Absolut, men sen frågade kollegan om du ville med på en öl efter jobbet (och den där ölen blev visst fem). Då kom du hem till en sur tvätt som behövde startas om. Att starta tm när du vet att du är på väg hem så maskinen precis blir klar är rätt gött.
Iaf, om vi med "smart" avser uppkopplad:
Jag har en uppkopplad diskmaskin. Den har jag automagisk schemaläggning mot elpris (mest för att man kan, den drar typ bara ~ 1 kWh / disk så det är inga stora pengar det rör sig om). En dm har fördelen att den rena isken kan stå kvar i maskinen i princip hur länge som helst.
För att få notiser på tm och tt så har jag energimätare som föreslagits.
om vi med smart avser smart:
Vi hade automatisk dosering av flytande tvättmedel i tvättmaskinen (jag vill minnas att det var en Siemens med idos) i förra huset. Game changer! Inte hålla på att söla med tvättmedel vid varje tvätt.
Här finns då en schysst grej med uppkopplade maskiner som jag saknade med våran ouppkopplade smarta tm: Att se hur mycket medel det är kvar i maskinen på distans. Tänk vilken grym grej att automatiskt lägga på tvättmedel på inköpslistan när det tar slut! (när jag körde diskmaskinsmedelstabletter så räknade jag av antalet tabletter mot antalet körningar på maskinen och pushade in det i min att-handla-lista när det började närma sig slutet).
Tvättar maskinen lika bra oavsett om den är uppkopplad eller dum? Ja, antagligen. Blir livet marginellt lättare med en smart och/eller uppkopplad pryl? Ja, det med. Är det värt det? Det vet bara den som ska ha maskinen.
Semi-ot:
En till grej man kan göra som inte kostar många kronor: Anslut tt direkt till avloppet istället för att springa och tömma vattentanken stup i kvarten. Också en sån quality-of-life man inte visste att man ville ha efter att ha haft det.