Anmäl dig till Roborock Challenge!

Skärm fungerar inte efter CPU uppgradering

Permalänk
Medlem

Skärm fungerar inte efter CPU uppgradering

Tjena!
Bytte precis cpu till i7 14700KF från en i7 13700KF, men nu går inte skärmarna igång. Någon som har tips på vad man kan göra?

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Ohverth:

Tjena!
Bytte precis cpu till i7 14700KF från en i7 13700KF, men nu går inte skärmarna igång. Någon som har tips på vad man kan göra?

Uppdaterade du BIOS på moderkortet innan du bytte CPU? Om du har en äldre version kanske det inte finns stöd för 14000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Uppdaterade du BIOS på moderkortet innan du bytte CPU? Om du har en äldre version kanske det inte finns stöd för 14000-serien.

Uppdaterade för 2 veckor sedan kanske, har ett moderkort som stödjer iallafall. Ser nu att inet har skrivit ¨Obs! BIOS kan behöva uppdateras för att användas med 14th gen CPU.¨ på moderkortet. Hur ska jag uppdatera det nu när jag inte har kvar min gamla CPU?

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Ohverth:

Uppdaterade för 2 veckor sedan kanske, har ett moderkort som stödjer iallafall. Ser nu att inet har skrivit ¨Obs! BIOS kan behöva uppdateras för att användas med 14th gen CPU.¨ på moderkortet. Hur ska jag uppdatera det nu när jag inte har kvar min gamla CPU?

Vad är det för moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vad är det för moderkort?

ASUS Prime Z690-A

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Ohverth:

ASUS Prime Z690-A

Just det moderkortet går tyvärr inte att uppdatera utan att ha tillgång till en CPU som stöds av BIOS:et. Men om du uppdaterade det för två veckor sedan borde det verkligen ha stöd för 14000-serien, de processorerna är över ett år gamla nu.

Testa att köra en Clear CMOS genom att trycka på den inringade knappen på bilden ovan. Det kan ibland hjälpa vid CPU-byten.

Permalänk
Medlem

Funkar det verkligen inte så kan du både här i tråden och i annonser söka efter att få låna/hyra en cpu så du kan få rätt på ditt BIOS.
Många här är väldigt snälla och hjälpsamma. 😊

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Just det moderkortet går tyvärr inte att uppdatera utan att ha tillgång till en CPU som stöds av BIOS:et. Men om du uppdaterade det för två veckor sedan borde det verkligen ha stöd för 14000-serien, de processorerna är över ett år gamla nu.
<Uppladdad bildlänk>
Testa att köra en Clear CMOS genom att trycka på den inringade knappen på bilden ovan. Det kan ibland hjälpa vid CPU-byten.

Testade detta nyss utan något vidare resultat, dock såg jag nu att en orange lampa lyser vid ram minne, vad kan jag göra för att åtgärda detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Funkar det verkligen inte så kan du både här i tråden och i annonser söka efter att få låna/hyra en cpu så du kan få rätt på ditt BIOS.
Många här är väldigt snälla och hjälpsamma. 😊

Får kolla på det, tack för hjälpen!

Permalänk

Testa att montera om minnena. Kan även testa med en ramsticka åt gången i alla slottarna.

Kolla att du inte böjt cpu pinnar i sockeln.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Testa att montera om minnena. Kan även testa med en ramsticka åt gången i alla slottarna.

Kolla att du inte böjt cpu pinnar i sockeln.

Får kolla det när jag kommit hem. Tack!!