Microsoft har unik lösning på Windows 10-problem

Permalänk
Melding Plague

Microsoft har unik lösning på Windows 10-problem

Det låter som en trollformel, men drabbade uppmanas installera om ett paket tre gånger.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så var det alltid när jag installerade ISDN-adaptern på NT 4.0. Man fick installera tre gånger, den tredje gången gick det.

Permalänk
Medlem

Tips: Om du blodsoffrar en pingvin medan du mässar ”klaatu verata nictu” så räcker det med två ominstallationer för att lyckas.

Permalänk
Medlem

And the Lord spake, saying, "First shalt thou
Take out the Holy Pin then
Shalt thou count to three no more no less
Three shalt be the number thou shalt count
And the number of
The counting shall be three four
Shalt thou not count
Nor either count thou two
Excepting that thou then proceed to
Three five is right out
Once the number three, being the third
Number, be reached, then
Lobbest thou thy Holy Hand Grenade of
Antioch towards thy foe, who, being
Naughty in My sight, shall snuff it"

Permalänk
Medlem

Alltså Windows senaste tiden är lite #facepalm
Är det massa interns som tagit över efter alla uppsägningar? 🤣

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Try Again!

Microsoft nya låt efter "Start Me Up"?

Permalänk
Medlem

Är det inte rätt ofta Microsoft kommer med den här typen av oseriösa lösningar på problem de har nuförtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Så var det alltid när jag installerade ISDN-adaptern på NT 4.0. Man fick installera tre gånger, den tredje gången gick det.

Och det är inte enda gången.
Det är ju något man typ försöker på rutin när man sitter på Windows. Man provar liksom en gång till för första "tog inte".
Det är liksom en hunch man har, för att man använt Windows sen 3.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är det inte rätt ofta Microsoft kommer med den här typen av oseriösa lösningar på problem de har nuförtiden?

Precis, de borde ju distribuera en bat-fil som kör patchen tre gånger. Hur svårt kan det vara liksom.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att få reda på vad orsaken är till att uppdateringarna ibland misslyckas.

Föjande är några orsaker jag har råkat ut för genom åren:

* Korrupt filsystem
* Korrupt Component Store (WinSxS)
* Läs-/skriv-fel på disken
* Låsta/upptagna systemfiler
* Fel Service Stack
* Fel i källfilerna (även fel filer)
* Skakig internetuppkoppling
* Services som inte har startat (dependencies)

Allt utom just dependencies är lätt att lösa själv.

Har bara svårt att förstå varför Windows inte gör någon form av fullständig kontroll själva innan installation påbörjas.

Ni med Windows 11 på jobbet, så kan jag också se hur uppdateringar ofta misslyckas första gången.

Finns som sagt en anledning till att jag alltid uppdaterar manuellt via Microsoft Update Catalog.

Permalänk
Medlem

Microsoft Update Catalog

Skrivet av walkir:

Hade varit intressant att få reda på vad orsaken är till att uppdateringarna ibland misslyckas.

Föjande är några orsaker jag har råkat ut för genom åren:

* Korrupt filsystem
* Korrupt Component Store (WinSxS)
* Läs-/skriv-fel på disken
* Låsta/upptagna systemfiler
* Fel Service Stack
* Fel i källfilerna (även fel filer)
* Skakig internetuppkoppling
* Services som inte har startat (dependencies)

Allt utom just dependencies är lätt att lösa själv.

Har bara svårt att förstå varför Windows inte gör någon form av fullständig kontroll själva innan installation påbörjas.

Ni med Windows 11 på jobbet, så kan jag också se hur uppdateringar ofta misslyckas första gången.

Finns som sagt en anledning till att jag alltid uppdaterar manuellt via Microsoft Update Catalog.

Tack för tipset.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Alltså Windows senaste tiden är lite #facepalm
Är det massa interns som tagit över efter alla uppsägningar? 🤣

Kanske? Iallafall någon som tagit över efter de gamlingar som faktiskt visste hur Windows är byggt.

Permalänk
Medlem

Som med USB-portarna (A) ibland, speciellt om de ligger besvärligt till bakom något. Brukar bli rätt håll på 3:e el 4:e försöket.

Permalänk
Skrivet av Beltet:

Och det är inte enda gången.
Det är ju något man typ försöker på rutin när man sitter på Windows. Man provar liksom en gång till för första "tog inte".
Det är liksom en hunch man har, för att man använt Windows sen 3.1.

Anledningen är att man bakat ihop flera uppdateringar i en fil som egenligen behöver köras i flera separata uppdateringar för att libfiler skall laddas om inför varje deluppdatering.

Permalänk
Medlem

Beetlejuice. Beetlejuice. Beetlejuice!

Permalänk
Medlem

Årets bästa förslag!
Helt i linje med klassikern "Har du provat starta om?"

En fråga, vad händer om man installerar om mer än tre gånger?
Tillbaka till ruta ett?

Permalänk
Medlem

Detta kan väl från och med nu byggas in i alla kommande installationsfiler så det att program installeras tre gånger i bakgrunden

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Try Again!
https://www.youtube.com/watch?v=qTA0RuZoIxM

Microsoft nya låt efter "Start Me Up"?

Hon dog i en (flygplans)krasch orsakad bl a av överlast och inkompetens, vilket nog skulle vara mer illustrativt än Microsoft önskar sig.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det räckte att köra en gång för min del på jobbmaskinen, då efterföljande körningar till synes inte gjorde någonting alls, så det varierar antagligen från fall till fall.

(Men givetvis körde jag tre gånger ändå, bara dumt att inte göra det när man ändå håller på.)

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Tips: Om du blodsoffrar en pingvin medan du mässar ”klaatu verata nictu” så räcker det med två ominstallationer för att lyckas.

Ööööhm. Om man råkar, ren hypotetiskt, harkla sig lite under nictu delen, går det bra ändå?