OLED skärm under mellandagarna/black friday

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Känns som att MSI 27" MPG 271QRX QD-OLED QHD 360 Hz för 8690:- låter rätt vettigt, vad säger ni?

Menar, priset lär väl inte bli bättre på BF etc.

mvh

Jag är också svårt sugen på just den modellen då den tickar alla boxar för min del med anslutningsmöjligheter, design etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Jag är också svårt sugen på just den modellen då den tickar alla boxar för min del med anslutningsmöjligheter, design etc.

Jag beställde en sån, den ska dyka upp idag.

Visa signatur

360hz Oled, Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk
Hedersmedlem

Elgiganten har MSI 321UP för 9990kr
En ännu billigare variant än 321URX och 321UPX:

• 165hz

• PD 15W

• Ej KVM

Är det jag känner till.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Jag beställde en sån, den ska dyka upp idag.

Trevligt, jag gör nog detsamma så har jag någonting att roa mig med under den kommande helgen.

Permalänk
Medlem

Då va Asus:en hemma, ska bli kul att testa! Såg att en av MSI's sänktes till 9990:- hos Elgiganten nu också(finns i fyndtråden). Asus verkar också vara en av Inets huvudsponsorer under deras BF-stream så är väl inte helt otänkbart att deras OLED dyker upp där om någon fortfarande är ute efter den.

Permalänk
Medlem

Jag har idag en IPS skärm 28" - (Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV - LÄNK)

Köpte denna precis vid släpp ihop med min PS5. Jag är nöjd med den nu när jag enbart spelar på PC samt arbetar hemifrån.

Min fråga är ifall ni tror att en övergång till en OLED skulle ge mig en bättre upplevelse i spelen eller inte och om det är värt det. Samt om man ska stanna på 4K eller gå över till QHD.

Min oro är ifall skärpan i vanligt användande och kontorsarbete på en QHD blir lidande samt att 4K skärmar i OLED ej verkar göras i storleken 27-29" - Vill helst inte gå längre än så.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Har fått fram QD -OLED MSI 27 tummen
Spelat, testat inställningar och joooaaaa
Storleken känns mellan en 27 tum 1440 och en 28 tum 4K
Enastående djupare svarta! Mycket ställa in

Har liten ångest att min kära 28 4K IPS ska hämtas upp idag.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Har fått fram QD -OLED MSI 27 tummen
Spelat, testat inställningar och joooaaaa
Storleken känns mellan en 27 tum 1440 och en 28 tum 4K
Enastående djupare svarta! Mycket ställa in

Har liten ångest att min kära 28 4K IPS ska hämtas upp idag.

Blev det denna? MSI 27" MPG 271QRX QD-OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Blev det denna? MSI 27" MPG 271QRX QD-OLED QHD 360 Hz

Yep..

Visa signatur

Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Köpte denna precis vid släpp ihop med min PS5. Jag är nöjd med den nu när jag enbart spelar på PC samt arbetar hemifrån.

Min fråga är ifall ni tror att en övergång till en OLED skulle ge mig en bättre upplevelse i spelen eller inte och om det är värt det. Samt om man ska stanna på 4K eller gå över till QHD.

Min oro är ifall skärpan i vanligt användande och kontorsarbete på en QHD blir lidande samt att 4K skärmar i OLED ej verkar göras i storleken 27-29" - Vill helst inte gå längre än så.

Har själv XV282KKV på kontoret och nu två st Asus 32" ucdm QD-Oled skärmar (hade tidigare två st Samsung 32" QD-Oled G80SD).

Kör 125% scaling i Windows och då tycker jag skärpan är perfekt.

För vanligt kontorsarbete är det förstås inte värt priset att byta, men för spel, speciellt HDR, är det 100% värt det.

Skulle också säga att skillnaden är mindre om du går från matt IPS till matt QD-Oled/W-Oled och skulle därmed rekommendera att välja en glansig QD-Oled iom du direkt kommer uppleva den som skarpare.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Då var även min PG32UCDM skickad från NoN, vilken tur man inte tvekade när priset sänktes till 11500kr. Känner mig så glad nu, även om det är mycket pengar.

Det är en fantastiskt skärm som du kan ha i många år framöver, du kommer inte bli missnöjd och slår du ut pengarna på antal dagar och timmar så är det ingenting

Tillägg: Jag köpte själv min första OLED förra året på Inets BF stream, det blev en 34' Alienware och jag har aldrig varit så nöjd med en skärm förut. OLED förändrar verkligen allt, det är omöjligt att gå tillbaka till något annat efteråt, även om upplösningen är lägre (jag gick från 4K till 3440p) så är skillnaden så stor.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Har själv XV282KKV på kontoret och nu två st Asus 32" ucdm QD-Oled skärmar (hade tidigare två st Samsung 32" QD-Oled G80SD).

Kör 125% scaling i Windows och då tycker jag skärpan är perfekt.

För vanligt kontorsarbete är det förstås inte värt priset att byta, men för spel, speciellt HDR, är det 100% värt det.

Skulle också säga att skillnaden är mindre om du går från matt IPS till matt QD-Oled/W-Oled och skulle därmed rekommendera att välja en glansig QD-Oled iom du direkt kommer uppleva den som skarpare.

Tack för svaret - Ska försöka se om man kan testa upplösningen med den eller liknande skärm hos någon elektronikförsäljare. Det är just spel jag vill uppnå en markant bättring för och därav kanske att frångå 4K till QHD-OLED och om det funkar bra för vanligt kontorsarbete så blir jag nöjd.

Är dock inte missnöjd med min XV282KKV därav frågan om det blir markant skillnad

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Själv lutar jag starkt åt Samsung 32" Odyssey G80SD OLED 4K 240 Hz för 10k. Svårmotiverat att köpa en skärm med samma panel för minst 4,4k till. Går från en vanlig oled och det jag stör mig mest på med den är att man måste ha så mörkt i rummet för att slippa reflektioner så Samsungens matta display borde vara bättre. Men det är stökigt i skärmträsket känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Beställde 34" från MSI (MAG 341CQP) som är på kampanj lite här o var för 8,990. Sålde min tre år gamla LG ips i samma storlek förra månaden men ibland saknar man inte kossan förrän båset är tomt. Behöver kunna jobba hemifrån, är lite osäker på hur 'text fringing' omfattar mig och mitt arbete. I värsta fall får man väl nyttja den som ren gamingskärm.

Visade sig att jag irriterade mig på text fringing, grön/röda skuggor förekommer främst vid svart text på vit bakgrund.
Trist men ett faktum jag inte står ut med så den här åker tillbaka.

Men den var finfin att spela på. Testade Starfield i en halvtimme, har 5800x3d och 4090 i min pc.

Edit, för kontext: Glömde tillägga att jag har en 42" LG C2 hemma, den upplever jag inte ha text fringing men är lite väl stor för skrivbordet. Drygt 90 cm bred 42" som är helt platt innebär suboptimal ergonomi även om pixeltätheten är nice.
Note to self: DPI 110 på QD-OLED gillas inget vidare för arbete, IPS har funkat jättebra historiskt. Köper väl nån billig VA i 34" som dedikerad jobbskärm.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Själv lutar jag starkt åt Samsung 32" Odyssey G80SD OLED 4K 240 Hz för 10k. Svårmotiverat att köpa en skärm med samma panel för minst 4,4k till. Går från en vanlig oled och det jag stör mig mest på med den är att man måste ha så mörkt i rummet för att slippa reflektioner så Samsungens matta display borde vara bättre. Men det är stökigt i skärmträsket känner jag.

Man vet aldrig, kanske finns en liten chans att de sänker priset på Asus skärmen igen under black friday

Permalänk
Medlem

Tror ni inet kommer droppa några oleds på torsdag med ännu bättre priser under deras live? Eller är det wishful thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Tror ni inet kommer droppa några oleds på torsdag med ännu bättre priser under deras live? Eller är det wishful thinking

10k för 32" 4K av årets generation tänker jag kommer vara svårt att slå, hade väl möjligen varit möjligheten att några fler modeller närmar sig det priset i nåt dropp, det finns väl alltid alternativet att köpa hem en Samsung-skärm för att säkra en och sen inte öppna den och vänta in nästa vecka.

Jag tror dock att alla modeller som finns på svenska marknaden, oavsett QD-OLED eller W-OLED, blank eller matt är väldigt lika, att det krävs någon form av närstudie sida vid sida för att hitta något som skiljer sig (av vad all jämförelser jag sett), väldigt mycket hårklyveri.

Visa signatur

Fractal Define 7 C ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ NVIDIA 5080 FE ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 C ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ MSI RX 6800 ~ Dell AW3425DWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Såld min precis på forumet, ska hämtas idag. Underskattat skärm!! Kommer saknar den

Köpt en MSI 27tum QD-Oled på svartaveckan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Såld min precis på forumet, ska hämtas idag. Underskattat skärm!! Kommer saknar den

Köpt en MSI 27tum QD-Oled på svartaveckan

👌 Hör av dig efter någon längre tids använda i både spel och vanligt surfande osv. Om upplösningen och skärpan jämförelsevis med 4K

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Visade sig att jag irriterade mig på text fringing, grön/röda skuggor förekommer främst vid svart text på vit bakgrund.
Trist men ett faktum jag inte står ut med så den här åker tillbaka.

Men den var finfin att spela på. Testade Starfield i en halvtimme, har 5800x3d och 4090 i min pc.

Edit, för kontext: Glömde tillägga att jag har en 42" LG C2 hemma, den upplever jag inte ha text fringing men är lite väl stor för skrivbordet. Drygt 90 cm bred 42" som är helt platt innebär suboptimal ergonomi även om pixeltätheten är nice.
Note to self: DPI 110 på QD-OLED gillas inget vidare för arbete, IPS har funkat jättebra historiskt. Köper väl nån billig VA i 34" som dedikerad jobbskärm.

Tack för detta inlägg. Jag avbeställer MSI-skärmen på momangen då jag jobbar ca 8 timmar per dag på samma skärm som jag spelar på. Får avvakta med QD-OLED ett tag till helt sonika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Tack för detta inlägg. Jag avbeställer MSI-skärmen på momangen då jag jobbar ca 8 timmar per dag på samma skärm som jag spelar på. Får avvakta med QD-OLED ett tag till helt sonika.

Jag har nu beställt den här, efter att ha läst fler som anser att det är en bra skärm för kontorsarbete.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6929489
Vill jag ha uppslukande gaming så blir det flytta pc'n till vardagsrummet där jag har 77" LG C3.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Jag har nu beställt den här, efter att ha läst fler som anser att det är en bra skärm för kontorsarbete.
Vill jag ha uppslukande gaming så blir det flytta pc'n till vardagsrummet där jag har 77" LG C3.

Jag fixar dock inte VA då smear får det att kännas som att jag har en stroke eller något, som en overklighetskänsla. Önskar att man var mindre känslig för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Trevligt! Jag kör vidare på min IPS 1440P ett tag till. Den är en helt okej hybrid för min del även om jag hade önskat lite poppigare färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Det ju finns en WOLED variant av i 34" 1440p wide en tusing upp på Elgiganten, har ingen erfarenhet med exakta modellen kan bara säga att på LGs 32" 4k WOLED (som sitter i den skärmen jag har) är det ingen text fringing. Det kan såklart vara att upplösningen verkligen hjälper men jag tror sub-pixelstrukturen är viktig, speciellt på lägre upplösning.

Visa signatur

Fractal Define 7 C ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ NVIDIA 5080 FE ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 C ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ MSI RX 6800 ~ Dell AW3425DWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av chandler:

Det ju finns en WOLED variant av i 34" 1440p wide en tusing upp på Elgiganten, har ingen erfarenhet med exakta modellen kan bara säga att på LGs 32" 4k WOLED (som sitter i den skärmen jag har) är det ingen text fringing. Det kan såklart vara att upplösningen verkligen hjälper men jag tror sub-pixelstrukturen är viktig, speciellt på lägre upplösning.

Ska kika på den även om jag tror att min sweetspot ligger runt 27”. Spelar främst competitive fps-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chandler:

Den är väldigt intressant specifikationsmässigt tills man efter lite letande noterar att kurvaturen är på kraftiga 800R. Sitter som en hjälm. Är väl snarlik spec på den från Asus också.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Ska kika på den även om jag tror att min sweetspot ligger runt 27”. Spelar främst competitive fps-spel.

Ah jag fattar, tänkte du hade köpt exakt samma modell som Näbbdjuret. Då är det väl hoppas att denna ASUS går ner några tusingar kommande vecka https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13119978, det är en WOLED modell.

Kan säga annars att jag gick själv från 27" (1080p) till 32" och spelar b.la CS och PUBG, det tog väldigt kort tid att vänja om mig, skärmen står väl också lite längre från mig nu. Finns ju även (iaf på vissa, säkert många) inställningar på skärmarna för 27" eller 24" mode. Annars en 34" wide är väl just samma som en 27" fast bredare. Och att typ spela blackbars i CS och bara utnyttja 16:9 eller 4:3 ska ju inte vara några problem tänker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Den är väldigt intressant specifikationsmässigt tills man efter lite letande noterar att kurvaturen är på kraftiga 800R. Sitter som en hjälm. Är väl snarlik spec på den från Asus också.

Ah, ja fattar, nä det är ju något att betänka. Är personligen inte fan av kurvade skärmar alls

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av chandler:

Ah jag fattar, tänkte du hade köpt exakt samma modell som Näbbdjuret. Då är det väl hoppas att denna ASUS går ner några tusingar kommande vecka https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13119978, det är en WOLED modell.

Kan säga annars att jag gick själv från 27" (1080p) till 32" och spelar b.la CS och PUBG, det tog väldigt kort tid att vänja om mig, skärmen står väl också lite längre från mig nu. Finns ju även (iaf på vissa, säkert många) inställningar på skärmarna för 27" eller 24" mode. Annars en 34" wide är väl just samma som en 27" fast bredare. Och att typ spela blackbars i CS och bara utnyttja 16:9 eller 4:3 ska ju inte vara några problem tänker jag.

Nej, det var en likadan skärm som bl.a. @darrenj precis köpt.

Jo, det är ju också ett alternativ. Kan vara bra och tänka igenom köpet en smula också. Brukar inte vara någonting som jag vanligtvis gör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gtoxed:

wow vad skärmar har blivit dyra

Bara i toppklassen (och då främst OLED). "Vanliga" bra skärmar (typ 1440p 144-180 Hz IPS) har blivit jäkligt billiga. Du kan få en helt OK sån för typ 2300-2600 kr nu; jag gav 6500 kr för typ 4 år sen.
Därtill finns ett fåtal skärmar med helt OK HDR också för typ 4000 kr (som AOC Q27G3XMN), vilket också kostade det dubbla och uppåt för några år sen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS