Så funkar obegränsad surf hos operatörerna

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kanske första ggn jag ger er en lajk för en artikel. Bra info 👍

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Telia har 1.5TB på sitt "obegränsade", sedan stryps det till oanvändbart. Det motsvarar 4 timmars TV-tittande i 4k per dag. Så det tog slut fort för en barnfamilj som inte gjorde något konstigt alls egentligen utan bara tittat en del på TV och Youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Vad menar du med att "streaming är dött"? Möjligt att aktörerna inte får sina kalkyler att gå ihop men som konsument är det ju ännu så länge inga problem att skaffa en uppsjö av streamingtjänster för liten peng (även om skiten börjar bli dyrare...och dom vill köra in reklam i allt..). Eller tänker vi på olika streaming?

"liten" men ständigt ökande om du har en subscription och det är vad de villa att du ska ha. Lyssna på talet av Gog Grundaren samt Neve från steam hur det ska funka istället.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paladia:

Telia har 1.5TB på sitt "obegränsade", sedan stryps det till oanvändbart. Det motsvarar 4 timmars TV-tittande i 4k per dag. Så det tog slut fort för en barnfamilj som inte gjorde något konstigt alls egentligen utan bara tittat en del på TV och Youtube.

Vad tycker du Telia ska göra?

Ska en familj på 10 personer betala lika mycket som ett ensam-hushåll?

Sen kan man ju alltid diskutera om det ska heta "obegränsat" då, men man har väl ett visst personligt ansvar också att läsa villkoren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paladia:

Hos mig och frun så skulle vi nog slå i taket, men just nu har jag fiber som normalt ska vara 1000 Mbit, men på grund av för långa kablar fram till huset, så går det inte få länk på mer än 100 Mbit tyvärr, så funderar på att byta till Telenor 5G.

Frun är arbetslös och streamar från en gammal TV några timmar under dagen i 1080p. När jag kommer hem efter arbete så är det 4k streaming i några timmar. På helgen om man inte har någon speciell aktivitet planerad så blir det ännu mer 4k streaming.

Men Telenor 5G skulle nog funka bra. Får i alla fall via mobilen rätt hög hastighet så...

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Sen kan man ju alltid diskutera om det ska heta "obegränsat" då, men man har väl ett visst personligt ansvar också att läsa villkoren.

Inte kalla det obegränsat om det är begränsat. Framför allt om det är en begränsning som en vanlig barnfamilj når av vanligt användande.

Det heter obegränsat, det står inget i användarvillkoren om någon begränsning.

När jag ringde dem om det så sa de att de räknar på att folk tittar i 720p. Det är alltså anpassat efter en standard som var aktuell för 15 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paladia:

Inte kalla det obegränsat om det är begränsat. Framför allt om det är en begränsning som en vanlig barnfamilj når av vanligt användande.

När jag ringde dem om det så sa de att de räknar på att folk tittar i 720p. Det är alltså anpassat efter en standard som var aktuell för 15 år sedan.

Precis.
Titta bara på spel som t.ex. skyrim online. det är ju 1-200 GIG bara att installera det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paladia:

Skrivet av VinterSolen:

Precis.
Titta bara på spel som t.ex. skyrim online. det är ju 1-200 GIG bara att installera det spelet.

Precis, de måste komma in i verkligheten. Ladda ner 1-2 spel per månad och och streama 4k varje dag, vilket inte är något ovanligt alls, så är man rökt alltså.

Men som tur är kan man byta operatör om man inte är nöjd, så man får hålla sig till Telenor om man ska ha mobilt bredband helt enkelt. (Telia också, men Telenor är bättre )

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Tror jag använt som mest 370GB/månad under två månader med 3 när jag var utan fiber. Var inga som helst problem

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Tror jag använt som mest 370GB/månad under två månader med 3 när jag var utan fiber. Var inga som helst problem

Då använder du inte nätet speciellt mycket, som sagts tidigare så börjar spel krypa upp och över 200GB, poängen här i tråden är kanske att ska något kallas obegränsat då ska det vara just det, i andra länder framgår det extremt tydligt vad som gäller men här får operatörer komma undan med diffusa icke utskrivna begränsningar för något som ska vara just obegränsat.
Detta är vad jag har förbrukat de sista 3 veckorna bara för att illustrera just hur dåligt operatörernas uppfattning kan matcha verkligheten.

Jag har själv drabbats av 1TB begränsning av Telia ett flertal gånger på sitt "obegränsade" trådlösa bredband, det är i det närmaste man kan komma rent skojeri i mitt tycke.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

1,5Tb per månad är ju allt annat än onormalt och det krävs inte en familj på 10 för att komma upp i det.

30 dagar, 4 h om dagen, så räcker det till 27,7Mbit/s under de 120 timmarna. Strömningstjänster rekommenderar 15-25Mbit/s för en 4K-ström (HBO rekommenderar 50Mbit/s.)

1,5Tb är ordentligt snålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

1,5Tb per månad är ju allt annat än onormalt och det krävs inte en familj på 10 för att komma upp i det.

30 dagar, 4 h om dagen, så räcker det till 27,7Mbit/s under de 120 timmarna. Strömningstjänster rekommenderar 15-25Mbit/s för en 4K-ström (HBO rekommenderar 50Mbit/s.)

Precis så, har hjälpt en hel del folk här omkring som ovetandes har sprungit in i begränsningar och 1,5TB är inga problem att komma upp i, tidigare hade Telia 1TB som jag sprang in i ganska frekvent, vet ej om de har 1 eller 1,5TB idag.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Kör med mobilt obegränsad surf med TELE2, andra operatörer kan ha 1 TB begränsning, här är det inga begränsningar. Jag hade tidigare runt 50 mbit, nu har mitt område fått 5G, pendlar jag mellan 400-500 mbit - 800 mbit.

Jag har även uppgraderat mitt abonnemang, hade först 340 kr nånting, uppgraderade till 399 kr, fick sen rabatt ner till 270 kr

Samt jag har gratis extra simkort jag kör i routern, det andra på telefon

Väldigt nöjd med TELE2

Permalänk
Medlem

Snälla, nu får ni ge er. Skriv tydligt att det är en återupprepning av en gammal artikel på framsidan så slipper jag klicka och märka att jag redan läst den! Det finns ingen anledning att den skall ligga överst om jag redan läst den för flera dagar sedan.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Telecom-bolagen vill nog att du ska köpa till 5GB för 279kr istället..

Skrivet av filbunke:

Skrivet av tellus82:

Precis så, har hjälpt en hel del folk här omkring som ovetandes har sprungit in i begränsningar och 1,5TB är inga problem att komma upp i, tidigare hade Telia 1TB som jag sprang in i ganska frekvent, vet ej om de har 1 eller 1,5TB idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Kör med mobilt obegränsad surf med TELE2, andra operatörer kan ha 1 TB begränsning, här är det inga begränsningar. Jag hade tidigare runt 50 mbit, nu har mitt område fått 5G, pendlar jag mellan 400-500 mbit - 800 mbit.

Jag har även uppgraderat mitt abonnemang, hade först 340 kr nånting, uppgraderade till 399 kr, fick sen rabatt ner till 270 kr

Samt jag har gratis extra simkort jag kör i routern, det andra på telefon

Väldigt nöjd med TELE2

att du inte nått begränsningen betyder inte att de ej har något

Permalänk
Medlem

Vet att min polare lyckades få något sinnessjukt "fri surf" abonemang för en sjukt billig kostnad för typ 7-9 år sedan, sedan dess ringde dom han typ en gång i månaden och gjorde sitt bästa för att få han att byta till något annat.

Någon som kommer ihåg va detta var för något? Det blev lite skriverier.

Permalänk
Medlem

Någon som rekommenderade Lycamobile så jag högg på erbjudandet om 120GB/månad livet ut under förutsättning att den automatiska laddning ⚡ påfyllningen inte avbryts livet ut

Så nu j@vlar gäller det att hålla i laddning ⚡ arna. Livet ut...

Detta är ett begränsat Black Friday erbjudande som gäller till 2 december. D.v.s. OM man tecknar avtal med dem innan andra december 2024 plus ➕ under förutsättning att 📎 man laddar på varje månad med en kortbetalning (eller liknande) som inte avbryts, så har man ett Livstids påfyllning för en billig peng.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

By the Surfing Way...många operatörer tar mellan 200-300 kronor för 200GB/månad, så jag tycker att 120GB för 99:- i månaden är en Schysst 😁 deal...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vet att min polare lyckades få något sinnessjukt "fri surf" abonemang för en sjukt billig kostnad för typ 7-9 år sedan, sedan dess ringde dom han typ en gång i månaden och gjorde sitt bästa för att få han att byta till något annat.

Någon som kommer ihåg va detta var för något? Det blev lite skriverier.

Det är nog mer än 9 år sedan nu, men Telenor hade fri surf abonnemang runt 2010 och några år efter också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Att marknadsföra sig med "obegränsat" borde vara förbjudet, då det absolut finns begränsningar. Ett abonnemang med hastigheten begränsad till 1Gbps får ju en faktisk begränsning gällande data på som mest 1Gbps * 86400s/dygn * 31dygn/månad / 8bits/byte = 334,8TB/månad.

Även om det hade varit grymt bra att få 334,8TB per månad i 1Gbps för omkring en femhundring, så är det på intet sätt obegränsat.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag flera TB varje månad, laddar upp och ner videofiler.

Jag tycker det är konstigt hur leverantörer kan säga att si och så är ok att göra med nätet. Som att folk inte har olika användnindsmönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Att marknadsföra sig med "obegränsat" borde vara förbjudet, då det absolut finns begränsningar. Ett abonnemang med hastigheten begränsad till 1Gbps får ju en faktisk begränsning gällande data på som mest 1Gbps * 86400s/dygn * 31dygn/månad / 8bits/byte = 334,8TB/månad.

Även om det hade varit grymt bra att få 334,8TB per månad i 1Gbps för omkring en femhundring, så är det på intet sätt obegränsat.

Man kanske får skilja på data och hastighet, tror de flesta förstår att du får en total begränsning på data ändå per tidsenhet med en viss hastighet, här handlar det om begränsningar på datamängd som vida understiger vad man kan förbruka på ett abonnemang som beskrivs som obegränsat gällande just data, 1-1½ TB är rejält mycket mindre än 334,8TB, exempelvis. men även på 100Mbps med 33,48TB på en månad är 1-1½TB väldigt lite.

TL;DR 334,8TB eller 33,48TB är en förväntad begränsning i data mängd för endera hastighet medans 1-1½TB inte är det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är nog mer än 9 år sedan nu, men Telenor hade fri surf abonnemang runt 2010 och några år efter också

Ah det kanske det var 2010 då, vet bara att operatören gjorde vad som helst för att få kunderna att byta till något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Någon som rekommenderade Lycamobile så jag högg på erbjudandet om 120GB/månad livet ut under förutsättning att den automatiska laddning ⚡ påfyllningen inte avbryts livet ut

Så nu j@vlar gäller det att hålla i laddning ⚡ arna. Livet ut...

Detta är ett begränsat Black Friday erbjudande som gäller till 2 december. D.v.s. OM man tecknar avtal med dem innan andra december 2024 plus ➕ under förutsättning att 📎 man laddar på varje månad med en kortbetalning (eller liknande) som inte avbryts, så har man ett Livstids påfyllning för en billig peng.

Antar att du måste knyta ditt bankkort till dem och när du inom en snar framtid måste byta kortets giltighetstid så räknar de det som att påfyllningen brutits (och en ny skapats)..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ah det kanske det var 2010 då, vet bara att operatören gjorde vad som helst för att få kunderna att byta till något annat.

Ja, det var några i personalen på mitt kollo som hade såna abonnemang som blev kontaktade lite då o då angående just det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Man kanske får skilja på data och hastighet, tror de flesta förstår att du får en total begränsning på data ändå per tidsenhet med en viss hastighet, här handlar det om begränsningar på datamängd som vida understiger vad man kan förbruka på ett abonnemang som beskrivs som obegränsat gällande just data, 1-1½ TB är rejält mycket mindre än 334,8TB, exempelvis. men även på 100Mbps med 33,48TB på en månad är 1-1½TB väldigt lite.

TL;DR 334,8TB eller 33,48TB är en förväntad begränsning i data mängd för endera hastighet medans 1-1½TB inte är det.

Absolut så är 1TB mycket mindre än 334,8TB, men exakt var skall gränsen dras mellan vad som är ok att kalla obegränsat och ej?

Om det är ok att kalla ett abonnemang där endast hastigheten begränsar datamängden (och inget ytterligare tak finns) så skulle ett 1bps-abonnemang också kunna kallas obegränsat, något jag inte direkt skulle anse att det är.

Visst är mina exempel dragna till sin spets (och därmed lite löjliga), men de visar ändå problemet med att kalla något för något det inte är. Inom marknadsföring så gäller normalt att ett påstående skall kunna styrkas/bevisas för att få användas. Tror säkert det finns ett sätt att beskriva dessa abonnemang positivt utan att påstå att inga gränser finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Absolut så är 1TB mycket mindre än 334,8TB, men exakt var skall gränsen dras mellan vad som är ok att kalla obegränsat och ej?

Om det är ok att kalla ett abonnemang där endast hastigheten begränsar datamängden (och inget ytterligare tak finns) så skulle ett 1bps-abonnemang också kunna kallas obegränsat, något jag inte direkt skulle anse att det är.

Visst är mina exempel dragna till sin spets (och därmed lite löjliga), men de visar ändå problemet med att kalla något för något det inte är. Inom marknadsföring så gäller normalt att ett påstående skall kunna styrkas/bevisas för att få användas. Tror säkert det finns ett sätt att beskriva dessa abonnemang positivt utan att påstå att inga gränser finns.

Eftersom allt på internet räknas i GB som t.ex. du har "50 GB surf" utomlands inom eu med vissa abb.. Så ska ju självklart även obegränsat räknas som hur många GB som helst som du teoretiskt kan använda hela månadens alla dagar dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Mjo...

Skrivet av VinterSolen:

Antar att du måste knyta ditt bankkort till dem och när du inom en snar framtid måste byta kortets giltighetstid så räknar de det som att påfyllningen brutits (och en ny skapats)..

Jo, jag funderade på samma sak d.v.s.:

° Om, ja när du byter 🔀 Kontokort så kommer de med all säkerhet anse att laddningen har brutits
° Jag kan ju inte be bilverkstaden att han byter däcken gratis åt mig livet ut, med hänvisning till att det är samma däck [märke] ( jag vet att jämförelsen haltar efter som man b y t e r däcken frekvent men men)
° Operatören kan säkert komma på någon teknisk förklaring till att "det bröts", men jag kommer att ha samma deal 🤝 under fem år minst. - Ren 🦌 TUR att man valde den bank och det kontokort som har en giltighetstid på 5 år och inte 3 år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Planens villkor:

Erbjudandet gäller endast nya kunder - Black Friday-erbjudande och rabatter gäller från 21/11/2024 till 2/12/2024 . Det rabatterade priset gäller endast under hela livet om du håller den automatiska förnyelsen aktiverad. Om automatisk förnyelse misslyckas eller inaktiveras gäller standardpriset.

Jag anser därmed att på att den automatiska förnyelsen, innebär att det är dragningen av pengarna är det som avses.

Byter jag Kontokort innan nästa dragning (förnyelse om du så vill) sker så har man i alla fall inte avbrutit förnyelsen.

Ska man vara teknisk kan man också hävda att 📎 förnyelsen har Rullat På för att de har alltid fått förnyelsen sig tillhanda varje månad från samma konto fast under ett annat Kontokort. Slam krypa re.

Eftersom det är allmänt känt att ett Kontokort har en begränsad giltighetstid, så borde byte av kortet inte anses som att man "bryter" överföringen/förnyelsen.

Detta eftersom förnyelsen inte borde vara avhängig av huruvida Kontokortet byts ut, eftersom hela erbjudandet i så fall, faller på sin orimlighet (det vill säga det går inte att uppfylla deras villkor med [u]livstidserbjudande) eftersom villkoren talar om en bunden och ej bruten förnyelse.

Eftersom engelsmännen har översatt Renewal till förnya / förnyelse så får 🐑 det tolkas som att man anser att förnyelsen avser en (efter varje 30 dagars period) överföring av likvida medel (pengar) eftersom grunden för avtalet är att Jag som kund får en förnyelse av GB per månad medan De som motpart får en ekonomisk förnyelse av 99 kronor varje månad.

För det är ju härvidlag inte förnyelse av Ris 🍚 eller mat som avses (vad jag vet ) och därmed får det anses som att så länge prestationerna inte avbryts från parten som är konsument, så löper avtalet på livet ut.

Visa signatur