vi ju den för 11500kr vilken är en no brainer, även om det är mycket pengar. Jag hade inte betalt 14500kr för den.

Men främsta anledningen för mig.

Glansig skärm
Platt skärm

Samsung går bort pga matt skärm samt semi smart TV.

Hade jag inte fått den för detta pris hade jag valt Alienwereskärmen för dryga 10000kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beställde 34" från MSI (MAG 341CQP) som är på kampanj lite här o var för 8,990. Sålde min tre år gamla LG ips i samma storlek förra månaden men ibland saknar man inte kossan förrän båset är tomt. Behöver kunna jobba hemifrån, är lite osäker på hur 'text fringing' omfattar mig och mitt arbete. I värsta fall får man väl nyttja den som ren gamingskärm.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Väntar kallt på att LGs 32 ska komma ner i pris / finnas i lager överhuvudtaget.
Den var ju på rea kring 12000 under sensommaren men aldrig i lager och LG själva lanserar sin nya webbutik nästa vecka lagom till BF...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillsowi:

Väntar kallt på att LGs 32 ska komma ner i pris / finnas i lager överhuvudtaget.
Den var ju på rea kring 12000 under sensommaren men aldrig i lager och LG själva lanserar sin nya webbutik nästa vecka lagom till BF...

Är inte den utgången? Var min drömskärm om dom släppt den med glossy coating iställer för matt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kollade på denna review på youtube där han testar 1440p varianten av samsung skärmen som har samma matta coating som 4k varianten, han nämner att denna matta coating inte alls är lika gryning som matta coatings på woleds.
https://youtu.be/eOxgwdze7OM?t=3849
förövrigt gör han väldigt bra och detaljerade recensioner på skärmar.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Känns som att MSI 27" MPG 271QRX QD-OLED QHD 360 Hz för 8690:- låter rätt vettigt, vad säger ni?

Menar, priset lär väl inte bli bättre på BF etc.

mvh

Skulle aldrig gå ner till 1440p från 4K, skillnaden är verkligen stor förutsatt att man är tillräckligt nära skärmen åtminstone.

Permalänk
Medlem

Någon som köpt AOC 27" AG276QZD2 nu under BF? Är ni nöjda?

Permalänk
Medlem

Fick hem Samsung Odyssey G8 igår, hunnit testa idag och kan konstatera tre saker.

1. Fantastisk bild, matte coating funkar superb och förstår inte vad folk gnäller om.

2. Den absolut sämsta upplevelsen mjukvarumässigt jag varit med om.

3. Skulle behållit beställningen på MSIn.

Kan inte Reddit rädda mig från denna mjukvara blir det att skicka tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Fick hem Samsung Odyssey G8 igår, hunnit testa idag och kan konstatera tre saker.

1. Fantastisk bild, matte coating funkar superb och förstår inte vad folk gnäller om.

2. Den absolut sämsta upplevelsen mjukvarumässigt jag varit med om.

3. Skulle behållit beställningen på MSIn.

Kan inte Reddit rädda mig från denna mjukvara blir det att skicka tillbaka.

fick också min skärm idag.

1. håller helt med 100%
2. Håller inte med alls , personligen tycker jag det funkar kanonbra att kunna styra inställningar och portar med en fjärrkontroll,
at böja sig fram och navigera med knappar eller en joystick på skärmen resulterar alltid i en massa feltryck för min del iaf.
3. tror jag behåller min.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

wow vad skärmar har blivit dyra

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Skulle aldrig gå ner till 1440p från 4K, skillnaden är verkligen stor förutsatt att man är tillräckligt nära skärmen åtminstone.

Ingen som har pratat om byta upplösning.

Priset... även om jag förstår att det är värt 0kr för just dig.

Visa signatur

360hz MSI Oled,Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S