TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ni utgår från Philips enklare PUS8009-modell som fortfarande har Ambilight. Det är basklass utan något särskilt (men den har Ambilight!).

Söker 120 Hz-panel med sådant som möjligt bättre interpolering (tack vare 120 Hz) samt bättre hantering av ljust rum.

120 Hz finns inte på Samsung Q6 eller den länkade QNED80-modellen. Dessa har rimligen högre ljusstyrka och kanske också något bättre reflexfilter beroende på nivån med den PUS8009 han har. Så steget upp men ingen distinkt fördel.

Titta istället steget upp på listan i TV-guiden. Exempelvis Samsung Q7-serien som är bättre än Q6 på alla punkter. Philips PML-modeller kommer också vara betydligt bättre. Så även QNED86-modellerna. Men också andra modeller med snarlik rankning. Det kommer kosta mer och priserna varierar hela tiden. Men det är så man måste tänka. Tittar man bara på priset tittar man på fel TV för rätt pris.

Nu har jag gått igenom listan, läst på lite om tekniken och tittat runt lite på diverse sidor, var uppe i ca 25 flikar där ett tag med olika modeller😅

Förklarade även att ett bra reflexfilter inte är fel men att man ändå behöver mörklägga rummet, gardiner osv, hur bra det än är om jag förstått?

Har ni några synpunkter som skulle kunna guida till ett beslut här?

Bantat ner listan till dessa för tillfället:

TCL 65" MQLED80 4K MINI-LED Smart TV
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Sony 65” X90L 4K LED Smart TV

Samsung 65" 4K Neo QLED TV TQ65QN85DBTXXC
https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-65-4k-neo-qled-tv...

Samsung 65" Q80C 4K QLED Smart TV. Hur skiljer sig ”direct full array” mot FALD?

Philips 65PML9008/ 12
https://rdebutik.se/products/se/188/324183/sort/1/filter/0_0_...

LG 65" QNED86 4K QNED
Denna har varken FALD eller mini-led om jag fattat det rätt?

LG 65" B3 4K OLED

Samsung 65" QN90D 4K Neo QLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Definiera "normalt ljus" på en skala

Till vänster är ljusnivån vid TV:n ca 70 lux vilket jag klassar som ett dunkelt rum. Ljusare än mysbelysning men fortfarande för mörkt för att läsa tidningen utan ansträngda ögon. Till höger är det 200 lux vilket är på nivå med ett kontor med belysning där man kan läsa tidningen men gärna tar till lite extra ljus ändå.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/120501?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTIwNTAxIiwiZmlsdGVycyI6WyJ3bSIsInQ9b3JpZ2luYWwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiNjg3MzVhMTgzYzNmODM5OGUxNDZiZTc0NmFlZmMzYmUifQ%3D%3D

Men ja, som du skriver. Annorlunda. En smaksak. Man kan inte få det ena utan det andra så välj det du ogillar minst etc.

Dagsljus (ej stark sol som lyser in), dvs. allt som inte är mysbelysning eller mörkare.

Den skillnad jag pratar om tas upp i skärmrecensioner samt även i mer subjektiva jämförelser av TV-apparater jag sett.

https://www.techspot.com/article/2824-qd-oled-vs-woled/

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias86aa:

Nu har jag köpt min första Oled skärm. Fast jag köpte en S90C 55 tum eftersom jag vill ha QD-Oled. Fick dock betala samma pris som en S90D. Men nu får jag QD-Oled så känns som ett hyfsat bra val ändå.

Många som säger att det bara är QD-OLED på 65”, inte de andra storlekarna som använder LGs WOLED-paneler

Inte för att de är dåliga paneler direkt, men bara så du vet vad du kan förvänta sig och vad som troligen sitter i apparaten

Det är bara S95D som har QD-OLED garanterat i Sverige

Permalänk
Medlem

Hej. Beställde en TV förra veckan, men nu när riktiga Black Friday närmar sig så blir jag lite osäker.

Vad är risken att det faktiskt blir dramatiskt bättre deals på själva fredagen? Eller är det normalt samma pris dessa två veckor?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Om man sitter i en fotölj rätt framför
(betrakningsvinkel från sidan oviktigt) är Oled fortfarande värt flera tusen extra för användningsonråde spel/ film?

+ I teorin, vilken tv har längst potentiell livslängd en TCL Mini-Led eller en LG Oled B/C4?

Permalänk
Skrivet av medbor:

Många som säger att det bara är QD-OLED på 65”, inte de andra storlekarna som använder LGs WOLED-paneler

Inte för att de är dåliga paneler direkt, men bara så du vet vad du kan förvänta sig och vad som troligen sitter i apparaten

Det är bara S95D som har QD-OLED garanterat i Sverige

Ja det är därför jag köpte S90C föra årets modell och den ska ha QD-Oled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hej. Beställde en TV förra veckan, men nu när riktiga Black Friday närmar sig så blir jag lite osäker.

Vad är risken att det faktiskt blir dramatiskt bättre deals på själva fredagen? Eller är det normalt samma pris dessa två veckor?

Inte så troligt på samma modeller då folk skulle börja kräva mellanskillnaden eller skicka tillbaka på öppet köp. Dock inte omöjligt. Man får nog kika på prisjakt hur det såg ut förra året. Kan du kika på mellandagsrean också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias86aa:

Ja det är därför jag köpte S90C föra årets modell och den ska ha QD-Oled.

Jag läste S90D av någon anledning. Förlåt!

Permalänk

Jag gick över från en LG CX till en S90C och wow vilken tv, största skillnaderna märkte jag vid gaming och när man kollade på filmer som "Encanto" där tack vare QD-oled-tekniken som ger ett bredare färgspektrum och djupare färgvolym, gör att färger verkligen poppar och känns levande.

Om jag skulle välja mellan LG C4 och S90D (med QD-OLED-teknik) hade jag lätt valt Samsungen. Men om det handlade om LG C4 mot en S90D utan QD-OLED-teknik hade jag nog valt LG."

Här är en jämförelse av hur de presterar vid gaming

Permalänk

Men lite roligt ändå Samsung support säger följande om TXXC.

Som Beteckningen "TXXC" i slutet av modellnumret indikerar att tv-modellen är skräddarsydd för den nordiska marknaden, vilket inkluderar specifika garanti- och återvinningstjänster i den regionen.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag läste S90D av någon anledning. Förlåt!

Alla kan vi göra fel eller läsa fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias86aa:

Men lite roligt ändå Samsung support säger följande om TXXC.

Som Beteckningen "TXXC" i slutet av modellnumret indikerar att tv-modellen är skräddarsydd för den nordiska marknaden, vilket inkluderar specifika garanti- och återvinningstjänster i den regionen.

Dom försöker verkligen smyga med att dom kör panellotteri.
Verkar även som vi i Norden drog det korta strået i år när det kommer till panelerna i flertal modeller.
Blev en dyrare TV än tänkt p.ga. det.

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Dom försöker verkligen smyga med att dom kör panellotteri.
Verkar även som vi i Norden drog det korta strået i år när det kommer till panelerna i flertal modeller.
Blev en dyrare TV än tänkt p.ga. det.

Jag chattade med dem i ungefär en timme där de helar tiden lovar S90D i 55 tums har QD-Oled i Sverige och att anledningen att Samsung TQ65S90DATXXC har annan beteckning än de övriga är för att den ska vara mer anpassad för Norden än de övriga.

Vilket i min mening känns konstigt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt tråkigt av Samsung att erbjuda sämre paneler på 90D här i morse Norden på 77" storleken
Hoppas de tänker om till nästa år och det är bra att forum som denna belyser problemet så att inte folk köper grisen i säcken. Höll själv på att göra det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Värt att nämna är att S90D i sverige är WOLED i nästan alla storlekar. Man ser vilka som är WOLED i produktnamnet om det står DAE så är det WOLED, står det DAT är det QDOLED.

WOLED varianterna är mer som S85D enligt rtings. En rätt dyster modell för hdr sett till ljusstyrka.

Jag var på Hifiklubben och de hade aldrig ens hört talas om Woled och kunde inte hitta något om det i sina system, det kändes väldigt märkligt för jag trodde Hifiklubben var lite vassare än elgiganten och liknande ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias86aa:

Nu har jag köpt min första Oled skärm. Fast jag köpte en S90C 55 tum eftersom jag vill ha QD-Oled. Fick dock betala samma pris som en S90D. Men nu får jag QD-Oled så känns som ett hyfsat bra val ändå.

Var fick du tag i en C någonstans? Jag hittar bara årets modell "D" överallt.

Permalänk
Skrivet av Greven78:

Var fick du tag i en C någonstans? Jag hittar bara årets modell "D" överallt.

Elgiganten: https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Permalänk
Medlem

För mig står det att produkten inte är tillgänglig online eller butik. Jag har kollat samtliga storlekar så endast en finns och det är inte i närheten av där jag bor.

Permalänk
Skrivet av Greven78:

För mig står det att produkten inte är tillgänglig online eller butik. Jag har kollat samtliga storlekar så endast en finns och det är inte i närheten av där jag bor.

Skickade bilder och information via PM

Permalänk
Skrivet av hamsternn:

Hej igen. Tack för svaren senast, speciellt Laxpudding!

Jag står i valet mellan LG C4 65" 16700kr och Samsung 90D 65" för 17000kr.

TVn kommer framförallt användas för att kolla på film/serier med varierande bildkvalitet samt sport som också har varierande bildkvalitet. Några få gånger kan det vara fråga om att spela lite på Xbox series X. TV befinner sig 90 grader från ett stort fönster i ett medel-ljust rum.

Vilken av dessa ska man välja?

Är det värt att lägga till några extra tusen för att komma upp till dessa modeller från vad som finns på marknaden (inte OLED)?

Kan OLEDs påverkas negativt av några timmars direkt solljus på eftermiddag/kvällen (genom fönster såklart), mer än mini-led eller andra mid to high end paneler?

Väldigt tacksam för svar, den här TV-jakten har krävt för mycket analys..

Vart hittade du LG C4 65" för 16700:- ? 😀

Permalänk
Medlem

Hos Hifiklubben står det under "begränsningar"
- Endast 65" är QD-OLED

https://www.hifiklubben.se/samsung-s90d-oled-tv/samtq65s90d/?...

Permalänk

.Jag är inne på en samsung hittat 65tum q70d som verkar vara en allround tv. Vi kollar bara serier, oftast på kvällen (ljust rum stora fönster..så vi problem med nyvarande tv, har dock svårt att motivera flera tusen för det lilla vi tittar dagtid)

Jag har dock sett att den inte har fald eller dom andra finesserna som tex q80d har(?) men vad jag kan se så är det dubbla priset för en 80d?

Ska man slå till på en 65 tum 70d eller finns det annat jag missar? Är det värt flerq tusen för fald? (Oled går bort pga budget tyvärr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-knox3000:

Vart hittade du LG C4 65" för 16700:- ? 😀

Kanske mängdrabatt när man köper direkt från LG? Jag köpte en 77 C4 för 20800kr.

Permalänk
Medlem

Tldr: Funderar på att avbeställa lg g4 och köpa c4 istället.

Jag la en beställning på g4'an (65") men börjar få lite kalla fötter tbh, mitt vardagsrum är inte överdrivet ljust, har oftast gardinerna igendragna för att slippa insyn så nu funderar jag på om det är overkill och potentiellt en tv som kan bli "för ljusstark". Dessutom är det rätt lång leveranstid på g4an och kan gå upp till 77” för nästan samma peng (ej säker på om det är värt det dock)

Rtings klagar på grön missfärgning vid sidvinklar i sin recension av c4'an som såg ganska illa ut, men det kanske inte är ett så stort problem som det verkar. Någon som har tv'n och kan komma med input?

Har även kollat på samsungs S90D som verkar vara grym sett till både panel och pris men avsaknaden av dels Dolby Vision och även dessvärre DTS ljud.. känns så himla dåligt för en tv i den prisklassen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Tjenare!
Letar efter en 65" TV
Använder mest för att kolla film/youtube
Har ni tips på någon bra deal just nu känner mig ganska borta kring vad som är bra och inte, tänkte lägga runt 10k men alla bra deals är välkomna

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad mellan dessa olika LG G4 modeller?

Vill ha tv för film, serie, sport samt PS5. Vilken tv ska jag välja? Tänker mig 55 tum. Budget till 20000. Mitt rum släpper inte in mycket ljus, gör det någon skillnad på val av TV?

Har kollat in dessa då de fått bra betyg: LG C4, LG G4, Samsung S90D, Samsung S95D.

Alla dessa ovan för 55tum ligger inom min budget. Vilken ska jag ta och varför? Kommer jag märka stor skillnad mellan de TV som kostar mer G4 och S95D jämfört med de billigare C4 och S90D?

Vilken är bäst av dem för mig? Är prisskillnaden godtycklig? Är det någon annan TV som jag inte nämnt som jag bör ha i åtanke? Som ligger inom min budget +-

@Laxpudding

Vad ska jag tänka på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Greven78:

Jag var på Hifiklubben och de hade aldrig ens hört talas om Woled och kunde inte hitta något om det i sina system, det kändes väldigt märkligt för jag trodde Hifiklubben var lite vassare än elgiganten och liknande ställen.

Butikspersonal har sällan mer koll än sitt säljsnack som de inövat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av comp50:

<Uppladdad bildlänk>

Vill ha tv för film, serie, sport samt PS5. Vilken tv ska jag välja? Tänker mig 55 tum. Budget till 20000. Mitt rum släpper inte in mycket ljus, gör det någon skillnad på val av TV?

Har kollat in dessa då de fått bra betyg: LG C4, LG G4, Samsung S90D, Samsung S95D.

Alla dessa ovan för 55tum ligger inom min budget. Vilken ska jag ta och varför? Kommer jag märka stor skillnad mellan de TV som kostar mer G4 och S95D jämfört med de billigare C4 och S90D?

Vilken är bäst av dem för mig? Är prisskillnaden godtycklig? Är det någon annan TV som jag inte nämnt som jag bör ha i åtanke? Som ligger inom min budget +-

@Laxpudding

Vad ska jag tänka på?

S95D > S90D om QDOLED > G4 > C4 >S90D om WOLED i mitt tycke

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

<Uppladdad bildlänk>

@Laxpudding

Vad ska jag tänka på?

Notera att modellnummer som slutar på S eller W indikerar om det medföljer bordstativ (S) eller väggfäste (w) om jag fattat det rätt. Dubbelkolla helst med butik istället för att lita blint på mig dock.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Bildexpert 📺

Vissa modeller av G4 har medföljande bordsstativ eller väggfäste, S och W som skriver ovanför av @Ragin Pig.

Vi kan tacka LG för att de gör detta så tydligt för allt och alla.

Övriga siffror i LG:s beteckningar indikerar typiskt region/försäljningskanaler. Ibland någon mindre teknisk detalj, likt ifall det finns NFC-parning med mobilen och liknande.