Permalänk
Medlem

Fläktljud bedrövligt eller standard?

Har precis monterat och installerat ny dator och sitter lite smått irriterad över fläktljudet.

Men har inget att jämföra med så tänkte fråga om detta är normalt eller är det något som inte stämmer?

Chassi är ett Deepcool CG 560

Och sedan köpte jag Denna för processorn.

Länk till video med ljud

https://streamable.com/jruchs

Tack för feedback!

Permalänk
99:e percentilen

Kan fläkten möjligen vara konfigurerad att alltid snurra i sitt maximala varvtal?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll om man monterar ena fläkten Inuti på det här viset

Eller en på varje utesida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan fläkten möjligen vara konfigurerad att alltid snurra i sitt maximala varvtal?

Den snurrar på max i videon men ljudet är ju fortfarande helt bedrövligt som att något ligger emot nästan.
När jag kikade på en review video så hörde man bara ljudet från luftflödet.

Kolla vid 4:50 På

video så hör man ju inte i närhet av samma störda ljud mina fläktar gör.

Permalänk
Medlem

Jag hittade fläkten som låter och kan konstatera att det är ena till CPU kylaren, ska testa o montera om dom se om det hjälper

Permalänk
Medlem

Tror ni det är safe att köra utan den bakre cpu fläkten tills vidare?

Utan den är burken helt knäpptyst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

https://i.postimg.cc/vZJJVMBR/fl-kt.jpg

Du får lägge den som är längst ut på kylaren emellan, så att den blåster luft ut mot chassifläkt ut, och därefter justera såklart fläktkurvan. Se till att är vänt rätt, att kylaren sitter tight så är inte vibrationer som kanske låter när fläktar är igång.

Prova även byta fläkt på fram/bak så att kan utesluta är något defekt med fläkten som anledning till att blir missljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

https://i.postimg.cc/vZJJVMBR/fl-kt.jpg

Du har inte kopplat den bakre cpu fläkten i pump_headern?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Du har inte kopplat den bakre cpu fläkten i pump_headern?

Bakre fläkten var kopplad I Cpu opt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Du får lägge den som är längst ut på kylaren emellan, så att den blåster luft ut mot chassifläkt ut, och därefter justera såklart fläktkurvan. Se till att är vänt rätt, att kylaren sitter tight så är inte vibrationer som kanske låter när fläktar är igång.

Prova även byta fläkt på fram/bak så att kan utesluta är något defekt med fläkten som anledning till att blir missljud.

Ska testa att byta plats så märker vi fort!

Permalänk
Medlem

Testa sätta den bakre fläkten mot de bakre tornet inne i kylaren, då kommer armarna som håller motorn att vara mellan fläkten och kyltornet så ingen risk fläktbladen tar i flänsarna på tornet

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Testa sätta den bakre fläkten mot de bakre tornet inne i kylaren, då kommer armarna som håller motorn att vara mellan fläkten och kyltornet så ingen risk fläktbladen tar i flänsarna på tornet

Jag märkte att fläktarna har gummi på ena sidan som jag förmodar är för att dämpa mot stålet. Måste montera fläktarna lite annorlunda för att få gummit på rätt sida om luftflödet ska bli rätt.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med en likadan kylare och det va som du säger gummikuddarna som blev på fel sida med min montering, du kan pilla av dom och sätta dom på andra sidan fläkten om det behövs, min varvade dock inte upp så högt men det var störande ändå.

Visa signatur

Asus TUF B650 plus wifi - Ryzen 7800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Corsair vengeance 6000Mhz CL30 - Corsair Rmx 850w - Phanteks XT Pro Ultra

Permalänk
Medlem

Fått ordning på alla ljud nu tydligen..
hjälpte att gå och sova ett par timmar tydligen för nu med fläktarna monterade som på sista bilden så är ljudet helt borta..
Sedan så fick jag bort allt jävla coilwhine med tack vare att lösa fpsen i spelet till lite lägre än jag körde först, så helt otroligt underbart att allt flyter som smör nu utan minsta störande ljud =D

"EDIT" Det fick jag inte alls, det kom tillbaks när jag började spela spelet ordentligt. dvs Coilwhinet

tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela här att allt löste sig med nytt grafikkort från Asus Tuf gaming 4070 TI Super.
Inte ett jädrans ljud i 5 spel jag innan hade olidlig coilwhine i.

Så tveka fan inte på att använda öppet köp som butiker erbjuder, och då självklart aldrig beställa från en site utan detta extremt schysta erbjudande som finns lite överallt..

Själv så beställer jag precis allting jag köper från Inet där jag aldrig haft minsta bekymmer med returer och ångerrätt.
Helt magisk support och service på detta företag utöver allt annat jag skådat.
Har personligen inte minsta anknytning till dem men det förtjänar verkligen all respekt och heder för sättet dom jobbar på.