Permalänk
Medlem

Företagsoberoende konverteringskit för alla som vill uppgradera en dum tvättmaskin till en smart tvättmaskin.

https://www.clasohlson.com/se/El/Timer-&-brytare/c/2556

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Absolut, men sen frågade kollegan om du ville med på en öl efter jobbet (och den där ölen blev visst fem). Då kom du hem till en sur tvätt som behövde startas om. Att starta tm när du vet att du är på väg hem så maskinen precis blir klar är rätt gött.

Iaf, om vi med "smart" avser uppkopplad:
Jag har en uppkopplad diskmaskin. Den har jag automagisk schemaläggning mot elpris (mest för att man kan, den drar typ bara ~ 1 kWh / disk så det är inga stora pengar det rör sig om). En dm har fördelen att den rena isken kan stå kvar i maskinen i princip hur länge som helst.

För att få notiser på tm och tt så har jag energimätare som föreslagits.

om vi med smart avser smart:
Vi hade automatisk dosering av flytande tvättmedel i tvättmaskinen (jag vill minnas att det var en Siemens med idos) i förra huset. Game changer! Inte hålla på att söla med tvättmedel vid varje tvätt.

Här finns då en schysst grej med uppkopplade maskiner som jag saknade med våran ouppkopplade smarta tm: Att se hur mycket medel det är kvar i maskinen på distans. Tänk vilken grym grej att automatiskt lägga på tvättmedel på inköpslistan när det tar slut! (när jag körde diskmaskinsmedelstabletter så räknade jag av antalet tabletter mot antalet körningar på maskinen och pushade in det i min att-handla-lista när det började närma sig slutet).

Tvättar maskinen lika bra oavsett om den är uppkopplad eller dum? Ja, antagligen. Blir livet marginellt lättare med en smart och/eller uppkopplad pryl? Ja, det med. Är det värt det? Det vet bara den som ska ha maskinen.

Semi-ot:
En till grej man kan göra som inte kostar många kronor: Anslut tt direkt till avloppet istället för att springa och tömma vattentanken stup i kvarten. Också en sån quality-of-life man inte visste att man ville ha efter att ha haft det.

Sur tvätt?

Har imellanåt glömt ta ur tvätten över natten och aldrig varit för att tvätten surnat på så kort tid. 10-12h.

Du får nog glömma bort den iaf i ett par dar om det ska hinna börja surna...
Även de gånger jag glömt det är den enda lukten man känner en blandning av disel, smörjfett sågspån och tvättmedel på sin höjd beroende på vilka kläder det var som tvättades.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Om bara någon tillverkare kunde satsa på att få till effektivare program istället, och då menar jag tidsmässigt effektivare.
Vet inte hur många gånger jag reagerat på att vår maskin bara står still i flera minuter, tro f-n att den tycker att programmet ska ta 3h😒 Tvättprogram tycks bara bli längre och längre med åren...

Detta är en ungefär 1år gammal "smart" Bosch-maskin.

Minns med glädje när jag bodde i lägenhet och industrimaskinens program aldrig varade över en timme! Energieffektivt? Säkert inte, men min tid, min tid, min tid!

Dom ska spara energi. Och det gör dom genom att låta tvättmedlet jobba mer än maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ett varningens finger med smarpluggar är att nästan inga uppfyller specen för en tvättmaskin när det kommer till belastning vid den typen av last. Varning för att smartpluggen smälter etc.

Själv har jag köpt rejälare smarta switchar som monteras utanför eldosan.

Bra poäng där. Jag tror mina klarar belastningen men eftersom det är i badrummet och jag bor med två som gillar att duscha länge och varmt, har jag inte vågat ha någon där. Istället har jag vibrationssensor som aviserar efter tre minuters konstant centrifugerande.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Skrivet av maweric:

Då är man osmart.

Har man inte märkt att många är osmarta så faller man nog själv i den kategorin.

Permalänk
Skrivet av cbtcp:

Om bara någon tillverkare kunde satsa på att få till effektivare program istället, och då menar jag tidsmässigt effektivare.
Vet inte hur många gånger jag reagerat på att vår maskin bara står still i flera minuter, tro f-n att den tycker att programmet ska ta 3h😒 Tvättprogram tycks bara bli längre och längre med åren...

Detta är en ungefär 1år gammal "smart" Bosch-maskin.

Minns med glädje när jag bodde i lägenhet och industrimaskinens program aldrig varade över en timme! Energieffektivt? Säkert inte, men min tid, min tid, min tid!

Vår tvättmaskin kändes oanvändbar innan vi hittade "snabbknappen". Som du säger 3-4h för en tvätt. Ohanterbart. Ner till 1.5 med snabbknapp. Borde vara standard!

Permalänk
Medlem

Det enda sämre än Hoovers app för att kontrollera deras tvättmaskiner är deras bemötande på teknisk support.

Varje version av appen löser något litet problem och introducerar en handfull nya. Deras QA är heöt obefintlig. Det är totalt uppenbara buggar de lanserar varje gång. På teknisk support svara alltid samma person som låter som hen hatar sitt jobb så innerligt.

Själva funktionerna i appen är dock bra. Det går att skapa i princip helt egna program med massa olika extrafunktioner som justerade antal sköljningar, hygientvätt, ökad vattennivå etc (iaf för min makin).

Permalänk
Medlem

När det gäller dosering av tvättmedel, så använder vi en liten skopa ifrån välling för spädbarn. Räknade ut hur mkt tvättmedel som behövs med vårt vatten, mycket mindre än man tror. Märkte vid tvättar att det fungerade helt ok.

En hylla bredvid tvättmaskinen för o lätt komma åt allt, och köper ett koncentrerat tvättmedel i storpack, så behöver man inte köpa in något per år.

Så autosdosering känns lite me-he och kan det krångla av o till som vissa berättar om i denna tråd, så går det ju bort.

Ser fram emot när tvättmaskin o tvättlina blir ihop och man får SMART lösning

Permalänk

När vi byggde hus så valde vi Siemens IQ700 tvättmaskin och torktumlare, mest för att de hade hög kapacitet (vi hade öven bra rabatt på Siemens via snickaren). Prövade smartfunktionerna när vi flyttade in för 4 år sedan men det va ingen funktion som jag riktigt använde. Efter byte av router/mesh i huset har jag inte orkar koppla upp dom igen, så antar att det är ett bra tecken på hur bra funktion jag upplevde att smartmaskiner va 😀

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrickpolly:

När vi byggde hus så valde vi Siemens IQ700 tvättmaskin och torktumlare, mest för att de hade hög kapacitet (vi hade öven bra rabatt på Siemens via snickaren). Prövade smartfunktionerna när vi flyttade in för 4 år sedan men det va ingen funktion som jag riktigt använde. Efter byte av router/mesh i huset har jag inte orkar koppla upp dom igen, så antar att det är ett bra tecken på hur bra funktion jag upplevde att smartmaskiner va 😀

RIKTIG rabatt eller "rabatt" mot hantverkarens fantasi-listpris?

Permalänk
Medlem

Automatisk dosering förstår jag inte varför man behöver. Har jag fyllt mycket tar jag mycket i skopan har jag fyllt lite tar jag lite i skopan. Har aldrig haft några problem med fel mängd tvättmedel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Man kan jaga billiga timmar, men ett tvättprogram drar runt 1 kWh i min erfarenhet. Vad sparar man då jämfört med eventuellt högre inköpspris för att den ska vara uppkopplad/"smart"?

Det enda som egentligen har nämnvärd påverkan på elräkningen att styra efter timpris är värme, varmvatten och om du har, elbil och/eller spabad. Att smådutta med disk/tvätt är inte värt besväret. Visst, är det shockhöga priser som år 2022 kan man ju bara lägga en fördröjd start de gångerna om man vill spara någon tia på elräkningen.

Jag kanske ska förtydliga. Jag har redan en maskin som är "smart". Den köptes inte för att den hade wifi utan pga andra saker så som att den kan tvätta tvätten tex och pris mot andra val jag kunde få just då de gamla gick sönder.

Så det jag mena är att om jag hade timpris så hade jag nog funnit glädje i att fixa så att den starta när elpriset var lågt. Inte primärt för att spara pengar utan för att ha nått att göra när jag har tid över. Fullt medveten om att nyttan av det är begränsad.

TLDR; Köp inte en smart tvättmaskin pga att den är smart.

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

RIKTIG rabatt eller "rabatt" mot hantverkarens fantasi-listpris?

Hehe, ja det brukar ofta vara riktiga "skitpriser" man får från hantverkare, men i detta fallet var det helt ok med runt 20% billigare än prisjakt vid tidpunkten (så inga superpriser, men helt ok). Med det sagt så hade vi säkert fått det billigare om vi kunnat vänta till black friday eller annan stor rea, men nu behövde vi dom till inflyttningen.

Kan noteras att den firman har gått i konkurs nu (under bygget), men det är en annan historia 😂

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Skrivet av varget:

Enda jag finner värde i är att få notis när den är klar, men om man redan hör den så är det väl inget stort värde. Hade jag haft timpris skulle jag säkert automatisera att starta den när det var billigare.

Man kollar vad klockan är när man startar tvättmaskinen. Sedan vet man ungefär hur lång tid valt program tar. Så går man o tar hand om tvätten när klockan är dags. 😁

Eller så kan man ju sätta ett vanligt alarm som påminnelse ifall man inte kan hålla koll på tiden.