Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem

Både Telenor och Tele 2 kör bra priser i 24 mån om jag byter till deras nät från Öppen fiber. Men ... man är ju tveksam, då är man lite mer låst och om man vill byta sen om två år så hänger det ju på att en annan operatör är villig att koppla om och byta mediaomvandlare osv gratis, annars kostar det så mycket att det i slutändan ändå blir dyrare.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Hoppade på Telenor 1000/1000 för 249kr (BRF låst i deras nät) för ett år sedan. Nu går det snart upp till 639 kr så jag ringde idag och landade med 339kr i ett år utan bindningstid. Som ny kund kan jag få det för 299kr. Inte helt nöjd.

Fick också tyvärr prata med en riktig idiot. På telefon så erbjöd han 330kr per månad men bundet i ett år. Eftersom han inte lyssnar på något jag säger så säger jag "Jag ska fundera och återkommer om några dagar". Efter att jag lagt på får jag ett SMS om att han förlängt mitt bredband ändå. Ringde upp Telenor (igen) och fick reda på att jag har fått 300kr rabatt i ett år, så 339kr men utan bindningstid. Blev dessutom nekad att få prata med chef/ansvarig om idioten jag pratade med första gången. Jag är inte alls imponerad.

Permalänk
Medlem

Skrämmande dåliga erbjudanden från Telenor... Hade ändå förhoppningar

Permalänk

Ringde och sa upp mitt telia abonnemang, dom kunde inte matcha bredband2 1000/1000 för 479:- inte ens 500/500 kunde jag få för det priset. Blev bredband2 , får se om det kommer något bättre nästa vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av hldserver210:

Ringde och sa upp mitt telia abonnemang, dom kunde inte matcha bredband2 1000/1000 för 479:- inte ens 500/500 kunde jag få för det priset. Blev bredband2 , får se om det kommer något bättre nästa vecka

B2 har mecenatalumni 15% rabatt, så det kanske blir ännu billigare. Det jag inte gillar med de är att det är obundet och de kan höja priset närsom

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Både Telia och Tele2 hade inga (bra) erbjudanden alls förra året. Om Telenor går i deras fotspår har vi nya Axfood/Ica/Coop maffian.

There we go.

449:- är årets erbjudande, en hunka mer än förra året för samma hastighet.

Kanske blir året där mindre operatörer är vinnarna, Inleed, Bredband2, mfl

Permalänk
Medlem

Hur är Bredband2 då?
Någon som har någon erfarenhet? CGNAT? Eget riktigt IP?
Måste man byta till deras nät, dvs byta media omvandlare osv?

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

There we go.

449:- är årets erbjudande, en hunka mer än förra året för samma hastighet.

Kanske blir året där mindre operatörer är vinnarna, Inleed, Bredband2, mfl

Telia skulle la släppa sina erbjudanden på måndag? Eller har dom redan gjort det nu?
Hittar inte att det är "live" utan det står en timer med 3 dagar kvar på deras hemsida.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MightyToni:

B2 har mecenatalumni 15% rabatt, så det kanske blir ännu billigare. Det jag inte gillar med de är att det är obundet och de kan höja priset närsom

Det där med bundet verkar ju vara bullshit ändå. Kollar man Bahnhofs villkor så innebär bundet bara att man som kund måste betala alla kvarvarande månader om man vill avsluta avtalet. Bahnhof får dock ändra priset när som helst med 30 dagars framförhållning om de får förhöjda kostnader från underleverantör. Då kan man som kund säga upp avtalet utan extra kostnad.

Dvs, bundet är bara åt ena hållet, inte åt andra hållet.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det där med bundet verkar ju vara bullshit ändå. Kollar man Bahnhofs villkor så innebär bundet bara att man som kund måste betala alla kvarvarande månader om man vill avsluta avtalet. Bahnhof får dock ändra priset när som helst med 30 dagars framförhållning om de får förhöjda kostnader från underleverantör. Då kan man som kund säga upp avtalet utan extra kostnad.

Borde det inte kunna hamna under negativ avtalsbindning på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggart:

Telenor kör detta i år 🤣
Tvungen att vara i Telenors egna fibernät?

<Uppladdad bildlänk>

Om man låser du in sig så får man hoppas att någon annan isp vill flytta en till sitt fibernät gratis nästa år, annars så blir det dyrt eller så får man stanna kvar i Telenors nät.

Undviker personligen alla abonnemang som kräver inlåsning till ISP:ns egna fibernät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

På vilket sätt är det negativ avtalsbindning?

Permalänk
Medlem

Har Öppen Fiber och idag Telia 250mbit för 299kr idag men går ut i december. Bryr mig inte om hastighet utan kör alltid lägsta (går typ knappt ens att få 100mbit längre)

Hittills är det billigaste Tele2 som har 300mbit för 299kr i 24 månader, men då måste man byta fiberleverantör från Öppen Fiber till deras egna... orkar inte...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av VinterSolen:

Skrivet av joakim99:

På vilket sätt är det negativ avtalsbindning?

Det som står är att Bahnhof har rätt att omedelbart justera priset förutsatt avisering sker 30 dagar innan prisjustering om underleverantörer, elkostnader etc stiger. Det är en del av avtalet som är accepterat av konsumenten vid tecknande. De måste givetvis avisera prisjusteringen till kund. Kund har rätt att bryta avtalet. Däremot har inte kund något i avtalet som pekar på att denne kan kräva att Bahnhof fortsätter leverera tjänsten till X-kronor. Det står ju att Bahnhof får höja priserna av några olika skäl.

Riktigt kasst, då kan man ju bli "lovad" jättebra pris under BF2025, och så kort tid efter avtalet är ingått och ångerrätten förverkad så kan de höja priset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Meh, vilken axelryckning. Varken Telenor eller Tele2 hade något BF pris som var bättre än innan.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Riktigt kasst, då kan man ju bli "lovad" jättebra pris under BF2025, och så kort tid efter avtalet är ingått och ångerrätten förverkad så kan de höja priset.

Då avslutar du avtalet. Detta har inget med negativ avtalsbindning att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Meh, vilken axelryckning. Varken Telenor eller Tele2 hade något BF pris som var bättre än innan.

Det stökiga är att båda har höjt sina ordinariepriser i mitt nät. 250/250Mbit.
Telenor vill ha 649;- (!) ordinarie, 449:- BF.
Bahnhof tar 479:- ordinarie, 409 i 6 mån.

Tele2 hade nog ändå det bästa dealet:

F*ck me om det här är nivåerna man får leva med framöver, drygt 5 lax per år för Internetuppkoppling känns ju inte superkul.

Permalänk
Medlem

Bra erbjudande från Tele2!

500/500

+399 kr startavgift.

Ok, man "får" en iPad också.

Men ska detta föreställa bf-priser? Hoppas inte det.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Skillnaden är att om man inte har bundit sitt avtal så kan leverantören, t.ex Bahnhof, smyghöja priset utan att ens behöva meddela kunden. Vilket flera operatörer gör hela tiden, även när de samtidigt erbjuder bättre priser till nya kunder än befintliga obundna kunder. Jag har haft Bahnhof I 3 år nu och de har inte höjt priset en enda gång än, samtidigt som de smyghöjer priset för dina obundna kunder var och varannan månad.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Har försökt hålla koll och enda skillnaden jag sett är att i alla fall telenor idag tog bort startavgiften på 295kr. annars 449kr som innan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggart:

Telenor kör detta i år 🤣
Tvungen att vara i Telenors egna fibernät?

<Uppladdad bildlänk>

Fantastiskt! De vinner nog en 3-4 kunder där vilket såklart vore en fördubbling av antal kunder på deras fibernät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Skillnaden är att om man inte har bundit sitt avtal så kan leverantören, t.ex Bahnhof, smyghöja priset utan att ens behöva meddela kunden. Vilket flera operatörer gör hela tiden, även när de samtidigt erbjuder bättre priser till nya kunder än befintliga obundna kunder. Jag har haft Bahnhof I 3 år nu och de har inte höjt priset en enda gång än, samtidigt som de smyghöjer priset för dina obundna kunder var och varannan månad.

Ingen annan av de stora ISP:erna ger sig rätten att höja utan att meddela kunden i förväg, endast Banhof. Banhof har också flest skäl till att ge sig rätten att höja priset för ett bundet avtal (Telia har färst skäl).

Permalänk
Medlem

Jag har haft Telenor sedan förra årets BF på, 500/100 för 349 kr som nu då skulle bli det dubbla. Deras nya deal för nykund är 449kr, en deal jag inte kunde få enl Telenor så jag sa helt sonika upp det och bytte till Allente, förvisso 499 men istället 1000/1000, 12 månader bundet, sedan ordinarie ockerpris 995kr

Så, bara att ställa "larmet" för nästa år igen.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Ingen annan av de stora ISP:erna ger sig rätten att höja utan att meddela kunden i förväg, endast Banhof. Banhof har också flest skäl till att ge sig rätten att höja priset för ett bundet avtal (Telia har färst skäl).

Bredband2 gör samma sak.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Bleh, då har jag kvar ownit och bahnhof som eventuellt kommer med ngn vettig deal....inget av intresse hos de andra

Permalänk
Medlem

Ja Telenor verkar helt övergett deras BF priser.
De har alltid varit 299-349kr för 500/500 här.

Nu är det 449 kr/mån för 600 (500 finns inte ens kvar av någon anledning, trots jag har det nu hos Telenor )

Som tur är ska jag ju ändå säga upp telenor nu. Så jag hoppas Telia fortsätter som de alltid gjort med deras BF priser på måndag.

Problemet blir ju året efter då eftersom det inte är värt att byta till telenor om de inte ska ha några vettiga erbjudande på BF längre.

Permalänk
Medlem

Men usch! Inget bra pris från Telenor i mitt nät. 500 MBit för 449 kr/mån eller 250 MBit för 399 kr/mån. (Alltså en hel hundring dyrare för 500 MBit än vad jag, och stora delar av tråden, betalar i år.)

Dessutom vill dom ha 60 kr per månad i HYRA!? för sin router om man är dum nog att stanna kvar längre än ett år?!? Jag dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Jag har haft Telenor sedan förra årets BF på, 500/100 för 349 kr som nu då skulle bli det dubbla. Deras nya deal för nykund är 449kr, en deal jag inte kunde få enl Telenor så jag sa helt sonika upp det och bytte till Allente, förvisso 499 men istället 1000/1000, 12 månader bundet, sedan ordinarie ockerpris 995kr

Så, bara att ställa "larmet" för nästa år igen.

Jag har samma telenordeal som du, vad kunde Telenor erbjuda? Någon form av rabatt måste de väl kunna ge för att behålla kunderna.

Permalänk
Medlem

Gör en flytt inom kort där det finns öppen fiber via ITUX samt gamla Comhem koax via tele2 som alternativ. Söker bara ett dugligt bredband med minst 100 mbit för vardagsbruk. Känns som att fiberpriserna skenar och att det är klart billigare att ta ett Coax alternativ från Tele2 istället i nuläget. Priset är prio 1 för egen del. Vilket mervärde ger fiber med samma hastighet för mig som bara använder bredbandet för olika streamingtjänster mestadels? Har coax tele2 idag bryggat med en egen router och har haft coax i 15 år på det sättet utan direkta problem.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av joakim99:

Då avslutar du avtalet. Detta har inget med negativ avtalsbindning att göra.

Min ursprungliga kommentar om detta citerade ett inlägg som var ledsen att man inte kunde binda en längre tid, för att gardera sig mot prishöjningar.

Skrivet av KIT A:

Gör en flytt inom kort där det finns öppen fiber via ITUX samt gamla Comhem koax via tele2 som alternativ. Söker bara ett dugligt bredband med minst 100 mbit för vardagsbruk. Känns som att fiberpriserna skenar och att det är klart billigare att ta ett Coax alternativ från Tele2 istället i nuläget. Priset är prio 1 för egen del. Vilket mervärde ger fiber med samma hastighet för mig som bara använder bredbandet för olika streamingtjänster mestadels? Har coax tele2 idag bryggat med en egen router och har haft coax i 15 år på det sättet utan direkta problem.

Jag bor i Stena-ITUX, där är Tele2 mycket billigare men jag har ett gäng tjänster och servrar som behöver lite uppladdningshastighet.

Kort kan man säga att om man bara konsumerar strömmande media och primärt är en konsument av bandbredden så spelar det inte speciellt stor roll Coax vs fiber.

Man kan argumentera delvis för lägre latens i fibernätet vs coax men primärt är det att det är asymmetriska länkar, och om man ändå bara har nedlänksanvändning så spelar det ingen större roll.

Jag får 300/50 för 299 kr på coax och 250/250 för 380 kr i fiberuttaget.

Visa signatur