Vill man ha en utomhusövervakningskamera?

Permalänk
Medlem

Vill man ha en utomhusövervakningskamera?

Halli hallå!

Jag flyttade till hus i somras, och nu när jag börjat få ordning på det mesta, så funderar jag på om man ska ta och skaffa sig någon form av utomhusövervakning. Men, den första frågan som ploppar upp i skallen är: vill man ha det? Ni som har det, är ni nöjda? Varför skaffade ni det?

För mig så handlar hela grejen med kameror om någon slags känsla av säkerhet, att man har lite koll på vad som händer runt huset. Men samtidigt, säg att man skulle vakna på morgonen och se att några skummisar smög runt huset under natten, vad kan man göra åt det? Åka och köpa basebollträ och softairgun? Nä men, skämt åsido, blir man inte bara rädd då? För det är väl inte som att man kan ringa polisen och säga att någon har smugit runt huset.

Mvh
Wishie

Permalänk
Medlem

Det är rätt kul att se vad som rör sig runt huset. Nu har jag inte hur och kameror längre men det är lite kul att se när hela familjen vildsvin passerat förbi och valt att inte böka upp hela trädgården.

Permalänk

Det finns flera fördelar med kameror. Särskilt sådana som har högtalare och tvåvägskommunikation.
Jag har ringklocka med sådant. Man kan kommunicera med bud och andra.
Personligen har jag aldrig haft några som smyger runt huset men jag har flera i bekantskapskretsen som drabbats och då lyckats skrämma bort personen genom att man skriker i kameran att man ringer polisen. Inkräktarna har då sprungit iväg.

Permalänk
Medlem

Jag har inga kameror, men jag har larm. Ett larm jag inte har aktiverat på åratal.
Känner mig lika säker eller osäker för det.

Faktum är att jag upptäckte härom dagen att kopplingen till väktarfirman hade sagts upp, så inte ens ett ev brandlarm hade de reagerat på.
Nu ska man ju komma ihåg att man inte är garanterad en utryckning heller. Eller, iaf inte inom en viss tid. Vilket fick mig att fundera på varför jag ens betalade för utryckning. (Vilket jag ju inte gjorde visade det sig). Så, jag känner mig ändå säker trots det.

Köp strålkastare med rörelsedetektor. Ska du ha larm, köp ett som ringer upp dig och/eller grannen som kommer springade med hagelsprutan vid behov. (för de humorlösa: skämt)
Är du hemma, så ringer du polisen. De kommer troligen snabbare än en väktare.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Jag köpte en utomhuskamera för att kolla vad det var som använde en plantering på baksidan av huset som toalett.
Jag hade starka misstankar om att det var en katt och mycket riktigt, det första larm jag fick på telefonen visade det.

Vad jag nu ska använda den informationen till får vi se

Men samtidigt så känns det bra att få veta vad som händer på ens tomt. Ska även sättta en för övervakning av vår uppfart.

Permalänk
Medlem

Med tiderna vi lever i nu, har du råd så absolut, själv varit med om såväl hemfridsbrott, stöld och annat som hade inte känts till om man inte haft kamera, och så är det förebyggande åtgärd istället för som var för många årtionden sedan att bara rikemän med guld och diamanter i kassaskåp har det och därav då indirekt gör sig till en måltavla.

Nu har istället alla råd så att om en inbrotstjuv eller dylikt ändå har fokuserat sig på just dig, så är det bättre att ha det dokumenterat via kamera såväl för polis, försäkringsbolag och din egen trygghet. Än värre om du plötsligt ska ut för en cigg och plötsligt dyker nån skummis upp från ingenstans, så är både säkerhet när du väl är hemma men även så att undvika att gå ut om fara/risk finns ute.

Sedan utöver det dåliga, så även fördel om bekanta kommer över, paketleveranser och annat positivt som också finns med kamera så att är inte bara av onda man behöver det liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Jag köpte en utomhuskamera för att kolla vad det var som använde en plantering på baksidan av huset som toalett.
Jag hade starka misstankar om att det var en katt och mycket riktigt, det första larm jag fick på telefonen visade det.

Vad jag nu ska använda den informationen till får vi se

Men samtidigt så känns det bra att få veta vad som händer på ens tomt. Ska även sättta en för övervakning av vår uppfart.

Någonting liknande denna kanske.

https://youtu.be/WuPmyI0woGM?si=-DyUFq1H7ds1oAAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Klockrent, en sån blir det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Halli hallå!

Jag flyttade till hus i somras, och nu när jag börjat få ordning på det mesta, så funderar jag på om man ska ta och skaffa sig någon form av utomhusövervakning. Men, den första frågan som ploppar upp i skallen är: vill man ha det? Ni som har det, är ni nöjda? Varför skaffade ni det?

För mig så handlar hela grejen med kameror om någon slags känsla av säkerhet, att man har lite koll på vad som händer runt huset. Men samtidigt, säg att man skulle vakna på morgonen och se att några skummisar smög runt huset under natten, vad kan man göra åt det? Åka och köpa basebollträ och softairgun? Nä men, skämt åsido, blir man inte bara rädd då? För det är väl inte som att man kan ringa polisen och säga att någon har smugit runt huset.

Mvh
Wishie

Just det där med kamera ute beror helt på hur du bor, har du möjlighet att sätta upp en kamera som då bara ser din tomt och inget mer så kör på Men så fort det blir att man ser delar av grannens tomt eller väg/allmän yta så blir det helt plötsligt lite mer klurigt med om det är lagligt eller inte och om tillstånd krävs för att sätta upp.

Så till å börja med så är det en fråga om vart på tomten du vill ha kameran och hur tomten ser ut.

Edit: Värt att tänka på är även att det är en väldigt liten den av inbrott som en kamera faktiskt kan göra skillnad mot (om man nu vill motverka ett inbrott) Påverkade och yrkestjuvar så kommer kameran förmodligen inte göra ett piss mot och skapar bara en falsk säkerhet. Men även där så är det helt beroende på vart/hur man bor. Är det ute i skogen så är troligheten för något påverkad väldigt låg och då är det antingen yrkestjuvar (öststats ligorna) eller lokala busar som är problemet och är nog bara dom lokala busarna som kamera gör skillnad mot, är det ligorna så är man körd hur man än gör tyvärr.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

I mitt huvud tänker jag att bor man så att man känner att man behöver kameror utanför huset för att ha koll på vad som händer är det dags att flytta Vill man se något temporärt som vem som skiter i rabatten finns ju åtelkameror

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Just det där med kamera ute beror helt på hur du bor, har du möjlighet att sätta upp en kamera som då bara ser din tomt och inget mer så kör på Men så fort det blir att man ser delar av grannens tomt eller väg/allmän yta så blir det helt plötsligt lite mer klurigt med om det är lagligt eller inte och om tillstånd krävs för att sätta upp.

Så till å börja med så är det en fråga om vart på tomten du vill ha kameran och hur tomten ser ut.

Edit: Värt att tänka på är även att det är en väldigt liten den av inbrott som en kamera faktiskt kan göra skillnad mot (om man nu vill motverka ett inbrott) Påverkade och yrkestjuvar så kommer kameran förmodligen inte göra ett piss mot och skapar bara en falsk säkerhet. Men även där så är det helt beroende på vart/hur man bor. Är det ute i skogen så är troligheten för något påverkad väldigt låg och då är det antingen yrkestjuvar (öststats ligorna) eller lokala busar som är problemet och är nog bara dom lokala busarna som kamera gör skillnad mot, är det ligorna så är man körd hur man än gör tyvärr.

Min kamera har en funktion för att maska delar av bilden man inte vill att den ska se. Polisen monterar ju kameror utanför lägenheter med det som ursäkt, så borde väl räcka för privatpersoner också då tycker jag.

Webhallen säljer för övrigt den, TP-Link C120 för 349 kr just nu. Väldigt mycket kamera för det priset tycker jag.

Favoritfunktionen är separata detekteringszoner för husdjur/människa/bil/rörelse, så vill du ha en notis specifikt när grannens katt bajsar i rabatten kan du få det och inget annat.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Jag satte upp en kamera på min altan/veranda (vad är skillnaden?) för att få notis när mina katter vill in. Skitsmidigt!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Min kamera har en funktion för att maska delar av bilden man inte vill att den ska se. Polisen monterar ju kameror utanför lägenheter med det som ursäkt, så borde väl räcka för privatpersoner också då tycker jag.

Webhallen säljer för övrigt den, TP-Link C120 för 349 kr just nu. Väldigt mycket kamera för det priset tycker jag.

Favoritfunktionen är separata detekteringszoner för husdjur/människa/bil/rörelse, så vill du ha en notis specifikt när grannens katt bajsar i rabatten kan du få det och inget annat.

Yes maskning är såklart ett alternativ så länge den är permanent och inte bara ett lager som går att ta bort.

Och förstår inte vad polisen gör är relevant när det kommer till detta? Förmodligen så har dom då tillstånd att sätta upp dom. Samt kan även tänka mig att dom har lite annat regelverk jämfört med privatpersoner och företag.

Samt ändrar inte att det är väldigt klurigt om man vill göra det lagligt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av orig_rejser:

I mitt huvud tänker jag att bor man så att man känner att man behöver kameror utanför huset för att ha koll på vad som händer är det dags att flytta Vill man se något temporärt som vem som skiter i rabatten finns ju åtelkameror

För mig är det i förebyggande syfte samt som bevis vid eventuellt brott.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

För mig är det i förebyggande syfte samt som bevis vid eventuellt brott.

Precis, man är ju inte immun mot skurkar bara för att man bor i ett visst område. Skurkarna kan ju nämligen flytta på sig.

Permalänk
Medlem

När jag renoverade i somras så drog jag om nätverkskablarna till patchpanelen och förberedde då samtidigt med 4st nätverksuttag på vinden som är matade med PoE. Planen är att sätta upp kameror runt huset och då blir det enkelt med kabeldragningen på vinden.

Jag tänker en kamera på uppfarten, två på baksidan av huset samt en videodörrklocka (har redan en Nest Hello Doorbell men är inte helt nöjd med den). Tänkte köra Reolink.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

När jag renoverade i somras så drog jag om nätverkskablarna till patchpanelen och förberedde då samtidigt med 4st nätverksuttag på vinden som är matade med PoE. Planen är att sätta upp kameror runt huset och då blir det enkelt med kabeldragningen på vinden.

Jag tänker en kamera på uppfarten, två på baksidan av huset samt en videodörrklocka (har redan en Nest Hello Doorbell men är inte helt nöjd med den). Tänkte köra Reolink.

Kjell.com har bra priser på Reolink just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Halli hallå!

Mvh
Wishie

Det är väl bättre att veta att något håller på att hända så du kan förbereda dig på kamp eller larma än att inte veta och rätt som det är så blir du överrumplad och är tvåa så att säga. Den förberedde överlever!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Halli hallå!

Mvh
Wishie

Ja det vill man, inte bara för att ha koll på omgivningen men även för funktioner som styrning av tex belysning.
sedan är det en väldigt effektivt avskräckning med moderna ai kameror, att dom varnar personer som går in på tomten dvs
du avskräcker långt innan skador uppstår på dörrar och fönster. däremot skulle jag inte använda icke ai kameror för denna funktion utomhus, falsklarmen skulle göra en galen. dvs crywolf är när det larmar 24/7 för minsta rörelse vilket gör att man inte kollar vad som händer eller helt enkelt stänger av larmet. tipset är att dra reglerna så hårt att det endast larmar när det verkligen behövs. i mitt fall spelar jag in 24/7 men det ger bara notifikation vid verklig händelse, så om kameran skull vara för hårt ställd och jag ser något blivit tagit utan att jag blivit notifierad kan jag ändå gå tillbaka och se vad som hände.

Skulle du se att något varit på tomten så gör du en anmälan/tipsar och bifogar filmen till polisen, (tar bara någon minut online) även om dessa inte aktivt söker efter personerna så gör filmen att det finns mer bevis om dessa grips senare vid tex inbrott. samt att patruller kan reagerar och gör en kontroll om dom ramlar på, "person på blå moped med röd jacka som rekar i området"

sedan använder jag kamerorna för att veta när ungarna kommer hem eller när posten/paket kommer,
för att inte glömma mer underhållande saker som att se när sonen ligger och solar så man kan slå på sprinklers
dom används även för katten, dvs när han går till uterummet tänds lampan där så vi vet att vi ska öppna dörren.
sedan är det smidigt när man ska tala med någon som är ute på gräsmattan tex att det är mat.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Utan mina kameror hade jag missat alla roliga vilda djur som rör sig runt huset, och den skumma grabben som rotade bland mina blommor vid garaget kl. 4 på natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Utan mina kameror hade jag missat alla roliga vilda djur som rör sig runt huset, och den skumma grabben som rotade bland mina blommor vid garaget kl. 4 på natten.

Han letade väl en fin blomma till kvart i 5 ragget?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2