Är mitt grafikkort påväg att dö?
Mina problem uppstår endast i två olika program varav ena har problem mer frekvent än det andra. Där det är mest frekvent är i webbläsaren (använt både Mozilla och nu Brave där samma problem uppstår) och främst när jag tittar på någon youtube video som får grafiska artefakter. Artefakterna kan vara antingen röda pixlar där övergång från svart till någon variant av gul tonad färg (runt 5 - 10 pixlar kan bli röda där max 2-3 är sammanhängande) eller blir det som om någon klipper bort stora fyrkanter av videon så bakgrunden kommer fram, denna situation hänger kvar i ca .2 sekunder tills det återgår till det normala eller om jag förflyttar pekaren. Inga av dessa artefakter uppstår när jag har fullskärm. Haft en instans då alla bokstäver i webbläsaren hade artefakter som såg, enligt mig, ut som små partyhattar... spelade ingen roll vilken webbsida jag besökte, löste problemet efter en reboot och har sedan dess aldrig sett bokstäverna ha sina partyhattar.
Andra programmet som har haft ett problem är då CS2, hade en instans under en match då rökgranaterna blev till svarta rökpelare, såg lite ut som spöken och var ca en gubbe i bredd. himlen fick en massa svarta långa trianglar som var spastiska. Löste sig när jag startade om spelet. Detta var i början när CS2 hade släppts och har aldrig stött på det igen.
Utöver dessa program har jag aldrig stött på något problem. Det är endast på youtube där artefakterna är konsekventa då delar av videospelaren försvinner eller får dessa röda pixlar.
Grafikkortet jag har är ett Rog strix RTX 3070 Ti som är nu strax över 2 år gammalt så garanti finns fortfarande kvar.
Så är detta grafikkort på upphällning eller är det någon annan komponent som havererar?