Tjena,
Jag skulle önska lite input då jag har huvudbry.
Sitter idag med en LG Oled modell 65E8 från 2018.
Har varit nöjd med den men då annan tv i hushållet behöver ersättas så får den ta den platsen och ny "primär-tv" ska införskaffas.
Förutsättningar:
Stort ljust vardagsrum. TV sitter mot vardagsrummets östervägg, utan fönster.
På söderväggen i rummet finns ett fönsterparti som är närmare 8m långt och från golv som är 2,3m höga. I nuläget inga gardiner, markiser eller liknande för att kunna mörklägga öht. Rummet fullkomligen flödar av dagsljus. Dock sällan TVn i sig träffas av direkt solljus då en del av ytterväggen skymmer "hörnet" där den står.
Dock lite mer problematiskt vintertid pga att solen står lägre, så från lunch och framåt skymning på soliga dagar så kan solen träffa den rakt på.
Jag tycker ändå att nuvarande 65E8 har klarat dessa krävande förhållanden relativt väl. Beror kanske till viss del på att 95% av allt tv-användande sker eftermiddag/kvällstid. Sen varierar såklart ljuset med årstiderna, så kvällstittande sommartid är ju ljusare än eftermiddagstittande såhär års...
Nu till det som skapar min huvudbry. Jag tittar på LG G3 77" alt 83"
Med tanke på rummets storlek och väggen som tv kommer sitta på så är ingen av dom ett problem storleksmässigt.
Tittavstånd från soffa till TV idag ca 3m. Med vägghängning så skulle en G3 landa på ~3,40m.
Frågan är om 83an är ett oklokt val pga avsaknad av MLA med tanke på rummets förutsättningar?
Eller tror ni jag skulle kunna vara nöjd med den, med tanke på att jag inte varit missnöjd med E8?
Storleken på 83an lockar. MLA-panelen på 77an lockar...
Bildkällor:
I huvudsak 4K HDR streamingtjänster via Apple-TV, TVn inbyggda appar samt PS5
TLDR: 77" eller 83" G3 pga ljust rum, men ändå varit nöjd med nuvarande E8?
Tankar, erfarenheter och råd?