TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Clasito:

@Laxpudding och alla andra i tråden, jag såg något intressant hos Hifiklubben angående S90D. Där påstår dem att endast 65" av S90D har en QD-OLED panel, vilket känns väldigt trist om det är så. Det var ju lite rykten och snack i början av året om att vissa regioner skulle få WOLED paneler inblandade i mer storlekar än bara 42" och 83". Har du hört något om detta gäller alla kedjor eller är det endast en specifik variant av S90D som just Hifiklubben säljer?

https://www.hifiklubben.se/samsung-s90d-oled-tv/samtq77s90d/#....

Det vi vet är att 42, 48 och 83-tum är WOLED eftersom det inte tillverkas någon sådan QD-OLED. Det har surrats om att S90D är olika paneler även i europa för 2024. Men jag har inte fått något bekräftat.

Så inte orimligt.

Svårt att kolla sådant på avstånd i en butik. Man får ta med sig ett mikroskåp och kolla på pixelstrukturen... Kanske räcker med ett macroobjektiv på kameran.

Permalänk
Medlem

Halloj!

Är på jakt efter en ny 77-tums OLED. Idag har jag en 65-tums Philips 706 från 2021. Har alltid haft en förkärlek till Philips pga Ambilight men är beredd att byta ut det för bästa möjliga panel i den givna prisklassen.

Min fråga är egentligen hur väl Philips 809 står sig mot LG C4? Det verkar vara jämförbara modeller i ungefär samma prissegment.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dabibazz:

Halloj!

Är på jakt efter en ny 77-tums OLED. Idag har jag en 65-tums Philips 706 från 2021. Har alltid haft en förkärlek till Philips pga Ambilight men är beredd att byta ut det för bästa möjliga panel i den givna prisklassen.

Min fråga är egentligen hur väl Philips 809 står sig mot LG C4? Det verkar vara jämförbara modeller i ungefär samma prissegment.

OLED809 har Ambilight next gen så bara där är kanske ditt val redan gjort. Annars har OLED809 ingenting ovanpå C4 på ett rent tekniskt plan. Båda har den senaste ljusstarkare panelen, som blir lite grön i vinkel. Faste de använder det på lite olika sätt där LG väljer att göra hela TV:n mer jämn och konstant i ljusnivåerna medan Philips drar den högre i peak så mer fluktuationer beroende på bildens innehåll.

OLED808 kan i det hänseendet ge i grunden samma sak för mindre pengar beroende på hur reorna går.

Ett alternativ är också 908-serien från 2023 som också har next gen samt MLA-filtret. Då har du ljusstyrkan som en distinkt fördel. Men förstås en annan summa fortfarande.

Permalänk

Hej

Nu har jag läst och läst och kollat runt på olika sidor och recensioner på nätet och kan minst säga att jag känner mig som att jag är i en tvättmaskin och åker runt

Jag ska köpa mig en ny tv 55" eller 65".

Jag har idag en gammal LG 42LD450N från Januari 2011 så den är riktigt dålig på det mesta
Denna tv ska min son få på sitt rum när jag köpt ny.

Jag som de flesta försöker hitta en tv till ett bra pris nu till Black Week.

Vad använder jag min tv till?
Tittar på Netflix eller liknande streamingtjänst
Har Appel TV och en Iphon så jag strömar från telefonen till Apple TV på min gamla då den inte är smart.
Tittar på någon DVD film
Spelar Tv spel, PS1 och PS2.

Sedan står väll TV mest och dammar.

Första gångerna jag köpte Samsung LCD tv så kostade de runt 33 000kr för en vettig modell, men det var alt för länge sedan när de kom ut som en annan typ av (ersättare till plasma-tv?)

Tänkte passa på att köpa något nytt nu till lite bättre pris en när det inte är Black week.

Kollar på många olika Tv av några större märken som Samsung och LG.

Även andra märken jag inte känner till sedan tidigare, TCL, Hisense, Iffalcon och Cepter.

Vad vill jag ha?
Jag sitter ca 2,7-3 meter från TV idag
Jag har tre fönster bakom soffan och tv står framför soffan. Det är skugsidan på lägenheten så inte någon sol alls som lyser in och det går att dra för fönstren.
Idag finns inte AV-in som är primär utgång på PS tv spelen så det får jag lösa sedan med adapter eller liknande.
Gärna en Tv som håller framöver i tid med god support och service

Som exempel har jag tittat på dessa tv apparaterna:
https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/hisense-65-uhd-led-tv-65a...
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Dessa tv apparaterna finns i både 55" och 65" med skilnaderna på priset ca 1000kr.
Men det kan ju vara bättre att lägga mer pengar på en mindre tv för bättre bild en att se på en 10" större tv som ger sämre.
Klart man vill ha så stor tv som möjligt Tycker skilnaden mellan 55" upp till 65" syns och märks markant i butikerna och det känns mycket större med 65"

I butikerna säger dom att sitter du 3 meter ifrån tv så kör på en 70"-75" och då börjar vi prata om pengar och den användningen av tv som jag har idag säger att det inte är värt det

Oj det blev mycket långt ser jag nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

OLED809 har Ambilight next gen så bara där är kanske ditt val redan gjort. Annars har OLED809 ingenting ovanpå C4 på ett rent tekniskt plan. Båda har den senaste ljusstarkare panelen, som blir lite grön i vinkel. Faste de använder det på lite olika sätt där LG väljer att göra hela TV:n mer jämn och konstant i ljusnivåerna medan Philips drar den högre i peak så mer fluktuationer beroende på bildens innehåll.

OLED808 kan i det hänseendet ge i grunden samma sak för mindre pengar beroende på hur reorna går.

Ett alternativ är också 908-serien från 2023 som också har next gen samt MLA-filtret. Då har du ljusstyrkan som en distinkt fördel. Men förstås en annan summa fortfarande.

Tack för ett snabbt och bra svar. Avvaktar och ser om OLED808 får någon prissänkning nu, känns spontant som att den ger mest ”bang for the buck” i nuläget.

Permalänk

Halloj!

Dags för även mig att införskaffa ny TV, men är totalt ny på det här med bild.
Kan någon rekommendera en schysst TV som ligger mellan 15-20k (+- 2k om det krävs).
Egenskaper:
Vill helst ha en OLED då vi har ett mörkt rum och jag vill testa på tekniken.
Vi använder den till sport (fotboll) och serier/filmer mest. (Vill dock gärna framtidssäkra med 120hz utifall vi skaffar en PS5).
Snabb CPU då jag upplever att vår nuvarande TV är lite seg på den fronten.

Mycket tacksam för alla svar :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurtz1196:

Halloj!

Dags för även mig att införskaffa ny TV, men är totalt ny på det här med bild.
Kan någon rekommendera en schysst TV som ligger mellan 15-20k (+- 2k om det krävs).
Egenskaper:
Vill helst ha en OLED då vi har ett mörkt rum och jag vill testa på tekniken.
Vi använder den till sport (fotboll) och serier/filmer mest. (Vill dock gärna framtidssäkra med 120hz utifall vi skaffar en PS5).
Snabb CPU då jag upplever att vår nuvarande TV är lite seg på den fronten.

Mycket tacksam för alla svar :)!

Vänta till 21/11 och köp en Lg 65 C4

Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag skulle önska lite input då jag har huvudbry.

Sitter idag med en LG Oled modell 65E8 från 2018.
Har varit nöjd med den men då annan tv i hushållet behöver ersättas så får den ta den platsen och ny "primär-tv" ska införskaffas.

Förutsättningar:
Stort ljust vardagsrum. TV sitter mot vardagsrummets östervägg, utan fönster.
På söderväggen i rummet finns ett fönsterparti som är närmare 8m långt och från golv som är 2,3m höga. I nuläget inga gardiner, markiser eller liknande för att kunna mörklägga öht. Rummet fullkomligen flödar av dagsljus. Dock sällan TVn i sig träffas av direkt solljus då en del av ytterväggen skymmer "hörnet" där den står.
Dock lite mer problematiskt vintertid pga att solen står lägre, så från lunch och framåt skymning på soliga dagar så kan solen träffa den rakt på.

Jag tycker ändå att nuvarande 65E8 har klarat dessa krävande förhållanden relativt väl. Beror kanske till viss del på att 95% av allt tv-användande sker eftermiddag/kvällstid. Sen varierar såklart ljuset med årstiderna, så kvällstittande sommartid är ju ljusare än eftermiddagstittande såhär års...

Nu till det som skapar min huvudbry. Jag tittar på LG G3 77" alt 83"
Med tanke på rummets storlek och väggen som tv kommer sitta på så är ingen av dom ett problem storleksmässigt.
Tittavstånd från soffa till TV idag ca 3m. Med vägghängning så skulle en G3 landa på ~3,40m.
Frågan är om 83an är ett oklokt val pga avsaknad av MLA med tanke på rummets förutsättningar?
Eller tror ni jag skulle kunna vara nöjd med den, med tanke på att jag inte varit missnöjd med E8?
Storleken på 83an lockar. MLA-panelen på 77an lockar...

Bildkällor:
I huvudsak 4K HDR streamingtjänster via Apple-TV, TVn inbyggda appar samt PS5

TLDR: 77" eller 83" G3 pga ljust rum, men ändå varit nöjd med nuvarande E8?

Tankar, erfarenheter och råd?

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Vänta till 21/11 och köp en Lg 65 C4
<Uppladdad bildlänk>

Den där såg fin-fin ut! Hoppas den kommer till Webhallen på rabatt också (är hög lvl där så vill helst ha allting via dem), men annars klipper jag den på vad som ser ut som LGs hemsida?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurtz1196:

Den där såg fin-fin ut! Hoppas den kommer till Webhallen på rabatt också (är hög lvl där så vill helst ha allting via dem), men annars klipper jag den på vad som ser ut som LGs hemsida?

Tack för hjälpen!

Bilden är från Power:s reklamblad men LG kampanjpriserna gäller för alla LG återförsäljare med största sannolikhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polobyxa:

Tjena,

Har varit nöjd med den men då annan tv i hushållet behöver ersättas så får den ta den platsen och ny "primär-tv" ska införskaffas.

Förutsättningar:
På söderväggen i rummet finns ett fönsterparti som är närmare 8m långt och från golv som är 2,3m höga. I nuläget inga gardiner, markiser eller liknande för att kunna mörklägga öht. Rummet fullkomligen flödar av dagsljus. Dock sällan TVn i sig träffas av direkt solljus då en del av ytterväggen skymmer "hörnet" där den står.
Dock lite mer problematiskt vintertid pga att solen står lägre, så från lunch och framåt skymning på soliga dagar så kan solen träffa den rakt på.

Jag tycker ändå att nuvarande 65E8 har klarat dessa krävande förhållanden relativt väl. Beror kanske till viss del på att 95% av allt tv-användande sker eftermiddag/kvällstid. Sen varierar såklart ljuset med årstiderna, så kvällstittande sommartid är ju ljusare än eftermiddagstittande såhär års...

Med tanke på rummets storlek och väggen som tv kommer sitta på så är ingen av dom ett problem storleksmässigt.
Tittavstånd från soffa till TV idag ca 3m. Med vägghängning så skulle en G3 landa på ~3,40m.
Frågan är om 83an är ett oklokt val pga avsaknad av MLA med tanke på rummets förutsättningar?
Eller tror ni jag skulle kunna vara nöjd med den, med tanke på att jag inte varit missnöjd med E8?

Bildkällor:

Det låter som du är sugen på 83" och jag skulle sikta dit om budget och pengarna finns. Om du ändå ska lägga en sådan slant (~40k), varför inte ta steget fullt ut och satsa på en 83 G4? Då får du storleken + MLA som just G4 har fått i år.

Priset var (innan det höjdes igen) 47 990kr vilket givetvis är vansinnigt mycket pengar men "bara" 8000kr mer vs 83" G3.
Lär väl komma tillbaka till 48k gissar jag senare i veckan.

Annars skulle jag prioritera storleken, har du på plats för 83" så kör. Finns inte pengarna, sikta på C4-serien?

Permalänk
Medlem

Hur är det med livslängd på de tv:s som säljs idag? Någon skillnad mellan olika tillverkare? Är Sony bättre än andra tillverkare?

Har en 18 år gammal Sony KDL-40W2000 som funkar i princip lika bra idag som vid inköp. Är inne på att skaffa en större tv (~65" 4k ev. OLED), men vore väldigt önskvärt att även denna håller 15+ år.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Polobyxa:

Tjena,

Förutsättningar:

Bildkällor:

E8:n har trots åldern ett OLED-typiskt och bra reflexfilter. Även om den råa ljusstyrkan för att slåss med dagsljuset inte finns där har det uppenbarligen fungerat för dig i många år. Även en 83-tum icke-MLA kommer ha ett visst övertag i ljusstyrka mot en E8 om än inte mycket. MLA-G3 på 77 tum kommer däremot kunna ge något nytt i det svårt ljusa rummet som inte funnits tidigare.

Det är ett större kliv från 65 till 77 tum med 40 procent mer yta) Från 77 till 83 tum är det 16 procent mer yta men du förlorar den där extra MLA-ljuset när rummet är ljust. Då verkar fråga handla om hur ofta du sitter och tittar på bilden i ljust rum på ett givande sätt? Om nästan alla wow-tillfällen du haft med E8 kommit när du sitter i mörkret/dämpat rum kanske du ska fortsätta med det som prioritet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det låter som du är sugen på 83" och jag skulle sikta dit om budget och pengarna finns. Om du ändå ska lägga en sådan slant (~40k), varför inte ta steget fullt ut och satsa på en 83 G4? Då får du storleken + MLA som just G4 har fått i år.

Priset var (innan det höjdes igen) 47 990kr vilket givetvis är vansinnigt mycket pengar men "bara" 8000kr mer vs 83" G3.
Lär väl komma tillbaka till 48k gissar jag senare i veckan.

Annars skulle jag prioritera storleken, har du på plats för 83" så kör. Finns inte pengarna, sikta på C4-serien?

Jag är såklart orimligt sugen på 83" iom att jag har gott om plats för det osv.
Det är väl framförallt priset som gör det svårmotiverat.

27-30k för 77G3 känns betydligt trevligare än 40k för 83G3 för redan där är jag och stretchar rejält på budgeten.
Att sen då behöva lägga (minst) 8k ytterligare för G4 kommer inte ske även om jag förstår att det egentligen är det självklara svaret.

Därav mitt huvudbry, jag kommer behöva kompromissa mht de förutsättningar som finns.
77" med MLA vs 83" utan MLA? Ljusstyrka vs storlek?
Rummets ljusförutsättningar talar för det förstnämnda, tittavstånd & övriga förutsättningar (förutom prisskillnad) talar för det sistnämnda.

C4 har för låg WAF (skyller på henne, men jag håller med )

Jag kommer fastna i vinkelvolten här känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polobyxa:

27-30k för 77G3 känns betydligt trevligare än 40k för 83G3 för redan där är jag och stretchar rejält på budgeten.
Att sen då behöva lägga (minst) 8k ytterligare för G4 kommer inte ske även om jag förstår att det egentligen är det självklara svaret.

Därav mitt huvudbry, jag kommer behöva kompromissa mht de förutsättningar som finns.
Rummets ljusförutsättningar talar för det förstnämnda, tittavstånd & övriga förutsättningar (förutom prisskillnad) talar för det sistnämnda.

Inet har en 77 M3 för 37, den har kanske bättre WAF?

https://www.inet.se/produkt/2224852/lg-77-oled77m39la-4k-smar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Inet har en 77 M3 för 37, den har kanske bättre WAF?

https://www.inet.se/produkt/2224852/lg-77-oled77m39la-4k-smar...

Bättre än C3/C4, absolut.

G3 har tillräcklig WAF och är ju snarlik M3 bortsett från den externa boxen. Extern box skulle i vårt fall troligen mest skapa bekymmer snarare än underlätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

E8:n har trots åldern ett OLED-typiskt och bra reflexfilter. Även om den råa ljusstyrkan för att slåss med dagsljuset inte finns där har det uppenbarligen fungerat för dig i många år. Även en 83-tum icke-MLA kommer ha ett visst övertag i ljusstyrka mot en E8 om än inte mycket. MLA-G3 på 77 tum kommer däremot kunna ge något nytt i det svårt ljusa rummet som inte funnits tidigare.

Det är ett större kliv från 65 till 77 tum med 40 procent mer yta) Från 77 till 83 tum är det 16 procent mer yta men du förlorar den där extra MLA-ljuset när rummet är ljust. Då verkar fråga handla om hur ofta du sitter och tittar på bilden i ljust rum på ett givande sätt? Om nästan alla wow-tillfällen du haft med E8 kommit när du sitter i mörkret/dämpat rum kanske du ska fortsätta med det som prioritet?

Tack för svar.
Alltså, i princip oavsett årstid så är det sällan tvn är igång före kl19 på vardagskvällar.
Helger går den såklart igång tidigare pga ungarna som ska titta på nåt, Nyhetsmorgon, Vinterstudion som ”bakgrundsbrus” osv, men för egen del är det väldigt sällan jag aktivt/kvalitativt tittar på något alternativt spelar före kl 20-21 oavsett vardag eller helg.

E8an har fyllt vårt behov och med det i åtanke så säger ju logiken att 83” utan MLA förmodligen skulle göra detsamma och även kunna skapa fina wow-upplevelser på samma sätt som E8an gjort.

Samtidigt vore det ju najs att ha MLA den där soliga mars-eftermiddagen när man ska kolla slutspelshockey 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polobyxa:

Kan tipsa om Sonys Mini-Led X95L 85” (2023 års modell). Komplett hade rätt ”bra” pris på den nu. Har den själv. Vi har liknande förutsättningar.
I grunden föredrar jag alltid svärta (Plasma före LED osv), och när jag skaffade min LGC9 Oled runt 2019 trodde jag aldrig jag skulle gå från Oled till Led. Men svärtan i den Sonyn är fantastisk! Är rätt känslig för blooming men den är så minimal att den inte märks.
Vid en jämförelse med Sonys Oled A80 (ej toppmodellen) från 2023 så blev valet ganska enkelt. Hade aldrig tänkt på det tidigare att svärta inte bara ska va kolsvart. I en demovideo med en Zebra va de svarta strecken på zebran svartare på oleden, men man såg inga hårstrån på 2m avstånd, det va bara svart. På X95 kunde du urskilja hårstrån i zebrans päls.
Till skillnad från min gamla LG Oled så är bilden faktiskt rätt hyfsad även dagtid vilket är ett stort plus (nu ska man kanske inte jämföra en 5 år gammal tv med en 1 år gammal).

Ett annat plus (va inget jag värdesatte vid köp) är att du får en grym fjärrkontroll. Lagom storlek i aluminium med bakbelysta knappar. Sambon är väldigt förtjust i den.

Nåja, ska sluta hylla min egna TV nu 😅 men det är ett av mina bästa köp på länge och dina förutsättningar kändes liknande mina

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av eFoppa:

Vid en jämförelse med Sonys Oled A80 (ej toppmodellen) från 2023 så blev valet ganska enkelt. Hade aldrig tänkt på det tidigare att svärta inte bara ska va kolsvart. I en demovideo med en Zebra va de svarta strecken på zebran svartare på oleden, men man såg inga hårstrån på 2m avstånd, det va bara svart. På X95 kunde du urskilja hårstrån i zebrans päls.

Den skillnaden är typiskt en fråga om exakt justering och kalibrering. Det representerar att A80:n förmodligen klippte nivåerna mot svart något. En OLED-modell med mer precision, likt Sony A9-modellerna, särskilt A95L är definitivt bättre än A80 på sådana detaljer. X95L är mer lik A95L där i fråga om hur Sony gör den modellen toppresterande precis.

Jag försöker inte tillrättavisa dig här, utan komplettera informationen. För jag vet att den där sortens jämförelsen hela tiden misstolkas som att "Aha! Tekniken XXX är bättre på detta!" när det handlar om de individuella produkter och situationen för jämförelsen, likt då hur noga inställda apparaterna är. Rakt upp ned med båda apparaterna i exempelvis "Filmmaker" riskerar det bli godtyckligt med sådana här jämförelser, även mellan två Sony.

För att den där zebra-skillnaden ska komma fram på ett rättvist måste de vara kalibrerade exakt lika. Först då kan man börja avgöra vilken som lyckas bättre eller sämre med precisionen. Där vet jag att A8-serien, precis som du såg, är sämre än både X9 och A9-serien och även sämre än LG:s C3 på att hantera just skuggtoner.

Så ni som som läser detta ska aldrig dra slutsater om "OLED vs mini-LED" eller liknande. Det handlar om olika produkter.

I fallet LG är en av den största förändringarna som skett sedan 2018 och E8-modellen att 2023 och 2024 just detta. De nyare modellerna från 2023 och 2024 är betydligt mer precisa runt hur de hanterar skuggtoner. På en 2018-modell är Zebra-scenariot ganska typiskt för man måste på 2018-OLED-generationen välja mellan två olika kompromisser. Antingen att få djupet i svärtan fast då samtidigt klippa skuggtoner mot svart. Eller lyfta svärtan synbart för att få fram skuggtonerna som annars döljs.

Det Sony och Panasonic OLED först lyckades bättre mot LG var att undvika det dilemmat. Sedan jobbade sig LG ikapp japanerna på den fronten. Det är mer troligt att en G3:a bredvid en X95L skulle vara lika precis på att särskilja zebrans svarta hår.

Permalänk
Medlem

I den av Elgiganten sponsrade tv-guiden anges det att LG QNED86 hör till toppklassen. Annars är det deras WOLED som gäller i den. När jag kollar Prisjakt finns QNED86 (i olika storlekar) huvudsakligen hos just Elgiganten. Vad beror det på?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AlixSPQR:

I den av Elgiganten sponsrade tv-guiden anges det att LG QNED86 hör till toppklassen. Annars är det deras WOLED som gäller i den. När jag kollar Prisjakt finns QNED86 (i olika storlekar) huvudsakligen hos just Elgiganten. Vad beror det på?

QNED86 är LG:s LCD:er med FALD och är toppklass om än relativt anspråkslös sådan. En rätt rörig produktserie med överlappande beteckningar mellan åren. Att du finner enbart en specifik modell på El-Giganten på Prisjakt har rimligen sin förklaring att El-giganten är den enda butiken på Prisjakt som fortfarande säljer just den specifika modellen.

Eller är det med tanke på nämnda sponsormärkningen någon foliehatt som gled fram? Att du såg någon konspiration?

För när jag söker på QNED86 på prisjakt får jag upp 21 modeller som säljs av en rad olika butiker: https://www.prisjakt.nu/search?search=QNED86 så väldigt oklart vad du ser?

Permalänk
Medlem

Annan fråga av allmän natur: Hur är det med mjukvara till alla dessa tv-apparater?

Senaste TV:n jag ägde och använde var en LG med deras eget webOS, den saknade bland annat HBO Max, det fanns inte att installera i deras app-butik. Denna TV köptes cirka 2017 och användes tom juni 2022.

Det var bland annat på grund av ovanstående som jag inte köpte en ny TV efter att jag skänkte bort den befintliga.

Är det fortfarande så att vissa TV tillverkare saknar mjukvara för relativt stora strömningstjänster?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aeig:

Annan fråga av allmän natur: Hur är det med mjukvara till alla dessa tv-apparater?

Senaste TV:n jag ägde och använde var en LG med deras eget webOS, den saknade bland annat HBO Max, det fanns inte att installera i deras app-butik. Denna TV köptes cirka 2017 och användes tom juni 2022.

Det var bland annat på grund av ovanstående som jag inte köpte en ny TV efter att jag skänkte bort den befintliga.

Är det fortfarande så att vissa TV tillverkare saknar mjukvara för relativt stora strömningstjänster?

Mvh

Japp. Och om några år framåt, oftast en 5+ år beroende på kapacitet brukar en del de tjänster som fungerar idag sluta fungera när appen/tjänsten utvecklas och förändras där TV:ns hårdvara är exakt densamma som den dag den sattes ihop i fabriken. Det blir precis som med gamla mobiltelefoner efter ett tag.

Lösningen, som fler och fler nu äntligen börjar inse efter första, andra och rent av tredje TV:ns smartsystem slutar vara aktuellt, är att du löser detta på valfritt sätt. AppleTV, Chromecast/Google streamer, RP, Amazon firestick und so weiter.

HBO Max kan man då köra på vilken TV som helst med ovanstående lösningar. Går alltid att komplementera. Däremot kan kan inte komplettera en TV med högre ljusstyrka, bättre reflexfilter eller en bra FALD för kontrast. Där måste man köpa rätt TV från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp. Och om några år framåt, oftast en 5+ år beroende på kapacitet brukar en del de tjänster som fungerar idag sluta fungera när appen/tjänsten utvecklas och förändras där TV:ns hårdvara är exakt densamma som den dag den sattes ihop i fabriken. Det blir precis som med gamla mobiltelefoner efter ett tag.

Lösningen, som fler och fler nu äntligen börjar inse efter första, andra och rent av tredje TV:ns smartsystem slutar vara aktuellt, är att du löser detta på valfritt sätt. AppleTV, Chromecast/Google streamer, RP, Amazon firestick und so weiter.

HBO Max kan man då köra på vilken TV som helst med ovanstående lösningar. Går alltid att komplementera. Däremot kan kan inte komplettera en TV med högre ljusstyrka, bättre reflexfilter eller en bra FALD för kontrast. Där måste man köpa rätt TV från början.

Tack för ännu ett informativt inlägg

Vad anser du om Google TV, spontant känns det som den mest framtidssäkra lösningen rent mjukvarumässigt?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Hade också behövt lite input!

Är ute efter en 75" eller 77" för ca 15k som ska stå i ett vardagsrum med mycket fönster och ljus och ingen mörkläggning. Går från en basklass Philips 58", så det mesta kommer vara uppgradering i bildväg, men har en del kärlek till Ambilight nu och det hade varit trevligt att fortsätta ha det, även om det inte är ett måste. P.g.a. det ljusa rummet har jag tänkt en mini-led-tv, men osäker på om jag tänker rätt. De jag funderat på är följande:
QN85C
PML9008, finns ju 9009 för några tusenlappar mer, men svårt att veta vad skillnaderna är och dessutom generellt snålt med information kring 9008. Positivt med lägre pris så att man kan lägga till en Apple TV
MQLED80

Har sneglat lite på t.ex. en C3 77", men vet som sagt inte ifall det är passande att ha en OLED. Någon som kan komma med input?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aeig:

Tack för ännu ett informativt inlägg

Vad anser du om Google TV, spontant känns det som den mest framtidssäkra lösningen rent mjukvarumässigt?

Mvh

Finns ingenting som är framtidssäkert. Google är rätt duktiga på att schabla sig de med. Så du väljer det du tycker passar din övriga infrastruktur. Google TV matchar lite bättre med en Android-telefon. AppleTV matchar betydligt bättre med en iPhone.

Andra bryr sig inte om detta och föredrar något så fristående och förvaltningsfritt som möjligt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dannema:

Hade också behövt lite input!

Är ute efter en 75" eller 77" för ca 15k som ska stå i ett vardagsrum med mycket fönster och ljus och ingen mörkläggning. Går från en basklass Philips 58", så det mesta kommer vara uppgradering i bildväg, men har en del kärlek till Ambilight nu och det hade varit trevligt att fortsätta ha det, även om det inte är ett måste. P.g.a. det ljusa rummet har jag tänkt en mini-led-tv, men osäker på om jag tänker rätt. De jag funderat på är följande:
QN85C
PML9008, finns ju 9009 för några tusenlappar mer, men svårt att veta vad skillnaderna är och dessutom generellt snålt med information kring 9008. Positivt med lägre pris så att man kan lägga till en Apple TV
MQLED80

Har sneglat lite på t.ex. en C3 77", men vet som sagt inte ifall det är passande att ha en OLED. Någon som kan komma med input?

Alla tre är lyft där QN85 håller en högst ljusstyrka och medelbra reflexfilter. PML9008 håller ganska låg ljusstyrka för att vara mini-LED (fortfarande 2x mer än din gamla TV dock) och TCL MQLED80/C805 är mittemellan i ljusstyrka men är enklare modellen överlag och har sämre reflexfilter och är mer plastig.

OLED C3 är bildmässigt bättre än alla, särskilt om vi pratar reflexfilter, kontrastförhållande och filmbild. Däremot har den inte QN85:s ljusstyrka eller ens C805:ns ljusstyrka.

C3 är fortfarande ljusstarkare än din gamla 58:a och bättre på alla sätt och vis. Har du upplevt att din gamla 58:a drunknat i rummets ljus innan? Om inte så är ju OLED-reflexfiltret mycket bättre på att dämpa och i sämsta fall samma ljusstyrka som innan. Då kan det fungera. Fast då kan du också gå hela vägen och fundera på sådana modeller som OLED808 och OLED809 för Ambilight. Dessa modeller har också Ambilight next gen, vilket PML9008 saknar. Den kör samma Ambilight som din gamla.

Permalänk

Hej Laxpudding och ni andra kunniga!

Har en polare som letar ny tv, varken jag eller han har någon vidare bra koll så tänkte höra med er i tråden för lite hjälp på vägen.

Just nu sitter han med denna https://www.komplett.se/product/1310093/tv-ljud-bild/tv/phili....

Viktigt: Minst 70-75”, klara av ett ljust rum/blänk, hantera snabba rörelser vid tex sport. Mindre film och seriertittande. Hdmi 2.1, 120hz. Prisklass 15k, han kan tänka sig att gå upp om kraven inte möts vid den prisklassen.

Mindre viktigt: Märke, ljud.

Han har tittat på dessa 2 för att ha något att utgå ifrån:

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/samsung-tq75q64...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik1984:

Har en polare som letar ny tv, varken jag eller han har någon vidare bra koll så tänkte höra med er i tråden för lite hjälp på vägen.

Just nu sitter han med denna https://www.komplett.se/product/1310093/tv-ljud-bild/tv/phili....

Viktigt: Minst 70-75”, klara av ett ljust rum/blänk, hantera snabba rörelser vid tex sport. Mindre film och seriertittande. Hdmi 2.1, 120hz. Prisklass 15k, han kan tänka sig att gå upp om kraven inte möts vid den prisklassen.

Ta en titt i Powers annonsblad för det kommer en del Samsung på kampanj 21/11, borde även gälla andra butiker.
https://annonsblad.power.se/

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Patrik1984:

Ni utgår från Philips enklare PUS8009-modell som fortfarande har Ambilight. Det är basklass utan något särskilt (men den har Ambilight!).

Söker 120 Hz-panel med sådant som möjligt bättre interpolering (tack vare 120 Hz) samt bättre hantering av ljust rum.

120 Hz finns inte på Samsung Q6 eller den länkade QNED80-modellen. Dessa har rimligen högre ljusstyrka och kanske också något bättre reflexfilter beroende på nivån med den PUS8009 han har. Så steget upp men ingen distinkt fördel.

Titta istället steget upp på listan i TV-guiden. Exempelvis Samsung Q7-serien som är bättre än Q6 på alla punkter. Philips PML-modeller kommer också vara betydligt bättre. Så även QNED86-modellerna. Men också andra modeller med snarlik rankning. Det kommer kosta mer och priserna varierar hela tiden. Men det är så man måste tänka. Tittar man bara på priset tittar man på fel TV för rätt pris.