TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

LG 77G4 är slut igen på LGs hemsida. Högt tryck på denna trots det höga priset på 30k-32k beroende på rabatt.

Har du 15 %? Jag har bara 4 (!) st 5 % får se om det dyker upp en 15 % hade slått till direkt på LG 77 G4 som hade då kostat 27k.

Verkar som att det är 10% om du köper 2 artiklar och 15% vid tre

Permalänk
Medlem
Skrivet av syphnix:

<Uppladdad bildlänk>

Verkar som att det är 10% om du köper 2 artiklar och 15% vid tre

Just det, den såg jag en dag. Hade hoppats att LG sålde billiga tillbehör eller batterier men nix, bara grejer som kostar 3000 kr och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Vill ha tv för film, serie, sport samt PS5. Vilken tv ska jag välja? Tänker mig 55 tum. Budget till 20000. Mitt rum släpper inte in mycket ljus, gör det någon skillnad på val av TV?

Har kollat in dessa då de fått bra betyg: LG C4, LG G4, Samsung S90D, Samsung S95D.

Alla dessa ovan för 55tum ligger inom min budget. Vilken ska jag ta och varför? Kommer jag märka stor skillnad mellan de TV som kostar mer G4 och S95D jämfört med de billigare C4 och S90D?

Vilken är bäst av dem för mig? Är prisskillnaden godtycklig? Är det någon annan TV som jag inte nämnt som jag bör ha i åtanke? Som ligger inom min budget +-

@Laxpudding

Vad skulle du välja?
Varför har du inte någon YouTube kanal typ som Monitors Unboxed, fast för TV

Någon specifik anledning till att du måste ha 55"? Är det p.g.a. platsbrist eller annat så kan jag förstå det men om inte, sikta på minst 65" i stället.

Med din väl tilltagna budget så räcker det till en OLED i toppklass, till exempel C4 65". Handlar du direkt från LG bör du kunna komma ner till 17,6k med lite nykundsrabatt / rabattkoder.

Skulle alla dagar i veckan välja större storlek än något bättre modell (Tänk G4) då skillnaderna bland dessa modeller är relativt små.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

FALD:en hjälper enormt om man är i en mörkare miljö och jämför. FALD:ens förmåga att koncentrera ljus till mindre ytor hjälper också med HDR. Fördelar för TCL:n med andra ord. I rena raka, lysa på fullt fläsk med en hockey-match i en helt timmer är det mer jämlikt.

Går alltid att jämföra på sätt som visar modellernas styrkor och svagheter. Däremot rakt upp och ned i en butik, då kan det som @medbor skrev vara precis vad som helst som var olika och inte hade med de individuella modellerna att göra.

Jag såg att dom hade en MQLED85 också, denna kostar dock 14990 till skillnad från MQLED80 som kostar 11990.-. Jag hade (kändes det som) 100 flikar uppe och läste i ett inlägg från dig där du skrev att MQLED85 har bättre FALD och något mer, men råkat stänga och hittar ej tillbaka..

Min fråga iaf, är det värt att gå upp till MQLED85?

I guiden står det

Kategori E: medelhög ljusstyrka, enklare reflexfilter
TCL C805/C755/MQLED80: 2024-modell som har en FALD och ≈500/≈1200 nits i SDR/HDR. Efterföljs av den ljusstarkare C765/MQLED85 (2025) som börjat säljas när detta skrivs.

Men jag hittar inte vart MQLED85 hamnar från A-E (om det nu ens skulle hjälpa en amatör som mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Någon specifik anledning till att du måste ha 55"? Är det p.g.a. platsbrist eller annat så kan jag förstå det men om inte, sikta på minst 65" i stället.

Med din väl tilltagna budget så räcker det till en OLED i toppklass, till exempel C4 65". Handlar du direkt från LG bör du kunna komma ner till 17,6k med lite nykundsrabatt / rabattkoder.

Skulle alla dagar i veckan välja större storlek än något bättre modell (Tänk G4) då skillnaderna bland dessa modeller är relativt små.

Sitter inte så långt ifrån tv. Typ 2 till max 3 meter. Men jag har funderingar på 65 tum också. Max 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Sitter inte så långt ifrån tv. Typ 2 till max 3 meter. Men jag har funderingar på 65 tum också. Max 65

Finns inget som heter ”för stor TV” 😀. Kör själv 77” på det avståndet, inga problem.

Tycker definitivt att du ska sikta på 65”, utan tvekan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Finns inget som heter ”för stor TV” 😀. Kör själv 77” på det avståndet, inga problem.

Tycker definitivt att du ska sikta på 65”, utan tvekan!

C4, S90D, S95D eller G4, eller någon annan? För film, sport, serie, youtube, PS5

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Allanlallan:

Jag såg att dom hade en MQLED85 också, denna kostar dock 14990 till skillnad från MQLED80 som kostar 11990.-. Jag hade (kändes det som) 100 flikar uppe och läste i ett inlägg från dig där du skrev att MQLED85 har bättre FALD och något mer, men råkat stänga och hittar ej tillbaka..

Min fråga iaf, är det värt att gå upp till MQLED85?

I guiden står det

Kategori E: medelhög ljusstyrka, enklare reflexfilter
TCL C805/C755/MQLED80: 2024-modell som har en FALD och ≈500/≈1200 nits i SDR/HDR. Efterföljs av den ljusstarkare C765/MQLED85 (2025) som börjat säljas när detta skrivs.

Men jag hittar inte vart MQLED85 hamnar från A-E (om det nu ens skulle hjälpa en amatör som mig)

MQLED85/C765 är så ny att den inte är testad någonstans. Man kan dra slutsatser och det är högre specificerad ljusstyrka, vilket brukar märkas i praktiken samt fler FALD-zoner, vilket inte alltid märks i praktiken. Övrigt som design, reflexfilter etc. brukar ligga kvar på samma nivå med efterföljare.

Om det är värt det? Denna eviga fråga MQLED85/C765 är med all rimlighet en bättre variant av MQLED80/C805 men vad pengar är värda är frågan man bara kan svara på själv. Den är ju inte värd mer pengar om det du behöver minst av allt är extra hög ljusstyrka.

Är man vilse, rikta in dig på nivån av produkt du vill ha och användningsområde. Sedan jämför man priser för produkter på samma nivå och kan därefter börja gå in på detaljnivån. Annars blir man bländad av alla priser och jämför äpplen mot apelsiner och undrar vilken som är ger mest "pang för pengarna".

Så se guiden som en skolning i hur man köper rätt produkt, inte hur man "fyndar".

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av comp50:

C4, S90D, S95D eller G4, eller någon annan? För film, sport, serie, youtube, PS5

Se mitt tidigare svar: #20668278 ifall du missat.

Du är inne på lyxproblemnivån. Du väljer bland det allra bästa. Allt här handlar om hur mycket du behöver den högre ljusstyrkan. En del behöver verkligen inte den extra ljusstyrkan, utan är rent av ljuskänsliga och vill dämpa mycket mer. Då är en ljusstark modell som måste dämpas maximalt i inställningarna ofta mer olämplig eller rent av lite onödig både tekniskt och ekonomiskt.

Andra kan se ljusstyrkan som en självklarhet för de gillar hög ljusstyrka och högre dynamik.

Sådana saker kan man bara besluta själv om.

Permalänk
Medlem

Var kommer all denna hysterin kring ljusstyrka ifrån? Det känns som detta har blivit ett enormt "FOMO" problem. Ibland undrar jag om personer sitter med solglasögon på sig inomhus.

Permalänk

Försöker hitta en så bra TV som möjlig för under 10k. Helst runt 8 ish.
Osäker om det går att få tag på en OLED för detta pris? Eller vad för TV ska jag sikta in mig på för denna prisklass?
Nu tänker jag också att det är 8-10k på rea / black friday. Inte som standard

TVn ska bara användas till vanligt tv-tittande, inget spelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Var kommer all denna hysterin kring ljusstyrka ifrån? Det känns som detta har blivit ett enormt "FOMO" problem. Ibland undrar jag om personer sitter med solglasögon på sig inomhus.

Jag har haft LG B7, C1 och nu C3 och jag tyckte redan vid B7 när jag uppgraderade från en gammal plasma att jag blev bländad och då har jag ett vardagsrum med stora fönster. Sen tror jag inte någon TV är optimal mitt på dagen i fullt solljus och jag skulle personligen inte sätta mig och kolla en film då men det är ju såklart subjektivt.

Men ja, överallt ser man att QLED/Mini-LED rekommenderas så fort man har ett fönster i rummet och det bara är ett totalt mörklagt rum som gäller för OLED vilket jag personligen inte alls tycker stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

För att specs säljer
Det är en siffra som (framförallt LCD) kan se överlägsen ut
Man förstår inte vad den betyder men mer är ju alltid bättre!

Håller med det är helt galet! Även en billigare OLED lyser ju mer än de bästa apparaterna för 10+ år sedan

Samma sak med DisplayHDR400 True Black, folk fattar inte att kontrasten är det viktigaste. Man ser bara ’400 < 800’ och tror att mer är bättre

Håller med att det är tröttsamt

Permalänk
Medlem

Mitt vardagsrum stämmer väl in på det ljusstarkaste rummet som beskrivs i guiden under sommaren. Tycker ändå C3 räcket under de ljusaste timmarna. Hade jag bara kollat på TV under dessa ljusa timmar hade jag inte köpt en C3 men så är inte fallet.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Bildexpert 📺

Ljusstyrka är enkelt att begripa: högre siffra är bättre siffra. Då blir det en skala där man kan jämföra bättre/sämre och koppla till siffran. Tänker man relativt på den skalan blir någonting ljussvagare och något annat blir ljusstarkare. Med ljusa rum behöver man ljusstarkare TV vilket är en rimlig och enkel slutsats. Mini-LED har mer ljusstyrka relativt de flesta OLED, ergo: OLED måste då vara sämre för ljusa rum eftersom dessa TV är ljussvagare på den relativa skalan.

De allra flesta anser att de har ett ”ljust rum” om man frågar dem. Det är ofta målsättningen med inredningen. Öppet och ljust. Få inreder som bordeller och nattklubbar hemma. Kanske särskilt nordbor som är svultna på dagsljus. Ljust rum associeras med hög ljusstyrka vilket sin tur associeras med mini-LED. Då blir det en relativisering mot allt mer ljusstyrka.

När jag beskriver det som ljusstyrka är som volymen på stereon: Tillräckligt högt är tillräckligt högt blir ämnet mer komplext eftersom då måste man börja definiera vad som faktiskt är tillräckligt högt.

Permalänk
Medlem

Har av någon anledning fått en 20 % rabattkod på mail från Samsung på 95D så kan få den för 28k. Vet inte om väggfäste igår. Ska klura på denna deal... Men 77 G4 lockar lite mer. Gillar LGs fjärrkontroll och har LG idag. Gör jag klokt i att skippa 95D och vänta på att G4 går ner i pris?
Inte sett 95D live men den matta skärmen, fjärrkontrollen och "bara" Wifi 5 gör mig lite avtänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Vore kul med ett test mellan att gissa WOLED eller QD-OLED under ett spann av "normala" användningssituationer och se vad andelen som gissar rätt är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Vore kul med ett test mellan att gissa WOLED eller QD-OLED under ett spann av "normala" användningssituationer och se vad andelen som gissar rätt är

Skulle vara kul med ett blindtest:
250 nits LCD
400 nits LCD
400 nits FALD
400 nits QD-FALD
400 nits OLED
400 nits QD-OLED
250 nits OLED
200(?) nits plasma

I ett halvmörkt rum

Och något liknande i ett ljust rum

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Skulle vara kul med ett blindtest:
250 nits LCD
400 nits LCD
400 nits FALD
400 nits QD-FALD
400 nits OLED
400 nits QD-OLED
250 nits OLED
200(?) nits plasma

I ett halvmörkt rum

Och något liknande i ett ljust rum

Skulle fortfarande handla om olika produkter och hur de fungerar. Vad man jämför är också kritiskt för hur det upplevs.

Fast 200 nits på plasma? Kanske om man tänder eld på den eller matar den med trefas eller så.

Var faktiskt några som tangerade runt 200 nits i specifika tester och med alla ljusbringande inställningar på max. Annars är de typiskt under 100 nits så fort ljusnivån i bilden ökar även med maxade reglage och kanske runt 50-70 nits när man körde något i stil med ishockey. Och då drar den flera hundra Watt.

Därför den här glidande relativisering med ljusstyrka blir så märklig. Man ska byta ut sin plasma och är orolig för att en OLED som bara orkar hålla 200–400 nits med samma ishockey skulle vara för ljussvag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Levan:

Innehåller testet mycket starka men ljusa färger så ser man tydligt vilken som är qdoled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skulle fortfarande handla om olika produkter och hur de fungerar. Vad man jämför är också kritiskt för hur det upplevs.

Fast 200 nits på plasma? Kanske om man tänder eld på den eller matar den med trefas eller så.

Var faktiskt några som tangerade runt 200 nits i specifika tester och med alla ljusbringande inställningar på max. Annars är de typiskt under 100 nits så fort ljusnivån i bilden ökar även med maxade reglage och kanske runt 50-70 nits när man körde något i stil med ishockey. Och då drar den flera hundra Watt.

Därför den här glidande relativisering med ljusstyrka blir så märklig. Man ska byta ut sin plasma och är orolig för att en OLED som bara orkar hålla 200–400 nits med samma ishockey skulle vara för ljussvag.

Ja, då får man kanske normalisera ned nivån lite till, jag minns helt enkelt för dåliga gamla apparater var sett till ljusstyrka

Jag menar bara att jag tror de flesta skulle föredra oled redan vid 300 nits i de flesta fall över det mesta andra

Sen får man såklart vara nöjd med sin FALD-tv ändå

Permalänk
Medlem

Jag har varit frånvarande från TV-marknaden senaste ~10 åren och uppskattar alla tips man ser här i tråden. En sak som slår mig när jag kikar nu är att det verkar som att en hel del säljs utan bordsstativ, är det vanligt nuförtiden att TV säljs utan bordsstativ?

Min plan är att placera TVn ståendes på en TV-bänk. Tror ni det blir bra om man köper bordsstativ separat (i sådant fall har ni tips på något bordsstativ för t.ex. LG C4 65")? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jo1aBero:

Jag har varit frånvarande från TV-marknaden senaste ~10 åren och uppskattar alla tips man ser här i tråden. En sak som slår mig när jag kikar nu är att det verkar som att en hel del säljs utan bordsstativ, är det vanligt nuförtiden att TV säljs utan bordsstativ?

Min plan är att placera TVn ståendes på en TV-bänk. Tror ni det blir bra om man köper bordsstativ separat (i sådant fall har ni tips på något bordsstativ för t.ex. LG C4 65")? Tack på förhand!

Det är väldigt få som kommer utan stativ. C4 kommer definitivt med ett. LG's G-serien är designad för de som vill ha TVn dikt an mot väggen och kommer därför naturligtvis utan.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa 85 tummaren av C745 / QLED780, dock på elgiganten så drar frakten upp från gratis till 750 spänn när man går från 75 till 85 tum, nån som har samma? https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av juckeyy:

Tänkte köpa 85 tummaren av C745 / QLED780, dock på elgiganten så drar frakten upp från gratis till 750 spänn när man går från 75 till 85 tum, nån som har samma? https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Notera att 2023-modellen C745 = QLED870 och den enklare 2024-modellen C655 = QLED780 som saknar FALD och kör 60 Hz. Lätt att kasta om siffrorna och råka plocka hem fel modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Jag gick in i butiken så fixade dom gratis hemleverans. tyvärr går det ju inte att nå butiken via telefon men...

Permalänk
Bildexpert 📺

Stativ till OLED G4

Angående OLED G4 kommer vissa modeller med bordstativ. Då har de bokstavskombinationen LS på slutet. De med LW på slutet kommer med enbart väggfäste.

S = stand (förmodligen endast 55 och 65 tum)
W = wallmount

Vad dom inte framgår är ifall S-varianten också har väggfästet medföljande och ifall någondera stativ finns att köpa till senare? Alla har VESA-fäste så det går att lösa vilket som den vägen om inte annat. Men just G-modellerna och väggmontering brukar man vilja ha med LG:s egna stativ för den där dikt-an-mot-väggen-lösningen där man svänger ut panelen för att nå kontakterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Laxpudding det blev en TCL MQLED80 i slutändan efter att ha jämfört mot Samsung Q80D i butik.

Jag gillar att det är Google TV istället för Tizen då vi kör Google på allt annat hemma, samt att bilden (i mina ögon) såg bättre ut i butik.

Jag gillar också att den har mini-LED för att få ut en riktigt bra HDR upplevelse när det kommer till filmer och serier utan att behöva ha eventuell OLED inbränning i bakhuvudet.

Jag har två veckor på mig att testa den och om det av någon anledning inte blir bra så har jag öppet köp, dock är jag väldigt
imponerad (av det lilla) av det jag hunnit kika på hittills.

Stort tack för dina rekommendationer och det gedigna arbete du gör

Mvh

Tjena!

Blev du nöjd med din mqled80? Skrev i en annan tråd att jag var påväg att plocka hem C845/C849 från Tyskland men när jag gått igenom och skulle pröjsa så dök det upp att de ej skickar till Sverige, suck

Så sjukt provocerande att de kör MQLED85 85" för 19000 kr men här ligger den på 25k, tack för elektronikskatten Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

MQLED85/C765 är så ny att den inte är testad någonstans. Man kan dra slutsatser och det är högre specificerad ljusstyrka, vilket brukar märkas i praktiken samt fler FALD-zoner, vilket inte alltid märks i praktiken. Övrigt som design, reflexfilter etc. brukar ligga kvar på samma nivå med efterföljare.

Om det är värt det? Denna eviga fråga MQLED85/C765 är med all rimlighet en bättre variant av MQLED80/C805 men vad pengar är värda är frågan man bara kan svara på själv. Den är ju inte värd mer pengar om det du behöver minst av allt är extra hög ljusstyrka.

Är man vilse, rikta in dig på nivån av produkt du vill ha och användningsområde. Sedan jämför man priser för produkter på samma nivå och kan därefter börja gå in på detaljnivån. Annars blir man bländad av alla priser och jämför äpplen mot apelsiner och undrar vilken som är ger mest "pang för pengarna".

Så se guiden som en skolning i hur man köper rätt produkt, inte hur man "fyndar".

Och i Tyskland går 85 tummaren nu för 1680 eur dvs runt 19 700 sek, suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Notera att 2023-modellen C745 = QLED870 och den enklare 2024-modellen C655 = QLEDC780 som saknar FALD och kör 60 Hz. Lätt att kasta om siffrorna och råka plocka hem fel modell.

Aah, menade ju 870, haha vilken tabbe man skulle kunna göra!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar